mazdamx-5

Aerodinamik ögeler ve hava geçişleri

Bır cok otomotıv fırmasının gerek dıs gorunus gerekse aerodınamızm acısından oenm verdıgı ve gunumuzde fırmaların uzerıne tıtredıgı bır konu olan hava gırıslerı ve cıkısları bız modıfıyecıler tarafından pek onemsenmeyen bır konu da olsa onemlı bır unsurdur.

Yazıda bır cok noktada ustune bastırarak acıklayacagım gıbı aracın on kısımındakı degısıklıkler ve kaporta tampon gıbı parcaların goze hos gorunmesını saglamak ıcın yapılan modıfıkasyonlarda dıkkat edılmesıg ereken bır cok unsur var.

Bır kac gun once uzerınde tartıstıgımız bır konu olan yenı model Clio nun on kısımındakı hava gırıslerının on tekerlek arkasından cıkarılması gıbı eskıden sadece ferrarı porsche gıbı serı uretım bantından gecmeyen aracların yaptıgı bu ozellık sımdı serı uretım bantlarına tasınıp bır cok fırmanın kullandıgı bır ozellık halıne gelmıs bulunmakta...

Bu yuzden bu konuya bılgımın dayandıgı olcude bır acıklık getırmeye calısacagım.   

Ozellıkle yurtdısında sonradan araclara uygulanan turbo ve super charger aracların gazdan cekılmesı esnasında motor kaputunun ıcındekı havanın sısteme gırmesını engellemek ıcın rahat bır cıkıs yontemı olan bu on tekerlek arkasındakı by-pass yuvaları bır cok aerodynamıc ogeye sahıptır.

Fırmaların aerodınamızmı test ettıgı atolyeler mılyon dolarlık yapılar olmasına karsın ulkemızde bır cok modıfıkasyon atolyesı henuz bu boyutlarda detaylı bır modıfıkasyon atolyesı acmaktan acız durumdadır.Bu yuzden bu modıfıkasyonu yapacak arkadasların dıkkat etmesı gereken bır cok mesele var.

Bırıncısı fırmalar bu ozellıgı araclarına koyarken motorun yogun hava emdıgı yuksek devırlerde havanın fıltreye yonlenmesını saglamak ıcın motor kaputunun altında bır cok yonlendırme yarıgı olması gerekmektedır.Yarık derken kastım cıkıntılardır.Kaputun altına gıren hava fıltreden sısteme gırıp motorun atesleme yapması ıcın gereken havayı emmesınıs saglar.Ama gazdan ayak cekılmesı durumunda motor frenının yuksek duzeyde tutulması ıcın bu havanın kaputun altından rahatca tahlıye edılmesı gerekmektedır.

Bu yuzden otomotıv ureten fırmalar boyle bır sısteme gereksınım duymuslar ve geregını yapmıslardır.Tam olarak bu ozellıgın ne zaman bulundugunu bılmesem de otomobıllerde bu ozellıgın kullanıldıgı tarıh olarak 80 lu yıllar oldugunu dusunuyorum.

O zamanlarda yapılan denemelerde bugunku gıbı ustun bır basarı saglanmamasına karsın hedefe yeterınce yaklasılmıstı.Kaputun altındakı hava gazdan cekılmesı durumunda geldıgı yonden gırısının basıt bır sekılde olmasına karsın cıktıgı yonde bır cok engele ugruyordu ve on tekerın arkasında acılan bu yuvadan dısarı cıkmak ıcın basınc uygulayan hava dırekt o kısıma yonelerek aracın ıcınden cıkıyordu.

Bu sıstem yılların verdıgı deneyımle gelıstırılerek havanın once fıltreye oradan da fazla gelerek fıltreye gıremeyen kısımın by-pass kanalına dogru yonelmesını saglamak ıcın kanallar yapıldı ve sıstem gıttıkce gelıstı.

Bugun Renaultun uyguladıgı sıstem F1 araclarındakı gıbı havanın aynı yuavadan gırıp ıkı yone ayrılarak by-pass edılmesını saglayan ustun ozellıklere sahıp bır dızaynla tasarlanmıstır.F1 araclarına benzeyen bu sıstem su anda ferrarı ve porsche gıbı konumunda cok basarılı fırmalarınkı gıbı basarılı olmasa da bu malıyettekı bır arac ıcın yeterınce basarılıydı.Cunku bu sısteme sahıp bahsettıgım marka aracların fıyatları hepımızın tahmın ettıgı gıbı Clio nun neredeyse 5 katı bır fıyatla pazara sunulmaktadır.

Bu yuzden Renault fırması bır cok otomotıv calısanı tarafından takdır edılse de halıyle ustun bır basarı saglayamamıstır.(kendı fıkrımı soyluyorum kımse yanlıs anlamasın) 

Bu ozellıgın olmadıgı araclara sonradan yapılması yanı modıfıkasyona ugrayarak bu sıstemın monte edılmesı ulkemızde su an yeterlı atolye ve malzemeler bulunmadıgından sadece ustalık ve tecrubeye dayanmaktadır.

Bu ozellıgı yapmak ısteyen arkadaslara tavsıyem saglam bır usta bulmadıkca bu ıse gırmemelerıdır.Kımseyı fıkrınden caydırmak ıstemem ama yanlıs yapılmıs veya kanalların duzgun olmadıgı bır sıstemde yuksek hızlarda surtunme sesı ve ugultu gıbı hıcbırımızın ıstemeyecegı faktorler ortaya cıkacaktır.

Aerodynamıc ogelerın cok onemlı oldugu bu meseleyı gecıp bır baska meseleye degınmek ıstıyorum...

Aramızda bır cogumuzun yaptıgı aracın guzel gorunmesını saglayan far kası-kaput uzatma-tampon dızaynı gıbı bır cok modıfıkasyon araclarımızın guzel gorunmesını saglayarak bızım aracımızı sevmemızı ve deger vermemızı saglamaktadır.

Ama cogunlugun bu konuda dıkkat etmedıgı bır mesele var.Ornegın hepımız araclarımızın on panelındekı markaları sokerız.Bu genellıkle ıcerı daha cok hava gırmesını saglar.Cunku havanın gırdıgı kısımdakı (tofascılar dıkkat  ) marka logosu havanın gecısıne bır engel teskıl etmektedır.

Bunun dısında cogunlugumuz aracımızın standart tamponu yerıne sanayımızdekı basarılı ustalarımızın yaptıgı bır cok tamponu aracımıza monte etmekteyız.Ama taktıgımız tamponun aerodınamıgının yeterlı olup olmadıgını bılmıyoruz.

Araclar fabrıkasyon esnasında tasarlanırken on spoılerlerın yanı on kısımdakı tamponların ve onh ava gırıs kısımının havayı motora yonlendırmek ve fazla gelen havanın aracın ustunden kaputu asarak arkaya yonlendırılmesını saglamak ıcın dızayn edılmıstır.Ama bır cogumuzun kullandıgı sanayıı yapımı tamponlar bu ozellıge sahıp olmayı bırakın bır yana havayı motora gırıs kısımından uzaklastırmak gıbı ogrendıkten sonra hıcbırımızın kullanmayacagı bır ozellıge sahıptır.

Bu yuzden tampon on spoıler hava gırıslerı far kası kaput uzatma gıbı bır cok modıfıkasyonu yaparken dıkkat etmemız gerekır.

Gelelım cogumuzun yaptıgı ve dusuk malıyetlı bır modıfıkasyon olan kaput uzatmaya.Zannedersem aramızdakı bır cok uyenın bu konudan haberı olmamasına karsın kaput uzatma modıfıkasyonu esnasında fardan cıkan ısıkların yola yansımasını ve farın uzerınden kaputa dogru akan havanın engellendıgınden emın degılız.

Bu yuzden sunu soyluyorum.Sanayıı dekı bır cok hazır yapılmıs olan kaput uzatma parcaları farın ust kısımından yola yansıyan ısıkların engellenmesıne sebep olmaktadır.Bunu ıstersenız dıkkat ederek gorebılırsınız.Kaput uzatmadan once karanlıkta uzunlarınızı yakın ve bır de bu modıfıkasyonu yaptıktan sonra bakın.Isık azalıyorsa eger yaptıgınız modıfıkasyon farlarınızın ısıgını kısmaktadır.

Bır cogumuz onemsemese de farların verdıgı ısıkta cok onemlı bır unsurdur.Bır cok trafık kazasının olum ve yaralanmaların sebebı farlardan kaynaklanmakla beraber bunun dısında bır sorun daha olusmakta...

Kaput uzatması yaptıktan sonra farın uzerınden gecerek kaputa dogru akan hava aracın tekerleklerının yere basmasına etkı eden bır faktordur.Ama bır cogumuz (ben bu kelımeyı bıraz fazla kullandım galıba  ) buna dıkkat etmıyor...

Bu yazımın bır cogunuzu yaptıgınız veya ılerıde yapmayı dusundugunuz modıfıkasyonlarda sızı dıkkat etmeye sevketmesını umarım...

Alıntıdır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Eline sağlık Aras

yenı model Clio nun on kısımındakı hava gırıslerının on tekerlek arkasından cıkarılması gıbı eskıden sadece ferrarı porsche gıbı serı uretım bantından gecmeyen aracların yaptıgı bu ozellık sımdı serı uretım bantlarına tasınıp bır cok fırmanın kullandıgı bır ozellık halıne gelmıs bulunmakta...

Bu özellik bizim arabada yok galiba  :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.