Murat DAĞ

Mazda323 Araçlarda Şanzıman Yağı Değişimi

Bu konuda 26 ileti var

kardeş benim aracımın kitapçığında yazan vede benim şanzımanıma bıraktığım yağ ATF dextron II, bu yağın ömrü 50.000 km olup değişim yılı 4 yıldır tabii farklı öneriler çok var ama yağın ömrü vede şanzımanların hassaslığı düşünülünce bu zamanlama iyidir,değiştiğinizde eğer yağ filtreniz varsa onunda değişimi uygundur, yağ filtreleri bazen şanzımanın içinde de olabiliyor carterin dibinde şanzımanın altı açılarak temizlenmesi gerekir, sizinki tam olarak nerede bilemiyorum ama ben hiç açtırmadım kendimkini ölece yeni yağ koydum kullanıyorum. bu yağ aynen hidrolik direksiyon yağı olarakta kullanılıyor. gene size verdiğim linkten aracınıza uygun yağı vede alternatifleri öğrenebilirisniz. ayrıca toplam şanzımandaki yağ tam olarak boşalmaz yani 6 litre yağ alıyosa 3.5 litresini değişebilirsin sebebi ise  oto şanzıman torkunda , radyatörde dolaşan vede hortumlardaki yağ boşalmayacak ölece kalacaktır, bu yüzden km yide zamanıda fazla açmadan değişim iyidir diye düşünüyorum. zaten en uygunuda budur. aracınızın kullanım kitapçığına bakınız, kesinlikle öneriyorum tabii mevcutsa eğer değilse netten bulup indirmeyi deneyin tüm sorularınızın yanıtını alacağınıza eminim. kolay gelsin , ayrıca frofilinizdeki bilgilerinizi tam olarak aracınız tanıtacak şekilde güncelleyiniz.

NoooFearrrr  arkadaşımın yazdıkları doğrudur ve birkaç eklemede ben yapmak istiyorum. 

aracın 2005 model olduğundan dexron 3g ( diğer adıyla atf 3 ) kullanmalısın.

dexron 3 ile dexron 3g arasında ki fark 3 yarı sentetik, 3g tam sentetiktir.

aracınız şayet 5 vites ise dexron IV kullanmalısıınız.

Benim aracım 1997 model mazda lantis 4 vites f4ael tipi şanzıman bu şanzıman aynı zamanda

1991-1996 Ford Escort GT

1994-1997 Kia Sephia GS

1994-1998 Mazda Protegé      araçlardada kullanıılmaktadır.

Bu konuda epey bir ihtisas yaptım. Nette bir sayfa var yaklaşık 50 sayfa 1 hafta boyunca bu sayfayı okudum ve epey bilgi sahibi oldum

işin ilginç yanı MAZDA araçları şanzıman konusunda çok sağlam ve arıza riski neredeyse SIFIR.

1992 ve öncesi araçlarda dexron II ( atf 2 ) 1993 ve sonrası için dexron III ( atf 3 ) ve aracın 4 çeker veya 5 vites durumuna göre dexron IV veya V kullanılıyor.

Yakın bir zamanda bu siteye bu konuda fotoğraflı olarak yaptıklarımı yayınlıcam arkadaşların bilgisi olması bakımndan.

Benim yaşadğım yer küçük bir ilçe burada şanzıman yağını ne yağcıya nede motorcuya değiştirtemedim zira hiç değişmemişler ve bana kafama silah dayasan dokunmam dediler hal böyle oluncada ben kendim yaptım.

Tabiki ilk defa yapınca insan biraz ürküyor ama korkulacak hiç birşey yok çok basit.

sitelerdei forumlarda okuduğum kadarıyla yağ değişimi için astronomik rakmlar istiyorlar.

Halbuki bu iş at'la deve değil Motor yağı değişimi kadar basit birşey.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

murat dediklerinde çok haklısın, bilgiler için teşekkürler, yağ değişimi konusunda bir öneride bulunayım şanzımanların altında yağı boşaltma vidası var aynı motor yağı gibi orayı açıp temiz bir kaba boşaltıp boşaldığı kadar tekrar yeni yağı , yağ kontrol çubuğuna bir huni bırakarak doldurabilirsiniz zaten başkada yağ doldurma kapağı yoktur, ama yağ tam doğru seviyede olmalı ne fazla ne eksik geri vitese takılarak araç çalışır durumda iken yağ çubuğundan kontrol edilmelidir, eğer yağ fazlası olursa tekrar karter vidasını açmayın radyatöre giden hortumlardan aşagıda olanı çıkarıp araç stop edilmiş halde iken istediğiniz kadarını tahliye edin.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

devam.

Değişim işi nasıl yapılır.

İlk defa değişim yapılıcaksa alt karterin açılmasını tavsiye ediyorum zira karter içinde mıknatıs var ve aşınan demir parçaları bu mıknatısa yapışıyor ve balatalardaki aşınmalarda karter dibine çöküp balçık gibi oluyor buradaki kirli yağ mutlak suretle temizlenmeli. Aksi takdirde şanzımana koyacağınıız yağ buradaki temizlenmeyen yağdan dolayı çok çabuk kirlenecektir.

Bu konuyla ilgili görsel bir video yayınlıyorum yazdıklarımı daha iyi anlamanız bakımından.

Kia sephiya bir araç mazda lantis ve diğer yukarıda yazdığım araçların şanzımanın aynısı.

Ayrıca benim aracım için yazıyorum alt karteri açarsanız yaklaşık 3.5 litre yağ boşalıyor, karteri açmaz sadece tapa yı açarsanız yaklaşık 2 litre kadar yağ boşalıyor buraya dikkat çekmek istiyorum

Tapa ilk açıldığında yoğun yağ akışından sonra hemen kesiliyor yaklaşık 1 litre akıyor ve bir müddet sonra ip gibi incelikte tekrar akmaya başlıyor ve 1 litre daha akıyor yani yaklaşık yarım saat veya 45 dakika yağın boşalmasını beklemelisiniz.

Filtreyi keyfe keder değiştirebilir veya benzinle güzelce yıkayıp tekrar kullanabilrsiniz.

Ben filtreyi ve contasını değiştirdim İstanbul maslakta ATC şanzımandan aldım Adem ustanın vasıtasıyla conta ve filtreye 40 tl ödedim 7,5 tl de kargo en azından içim rahatladı.

Atc şanzımanda Berkan beyde  Mazda Protegé varmış mazda lantis aracında ki aynı şanzıman epey yardımcı oldu bana tavsiye ederim parça konusunda.

Konuyu toparlarsak:  Eğer eliniz anahtar tutuyorsa bu işi kendiniz yapabilirsiniz.

1. Parçaları temin etmek. ( aracın durumuna göre yağ, filtre, conta, yldıız anahtar v.B)

2. Aracın altına girebileceğiniz bir kanal bulmak.

3. Şanzıman karterinde saymadım ama epey vida var bir kısmı alt muhafazanın kenarında vidaları açmak epey sıkıntılı, karterden önce mutlaka tapa dan yağıı boşaltmak aksı takdirde karteri açtığınızda bütün yağ kenarlardan sızacak ve üstünüz pislenecektir.

4. karter mıknatıs ve almadıysanız filtrenin temizliğini yapmak ve şanzımandaki yağın tamamen süzülmesi için 1 saat kadar beklemek.

5 Filtreyi yerine takmak lantis te 2 uzun 1 kısa vidayla tutturuluyor.

6 Karterin üzerine yeni contayı monte edip vidaları takmak ( contanın delikleri küçük karteri şanzımana monte etmeden önce vidaların tamamını dışarıda yerleştirmek daha pratik oluyor. bunun belli bir torku varmış ama ben göz kararı bu işi hllettim bunun için şarzlı olan matkaplar var torklu kademeli bundan da faydalanabilinir.

7 Şanzıman yağı kontrol çubuğunun olduğu deliten ince uçlu bir honi yardımıyla 3 litre yağ boşaltılır. Araç çalıştırılıp sırasıyla 2 sn arayla p,r,n,1,2,3 vitesleri ve tersi yapılarak 2 dk beklenir ve yağ ölçülür tabiki araç ısıtılmalı ve motor normal çalışma sıcaklığında olmalıdır.

yağ üst çizgiyle birebir olmalı ne aşağıda nede yukarıda.

8. bir müddet bu yağ ile gezilir tork konvertöründe kalan yağ değişmediği için yağ hala kirlidir. hemen bu iş bitsin diyorsanız 15-20 km yoldan sonra tekrar alt tapa açılır ve yağ boşaltılır çıkan yağ kadar ilave yapılır. İstenilirse biraz daha km yaptıktan sonra 3 tez tekrar alt tapa açılarak yağ değişimi yapılabilir ve tertemiz yağ ile 40-50 bin km gezilebilir.

Ben karar aldım artık her motor yağı değişiminde 2 lt atf yağınıda da değiştircem. Aracım o kadar çok rahatladı ki anlatamam 1 den 2 ye geçerken hafif vuruntu vardı o kesildi şimdi anlamıyorum bile vites değişikliğini. Tabi bu vuruntu meselesi de şanzıman içindeki selenoidlenden kaynaklanıyor.

Yağ kirli ise selenoid valf deki küçük delik tıkanabiliyor araç kaç vites ise o kadar selenoid var ve eğer yağ değişiminden sonra bir kaç yüz km yapmış olmanıza rağmen hala vitesler vuruntulu geçiyorsa ya selenoid temezlenecek yada değişecektir. İlk etapta temizlemek daha akıllıca çünük bir selenoid 150 tl civarlarında.

selenoidleri de alt karteri açtığınızda görebilirsiniz bu linkte resmi var

http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_34/tm.htm

bunları yerinden çıkartarak atf yağında bekletip ince bir cisimle deliği açabilir 12 volt akü yardımıyla test edebilirsiniz klik sesi duyarsanız  alet sağlamdır ve kirli olduğnudan ve deilk tıkandığı veya tıkanmak üzere olduğundan vitesin vuruntulu geçtiğini anlabiliriz.

Son bir not iyi bakılmış bir şanzıman ömürlüktür ben okuduklarımdan bunu anladım yağını her 15 günde bir kontrol etmeli ve zamanından önce değiştirip ileri hareket halınde iken r , p  ve n konmumlarında aracımızı kulanmazsak sorunsuz bir şekilde kullanırız.

OTOMATİK VİTES KULLANAN ARKADŞLAR BU FORUMDAKİ BİLGİLERİ OKURSA KENDİSİNE YETECEK KADAR BİGİYE SAHİP OLURLAR.

http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_34/tm.htm

selemlarımı sunuyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

NoooFearrrr dostum

şu olay aklıma takıldı ki bende öyle biliyordum R konumunda yağ kontrolü

bundan bir kaç yıl önce arabamın yağını kontrol ettirdiğimde de R konumunda iken ölçüm yapılmıştı.

Fakat linkini verdiğim adreste METEG usta ısrarla vites konumlarını 2-3  sn arayla  p,r,n,1,2,3, ve tersi yani 3,2,1,n,r,p, şeklinde olması gerektiğini ve 2 dk sonra yağ ölçümünün yapılması gerektiğini yazıyor.

Birinci mesajdaki yeşil olan yazılarda kontrol şeklini yazıyor.

http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_1/key_/tm.htm

acaba diyorum hangisi doğru?

Şahsen ben METEG ustanın dediği şekilde yaptım en kısa zamanda birde R konumuda iken ölçüm yapacam bakalım çubuk seviyesinde bir değişiklik olacak mı?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Moderatörden rica etsem bu sayfadaki yazılarımı MAZDA 323 ŞANZIMAN bölümüne taşıyabililr yada kopyalayabilirmi?

Zira  mm_albuz  nickli arkadaşımızın şanzımanla ilgili sorusunu görünce yazmak zorunda kaldım ve bilgilerin bir çoğu 323 mazda Lantis ile ilgili MAZDA 6 bölümmünde olduğundan 323 sahibi olan arkadaşlar konuyu göremeyebilir

teşekkür ederim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

NoooFearrrr dostum

şu olay aklıma takıldı ki bende öyle biliyordum R konumunda yağ kontrolü

bundan bir kaç yıl önce arabamın yağını kontrol ettirdiğimde de R konumunda iken ölçüm yapılmıştı.

Fakat linkini verdiğim adreste METEG usta ısrarla vites konumlarını 2-3  sn arayla  p,r,n,1,2,3, ve tersi yani 3,2,1,n,r,p, şeklinde olması gerektiğini ve 2 dk sonra yağ ölçümünün yapılması gerektiğini yazıyor.

Birinci mesajdaki yeşil olan yazılarda kontrol şeklini yazıyor.

http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_1/key_/tm.htm

acaba diyorum hangisi doğru?

Şahsen ben METEG ustanın dediği şekilde yaptım en kısa zamanda birde R konumuda iken ölçüm yapacam bakalım çubuk seviyesinde bir değişiklik olacak mı?

bak ustanın demek istediği şu yağ değişimi olduktan sonra şanzımandan boşalan yağın tekrar tam olarak şanzımandaki tüm noktalara dolması için tabiki bira kaç kez viteslerde gezinip tüm şanzımana ve her bölüme yağın basıcının ulaşmasını sağlamak doğru bir uygulama ki bizde öle yaptık ama en son kontrol yani yağ çubuğuna bakma durumunda araç çalşır vede geri vitese takılı şekilde olmalı o şekilde son kontrolü yapmalıyız. ( tek başına bakacaksan  el frenin tam olarak tutuyor olduğundan emin ol malum bir kazaya sebebiyet vermemek için)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sevgili NoooFearrrr dostum

sizin yazdıklarınızdan sonra ilgili forumdaki sayfayı yeniden okumak durumunda kaldım ve orada METEG ustanın yazdığını aynen buraya alıntılıyorum,

ALINTIDIR,  İlgili link:  http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_1/key_/tm.htm

Yağ seviyesi kontrolü için yapılması gerekenler.(Klasik tip tork konvertörlü otomatik vites kutuları için geçerlidir.) tiptronik kutularda ve yeni nesil otomatik vites kutularında 2002 yılı ve üstü yağ çubuğu bulunmayabilir.bu durumda seviye kontrolü için servise veya otomatik şanzıman servislerine gidilmesi gerekir.

1-araç çalışma sıcaklığında ve rölantide çalışıyor olmalıdır.

2-vitesler P den başlayarak L ye kadar her konuma tek tek alınmalı her konumda 3 saniye beklenmeli, sonra işlemi L den Pye tersine uygulamalısınız.(burada L konumu araca göre 1 veya 2 de olabilir.)

3-bu işlemlerden sonra 2 dakika beklenir ve seviye ölçülür. sağlıklı olan seviye max seviyesinin hemen altı veya biraz altıdır. ama daha düşükse mutlaka eksik seviye tamamlanmalıdır.(eksik seviye mutlaka araçta kullanılan otomatik şanzıman yağı ile aynı tür olmalıdır).gereğinden fazla yağ konulmamalı çünkü konulursa bu defa şanzımandan püskürme ile sonuçlanabilir. max ve min arasındaki seviye farkı ortalama yarım litre bazı araçlarda 1 litredir. ama yarım litre eksilen yağ zaten vuruntulu vites geçişi sebebidir ve aşınma artar.

4- sürüş yapılır ve geçişler kontrol edilir. geçişler yumuşak olmalı herhangi bir katırtı kuturtu olmamalıdır. bu katırtı ve kuturtular duyulursa 2 ihtimal söz konusudur. ya valve body içerisinde yer alan solenoidlerden biri veya daha fazlası açık veya kapalı kalmıştır zaten şanzıman arıza lambası uyarır sizi bu durumda eğer söz konusu durumda arıza lambası yanmaz ise bu defa anlaşılmalıdır ki arıza mekaniktir.

5-Lag(gecikme testi) konumlar arası geçişte mesela N den D ye veya başka bir konumda geçişler arası süre en çok 1 saniye olmalıdır. eğer süre daha uzunsa şanzıman kutusu ömürünü doldurmuş demektir ve tamamen yenilenmesi gerekir.

6-Şanzımanın prematüre arızalanmasını engellemek için mümkün olduğunca sert kalkışlardan kaçınılmalı, özellikle D den R ye ve R den D ye veyahut N den deya geçileceği zaman araç TAMAMEN hareketsiz OLMALIDIR. yoksa şanzımanda erken aşınma olur.

dostum yanlış anlama maksat doğru bilgiye erişebilmek kaflardaki karışıklığı önlemek bunu ancak kanımca deneme yanılma yöntemi ile bulabileceğiz " R" konumundada yağ çubuğundaki aynı seviyeyi veriyorsa her iki yöntem de geçerlidir diye biliriz ve ben denemesini yapacağım

kalın sağlıcakla.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

tamam usta vitesleri kullanarak yağın dediğim gibi tam dağılımını yaptırmış ama yağ oranına bakılcağı zaman vitesin konumunu sölememiş dikkat edersen onuda ben ekliyim '' geri vites'' yani R konumunda bakılmalıdır.

:D :D

kardeş yağ çubuğu araç P de iken yağı daha fazla gösteriyor R de ise doğru ölçüm oluyor bunu ben sölemiyorum çok değerli bir mazda servis ustasından gördüm yağa bakılma şekli buymuş.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

NoooFearrrr selemlar

bugün bu işin aslını öğrendim

Aracımı düz bir zeminde park ettim ve araç çalışıyor iken el frenini çekip R konumunda bıraktım ve yağ çubuğundan ölçümü yaptım yağ çubuğun uç kısmından yaklaşık 1 cm yüksekte idi

Daha sonra yine çalışıyor iken P den sona doğru ve sondan P konumuna kadar 2sn aralıklarla bekleyerek araç P konumunda ve çalışır vaziyette iken terar ölçüm sonuç ayın yani uçtan 1 cm yüksekte

Daha sonra yine çalışıyor iken P den sona doğru ve sondan P konumuna kadar 2sn aralıklarla bekleyerek araç P konumunda STOP edip 2 dk beklemeden sonra yine ölçtüm ve yağ çubuğu üzerindeki 65 derece sıcaklık ölçüsünün üst çizgisinde idi

SONUÇ: Araç normal sıcaklık değerlerinde srayla vites geçişleri yapılacak araç STOP edilecek ve 2 dk sonra ölçüm yapılacak

Aksi tadirde araç çalışyor vaziyette iken ölçüm yaparsanız yağ çubuğu üzerinde bulunan 20 derece ve 65 derece ısı ölçülerindeki seviyeye ulaşamıyorsunuz. Yağ çubuğunun en uç kısmından 1 cm üstte yağ seviyisi okunabiliyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Mazda Lantis otomatik şanzman yağ değişimi ve bakımı hakkında bugün çektiğim video 2 adet  ve Şanzıman karterinin contası ile filtrenin resmi.

post-6627-141695288582_thumb.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ikinci video

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

bilgiler için teşekkürler, ben bişey sormak istiyorum siz vites değişimlerindeki vuruntunun yağ değişiminden sonra düzeldiğini sölemişsiniz , benim aracımın yağı yeni olduğu halde araç sogukken özellikle 1 den 2 geçerken vuruntu oluyor ama 2 den 3 e geçerken çok az hissediliyor araç sıcakkende 1 den 2 ye geçişteki vuruntu belirgin , sizce selanoidleri vede filtreyi temizlemem gerekirmi öneriniz nedir ???

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

NoooFearrrr dostum

yukarıdaki mesajlarda bir ling vermiştim orada METEG usta bu konuları detaylarıyla anlatmış fakat konu şu anda kilitli oradaki bilgileri okursanız otomatik şanzıman konusunda yeterince bilgi sahibi olursunuz

sorunuza gelirsek aslında 1 den 2 ye geçişlerde hafif bir vuruntu normal kabul ediliyor sebebi ise;

vites geçişi esnasında tork konvertörünün motora kilitlenmesi senasında hafif bir vuruntunun normal kabul edilmesi, sizin de sorununuz bu olsa gerek diye düşünüyorum ama aslında bu sorun değil normal kabul ediliyor,

benim videoda demek istediğim şey yağı deyiştirmeden önce vuruntu daha fazlaydı şu anda azaldı tabiki sorunu sadece buna bağlamamak gerekir aynı zamanda bu vuruntu sebebi olarakta selenoidde de sorun olabilir selenoidin voltajı ölçülmeli eğer normal değerde ise selenoid temizlenmeli en son çare olarak yenisiyle değiştirme cihetine gidilmeli

Ben otomatik şanzıman ustası değilim sadece o forumdan edindiğim bilgileri burada paylaşıyorum bir nevi yol göstericilik yapıyorum  verdiğim linkteki bilgileri okursanız sizin için çok faydalı olacağı kanısındayım

iyi akşamlar.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

kardeş bende aynı şekilde davranırım bu konuda tabiki edinmek istediğim bilgilere netten istediğim zaman ulaşabilirim ama ben genede bizzat bu durumu yaşayan sizn gibi bir kullancının düşüncelerini almak istedim. eyvallah.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ortalama otomatik şanzımanlar 6 litre yağ alır ve yağ değişimi bu bahsettiğiniz eski yöntem pek sağlıklı değil çünkü yağ tamamen boşalmadığından yağ tamamen tazelenmez. Olması gereken otomatik şanzıman yağ değişimi makine ile oluyor atf yağ değişim makinesi ile buda otomatik şanzıman ustalarında servislerinde olan bir makine yetkili servislerde bile olmayabilir. Bu cihaz hem yağın tamamını boşaltır hemde şanzımanı tamamen temizler. Yağ olarak ATF II daha kalındır daha uzun ömürlüdür ATFIII daha incedir ve ömrü daha kısadır ancak azda olsa yakıt tüketimini düşürür . Kaputu açınca zaten önerilen yağ ATFII olarak meydana çıkar .

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kardeş o yağ değişim makinasından haberdarım ama bizim buralarda bulmak mümkün değil, bizim araçların şanzıman yağı ATF dexron II , yukarıda arkadaş alternatif yöntemlerden bahsetmiş. Fazla kalmadı mayısta şanzımanın karter kapağını sökecem filtreyi vede contayı değişecem bu arada da değişebileceğim kadar yağı değişecem.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

geçişlerde sarsıntı yoksa kendin değiştirmende sorun olmaz. geçişler sarsıntılı ise makine ile değiştirsen iyi olur selenoidlerde temizliyor makine

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir araştırayım bakayım bu civarda varmıdır acaba bu makina, çevre illerden sorduracam.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir araştırayım bakayım bu civarda varmıdır acaba bu makina, çevre illerden sorduracam.

Bu makina olayı çok eski bir uygulama diye biliyorum, sizin oralarda mutlaka vardır dostum...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu makina olayı çok eski bir uygulama diye biliyorum, sizin oralarda mutlaka vardır dostum...

Araştıracam , eğerki bulursam bende makinada değişecem arabamın yağını.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.