skaystar35

Gelin Camlardaki Çiziklerimizi Giderelim ..''Resimli Anlatım ''

Arkadaşlar merhaba,

Arabanın camında yapmış olduğum ve başka bir forumda da paylaştığım uygulamayla ilgili bilgileri burada da paylaşmak istedim.

------------------------------------------------------------

Arabamın camındaki çizikler nedeniyle bir süredir bu çiziklerin giderilmesinde uygulanacak yöntemler hakkında araştırmalar yapıyordum. Farklı uygulama teknikleri olmasına rağmen en etkili yöntem seryum oksit uygulaması olarak gözüküyordu.

Bu konuda yaptığım araştırmaları ve kendi uygulamamı aşağıda bulabilirsiniz. Umarım herkese faydası olur..

Seryum ve seryum oksit nedir?

Burada detaylı yazmam gereksiz. Aşağıda birkaç tane link veriyorum. Seryum ile ilgili detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

http://inoxcinar.com/seryum-oksit.html

http://www.optics.rochester.edu/workgroups/cml/opt307/jessica/index.html

http://gluedideas.com/content-collection/english-cyclopedia/Cerium.html

Seryum Oksit oto camına nasıl uygulanır?

Seryumun cama uygulanması, boya üzerinde yaptığımız polisaj uygulamaları ile büyük benzerlikler gösteriyor. İkisi arasındaki temel fark, malzemelerin sertlik farkı. Boyalı yüzey cama oranla çok yumuşak. Cam çok sert bir malzeme olduğu için boyaya oranla daha yüksek devir/baskı/süre gerekiyor sonuç alabilmek için...

Camın kontrolü ve durum tespiti

Seryum uygulamasına geçmeden önce, uygulama yapacağınız camı çok iyi yıkayın, kil uygulayın, cam üzerinde ne kadar boya, reçine, pislik vb. varsa temizleyin. Bu sayede camınızın durumunu daha net bir şekilde görebileceksiniz.

Kontrol sonucunda birkaç farklı durum karşınıza çıkacak:

1. Camınız ayna gibi parlıyor, herhangi bir çizik, aşınma, matlık vb. görmüyorsanız;

Uygulama ihtiyacınız yok, seryumu bir köşeye kaldırın, arabanıza binip gezin:)

2. Zamanla oluşan kılcal dairesel çizikleriniz var, çok derin değilller, silecek sürtünmesinden dolayı hafif izler oluşmuş, camda matlık var;

Hiç dert etmeyin, biraz sonra seryum hepsini uçuracak, yok edecek

3. Herhangi bir cisim sürtünmesinden oluşmuş derin çizikler var, çok derinler, tırnak takılıyor, uzaktan bakılsa bile göze batıyor;

Hımm, biraz yorulacaksanız ama çizigin durumuna göre büyük kısmı kaybolacak, en azından göze batmayacak hale gelecek, yerini bilmeyen birisi bulamayacak.

4. Taş vb. vuruklarından kaynaklanan çukurlar, oyuklar var;

İşte bu kötü, çok hafif çukurlar gidecek ama, biraz derinlerse maalesef yerinde kalacaklar, sadece biraz küçülecekler uygulama sonrası.

Kullanılacak Malzeme ve araçlar

*Uygulamayı polisaj makinası ile yapacaksınız, elle yapmayı denemeyin, cam çok sert bir malzeme olduğu için sonuç alamazsınız. Baskıyı ve ısıyı kaldıracak sağlam bir makina gerekli...

*Uygulamada cam parlatma için kullanılan elyaf ped kullanacaksınız. (Farklı malzemelerden olabiliyor, yün keçe vb. isimlerle de kullanılıyor, önemli olan cam için uygun olması)

*Ped ve tablanızı küçük seçin, ben 125 mm.kullandım, iyi idi. 75-125 aralığı olabilir.

*Bol örtü, gazete kağıdı, maskeleme bandı gerekecek. Ne için olduğunu anlamışsınızdır:) Seryumu özellikle biraz sıvı hazırladıysanız, yüksek devirle çalışacağımız için sağa sola bol bol sıçrayacak. Yeri gelmişken belirteyim; sıçraması büyük bir problem değil, kuruyunca toz haline geliyor sıçrayanlar ve yıkayıp silince hemen çıkıyorlar, eğer camdan sonra kaporta ve boya ile de uğraşacaksanız maskelemeye çok fazla kafa takmayabilirsiniz. (Ben maskeleme yapmadım, mümkün olduğunca temiz çalıştım, zaten sonra boya işlemi de uyguladığım için sıkıntı olmadı)

*Son olarak opsiyonel diğer malzemeler:

-Kol kasları ve sinir sistemi güçlü bir arkadaş

-İyi bir fotoğraf makinası, foto/video çekiminde uzman, -özellikle makro çekim yapabilen- ikinci bir arkadaş

-Bol bol çay ve soğuk içecek

Seryum Hazırlama

Seryum toz halinde bir malzeme. Bunu camınızda kullanılabilir hale getirmek için sulandırmanız gerekiyor. Bunun için küçük bir şişeye yaklaşık 50 gr. kadar toz seryum dökün ve azar azar su ekleyip karıştırın/çalkalayın.

Hemen karışmıyor, dipte kalan topakların iyice karıştığından emin olun, gerekirse bir çubuğu kaşık gibi kullanın.

Kıvamının ne çok kuru, ne de çok sıvı olması gerekiyor.

Bilenler için; m105-m205 tarzı polishlerin kıvamı gibi olmalı,

bilmeyenler için; koyu domates çorbası kıvamında olsun

Camınızın durumuna göre 50-150 gr. civarında seryum yeterli olacaktır. Yanınızda yeterli miktarda seryum olsun... Ben yaklaşık 100.gr ile ön arka camları bir-iki vuruş, yan camları parlatma babında tek vuruş ile yaptım.

Uygulama

Öncelikle hava sıcaklığı düşük olan bir gün seçin. 15-20 C arası sıcaklık uygun. Sıcak havada seryum çabuk kuruduğundan uygulama zorlaşıyor.

Pedinizi uygulamadan önce biraz su fıslayarak hafif nemlendirin.

İlk uygulama sırasında pede biraz bol seryum dökün. Sonra daha az miktarlarla devam edebilirsiniz.

Derin çiziklerde çalışma

Öncelikle problemli noktalar ve derin çiziklerden başlamanız faydalı olacaktır. Bu bölgelerde tamamen çiziğe odaklanıp lokal olarak çalışın.

Çizikleri gidermek için; pedin tabanını değil, keskin kenarını kullanıyoruz. Keskin kenar çiziğin içine girecek şekilde giriş yapın ve çizik boyunca devam edin. 600-900 devirler civarında ürünü yayıp sonra devri yükseltin, 2000-2500 devirlerde çalışın. Mümkün olduğunca yüksek devir ve uygun baskı uygulamanız gerekiyor bu noktada, fakat sık sık çizigin durumunu ve camın ısısını kontrol edin. Evet cam ısıya dayanıklıdır ama aşırı ısınma zarar verebilir. Cama dokunduğunuzda eliniz yanıyorsa o noktada ara verin. Ilık su fıslayarak hafif soğutma yapabilirsiniz. (Soğuk değil, ılık su!)

Seryum uygulama sırasında kuruyacak, kuru çalışmayın, su fıslayarak devam edin, seryumun kıvamını korumaya çalışın.

Çizik üzerindeki uygulama süreniz, çizigin durumuna göre değişecektir. Ama bir noktada en az 3-5 dk. harcamanız gerekiyor tek vuruşta. Tek vuruşta çizik gitmedi ise, ikinci, üçüncü vuruşlarla devam edin. Yalnız şunu unutmayın, derin çizikleriniz tamamen yok olmayacak, bunun için fazla ısrar etmeyin. Çiziğin içindeki matlığı gidermek ve çizik kenarlarını yumuşatmak yeterli olacak.

Camınızdaki tüm çizikler için aynı şekilde çalışıp onları makul seviyelere indirin ve işlemi tamamlayın.

ÖNEMLİ NOTLAR:

*Camınızın ısısını sürekli kontrol altında tutun.

*Kontrollü baskı uygulayın, camı kırmayın, özellikle yan camlarınız ön cam kadar sağlam değildir ve yataklarında boşluklar vardır.

*Pedinize dikkat edin, çok etkili ve sert bir pedtir. Seryumla birleşince ölümcül bir silaha dönüşüyor:) Kaza ile kaportanıza falan sürerseniz geçmiş ola...

*Derin çizikleri tamamen yok edeceğim diye uğraşmayın, bu teknik olarak mümkün. Fakat camı fazla inceltmeniz gerekeceği için hiçbir faydası yok. Çizikleri gözle görünmez hale getirdiğinizde bırakın...

Parlatma

Derin çiziklerle işiniz bittiğinde, komple camın parlatmasına geçin. Parlatmada pedin kenarını değil, polisajda olduğu gibi tabanını kullanıyoruz.

Parça parça çalışın, ben camın 1/4'ü civarında parçalarla çalıştım, rahat ettim. Tüm cama birden girişmeyin. (Ön ve arka camlar için, yan camlar zaten küçük)

Pedinize yeteri kadar seryum dokün, düşük devirde yayın, devri yükseltin, önce yatay, sonra dikey hareketlerle çalışın. Çalışırken mümkün olduğunca yüksek devir ve baskı şiddeti en iyi sonucu verecektir. Acele etmeyin, her parça üzerinde en az 4-5 dk. çalışmalısınız.

Tüm parçaları bitirdikten sonra, camınızı bir güzel yıkayın, camsil (varsa ipa) ile güzelce silin ve kurutun, sonucu kontrol edin. Camınızın önceki halinden çok daha iyi olduğunu göreceksiniz.

Eğer camınızın durumu çok kötü ise, tek vuruş yeterli gelmemiş olabilir. Aynı işlemleri uygulayarak ikinci, üçüncü vuruşları uygulayın. Her vuruştan sonra camın daha fazla parladığını, kılcal çizikler, silecek izleri ve matlığın kaybolduğunu göreceksiniz.

Yeterli parlaklığa ulaştığınızda uygulamayı sonlandırabilirsiniz.

UYGULAMA FOTOLARI

Önce aracım ve camların durumu hakkında bilgi vereyim.

Yan camlarda çok büyük problem yok. Sadece açma kapamadan dolayı çok hafif çizikler ve hafif matlaşma var.

Arka camda hafif dairesel çizikler, bir tane de taş sürtmesi ile oluşmuş çok hafif bir çizik, 8-10 cm.boyunda, çok dikkat etmezseniz gözükmüyor.

Ön camda  yılların birikimi; dairesel çizikler, küçük taş vurukları, derin/derin olmayan çeşitli boylarda çizikler... Buna ek olarak benim esas problemim olan silecek çiziği. Birkaç yıl önce çok zor bir kış günü (yağmur,çamur ve kar) otobanda seyahat sırasında sağ ön sileceğim ötmeye başlamıştı. Lastiği bozulmuştur dedim ama seyahat sonrasında baktığımda durum vahim idi. Eski tip silecek vardı, muz silecek değil de hani 8 noktadan basanlardan. Sağ ön sileceğin üst kısmında, lastik kendisini tutan metal tırnaklardan kaymış ve sileceğin demir tırnağı cama sürtüyordu. Cam sağ sileceğin üst kısmının hareket çizgisi boyunca, ta şoför kısmının önüne kadar çok derin çizilmişti. 4-5mm. genişliğinde, 60-70cm.lik bir yay şeklinde, yer yer çok derin büyük bir çizik. Çizik sadece yüzeysel değildi, Yer yer çok derine de işlemişti. Tırnak çok rahat takılıyor, çiziğin dibini parmakla rahatlıkla hissedebiliyordum. Canım çok sıkılmıştı ama görüşü engellemediği için kendimi avutuyordum.

http://imageshack.us/g/9/dsc0026gk.jpg/

dsc0026gk.th.jpg

dsc0027jt.th.jpg

dsc0034db.th.jpg

dsc0036lh.th.jpg

img4781ii.th.jpg

img4783wc.th.jpg

img4790v.th.jpg

img4793ig.th.jpg

img4794op.th.jpg

img4795rc.th.jpg

img4796gj.th.jpg

img4800hnd.th.jpg

img4807r.th.jpg

img4809gm.th.jpg

img4810n.th.jpg

img4812o.th.jpg

img4836s.th.jpg

img4838bh.th.jpg

img4839cz.th.jpg

img4840y.th.jpg

img4845dc.th.jpg

img4846k.th.jpg

Arkadaşlar bu bilgiler ''toyotacluptr'' üyesi Atilla beye aittir burada da sizlere faydalı olacağını düşündüğümden paylaşmak istedim . ''SONAX cam çizik giderici'' bu ürünün içinde de seryum oksit bulunmaktadır o üründe kullanılabilir . Resimlerin yerleri karışık oldu umarım sorun yaratmaz bu arada moderatörler den ricam bu konunun sadece 323 değil tüm forumlarda görünmesi ..

Ufuk Değirmenci bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bence paylaşım çok güzel olmuş bende arıyordum böyle bişey çünkü camı değiştirmek çok maliyetli, ama kafama takılan bişey var orjinal camlar renkli cam bunlarda bir sıkıntıya neden olur mu acaba, birde homojen yapamazsak dağılımı cam dalgalı dalgalı olma ihtimali var mı?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ellerinize ve emeğinize sağlık. Harikulade fotoğraflı bir anlatım, paylaşım için teşekkürler..:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ön yan camlarımdaki çiziklerle ilgili araştırma yaparken konuya denk gelmiş bulundum ve bir şehir efsanesinide ben burdan yayayım dedim :)

bu konuda boya bakımında kullanılan bildiğimiz pasta ve cila ile de benzer sonuç alınabileceğini duymuştum acaba bunu duyan bilen varmı aramızda...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ön yan camlarımdaki çiziklerle ilgili araştırma yaparken konuya denk gelmiş bulundum ve bir şehir efsanesinide ben burdan yayayım dedim :)

bu konuda boya bakımında kullanılan bildiğimiz pasta ve cila ile de benzer sonuç alınabileceğini duymuştum acaba bunu duyan bilen varmı aramızda...

duydum, bildim, yaptım, oluyo 8)

ben ince pastayla yaptım arkadaşımın aracına. sonuç mükemmel. kalın pasta daha beter çizebilir...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İyimiş ben pastayla bir deneyeyim siz ellemi yaptınız yoksa makinaylamı?

polisaj makinesi ile yaptım...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

en uygun zamanda bende aracıma uygulayacağım bugün camlarda bulunan kalitesiz filmleri söktürüp yenilettim o sırada  ön sürücü ve yolcu camlarında ciddi çizilmeleri gördüm bunu halletmeden uyku yok gibi .....

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.