Jump to content

Mazda 3 i-STOP Teknolojisi


stilock
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Otomobilin 1 gram daha az yakıt tüketmesi için aralıksız çalışan üreticiler, yeni sistemler geliştirirken araç maliyeti ve özellikleri arasında da bir denge kurmak zorunda oldukları için özellikle küçük araçlarda start-stop sistemleri öne çıkıyor.

Otomobille hareket halindeyken kırmızı ışıkta veya sıkışık trafikte durduğumuzda motorun durmasını ve tekrar çalışmasını sağlayan start-stop sistemleri, bu işlemi çok kısa sürede yaparken azalan yakıt tüketimi de çevreyi daha az kirletiyor.

Mazda’nın startstop sisteminde bir adım daha ilerleyerek geliştirdiği i-stop sistemiyse “2010 Otomobil Araştırmacıları ve Gazetecileri (RJC) Konferansı’nda Yılın Teknolojisi” ödülünü kazandı.

Peki Mazda’nın i-stop sistemi nasıl çalışıyor? Otomobilin durmasından birkaç saniye sonra bunu algılayan ECU tarafından motor durduruluyor. Otomobilin ve motorunun durması sırasında aracın tüm elektrik tüketimi ECU tarafından hesaplanır. Sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla (veya vereceği hareket tepkisiyle), motor tekrar çalışarak yola devam eder.

Resmi ekleyen

Standart bir start-stop sistemi bu şekilde çalışırken otomobilde yaklaşık yüzde 10 yakıt tüketimi sağlanır. Mazda i-stop sistemindeyse, birinci silindirin pistonun duruş konumu (krank mili açısı) belirlenerek motorun tekrar çalışması için ideal yani optimum konuma gelmesi sağlanır. Motorun tekrar çalışması gerektiğinde, hazır bekleyen hava kütlesi ve birinci silindirin enjektörü yakıtı püskürterek karışımı oluşturur ve yanma odasında sıkışarak buji tarafından ateşlenir, motor da çalışmaya başlar.

Bu çalışmada silindirlerin düşük devirlenmesi, motorun daha çabuk çalışması sağlanır. Mazda tarafından yapılan testlere göre, i-stop’lu bir aracın çalışması 0.35 saniyede gerçekleşirken, bu zaman standart bir start-stop sisteminin neredeyse yarısı kadar sürüyor.

Japonya’nın 10-15 modlu test döngüsü sonucunda, bir önceki modele oranla yaklaşık yüzde 15 daha fazla yakıt tasarrufu sağlandığı ortaya çıkıyor. Hem yakıt tasarrufu hem de çevrecilik konularında öne çıkan i-stop sistemli Mazda3, Japonya’nın ekonomik-otomobil teşvik programında bulunmasının yanı sıra hükümetin ekonomik-otomobil vergi indirme programı kapsamındaki yüzde 75 avantaja da sahip. Çevreci otomobiller için devlet teşvikleri artarken Türkiye’nin de bu konulara eğilmesi ve duyarlılığının artması gerekiyor

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 yıl sonra ...
  • 2 hafta sonra ...
  • 7 ay sonra ...

Aklıma şu geldi.

 

Hani eski sürücüler de (Murat 124 veya 131 dönemi) hep yapardı ya trafikte kontak kapatma falan... "Eğer uzun beklemeyceksen yapma çünkü çalıştırırken tüketilen anlık yakıt fazla olur" derlerdi.

 

Her ne kadar piston pozisyonu vs. derken "ilk çalıştırma" için Ar-Ge yapılmış olsa da bu i-stop özelliği saniye bazında ne kadar "kısa" sürede bizim için dezavantaj haline gelir sizce?

 

Yani, aracımı yaklaşık iki haftadır kullanıyorum. Önceki donanımsız aracım sebebiyle bu özellik hayatımda olmadığı için her gün gidip geldiğim yoldaki trafik lambalarına yaklaşırkenki koşulları gözlemlememişim. Şimdi ise yaklaştığım (ya da duruyor olduğum) her kavşakta araçların hangi sırayla yeşil gördüğünü, dolayısıyla bana sıranın ne zaman geleceğini, hatta i-stop yapmamın (fazla kısa süre sebebiyle) gerek olup olmadığını analiz etmeye başladım yavaş yavaş.

 

Fakat ilk tecrübeleri kazanırken, i-stop yapmamla (3-5 saniyes sonra) çalıştırmam bir oldu. Bir iki kavşakta yaşadım bunu. Bu da doğal olarak mesajımın başındaki söylemi ve o söylem doğru olmasa da "En az kaç saniye beklemeliyim ki i-stop'u kullandığım bir işe yarasın?" sorusunu aklıma getirdi.

 

Sizce? :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Murat 124 lerde sadece beklerken değil, aracı sürerken dahi kontak kapatırdık. Uzun dağ yolu inişlerinde fren pedalının üzerine çıkardık adeta. Demekki o zamanlarda dahi bir nevi i-stop uygulaması varmış kimilerimiz için. Teknoloji ilerledikçe sürüş güvenliği artıyor ama araç ile sürücü arasındaki o nostaljik interaktif iletişim azalıyor :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aklıma şu geldi.

 

Hani eski sürücüler de (Murat 124 veya 131 dönemi) hep yapardı ya trafikte kontak kapatma falan... "Eğer uzun beklemeyceksen yapma çünkü çalıştırırken tüketilen anlık yakıt fazla olur" derlerdi.

 

Her ne kadar piston pozisyonu vs. derken "ilk çalıştırma" için Ar-Ge yapılmış olsa da bu i-stop özelliği saniye bazında ne kadar "kısa" sürede bizim için dezavantaj haline gelir sizce?

 

Yani, aracımı yaklaşık iki haftadır kullanıyorum. Önceki donanımsız aracım sebebiyle bu özellik hayatımda olmadığı için her gün gidip geldiğim yoldaki trafik lambalarına yaklaşırkenki koşulları gözlemlememişim. Şimdi ise yaklaştığım (ya da duruyor olduğum) her kavşakta araçların hangi sırayla yeşil gördüğünü, dolayısıyla bana sıranın ne zaman geleceğini, hatta i-stop yapmamın (fazla kısa süre sebebiyle) gerek olup olmadığını analiz etmeye başladım yavaş yavaş.

 

Fakat ilk tecrübeleri kazanırken, i-stop yapmamla (3-5 saniyes sonra) çalıştırmam bir oldu. Bir iki kavşakta yaşadım bunu. Bu da doğal olarak mesajımın başındaki söylemi ve o söylem doğru olmasa da "En az kaç saniye beklemeliyim ki i-stop'u kullandığım bir işe yarasın?" sorusunu aklıma getirdi.

 

Sizce? :)

 

Şahsen ben Konya'da yaşıyor olsaydım. İ-Stopu çok büyük olasılıkla devre dışı bırakırdım. Şirket otomobili ile bir-iki defa kontrolsüz kavşakta, i-stop devreye girdi. Tam gaza yüklenip, seri kalkış yapmam lazım. Ama farkına vardım ki ayağımı frenden çektiğim anda, araç çalıştı (İ-stop devreye girmiş). Araç Citreon C-5, araç zaten ağır ve hantal. Birde üzerine İ-Stop eklenince, hemen devre dışı bırakmıştım.

 

En az kaç saniye beklemeliyim ki sorunuzun cevabını şu şekilde vereceğim.

 

Bence hiç ama hiç beklemeden, İ-Stop'u devre dışı bırakın. :D  :D

 

İstanbul'da otomobilinizi kullanıyor olsaydınız, o zaman İ-Stop size amortisman sağlardı. Maliyet muhasebecisi olduğum halde, İstanbul'da bunun süre hesaplaması yapılamaz ama. :D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Cevap için teşekkürler. :)

 

Kavşaktaki bahsettiğiniz, spesifik bir olay ama. Hani o tip durumlara göre değerlendirmeli miyiz bilemiyorum. Belki de daha dikkatli ve kontrollü olmak kaydıyla kullanmalıyım bu özelliği.

 

Yine de şehir içine girdiğimde veya ev-iş güzergahında normal ve saçma uzunlukta 2-3 trafik ışıklı kavşak var. Şu ana kadar i-stop'u iyi değerlendirdiğimi düşündürecek kadar kullandığımı düşünüyorum. Yine de i-stop'u devre dışı bıraksam, sanırım her duraklamada "ımmm, acaba bırakmasa mıydım?" diye hayıflanacağım için, şimdilik böyle devam edeyim olmazsa. :)

 

Görüşmek üzere.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Konya'da düşünüldüğü gibi tenha bir trafik söz konusu değil maalesef. Bazı yerlerde 2 - 3 yeşil geçiyor geçebilmeniz için. Benim aracımda bu sistem olsa düşünmez hep kullanırdım. Marş motoru, akü her şey i-stop sistemini destekleyecek özellikte.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Konya'da düşünüldüğü gibi tenha bir trafik söz konusu değil maalesef. Bazı yerlerde 2 - 3 yeşil geçiyor geçebilmeniz için. Benim aracımda bu sistem olsa düşünmez hep kullanırdım. Marş motoru, akü her şey i-stop sistemini destekleyecek özellikte.

 

İstanbul'un trafiğinden sonra çok ama çok iyimser bakmışım sanırım Konya'nın trafiğine. Bu da bir ön yargı işte. :D

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Buradan anladığım uzun yolda i-stop'u kapatıp şehir içindemi açık kullanacağız yani i-stop dur-kalk yapmadığımız zamanlarda yakıtı arttırırmı?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 ay sonra ...

Mazda' lar daki start-stop sistemi piyasadaki en iyi sistemlerden birisi, en iyi ilk 3' ün içinde olduğu kesin. 

Ayrıca mazda' larda start-stop un devreye girmesi sürücüye bırakılmış frene biraz fazla basınca eğer ki araç hazır ise devreye giriyor, çalışmasıda çok hızlı ve sarsıntısız vs. vs. 

Ama marka fark etmeksizin bütün start-stop sistemlerine genel olarak gıcık oluyorum, rakiplerine karşı bu kadar üstün olmasına rağmen kendi aracım üzerinden örnekler vermem gerekirse, bazen olduk olmadık yerde devreye giriyor, gereksiz yerde devreye girdiği için çok kısa aralıklar ile motoru stop edip tekrar start verme durumu söz konusu oluyor. Mesela :

1) Dur kalk trafikte önde ki birazcık gidip arayı açtığında, bende arayı kapatmak için biraz hızlanıyorum sonra öndekinin aniden fren yaptığını gördüğümde bende biraz sert fren yapıp durduğumda tık motoru kapatıyor, ama halbu ki durduktan 2 saniye sonra öndeki tekrar hareket ediyor ve doğal olarak bende gaza basıyorum hop motoru tekrar açıyor , toplam 3 saniyelik duraksama için motor kapanıp açılıyor ve sıkışık trafikte bu çok sık oluyor.

Veya;

2) Sokak aralarında 20-30 ile giderken tek arabanın geçeceği kadar bir boşluk var ve karşıdan araba geliyor , duruyorum motorda duruyor, karşıdan gelen araç geçince gaza basıyorum tekrar çalışıyor toplam durma sürem ya 3 yada 4 saniye, bu kadar kısa durmalarda aç kapa aç kapa sinir bozuyor. Bazen kapanması ile çalışması arasında hiç boşluk olmuyor öyle durumlar denk geldi ki durup hemen kalkacağım yerde devreye girdi motor kapandı, gaza bastım daha 1 saniye geçmeden tekrar start verdi, bu çok çok kısa aralıklar ile stop edip tekrar start verme olayı sinir bozmanında ötesinde motora ve elektrik aksamına da ileride zarar verebilecek bir şey bence .

 

Arabaya biner binmez ilk yaptığım iş iptal düğmesine basıp Start-Stop sistemini kapatıyorum, bazen bindiğimde unutursam ilk devreye girdiği yerde hemen kapatıyorum .

Eğer ki gerçekten uzun bekleme yapacağım bir trafik ışığı veya , gerçekten gerekli bir durum varsa, düğmesine basıp Star-Stop'u tekrar aktif ediyorum, ve frene biraz daha basıp devreye girmesini sağlıyorum, işi bitince iptal düğmesine basıp tekrar devre dışı bırakıyorum.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

....

Ayrıca mazda' larda start-stop un devreye girmesi sürücüye bırakılmış frene biraz fazla basınca eğer ki araç hazır ise devreye giriyor, çalışmasıda çok hızlı ve sarsıntısız vs. vs. 

...

 

 

Bence i-stop'u kapatmamak için tek neden.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

...bazen olduk olmadık yerde devreye giriyor, gereksiz yerde devreye girdiği için çok kısa aralıklar ile motoru stop edip tekrar start verme durumu söz konusu oluyor...

Bu sistemi ben A'dan Z'ye çok sevdim ve etkin şekilde kullanıyorum. Bir kaç defa aynen dediğiniz koşullarda sıkıntı olmasın diye sol-alttaki panelden devre dışı bıraktım i-stop'u. Hoşume giden ise, ertesi gün bu özelliğin yine devrede görünmesiydi. Yani özelliği kapattınız diye daima kapalı kalmıyor. Gerçi bu bazı sürücüler için gerçekten sinir bozucu olabilir.

 

Sıkışık fakat bir o kadar da kararsız trafikte i-stop biraz endişe verici olaibiliyor. Motorun durmasıyla çalışması bir olabiliyor. Bu da sürücüye endişe veriyor, acaba sisteme bir zarar var mıdır diye. Fakat, daha yukarıda bir arkadaş da demişti "frene sert basınca i-stop devreye giriveriyor" diye. Sizin mesajı da okuyunca garip geldi bana. Fren yaparken freni fazla mı sert kullanıyorsunuz acaba? Örneğin hiç bir "durma"mda i-stop devreye girmedi frene "yüklenme"diğim müddetçe veya vitesi N'ye almadığım sürece.

 

Bahsettiğiniz gibi sokak arası vb. yerlerde beni de çelişkide bırakan durumlar olmadı değil. Ne kadar bekleyeceğimi bilmiyorum, N'ye mi alsam, i-stop mu yapsam ama D'de beklemesem dediğim... Öyle zamanlarda D'de beklemek istemiyorsam N'ye alıyorum. E peki i-stop? Her "devreye girmesin" istediğimde sol-alttaki panelden kapatacak mıyım? Hayır, onun yerine direksiyonu biraz sola çevirince i-stop aktif olmuyor zaten. Öyle sıkışık ve tereddütlü yerlerde bunu yapıyorum, ama direksiyonu unutmamak kaydıyla. :)

 

Ama neticede kendimi sizin yerinize koyunca şunu düşündüm; yağmur sensörü için bile orta ekrana seçenek koyan Mazda, bu özellik için de bir seçenek koymalıydı bence Sistem menüsüne...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

...

Ama neticede kendimi sizin yerinize koyunca şunu düşündüm; yağmur sensörü için bile orta ekrana seçenek koyan Mazda, bu özellik için de bir seçenek koymalıydı bence Sistem menüsüne...

Peki bu dediğini yapan hiç bir marka var mı Devrim?

(Bilmediğim için sordum)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

  • Etiket tabanlı benzer içerikler

    • stilock
      Yazan: stilock
      Otomobilin 1 gram daha az yakıt tüketmesi için aralıksız çalışan üreticiler, yeni sistemler geliştirirken araç maliyeti ve özellikleri arasında da bir denge kurmak zorunda oldukları için özellikle küçük araçlarda start-stop sistemleri öne çıkıyor.

      Otomobille hareket halindeyken kırmızı ışıkta veya sıkışık trafikte durduğumuzda motorun durmasını ve tekrar çalışmasını sağlayan start-stop sistemleri, bu işlemi çok kısa sürede yaparken azalan yakıt tüketimi de çevreyi daha az kirletiyor.

      Mazda’nın startstop sisteminde bir adım daha ilerleyerek geliştirdiği i-stop sistemiyse “2010 Otomobil Araştırmacıları ve Gazetecileri (RJC) Konferansı’nda Yılın Teknolojisi” ödülünü kazandı.

      Peki Mazda’nın i-stop sistemi nasıl çalışıyor? Otomobilin durmasından birkaç saniye sonra bunu algılayan ECU tarafından motor durduruluyor. Otomobilin ve motorunun durması sırasında aracın tüm elektrik tüketimi ECU tarafından hesaplanır. Sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla (veya vereceği hareket tepkisiyle), motor tekrar çalışarak yola devam eder.



      Standart bir start-stop sistemi bu şekilde çalışırken otomobilde yaklaşık yüzde 10 yakıt tüketimi sağlanır. Mazda i-stop sistemindeyse, birinci silindirin pistonun duruş konumu (krank mili açısı) belirlenerek motorun tekrar çalışması için ideal yani optimum konuma gelmesi sağlanır. Motorun tekrar çalışması gerektiğinde, hazır bekleyen hava kütlesi ve birinci silindirin enjektörü yakıtı püskürterek karışımı oluşturur ve yanma odasında sıkışarak buji tarafından ateşlenir, motor da çalışmaya başlar.

      Bu çalışmada silindirlerin düşük devirlenmesi, motorun daha çabuk çalışması sağlanır. Mazda tarafından yapılan testlere göre, i-stop’lu bir aracın çalışması 0.35 saniyede gerçekleşirken, bu zaman standart bir start-stop sisteminin neredeyse yarısı kadar sürüyor.

      Japonya’nın 10-15 modlu test döngüsü sonucunda, bir önceki modele oranla yaklaşık yüzde 15 daha fazla yakıt tasarrufu sağlandığı ortaya çıkıyor. Hem yakıt tasarrufu hem de çevrecilik konularında öne çıkan i-stop sistemli Mazda3, Japonya’nın ekonomik-otomobil teşvik programında bulunmasının yanı sıra hükümetin ekonomik-otomobil vergi indirme programı kapsamındaki yüzde 75 avantaja da sahip. Çevreci otomobiller için devlet teşvikleri artarken Türkiye’nin de bu konulara eğilmesi ve duyarlılığının artması gerekiyor
×
×
  • Yeni Oluştur...