Mehmet Özdemir

Vatandaşa 4.63 Liraya, Yurtdışına 1.43 Liraya Benzin Satmak

Türkiye, ürettiği benzinin yarısını tüketemeyince, 3’te 1 fiyatına yurtdışına satıyor. yani Türkiye’de pompa fiyatı şu anda litresi 460 kuruş olan benzin, yurtdışına litresi 143 kuruşa satılıyor. 10 ayda 2.5 milyon ton benzin 2 milyar dolara dışarı satıldı.

Türkiye’nin yurt dışından benzin ithal etmediğini aksine yurt dışına benzin sattığını biliyor musunuz?

“ne zamandan beri?” diye soranlar için açıklayalım; yıllardan beri!..

Türkiye, ürettiği benzinin yarısını tüketemiyor.

tüketemeyince, Türkiye’de satılanın üçte biri fiyata hatta daha aşağısına, yurt dışına (örneğin Mısır’a) satıyor.

2012’de 143 kuruşa sattik

Türkiye’de pompa fiyatı şu anda litresi 460 kuruş olan benzin, yurt dışına litresi ortalama 80 cente yani 143 kuruşa satıldı.

2012 yılının ocak-eylül döneminde, 1 milyon 908 bin 310 ton (yani 2 milyon 527 bin litre) 95 oktan benzin, 2 milyar 21 milyon 942 bin dolara, yurt dışına satıldı!.

başka bir anlatımla, litresi 80 cente yani 1,43 liraya benzin ihraç edildi.

bu 2012 yılının dokuz aylık rakamları. yıl sonuna 2 milyon tonu da aşacak.

bu arada 1 litre benzinin ortalama 0,755 kg olduğunu da belirtelim.

2011 yılında da Türkiye 2 milyon 414 bin 872 ton benzin ihraç etti.

2010 ve 2009 yıllarında da yaklaşık 2’şer milyon ton benzin ihraç ettik.

ihraç fiyatı mı?

o yıllarda Türkiye’deki satış fiyatının üçte birinden biraz düşük bir fiyata!

niçin ihraç ediyoruz?

Türkiye yurt dışından “ham petrol” ithal ediyor.

ham petrol rafineride işleme tabi tutulduğunda, tabloda gördüğünüz gibi belli oranlarda motorin, benzin, fuel oil, lpg vb. ürünler elde ediliyor.

tablodan da fark ettiğiniz gibi, ithal edilen ham petrolden; yüzde 33,4 motorin, yüzde 20.4 benzin elde ediliyor.

Türkiye’de, motorine olan talep ise, benzine olan talebin yaklaşık 7 katı.

1-.03.12.jpg

10 yıllık fotoğraf

- 2003 yılında 7 milyon 720 bin olan taşıt sayısı, 2012 eylül ayında 16 milyon 825 bine yükselmiş. otomobil sayısı da aynı dönemde 4 milyon 700 binden, 8 milyon 515 bine yükselmiş. buna göre; son 10 yılda taşıt sayısı yüzde 118, otomobil sayısı da yüzde 81 artmış.

- taşıt sayısı artmış ama 2003 yılında 3 milyon 900 bin ton olan benzin tüketimi, 2011 sonunda 2.6 milyon tona yani yüzde 33 gerilemiş.

- 2003 yılında 11,5 milyon ton olan motorin tüketimi, 2011 yılı sonunda yüzde 51 artarak 17.4 milyon tona ulaşmış.

- 2003 yılında 2 milyon m3 ton olan otogaz tüketimi, 2011 yılı sonunda yüzde 135 artarak 4.7 milyon tona ulaşmış.

görüldüğü gibi, motorlu kara taşıtlarında benzin kullanımından uzaklaşılırken, motorin ve otogaz kullanımına yönelme olmuş.

motorin talebini karşılamak için ham petrol ithal ediyoruz. ham petrolden elde edilen benzini tüketemediğimiz için de yaklaşık yarısını, yurt dışına ortalama 143 kuruşa ihraç ediyoruz.

ciddi bir sorun

Tabloda da görüldüğü gibi, ithal ettiğimiz ham petrol rafineride işlendiğinde belli oranda benzin, motorin, fuel-oil vs. elde ediliyor.

Bu aşamada, Türkiye’de ham petrolden zorunlu olarak üretilen benzinin yarısı tüketilemiyor. Böyle olunca, Türkiye tüketemediği benzini yurt dışına ortalama 1,43 TL civarında ihraç ediyor!

Daha açık bir anlatımla, benzin Türkiye’de yaşayanlara 4,60 TL’ye, yurt dışına ise 1,43 TL’ye satılıyor!

Oysa, motorinin satış fiyatı yükseltilmeden, benzinin satış fiyatının, yaklaşık yüzde 60’ını oluşturan vergileri indirmek suretiyle düşürülse, örneğin 4 TL ya da 3,90 TL olsa, belli bir süreçte benzin tüketimi artar. Dışarıya daha az benzin satılır. Yurt dışına 1,43 TL’ye satılan benzin, yurt içinde 3,90 TL’ye satılırsa, devlet milyarlarca lira ek gelir elde eder. Yurt dışından ham petrol ithalatı azalır ve daha az dövizimiz dışarı çıkar. Cari açık da azalır.

http://www.yaklasim.com/TodayWriters.aspx?wid=18&cid=357

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ham petrol ithalatının sebebi benzin tüketimi değil yalnız. Mazot tüketimi. Yani ham petrol tüketimini azaltmak için mazot tüketimini azaltmak gerekiyor. BU da bu tabloda pek olası görünmüyor.

Onun dışında dediklerine katılıyorum. Madem böyle bir fazlalık oluşuyor bunu ihraç etmek yerine iç pazara sürmek daha kârlı olacaktır. Tabii bunun için de talebi arttırmak gerekli.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Onun dışında dediklerine katılıyorum. Madem böyle bir fazlalık oluşuyor bunu ihraç etmek yerine iç pazara sürmek daha kârlı olacaktır. Tabii bunun için de talebi arttırmak gerekli.

benzin biraz daha ucuz olsa, lpg kullanıcısı azalır herhalde. bazen şeytan dürtüyor, git sen de lpg taktır diyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Uyumlu araçlarda LPG kullanımı azalmaz bence. Bizim gibi LPG de problem yaşama ihtimali olan araçlarda azalır eğer benzin ucuzlarsa.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hep kozmetiğe bakmaktan böyle temel ihtiyaçları göz ardı ediyor vatandaş, Kaddafi kadar olamadılar , bu kadar petrol zengini komşularımız varken benzin su parası kadar olur istenirse...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim anladığım şu, mazot talebini karşılayabilmek için fazladan ithalat yapıyoruz ve benzin de bir nevi yan ürün olarak çıkıyor, doğru değil mi?

Yurt dışına vergisiz satıldığı için ucuz satılması normal, zaten fiyatı odur...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim anladığım şu, mazot talebini karşılayabilmek için fazladan ithalat yapıyoruz ve benzin de bir nevi yan ürün olarak çıkıyor, doğru değil mi?

Yurt dışına vergisiz satıldığı için ucuz satılması normal, zaten fiyatı odur...

evet abi dediğin doğru, mazot ihtiyacını karşılayabilmek için, daha fazla petrol alıyoruz ve benzin de elimize fazladan kalıyor. benzin fiyatını biraz daha hesaplı hale getirip, artan benzin yurtiçinde de tüketilemez mi?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim anladığım şu, mazot talebini karşılayabilmek için fazladan ithalat yapıyoruz ve benzin de bir nevi yan ürün olarak çıkıyor, doğru değil mi?

Yurt dışına vergisiz satıldığı için ucuz satılması normal, zaten fiyatı odur...

Ben de aynısını anladım abi. İç piyasaya vergili olarak satılsa daha çok gelir elde edilir tezi öne sürülüyor ama bunun için de fiyatın düşürülmesi teklif ediliyor.

Sorun şu ki fiyat düşürülüp talep oluşturulduktan sonra o kritik eşik aşılırsa ne yapılır o da başka bir konu

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

şöyle de düşünülebilir; benzin ucuz olunca dizel otomobil tercih eden insanlar, bu sefer benzinli araç tercih etmeye başlayabilirler. bu da mazot ve benzinin dengeli bir şekilde tüketilmesine fayda sağlayabilir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

En azından bu tabloya göre dizele biraz zam yapıp ya da vergisini arttırıp, benzini biraz düşürmek lazım, bu da orta vadede işe yarar ancak... İnsanlara yok yere dizel araçları dayadılar, ihtiyacı olana olmayana, şimdi yine benzine dönülecek, ben olsam bu tabloyu gördükten sonra dizel almam, gidişat belli çünkü...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Zaten dizelin de benzinin de rafine çıkış fiyatı aynı veya arada sadece 1 kuruş vardı hatırladığım kadarı ile. Fiyat farkı vergilerden kaynaklanıyor.

Devlet gelir arttırmak istese bu durumda yapacağı tek şey vergileri eşitlemek veya dizelin vergisini arttırmak dediğin gibi ama yanlış hatırlamıyorsam dizel kullanımının asıl kaynağı otomobiller değil kamyon , otobüs ve sanayi.. Asıl tüketim oralarda..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

maalesef duyarsız tepkisiz bir toplum olduğumuz için daha çook kerizleniriz.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Zaten dizelin de benzinin de rafine çıkış fiyatı aynı veya arada sadece 1 kuruş vardı hatırladığım kadarı ile. Fiyat farkı vergilerden kaynaklanıyor.

Devlet gelir arttırmak istese bu durumda yapacağı tek şey vergileri eşitlemek veya dizelin vergisini arttırmak dediğin gibi ama yanlış hatırlamıyorsam dizel kullanımının asıl kaynağı otomobiller değil kamyon , otobüs ve sanayi.. Asıl tüketim oralarda..

İstasyon işleten bir arkadaşım dizel/LPG/benzin satışları için 55/40/5 gibi bir yüzde söylemişti...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.