Jump to content

DSC, Cruise Control ve Güvenlik


camlica
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Merhaba arkadaslar,

2011 mazda 3 impressive at sahibiyim. Cruise control devredeyken arac, dsc'yi devreye almak Zorunda kalirsa (cruisede giderken sert direksiyon hareketleri yapmaniz yeterli) sistemin otomTik olarak cruise'dan cikmadigini fark ettim. Cikiyor olmasi gerekmez mi, bunun bir guvenlik acigi oldugunu dusunuyorum.

Ayrica, arac 20km suratle giderken bile, el firenini cekerseniz, kesinlikle kizaklamiyor. Ekranda el freni cekili yaziyor ama kizaklama yapmiyor. Bunun sebebi ne olabilir, bilgisi olanlar paylasabilir mi? Dsc ile ilgisi olabilir mi?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bildiğim kadarıyla el frenini hareket halinde çekerseniz kazıklama yapmaz... Yapısı gereği bu sistem aracı bulunduğu yerde tutmaya yarar, yolda giderken fren yapmaya değil...

Diğer sorunun hakkında bilgi ve tecrübe sahibi değilim.

:fiuw:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aracınızdaki gaz pedalı yönetimi elektroniktir. Yani gaz pedalı üzerinden yada cruise control kumandaları üzerinden vardiğiniz gaz elektronik olarak motor işletme sistemine iletilir. DSC de aynı sistemlere elektronik olarak müdehale eder. Yani bir nevi tüm sistemlerin amiridir. Aracın yönü ile sürücünün gitmesini istediği yönde farklılık oluşmaya başladığını hissettiğinde, gerekli tekerleklere gerektiği kadar fren uygulayarak ve/veya gaz elektronik yönetimini ele alıp, gerektiği kadar gaz uygulayarak ve/veya tamamen keserek işlev görür. Bırakın cruise control'ün işlevini geçici olarak iptal etmeyi, gaz pedalının işlevini bile geçici olarak iptal edebilir yada sınırlayabilir. Ancak DSC devreye girdiğinde hangi müdehaleleri yapacağını tahmin etmek mümkün değil. Sadece patinaj kontrol ünitesini çalıştırabileceği gibi, frenleri aktive edebilir veya gaz kumandasına müdehale edebilir.

Siz DSC devreye girdiğinde cruise control'ün aynen çalışmaya devam ettiğini nasıl anladınız? Çünkü DSC'nin gaza müdehale etmesini gerektirecek bir duruma düştüyse aracınız ve cruise takılı kalıp gazlamaya devam ettiyse eğer çok büyük bir kaza atlatmış olmanız lazım. Aracı bu duruma düşürmek inanılmaz zor bir olay, böyle bir durum yaşadınız mı? yoksa sadece direksiyonla sert manevralar mı yaptınız? Unutmayın DSC sert manevralarda aracınız halen kontrol edilebiliyorsa, yani sürücü talimatlarına uyuyorsa yönlendirme isteklerinde (her nekadar lastikler ötse ve araç kabul edilebilir sınırlarda önden ya da arkadan kaysa bile ki; bunun ayarı her araca göre farklıdır) devreye girmeyebilir. Ya da devreye girse bile, sınırlı unsurları kullanarak müdehale edebilir. Siz yaptığınız manevra ile nasıl bir pozisyona girdiğini aracın, DSC ışığı yandı mı yanmadı mı o sırada, siz o durumda herhangi bir pedala bastınız mı? eğer araç kontrolünü kaybettiyse önden mi, arkadan mı? Kontrol anlık kaybedilip, araç yoluna devam etti mi, yoksa spin mi attınız? aracın hızı neydi? gibi daha detaylı bilgiler verebilirseniz daha iyi yorumlayabilirim.

Merhaba arkadaslar,

2011 mazda 3 impressive at sahibiyim. Cruise control devredeyken arac, dsc'yi devreye almak Zorunda kalirsa (cruisede giderken sert direksiyon hareketleri yapmaniz yeterli) sistemin otomTik olarak cruise'dan cikmadigini fark ettim. Cikiyor olmasi gerekmez mi, bunun bir guvenlik acigi oldugunu dusunuyorum.

Ayrica, arac 20km suratle giderken bile, el firenini cekerseniz, kesinlikle kizaklamiyor. Ekranda el freni cekili yaziyor ama kizaklama yapmiyor. Bunun sebebi ne olabilir, bilgisi olanlar paylasabilir mi? Dsc ile ilgisi olabilir mi?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

selamlar,

detayli bilgiler için teşekkurler, madem ole biraz daha bilgi vereyim.

aracin sınırlarını görmeyi merak ettigim bir donemde (15 gun önce :) ) ankara - istanbul otobaninda, 130 km cruise control'e sabitledim. sert direksiyon hareketleri yaptim, önümde engel varmişcasina, araç arkasi kaymaya basladiginda, DSC isiginin devreye girdigini gördüm, cok net.! yaklasik 3-4 saniye devrede kaldi ve devreden cikti. bu denemeyi 3 sefer yaptim, 3'unde de ayni sekilde oldu. Elbette boyle bir durum oldugunda korkuyorsunuz, cunku arac sert tepkiler veriyor. fakat dikkatimi ceken ben hala cruise control ile 130 la gitmeye devam ediyordum. yani DSC devreye girmis, fakat, guvenlik maksatli araci cruisedan cikartmamisti.

Ayni arac bilgisayari, hem araci hizaya sokmak icin tekerleklere fren uyguluyor, hem araci ayni hizda goturmek icin tekerlere guc iletiyor, bu bir ikilem gibi..

Korktugumm!!.. birgun, Allah etmesin, normal sartlarda (artistlik yapmadigim durumda :) ), cruise'da giderken spin atsam, beni DCS kurtaramasa, arac hala cruise ile gitmeye devam etmeye mi calisacak?

ilk mesajimda bir konudan daha bahsetmistim. normal bir aracla giderken, viraj donerken, el frenini ceksem, arka tekerlekler kilitlenir, ve aracin arkasi atar. fakat mazda 3 20 km suratte bile el frenini cekseniz, diil arka tekerleri kitlemek, normal gitmeye devam ediyor. sadece el freni cekili uyarisi veriyor. bunun DSC ile bir ilgili oldugunu soyleyebilir miyiz.?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Öncelikle ve acilen size söylemeliyim ki; sakın böyle denemeler yapmayın! 130km/h sürat ile ani manevralar DSC'nin müdehale edebilme kabiliyetini aşabilecek durumlar doğurabilir. Bir araçda DSC'nin varlığı sizi her durumdan kurtaracak demek değildir. DSC elektronik olarak sınırsız müdehaleler yapabilir ama bu fizik kurallarıyla sınırlıdır.

Örneğin; bir araçla sola doğru viraj dönüyorsunuz. Hızınızı abarttınız veya kaygan bir yüzeye denk geldiniz, aracınızın arkası viraj dışına doğru açılmaya başladı. DSC'nin bu durumda vereceği ilk reaksiyon ön viraj dışında kalan tekerleğe fren uygulamasıdır. Bu anlık fren aracın arka kısmını tekrar viraj içine doğru yönlendirecektir. Ancak bu durumda gaz kesilmez, çünkü ön tekerlekler yere tutunmaktadır ve aracın burnunun ileri harekete devam etmesi arkayı toplama açısından gerekli, en azından yardımcıdır. Genellikle anlık fren uygulaması yanında gaz kesilmesi / azaltılması olayı, ön tekerleklerin ya da ön tekerleklerin de (çekişin olduğu tekerlekler demek istiyorum) tutunmayı kaybettiği durumlarda uygulanır. Zaten normal bir sürücü çekiş tekerleklerinde kayma/patinaj başladığında normal olarak gazı bırakır ya da azaltır. Ancak bazı durumlarda gazı tamamen bırakmanın negatif etkileri vardır.

Bu örneği farklı bir açıdan ele alırsak eğer; diyelim ki aracın arkası kaymaya başladı ama aynı anda önü de kaymaya başladı. Bu durumda DSC yine elektronik olarak tüm müdehale yöntemlerini deneyecek ama bariyerlere yakınsanız eğer başarısız olacaktır. Çünkü DSC fizik kurallarını aşamayacaktır. DSC'nin etkin olabilmesi için bir ya da birden fazla tekerleğin yerde uygun sürtünme oranı elde edebiliyor olması lazım. Eğer sürtünme kuvveti yoksa, DSC müdehalesine karşı bir vektörel güç elde edilemeyeceğinden başarılı olması beklenemez.

Büyük ihtimalle ani ve yüksek süratte yaptığınız manevra esnasında ön tekerlekleriniz yeri iyi derecede tuttuğu için (ön çeker araçlarda ön taraf daha ağır olduğu için yük transferi olmayan sabit hızlarda genellikle böyledir) DSC arka kısımda bir hafifleme, yani küçük bir kayma hissetti. Eğer bunu 60/km/h hızda yaşasaydınız büyük ihtimalle müdehale bile etmeyecekti. Ancak hızınızın böyle bir manevra için çok yüksek olması DSC beyninin tedbiren sizin farkedemeyeceğiniz kısalıkta ön tekerleklerinizden birine fren uygulaması sonucunu doğurmuştur. Sizin çok kısa bir süre DSC ışığı görmenizin sebebi bu olacak. Çok gerekli olmadıkça gaza müdehale edilmez, çünkü DSC sizin zor koşulları nerede yaşadığınızı görmüyor. Belki bir kavşağın ortasındasınız ve kavşak girişinin birinden üzerinize doğru bir kamyon geliyor. Oradan çıkmak için gaza ihtiyacınız olacak.

Sonuç; Yaptığınız test çok gereksiz ve tehlikeli. Eğer DSC sistemi ile ilgili bir endişeniz varsa, en doğrusu bir serviste bilgisayara bağlatarak test ettirmektir. DSC nin sağlıklı çalışıp, çalışmadığını sizin yol testi ile anlayabilmeniz için yüksek sürüş teknikleri eğitimini profesyonel seviyeye kadar almış olmanız lazım. Unutmayınız ki, değişik araçlarda farklı isimlerde uygulanan ESP sistemleri, değişik ağırlıktaki ve yükseklikteki araçlara göre, çekişim nereden olduğuna göre, aracın alıcı kitlesinin e sınıfının araçtan beklentilerine göre farklı ayarlanmakta ve farklı işlemektedir. Ayrıca araca özel (customs) ayarlara sahiptir ve lastik modeline, ölçüsüne kadar hassastır.

selamlar,

detayli bilgiler için teşekkurler, madem ole biraz daha bilgi vereyim.

aracin sınırlarını görmeyi merak ettigim bir donemde (15 gun önce :) ) ankara - istanbul otobaninda, 130 km cruise control'e sabitledim. sert direksiyon hareketleri yaptim, önümde engel varmişcasina, araç arkasi kaymaya basladiginda, DSC isiginin devreye girdigini gördüm, cok net.! yaklasik 3-4 saniye devrede kaldi ve devreden cikti. bu denemeyi 3 sefer yaptim, 3'unde de ayni sekilde oldu. Elbette boyle bir durum oldugunda korkuyorsunuz, cunku arac sert tepkiler veriyor. fakat dikkatimi ceken ben hala cruise control ile 130 la gitmeye devam ediyordum. yani DSC devreye girmis, fakat, guvenlik maksatli araci cruisedan cikartmamisti.

Ayni arac bilgisayari, hem araci hizaya sokmak icin tekerleklere fren uyguluyor, hem araci ayni hizda goturmek icin tekerlere guc iletiyor, bu bir ikilem gibi..

Korktugumm!!.. birgun, Allah etmesin, normal sartlarda (artistlik yapmadigim durumda :) ), cruise'da giderken spin atsam, beni DCS kurtaramasa, arac hala cruise ile gitmeye devam etmeye mi calisacak?

ilk mesajimda bir konudan daha bahsetmistim. normal bir aracla giderken, viraj donerken, el frenini ceksem, arka tekerlekler kilitlenir, ve aracin arkasi atar. fakat mazda 3 20 km suratte bile el frenini cekseniz, diil arka tekerleri kitlemek, normal gitmeye devam ediyor. sadece el freni cekili uyarisi veriyor. bunun DSC ile bir ilgili oldugunu soyleyebilir miyiz.?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yukarıda anlattığım sebeplerle kesinlikte böyle tehlikeli testleri yapmamanızı, hem de halka açık yollarda hiç yapmamanızı tavsiye ediyorum. Eğer 130km/h süratte aracınızın oluşturduğu kinetik enerji, viraj dışına doğru hareket eden aracınızın arka kısmı ile aynı yönde olan ön tekerleğin yerde oluşturduğu sürtünme kuvvetini aşarsa, DSC de sizin gibi olacakları sadece seyredebilir!

Unutmayın, DSC gaz kesebilir ama sürati kesmek için fizik kuralları işler! Ve fizik kuralları aracınızın standart donanımı değil, onlar herkes için aynı ve değiştirilemez...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sayın "mtutun"

Bıkmadan,usanmadan,üşenmeden, uzun uzun,detaylı ve örnekli olarak anlatımlarınız için.

Sonra biz forum üyeleri ve otomobil sevdalılarını hiç sıkmadan anlatabildiğiniz için. (bu bence bir yetenektir :) )

Teşekkürler, ellerinize sağlık.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Teşekkür ederim. Sıkılmadığınıza sevindim. Anladığım, bildiğim konularda yardımcı olabilmeyi seviyorum. Umarım yardımı oluyordur yazılarımın.

Sayın "mtutun"

Bıkmadan,usanmadan,üşenmeden, uzun uzun,detaylı ve örnekli olarak anlatımlarınız için.

Sonra biz forum üyeleri ve otomobil sevdalılarını hiç sıkmadan anlatabildiğiniz için. (bu bence bir yetenektir :) )

Teşekkürler, ellerinize sağlık.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bu arada el frenini unuttum. Modern birçok araçda el frenini çekik unutsanız dahi devam edebilirsiniz. Ancak disk ve balatalarınız ağır hasar görür. Eski modellerde el freni arka tekerleklerdeki normal disk veya kampana frenleri kumanda ederdi. Bu sebeple de oldukça güçlüydü. Ancak yeni nesil disk frenli araçlarda, arka disklerin ortasında kampana benzeri bir bölüm var. El freni mekanizması ve balataları bunun içerisinde. Gücü eskiler kadar yüksek değil ama görevine göre yeterli. Tabi ki, bu durum üreticinin el freni sistemini nasıl ayarladığıyla da alakalı. Eğer hiçbir etkinliği yoksa, el freni mekanizmanız çok gevşemiş ve yeterli frenleme yapmıyor olabilir. Siz el frenini çektiğinizde, gaz vermeye de devam mı ediyorsunuz? Bu durumda zorlanarak yürüyebilir ama hasar verirsiniz. Bence servise gittiğinizde el freni ayarlarınızı kontrol ettirin.

selamlar,

detayli bilgiler için teşekkurler, madem ole biraz daha bilgi vereyim.

aracin sınırlarını görmeyi merak ettigim bir donemde (15 gun önce :) ) ankara - istanbul otobaninda, 130 km cruise control'e sabitledim. sert direksiyon hareketleri yaptim, önümde engel varmişcasina, araç arkasi kaymaya basladiginda, DSC isiginin devreye girdigini gördüm, cok net.! yaklasik 3-4 saniye devrede kaldi ve devreden cikti. bu denemeyi 3 sefer yaptim, 3'unde de ayni sekilde oldu. Elbette boyle bir durum oldugunda korkuyorsunuz, cunku arac sert tepkiler veriyor. fakat dikkatimi ceken ben hala cruise control ile 130 la gitmeye devam ediyordum. yani DSC devreye girmis, fakat, guvenlik maksatli araci cruisedan cikartmamisti.

Ayni arac bilgisayari, hem araci hizaya sokmak icin tekerleklere fren uyguluyor, hem araci ayni hizda goturmek icin tekerlere guc iletiyor, bu bir ikilem gibi..

Korktugumm!!.. birgun, Allah etmesin, normal sartlarda (artistlik yapmadigim durumda :) ), cruise'da giderken spin atsam, beni DCS kurtaramasa, arac hala cruise ile gitmeye devam etmeye mi calisacak?

ilk mesajimda bir konudan daha bahsetmistim. normal bir aracla giderken, viraj donerken, el frenini ceksem, arka tekerlekler kilitlenir, ve aracin arkasi atar. fakat mazda 3 20 km suratte bile el frenini cekseniz, diil arka tekerleri kitlemek, normal gitmeye devam ediyor. sadece el freni cekili uyarisi veriyor. bunun DSC ile bir ilgili oldugunu soyleyebilir miyiz.?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Kesinlikle yardımcı olduğunuzu düşünüyorum. Ve tüm bunları yaparken, karşı tarafı sıkmadan ve anlaşılır şekilde yazıyor olmanız ayrıca bir keyif veriyor.

Sayın "camlica" bana kızmasın ama, sorusunu okurken birazcık anlamsız ve sıkıcı bulmadım dersem yalan olur. (Anlamsız bulduğum soru değil, araca yaptırmaya çalıştığınız tabiri caizse akrobatik hareketler) Bu şekilde bir açıklamayla yanlış anlaşılmanın önüne geçeyim.:)

Tekrar teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

maliye camiasında alan uzmanları birbirlerine "ÜSTAT" şeklinde hitap eder....

bizim sitede bu payeyi en fazla hakeden kişide müsadenizle MTUTUN' dur ...

TDK ise " Bilim veya sanat alanında üstün bilgisi ve yeteneği olan kimse" şeklinde tarif etmiş.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

sayın mtutun

hiç üşenmeyip bizleri bilgilendirme adına bu kadar uzun bir yazı yazmışsınız.emek verdiğiniz için teşekkürler

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Merhaba arkadaslar,

Yorumlar icin tesekkurler, hepsi cok degerli fakat 1-2 ekleme yapmak isterim :)

Uzun zaman Profesyonel araç eğitimi aldigim icin, bu tip hareketler benim icin cok sorun olmuyor, ama genede guvenlik maksatli sozlerinizi dikkate aliyorum. Sozlerim diger okuyanlar icin cesaretlendirici bir ibare tasidiysa, cok ozur dilerim maksatim elbette o degil.

Duzeltmek istedigim noktalar ise,

1. Dsc arac hizi ve aracin kendi eksenindeki ivme olcer ile calisir. Bazi model araclarda direksiyon da bu ekibin icindedir.

2. Dsc, abs olan araclarda bulunur, tekerlere tek tek yada birden fazlasina fren yapar ama gaz vermez.

3. Fizik kurallari elbette isler, dsc kurtarmazsa, elden bisey gelmez;)

4. Mazda 3 araclar, benim tecrubem, oversteer dedigimiz arkadan kayma egilimindedir. Bu sebeble, gaz vermek mazda 3 u yola sokar ama bir yere kadar.

5. Dogru, surtunme yoksa, dsc ise yaramaz, ama ne gaz ne de fren işe yaramaz,

6. Cruise controlde giden bir aracin duz yolda hareketine devam etmesi icin guc gereklidir, yani Ön tarafin agir olmasindan dolayi degil, o tekerlerde kuvvet vardir oldugu icin kayma gostermez,

7. Dediginiz gibi dsc on tekerleklere fren uygulamis olsaydi arac cruise den otomatik cikmasi gerekirdi diye dusunuyorum,

8. Farkli araclarda ozel durumlarda bu dsc'yi test etmek mumkun, alfa romeo bir aracimda var, onda cok daha yuksek suratlere kadar dscyi devreye sokabilmek imkansiz. Suspansiyon sistemleri ve alt takim gercekten bir arabada cok muhim, mazdamiz bu konuda acicasi italyan rakibinden daha kotu durumda..:(

9. Yazim hatasi olabilir, kinetik enerji aracin yere tutunmasinda etkili bir parametre degildir, hizsa kastiniz elbette,

10. 18 aylik bakimi yeni yaptiridigim icin el freninde bir sorun oldugunu dusunmuyorum, burada sucu dsc sistemine atiyorum acikcasi,

Problem şu ki, aktif Suspansiyon sistemleri konusunda doktorali bir mak. Muh. olarak, kimseye DSC Nasil calisir, prensipleri nedir diye sormadim, size "DSC devreye girdiginde arac cruise'dan cikmiyor, farkinda misiniz? Bu bir guvenlik acigina benziyor" dedim ;)

Maksatim, Buna benzer durumlar yasayanlar varsa, bu durum servislere ve mazdaya bildirilebilir. Belli mi olur mazda bu durumu farkedebilir biz buna araci olabiliriz, araclarimizin yazilimlari guncellenebilir ve Allah etmesin ama belki 1 hayat kurtulur...

El freni konusunda yapcak bişey yok, cekince kaymiyor, adamlar araci korumak icin iyi is cikartmislar;)

Herkese iyi aksamlar..

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Gereksiz bilgiler verdiğim için kusura bakma, Üstat! Sorduğun soru ve yaptığın testin türü itibarıyla 'süspansiyon konusunda doktoralı bir mak. müh' olduğunu anlayamadığım için bu kadar detaya girdim.

1- DSC'nin çalışma prensiplerini ve hangi sensörlerden bilgi aldığını google yapınca veya otomobillerin kataloğuna bakınca görüyorsun zaten! Mesele google'da bulamayacağın, hangi pozisyonda nasıl müdehale ettiğini bilmek! Bu arada madem söyledin, evet eksen kaçıklığı sensörü + direksiyon açı sensörü + ABS sensörleri (tekerlek hızlarını karşılaştırmak için) ve fren + gaz pedalı pozisyonları (uygulanan fren ve gaz miktarı için) data alarak çalışır. AWD araçlarda ayrıca AWD yönetim sisteminden de data alır.

2- ABS'li olmayan araçlarda ESP olmaz. Kim tersini dedi ki, düzeltme yapıyorsun???

3- Aynen! Ve profesyonel sürücü olarak hiçkimsenin 130km/h hızda fizik kuralları ile rekabete girmemesi gerektiğini sana söylemiş olmalılar. Hangi ileri sürücülük kursuna gittin?

4- Mazda 3 araçlar oversteer (arkadan dışa açma eğiliminde değildirler) Bu aracı nasıl kullandığına göre değişir. Tüm ön çekişliler doğal olarak ön ağır yapıdadırlar. Eğer bir virajda gereğinden hızlı dönerken aniden gaz bırakıp ve hatta fren yapıp öne yük transferi yaparsan ön çekerler daha kolay oversteer durumuna düşerler. Ama arkadan itişliler de bu duruma düşer. Ancak bu bir sürücü hatasıdır. Tecrübeli sürücüler bu durumda gazı komple bırakmaz, azaltıp, kontra vererek aracı gazla kontrol etmeye çalışırlar. Tabi ki sana bunun eğitimi zaten verilmiştir. Ben boşuna söylüyorumdur! Understeer ve Oversteer, yani aracın burundan ya da kıçtan dışarı açılması durumu, profesyonel sürücüler tarafından performans yani gaz altında ölçülen değerlendirmelerdir. Önden çekişli araçlar genellikle Understeer eğilimlidir (burundan viraj dışına kayma, arkadan itişliler ise oversteer yani kıçtan dışa açma eğilimindedir. Sürekli awd ve dengeli ağırlık ve güç dağılımlı olanlar ise nötr eğilimlidir. Her ne olursa olsun, viraj içinde gaz bırakan ve/veya fren yapan aracın arkadan kayma eğilimi daha yüksek olacaktır. Ama bu bir sürücülük hatası ya da talihsizliği olarak değerlendirilmeli.

5- Pratikte sürtünme hiçbir zaman 0 olamaz Hocam! Aracın kaydığı yönün diğer yönüne veya açısal olarak yapılacak olan gaz vermelerin aracı toplamak yönünde faydası profesyonel sürüş tekniklerinde (özellikle ralli amaçlı) iyi bilinir. Lütfen awd bir aracı ralli anında izleyiniz. Tüm tekerlekler kaydığı halde, sürücü kontra vererek ve gaza kontrollü devam ederek aracın rotasını tayin edebilir.

6- Kuvvet yukarıda da açıkladığım gibi, gereğinden fazla uygulanırsa sürtünme kuvvetinin aşılmasına ve kaymaya, kayana bir tekerlekte ise doğru uygulanırsa profesyonel ellerde kayana tekerleğin tekrar tutmasına sebep olabilir. Cruise control'da seyahat eden bir otomatik araç da gaz olabilecek en ekonomik şekilde uygulanıyordur. Buna rağmen burun ağırlığı ile birlikte mutlaka ön tekerleklerdeki çekiş gücü de yolu daha iyi tutmasında (önlerin) etkin olmuştur.

7- Eğer siz fren pedalına dokunursanız araç Cruise'dan çıkar. Ama ESP müdehallelerinde çıkıp, çıkmayacağı üreticinin dizaynına bağlıdır. Neden bir servise sormadığınızı anlayamıyorum?

8- Mazda'nız İtalyan rakibinden daha kötü durumda değil. Alfa sözde spor bir araçtır. Nasıl önden çekişli spor araç oluyorsa? Herneyse, spor araçlarda ESP daha geç devreye girme yönünde ayarlanır. Aile araçlarında ise öncelik emniyet olduğu için, çok sık ve en ufak ihtimalde dahi devreye girecek şekilde ayarlanır. Mazda 3 sürüşü ne kadar zevkli dahi olsa bir aile aracıdır. Alfa ise spor araba imajı olan ve sürüş keyfi öncelikli bir araçtır. Bu sebeple sürücünün kabiliyetlerinin öne çıkması ve keyif alması için, ESP son ana kadar bekler. Bu bazı araçlarda kademeli de ayarlanabiliyor. normal ve spor gibi. Örnek son Subaru BRZ modelinde ESP normal ya da spor ayarlanabildiği gibi kapatılabiliyor da... Bu sebeple spor otomobilleri sürmek hem daha fazla sorumluluk hem de tecrübe ister. Mazda 3 otomobilde kimse (yani hemen hemen) böyle bir deneme yapması düşünülmediğinden, aracın erken müdehale etmesi normaldir. Bu Mazda 3 kötü yol tutuşa sahip demek değil. Aksine Mazda 3 kendi sınıfında, yani kompakt aile otomobili (C segmenti) en iyi tutuş ve emniyete sahip araçlardan biridir.

9- Aracın kinetik enerjisi yere tutunmasında (yani hızı)önemli bir parametre değil midir? Mazdanızla 30 km/h süratle giderken bir de 130km/h süratele giderken direksiyonu tam tur kırsanız aynı durum mu meydana gelir? SAKIN BÖYLE BİRŞEY YAPMAYIN! VE HATTA SİZİN TESTİNİZİ BİLE YAPMAYIN!

10- Doktoralı Üstat, el freni ile DSC nin ne alakası olabilir? El freni mekanik bir düzenek Mazda 3 otomobilde. Tamamen elektronik olan bir DSC bunu nasıl kontrol edecek? ABS olmayan araçlarda ESP olmazı bilen bir arkadaşın bunu bilmemesi garip???

Evet, ben de onu diyorum. Kafanıza takılanları önce Mazda'ya danışıp, eğer çözüm bulamazsanız burada paylaşmanız iyi olur. Güvenlik Açığı terimi çok ağır bir suçlama ve buradaki birçok Mazda 3 kullanıcısının kafasını karıştırabilecek bir durum. Ayrıca yaptığınız emniyetsiz testleri de, her yaştan kullanıcıya açık bu gibi ortamlarda paylaşmayın lütfen. Bizim gibi otomotiv sektöründe yer alan insanların daha dikkatli olması lazım.

Bir de benimle niye bilgi yarışına girmeye çalıştığını da anlamış değilim. Sonuçta sen bir soru sordun, ben de vakit ayırıp cevap vermeye uğraştım. Burada sana yazılanlardan, benim yazdığım mı seni alındırdı?

Beni de zola Coriolis ettiniz ya???

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Size aşağıda bir video paylaşmak istiyorum. Benim çok hoşuma gidiyor. Önden çekişli araçlar, arkadan itişli araç (BMW) ve awd bir araç (Subaru) yaklaşık 50 km/h süratte ıslak havada ve sıradan bir sürücü ile bir kaçınma testi simulasyonunda izliyorsunuz. Yani ani bir sağ sol direksiyon manevrası yerine aracın arkası bir tarafa otomatik savruluyor ve siz de toplamaya çalışıyorsunuz. Buradan farklı konseptte araçların aralarında (ESP olsa bile) ne kadar fazla güvenlik farkı olduğunu, ESP'nin varlığının garanti olmadığını, çok düşük süratte bile başınızın belaya girebileceğini, ESP'nin ne kadar farklı ayarlara ve dizaynlara sahip olabileceğini göreceksiniz. Ayrıca önden çekiş, arkadan itiş ve awd konseptleri arasındaki farkın, ne kadar düşük süratlerde bile fark yaratabileceğini de göreceksiniz.

Video'nun 2. bölümü ise ıslakta slalom. Göreceğiniz gibi, önden çekişliler önden viraj dışına kayıyor (understeer) arkadan itişli ise arkadan viraj dışına kayıyor (oversteer) awd ise nötr hareket ediyor. Yani kaysa bile dört teker üzerinde açılacak viraj dışına...

http://youtu.be/1Qoag6cqZO4

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...