mtutun

Mazda CX-5 mi Yeni Subaru Forester mı ?

Bu konuda 397 ileti var

Evet arkadaşlar, bugün itibarıyla Subaru Outback aracımı, ya Mazda CX-5 ile ya da yeni Subaru Forester ile değiştirmeye karar vermiş durumdayım. Aşağıda Mazda CX-5 tercih etmemek için sebeplerimi görebilirsiniz. Bakalım sizlerin katıldığınız katılmadığınız, ya da eklediğiniz neler olacak?

1- Yetersiz (Subaru'ya göre) awd sistemi. Bu benim bir inancım, çünkü Mazda awd sistemi teknik detayları ile ilgili hiçbir şey paylaşmıyor. Bana göre bir üretici iddialı bir dizaynı olduğunda internet ortamını reklam ve teknik detaya boğardı (Subaru, Audi ve BMW gibi) Mesela bizim Subaru'larda vitesi manuel olarak 1'e alıp, 40 km/h'ı geçmezsek aracın %50-%50'ye kilitlediğini biliyoruz. Bu zor durumlar için çok yararlı bir bilgi. Bu tür bilgilere ulaşma şansı Mazda'da ne yazık ki yok ve bu Mazda'nın benim için en büyük handikapı. 

2- Yetersiz yetkili servisler. Diyeceksiniz ki, Subaru'nun yetkili servisleri de yetersiz. Evet doğru ama bu İstanbul için geçerli değil. Benim tecrübe ettiğim Bayraktar İstinye, Bayraktar Çekmeköy ve Cadde Motor gibi 3 adet gerçekten kapasiteli ve bilgili servisler var burada. Ayrıca Jaspa gibi yetkili servis kalitesinde bir alternatif özel servis de var. Mazda'da ise benim için çok alternatif yok. İstanbul'un en iyisi olarak 2 yetkili servis söyleniyor. Ben Avrupa yakasındakini test etmiş ve memnun kalmamıştım. Anadolu yakasındaki gerçekten çok iyi. Ama tek usta servisi benim için. Halil giderse ne olur? Bu servis sadece Mazda yapıyor, bırakırlarsa ne olur? Yani özetle İstanbul için servis ve parça güvencesi Subaru'da çok daha yüksek.

3- Yeni Forester'ın sahip olduğu bir iki yenilikçi donanım eksik. Örneğin elektrikli arka bagaj kapağı ve mesafe kontrol fonksiyonlu cruise control gibi. Ama bunlar benim için önemli ve kullandığım şeyler değil. Ayrıca fabrikasyon ve çalışan bir navigasyon opsiyonu var ki, bu çok daha önemli. Subaru yeni XV'de navigasyon ekranı olmasına rağmen navigasyonu çalıştıramadı. Bunun için de yeni Forester'ı navigasyon ekranı ile getirmiyorlar. (bu yılda olacak iş değil, bu fiyata araç alıp piyasa nav'ı takacağız) Yani donanımda eşitler, artıları da var eksileri de...

4- Performans zayıflığı. CX-5 güçsüz ve performanssız bir otomobil değil. Ancak 160 bg gücü ile benim Outback'in 245 bg gücüne ya da yeni Forester 2.0 turbo'nun 240 bg gücüne rekabet edebilecek durumda da değil. Ancak bir alt sınıfta popüler olan küçük SUV'lardan (Nissan Qasqai, Subaru XV, Mitsubishi ASX vb) daha performanslı ve aynı sınıfta popüler olan 1.6 altı turbo modeller VW Tiguan ve Ford Kuga gibi modeller ile de benzer performansta. Tamamından ise daha az tüketiyor ama çok az km yapan benim için bu bir problem değil. Olsa zaten 3.0 litre 6 silindirli aracı 5 yıldır kullanmazdım. 5 yılda yaptığım km 40.000...

5- Burak CX-5 alma dedi...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

6- Bu konuda sana "hayırlı olsun" demekten başka tavsiyem olamaz abi...

:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim de sana 'Allah razı olsun' demekten başka lafım olamaz, sevgili kardeşim...

6- Bu konuda sana "hayırlı olsun" demekten başka tavsiyem olamaz abi...

:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Abi yeni forester 2.0 turbo opsiyonuyla gelecek mi ?  2,0 atmosferik eski kasa fiyatı şu an 109,000 lira. Açıkcası 2.0t bu durum yeni kasa olması itibariyle de 130 civarlarında gelir sanırım. Ben bu durumda Cx-5 derim, zaten güçlü bir aracınız var yedekte bu da eğlencelik olsun:)

Yeni forester'ın donanımı nasıl olur tam bilmiyorum ama üst donanım cx-5'te deri döşeme, bose (ama bagajda kabinli:)), 19 jantlar, adaptif bi-xenonlar, sunroof, arka araç izleme, akıllı şehir içi fren desteği vs. mevcut. Fiyatda muhtemelen 100 civarına bırakılıyordur.

AWD çekiş sistemi olarak çok bilgim yok ama zaten Subaru'nun üzerine çok az firma vardır, lakin Mazda da Tiguan'dan falan kötü değildir sanırım.

Servis olayını boşver abi kendimiz bulup kendimiz çözüyoruz ne güzel işte:) Parça falan sorunu yaşamadık bugüne kadar, iki araçda üzmez seni.

Ha 70-80 civarına Cx-9 lar var gani gani. Yazık günah o aracın bu fiyatlara gitmesine ama işte vergi yakıt vs.. Şimdiki aracında benzer vergi ve yakıtlarda olduğuna göre aslında düşünülebilir. Zamanında alacakken son anda olmamıştı yanlış hatırlamıyorsam belki de şimdi kısmettir:) Yolda her gördüğümde (ayda yılda bir maalesef:)) dibim düşüyor aracın heybetine ve o heybetini saklayan tasarımına. Bir ara tüm Türkiye'yi dolaştırılıyolardı hani o zaman testini de yapmıştım, inanılmaz rahat ve sessizdi. Dipgazda da kükrüyordu resmen. Zaten motorlar Amerikan tipi, bol hacim az teknoloji, kolay kolay arıza da vermez sanırım.

Benim fikrim illa sıfırsa benzinli Cx-5 üst donanım, ikinci el olabiliyorsa, fiyat avantajıyla Cx-9. Valla aklıma da başka marka model gelmiyor nedense:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bunlar da Subaru Forester almamak için 5 sebep;

1- CVT şanzıman! Mazda'yı almamak için en önemli sebebim AWD sistemi ile ilgili teknik konulara dayanıyordu ya... Aynı şekilde Forester almamak için en büyük sebebim de teknik bir konu, CVT şanzıman! Subaru'nun kullandığı CVT şanzıman Dünya'daki en iyi örneklerden birisi. Ancak Mazda'nın AWD sistemi beni tatmin etmediği gibi, Subaru'nun CVT şanzımanı da beni tatmin etmiyor. Her iki firmanın üretimleri de kaliteli, sorunsuz, gelişmiş ama benim için yetersizler! Şanzıman da Mazda açık ara +

2- Subaru'nun İstanbul'daki servisleri mekan, ekipman seviyesi ve usta kalitesi açısından bana göre daha üstün olsa da ve yedek parçaları stokta daha bol bulunsa da, yedek parça fiyatları ve zihniyeti konusunda Mazda üstünlüğü var. Mazda yedek parçaları piyasadaki diğer firmalar (özellikle de diğer Japonlar) seviyesinde. Subaru parçaları ise oldukça pahalı seviyede. Benim tecrübeme göre Mazda garanti konusunda daha anlayışlı.

3- Forester'ın iç mekanı beni hiçbir zaman tatmin etmedi. Şimdi 2013 kasaya bakıyorum, yine birebir Impreza kokpiti ve göstergeleri. Kötü mü? Kesinlikle değil. Ben bu iç mekanı XV için gayet de beğenen birisiyim. Ama 65 bin TL'lık XV için beğeniyorum. 110-130 bin TL Forester için asla beğenemem! Hele ki, CD çaların görüntüsünün ve ekran kalitesinin halen 15 yıl önceki görüntüde olması kabul edilebilir gibi değil. Benim 2008 Outback'im de bile kokpite entegre, çok şık ve kaliteli görünen bir CD çalar var. Ekran kalitem bile fersah fersah ileride. Özetle, iç mekan Forester için tam bir eksi...

4- Forester almamak için önemli sebeplerden birisi de; Bayraktar Çekmeköy'de aracımı takasa vermek için ekspertiz yaptırdım. Aracı bizzat oraya götürdüm ve ekspertiz yaptırdım. Ben sektörden bir kişiyim. Hem Bayraktar Çekmeköy, hem de Damla Mazda/Honda benim müşterim. Bana takas için bir fiyat verdiler. Daha sonra da Damla Mazda bana (dikkat kendi markaları olmadığı halde) bir fiyat verdi. Hem de aracı ekspertiz bile yapmadan, benim sözüme güvenerek!

Şimdi yine dikkat; Mazda benim araca Subaru'dan tam 10.000-TL daha fazla takas fiyatı verdi!

Diğer bir olumsuzluk ise; Mazda CX5'i ben test edebileyim diye şirketime kadar ayağıma gönderdi. Ayrıca hangi Mazda bayisine gitsem, CX5 test aracı var ve test yapabiliyorum. Subaru Forester için test aracı olmadığı gibi, 2 aydır dalga geçer gibi fiyat bile açıklamıyorlar.

5- Burak Forester alma dedi....

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Abi yanlış bilgilendirmeyelim lütfen :D Ben sadece Outback'ini satma dedim :D Belki bu kadar Outback ile gezdirmeyip arada bir RX-8 e bindirsen bu kadar ısrarcı olmazdım, hemen CX-5 al derdim :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

CX-9'u ben de çok beğeniyorum. Özkan. Ancak bu motor hacmindeki araçların tüketimi ve vergisi korkutuyor insanları. Satamıyorsun, takasa bile veremiyorsun. Hoş gerçi o zaman da 5-10 yıl kullanıyorsun, ziyan olmuyor otomobil ya!  Çünkü ben yılda maksimum 8 bin km gibi yapabiliyorum. 5 yılda araç 40 bin oluyor ve sıfır gibi kalıyor... Yine de CX-9 hedefimde yok açıkçası. Yıllık durduğu yerde 6-7 bin TL vergi çok gereksiz. İkinci el CX-9 için eminim sıfır CX-5 için ödediğinden 5 bin daha fazla MTV ödersin yılda...

Subaru'nun yeni Forester'ındaki donanım CX-5'den daha fazla. Benim gördüğüm; elektrikli açılıp, kapanan arka bagaj kapağı, Otomatik yokuş inme ve çıkma sistemi (Land Rover'daki gibi), Direksiyondan vites değiştirme pedalları, mesafe kontrol fonksiyonlu cruise control, gelişmiş 4x4 fonksiyonu olan X-Mode ve motor işletim sistemi ile şanzıman programını spora çeviren 'Sport tuşu'

CX-5'in sahip olduğu güzel donanımlardan otomatik şehiriçi frenleme, şerit ayrılma uyarısı gibi güzel emniyet donanımları Forester'da da var. Ayrıca yine CX-5'de olmayan sürücü diz hava yastığı da var. RVM benzeri bir donanım var mı? Hatırlayamadım. Ancak müzik sistemi 9 hoparlörlü Harman Kardon! Genel olarak HK, Bose'den daha iyi olarak değerlendirilir...

Ancak 2.0 litre naturel motorlu Forester 150 bg (CX-5 160 bg) ve maks. 198 Nm (CX-5 208 Nm) ayrıca CX-5 1.455 kg (skyactiv şasi) benzer Forester ise 1.507 kg. Bunların sonucu 0-100 Forester 11.8 sn, CX-5  9.6 sn. Ciddi bir fark. Son süratlerde Forester biraz daha avantajlı ama bu benim için önemli değil, çünkü sürat yapmıyorum. Benim için serilik önemli...

Bu verilerle ben naturel motorlu Forester düşünmüyorum. Çünkü benim Outback 0-100 hızlanması 8.2 sn. 9.6 ile yaşayabilirim ama 11.8 birden çok düşüş olur. Değerlendirdiğim model Forester 2.0 turbo DIT ve evet, ülkemize bu da geliyor ve hatta geldi bile. Kozyatağı Daloğlu Citroen-Subaru bayisine gidersen orada showroom'da var. Bunun 0-100 hızlanması ise benim Outback'i de 7.5 sn ile dövüyor...

Ben Forester naturel motorlunun fiyatını 110-120 arası, turbonun ise 130 gibi bekliyorum ama tahmin tabii! Araçlar 1.5 aydır Türkiye'de olduğu halde şaka gibi halen fiyatları açıklanmadı.

Abi yeni forester 2.0 turbo opsiyonuyla gelecek mi ?  2,0 atmosferik eski kasa fiyatı şu an 109,000 lira. Açıkcası 2.0t bu durum yeni kasa olması itibariyle de 130 civarlarında gelir sanırım. Ben bu durumda Cx-5 derim, zaten güçlü bir aracınız var yedekte bu da eğlencelik olsun:)

Yeni forester'ın donanımı nasıl olur tam bilmiyorum ama üst donanım cx-5'te deri döşeme, bose (ama bagajda kabinli:)), 19 jantlar, adaptif bi-xenonlar, sunroof, arka araç izleme, akıllı şehir içi fren desteği vs. mevcut. Fiyatda muhtemelen 100 civarına bırakılıyordur.

AWD çekiş sistemi olarak çok bilgim yok ama zaten Subaru'nun üzerine çok az firma vardır, lakin Mazda da Tiguan'dan falan kötü değildir sanırım.

Servis olayını boşver abi kendimiz bulup kendimiz çözüyoruz ne güzel işte:) Parça falan sorunu yaşamadık bugüne kadar, iki araçda üzmez seni.

Ha 70-80 civarına Cx-9 lar var gani gani. Yazık günah o aracın bu fiyatlara gitmesine ama işte vergi yakıt vs.. Şimdiki aracında benzer vergi ve yakıtlarda olduğuna göre aslında düşünülebilir. Zamanında alacakken son anda olmamıştı yanlış hatırlamıyorsam belki de şimdi kısmettir:) Yolda her gördüğümde (ayda yılda bir maalesef:)) dibim düşüyor aracın heybetine ve o heybetini saklayan tasarımına. Bir ara tüm Türkiye'yi dolaştırılıyolardı hani o zaman testini de yapmıştım, inanılmaz rahat ve sessizdi. Dipgazda da kükrüyordu resmen. Zaten motorlar Amerikan tipi, bol hacim az teknoloji, kolay kolay arıza da vermez sanırım.

Benim fikrim illa sıfırsa benzinli Cx-5 üst donanım, ikinci el olabiliyorsa, fiyat avantajıyla Cx-9. Valla aklıma da başka marka model gelmiyor nedense:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dur Veli, hemen acil karar verme. Bak ne diyor yukarıda? 'Belki o zaman CX-5 al derdim!'

Demek ki, almamamı ima etmiş! 5. madde doğrudur, ülkede ip-ileri demokrasi var, bilgiye ulaşımı engellemeyelim lütfen!

Beşinci madde kayıtlardan silinsin lütfen...

:P

:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dur Veli, hemen acil karar verme. Bak ne diyor yukarıda? 'Belki o zaman CX-5 al derdim!'

Demek ki, almamamı ima etmiş! 5. madde doğrudur, ülkede ip-ileri demokrasi var, bilgiye ulaşımı engellemeyelim lütfen!

Pardon abi özür... Demokrasi karşısında hiç lafım yok !!

;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dur Veli, hemen acil karar verme. Bak ne diyor yukarıda? 'Belki o zaman CX-5 al derdim!'

Demek ki, almamamı ima etmiş! 5. madde doğrudur, ülkede ip-ileri demokrasi var, bilgiye ulaşımı engellemeyelim lütfen!

Yukarıda bahsedilen cümle tek başına CX-5 alma anlamına gelmez. Ben CX-5 veya Forester alıp almamandan ziyade sahip olduğun aracı satmamanı söyledim :D İkisi aynı şey değil :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sahip olduğum araç ile, CX-5 aynı sınıfta araçlar. CX-5 alınca Subaru'yu elde tutmanın bir anlamı yok.

Yani bana Subaru'yu sat ve CX-5 al diyor musun?

Yukarıda bahsedilen cümle tek başına CX-5 alma anlamına gelmez. Ben CX-5 veya Forester alıp almamandan ziyade sahip olduğun aracı satmamanı söyledim :D İkisi aynı şey değil :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bunu söylemenin risklerini biraz düşünmem lazım :D

Arabadan şüphe duyduğumdan değil kesinlikle, sorun da çıkartacağını sanmam ama beklentilerini karşılamadığı bir durum olursa bundan sorumlu tutulmaktan korkuyorum :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sevgili Burak,

Sen uzun soluklu bir Mazda kullanıcısı ve mazclubtr admin'isin. Bana Mazda almamı söyleyemiyor musun yani????

Bunu söylemenin risklerini biraz düşünmem lazım :D

Arabadan şüphe duyduğumdan değil kesinlikle, sorun da çıkartacağını sanmam ama beklentilerini karşılamadığı bir durum olursa bundan sorumlu tutulmaktan korkuyorum :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Evet abi Cx-9'un yıllık vergisi kasko değerininin %5'ini geçtiği için bir alt kademeye düşse de 7300 lira civarı yıllık. Korkunç bir rakam tabi. Bir anda 2.0 litrelik araçların vergisi gözümde 3 kuruş gibi gözükmeye başladı :)

Abi yalnız Japon yeni korkunç düştü bi kaç aydır, bekle bence biraz bu fiyatların baya bir inmesi lazım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

CX-5, Subaru Forester gibi araçlar arazi aracından ziyade araba gibi gitsin diye yapılmış yerden yüksek araçlar, bunların arazi kabiliyetleri AWD sistemlerinden değil daha ziyade takılan lastikler ile ilgili çünkü arazi vitesleri mevcut değil , süspansiyonları arazi araçları gibi sert değil ve yerden  arazi araçları gibi pek yüksek değiller. O nedenle bu araçların AWD sistemlerinden bişey beklenmemeli , nede olsa araziye girmek için tasarlanmamışlar, yol araçları bunlar... 50-50 kilit de olsa üzerindeki tekerlerle kırda çamura girdiğinde kalırlar.

Şekil 1A

Hem Subaru CVT şanzımanlı olduğu için performanslı araba sürmekten keyif alan hiç kimseyi memnun etmeyecektir. Yalnızca gideceği yere ekonomi modunda giden , araçları bastımı gidip bastımı durunca memnun olan sportmen ruhlu olmayan insanlara göre tasarlanmış bir şanzıman bu CVT. RX-8 sahibi  olmuş seni bu araçda düşünemiyorum Mustafa Abi yani en azından şimdilik  henüz yaş 70 olmamışken  :)

Tasarım ve sağlamlığa da baktığımızda CX5 yine öne çıkmakta, otomotivde şu ana kadar kullanılan en sağlam , yüksek dayanımlı çelik CX-5 de kullanılmakta.. Ayrıca CX-5 in topladığı ödülleri de yabana atmamak lazım.

Mazda'nın servis sayısı Subarunun çok üzerinde, bu araçlar  uzun yol araçları aynı zamanda o nedenle her daim insanın ihtiyacı olabilir..

Her iki araçda da ESP, ASR,  TCS vb kontroller olmasa birinin AWD sisteminin üstünlüğü belki puan getirebilirdi ancak bu araçlarda bu kadar elektronik kontrol verken  AWD sistem farkının hiçbir avantajı olacağını düşünmüyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

CX-5, Subaru Forester gibi araçlar arazi aracından ziyade araba gibi gitsin diye yapılmış yerden yüksek araçlar, bunların arazi kabiliyetleri AWD sistemlerinden değil daha ziyade takılan lastikler ile ilgili çünkü arazi vitesleri mevcut değil , süspansiyonları arazi araçları gibi sert değil ve yerden  arazi araçları gibi pek yüksek değiller. O nedenle bu araçların AWD sistemlerinden bişey beklenmemeli , nede olsa araziye girmek için tasarlanmamışlar, yol araçları bunlar... 50-50 kilit de olsa üzerindeki tekerlerle kırda çamura girdiğinde kalırlar.

Şekil 1A

Hem Subaru CVT şanzımanlı olduğu için performanslı araba sürmekten keyif alan hiç kimseyi memnun etmeyecektir. Yalnızca gideceği yere ekonomi modunda giden , araçları bastımı gidip bastımı durunca memnun olan sportmen ruhlu olmayan insanlara göre tasarlanmış bir şanzıman bu CVT. RX-8 sahibi  olmuş seni bu araçda düşünemiyorum Mustafa Abi yani en azından şimdilik  henüz yaş 70 olmamışken  :)

Tasarım ve sağlamlığa da baktığımızda CX5 yine öne çıkmakta, otomotivde şu ana kadar kullanılan en sağlam , yüksek dayanımlı çelik CX-5 de kullanılmakta.. Ayrıca CX-5 in topladığı ödülleri de yabana atmamak lazım.

Mazda'nın servis sayısı Subarunun çok üzerinde, bu araçlar  uzun yol araçları aynı zamanda o nedenle her daim insanın ihtiyacı olabilir..

Her iki araçda da ESP, ASR,  TCS vb kontroller olmasa birinin AWD sisteminin üstünlüğü belki puan getirebilirdi ancak bu araçlarda bu kadar elektronik kontrol verken  AWD sistem farkının hiçbir avantajı olacağını düşünmüyorum.

konuyla alaksız olacak ama çeken aracı çok merak ettim :) iş makinesi falan galiba..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sevgili Emre,

Önce cevap verdiğin ve Mazda kullanıcısı admin dostumun Mazda al diyemediği ortamda, Suzuki kullanıcısı olarak Mazda al demenin sorumluluğunu aldığın için teşekkür ederim.

Elbette Mazda, Subaru gibi markalar saf kan arazi aracı üretmiyorlar, haklısın. Bunların hiçbirisi senin Grand Vitara kadar araziye uygun bir 4x4 sistemine sahip değiller. Ancak Grand Vitara da yerden yüksekliğinin sınırlı olmasından dolayı saf kan bir arazi aracından beklenenleri limitli verebiliyor ne yazık ki. Bunu da doğal karşılıyorum, çünkü yolda da çok sıklıkla kullanılması planlanmış bir model.

CX-5, Subaru Forester gibi araçlar arazi aracından ziyade araba gibi gitsin diye yapılmış yerden yüksek araçlar, bunların arazi kabiliyetleri AWD sistemlerinden değil daha ziyade takılan lastikler ile ilgili çünkü arazi vitesleri mevcut değil , süspansiyonları arazi araçları gibi sert değil ve yerden  arazi araçları gibi pek yüksek değiller. O nedenle bu araçların AWD sistemlerinden bişey beklenmemeli , nede olsa araziye girmek için tasarlanmamışlar, yol araçları bunlar... 50-50 kilit de olsa üzerindeki tekerlerle kırda çamura girdiğinde kalırlar.

Şekil 1A

Hem Subaru CVT şanzımanlı olduğu için performanslı araba sürmekten keyif alan hiç kimseyi memnun etmeyecektir. Yalnızca gideceği yere ekonomi modunda giden , araçları bastımı gidip bastımı durunca memnun olan sportmen ruhlu olmayan insanlara göre tasarlanmış bir şanzıman bu CVT. RX-8 sahibi  olmuş seni bu araçda düşünemiyorum Mustafa Abi yani en azından şimdilik  henüz yaş 70 olmamışken  :)

Tasarım ve sağlamlığa da baktığımızda CX5 yine öne çıkmakta, otomotivde şu ana kadar kullanılan en sağlam , yüksek dayanımlı çelik CX-5 de kullanılmakta.. Ayrıca CX-5 in topladığı ödülleri de yabana atmamak lazım.

Mazda'nın servis sayısı Subarunun çok üzerinde, bu araçlar  uzun yol araçları aynı zamanda o nedenle her daim insanın ihtiyacı olabilir..

Her iki araçda da ESP, ASR,  TCS vb kontroller olmasa birinin AWD sisteminin üstünlüğü belki puan getirebilirdi ancak bu araçlarda bu kadar elektronik kontrol verken  AWD sistem farkının hiçbir avantajı olacağını düşünmüyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Biraz önce köpeğim dışarı gitme vaktinin geldiğini hatırlattığı için yazımı yarım bıraktım. Buradan devam edeyim;

Aslında sadece Suzuki de değil, bu sınıfta artık tüm modeller yolda da çok başarılı özellikler göstermek zorundalar satılabilmek için. Eskisi gibi asfalta çıktığında lodosa yakalanmış şehir hatları vapuru gibi sallana sallan gitmek artık kabul edilen bir durum değil. Ve hatta bu sebeple araçlar AWD ve 4x4 olarak 2'ye ayrıldı. AWD genellikle asfalt üzerinde sürüş emniyetine katkı yapan modeller için kullanılırken, 4x4 genellikle arazi fonksiyonuna yönelik tasarlanmışlar için kullanılıyor.

Bu açıklamalarla ortaya çıkıyor ki, gerçekten enteresan bir otomobil kullanıyorsun. Sahip olduğu sistem özellikleri ile 4x4 olarak adlandırılabilecek ama şasi ve yerden yüksekliği ile ise AWD olarak adlandırılabilecek bir otomobil. Daha önce sana söylemiştim, 2006 yılında bu özellikleri dolayısıyla düşündüğüm bir otomobildi Grand Vitara.

Ben araçlarımı arazi koşullarında sürmediğim ve bu konuda bir hobim olmadığı için, vermiş bulunduğun video'daki amatörler gibi bir durum benim için kıstas değil. Amatör dedim, çünkü o çamur öyle bir ortam ki, en iyi arazi aracı da uygun olmayan lastiklerle çıkamaz oradan. O ortama uygun lastiklerle de asfaltta güvenli seyahat edilemez. İnternette bu şekilde çok amatör video var, bunları ciddiye almadığımı söylemeliyim.

Benim beklentilerim ne AWD sisteminden? Benim beklentilerimin hepsi asfalt üzerinde. Güzel hava ve yol koşullarında aracımın sportif performansına ve sürüş zevkine katkıda bulunması. Yine asfalt üzerinde sürüş emniyetine her hava ve zemin koşulunda katkıda bulunması ve nadiren karşılaşacağım kar ve buz kaplı zeminlerde beni indirip, zincirle uğraştırmaması.

Sonuncusu için bir dert yok. Bugün piyasadaki en kötü awd sistemi bile artık bunu yapabilir duruma geldi. Ancak asfalt üzerindeki sürüş zevkine ve emniyetine katkı sağlamak konusu ayrı bir başlık;

Sürüş zevki en yüksek otomobiller arkadan itişlilerdir deriz her zaman. Zaten bu sebeple Mazda MX-5 ve RX-8 gibi otomobillerini diğer ürünlerinden farklı olarak arkadan itişli olarak dizayn etti. Neden? Çok uzatılabilir, renesis rotary motoru başlığında da daha detaylı yazmıştım. Kısaca; şasinin ön ve arka ağırlık dengesi/balansını iyileştirmek ve direksiyon tekerleklerinden çekiş kuvvetini ayırarak, aracın yönlendirilme netliğini sağlamak. Aynı zamanda da çekişin aracın rotasını bozma eğiliminden, aracın rotasına katkı yapma eğilimine geçmesini sağlamak.

Önden çekişli otomobillerin sakin ve ekonomik kullanımlarda genel anlamda daha güvenli, ekonomik ve tahmin edilebilir olduğunu söyleyebiliriz.

Arkadan itişli bir otomobilin ise performanslı kullanımlarda daha zevkli, daha kolay yönlendirilebilen ve usta ellerde daha hızlı otomobiller olduğunu söyleyebiliriz. Ama zemin şartları zorlaştıkça (ki bırak buzu, karı, yağmurda bile) işin rengi değişir. Arkadan itişliler emniyetsiz hale gelir. Modern çekiş kontrol ve ESP sistemleriyle bile emniyet seviyeleri düşüktür. Çünkü hiçbir modern emniyet sistemi fizik kurallarını yenemez. Hani derler ya; kaza sırasında insanları korumanın en iyi yolu, aracın kazaya karışmamasını sağlamaktır. Yani Aktif Güvenlik! İşte aynı şekilde de; Kayan bir arabayı kurtarmanın en iyi yolu kaymamasını sağlamaktır! Yani yine Aktif Güvenlik!

Kaliteli bir AWD sistemi bize kuru havalarda arkadan itişli bir otomobilin dinamizmini, ataklığını, gaz ile yönlendirilebilirliğini, direksiyon netliğini verebildiği gibi, kötü asfalt ve hava koşullarında da önden çekişli bir aracın emniyetini kat be kat aşan bir emniyet sağlayabilir.

Benim şu anda kullandığım AWD sistemi işte öyle bir şey. Orta diferansiyel gerçek bir mekanik diferansiyel olduğu için default olarak arkaya %55 ve öne %45 güç aktarıyor. Gazlamalar sırasında tekerleklerde herhangi bir patinaj ihtimali söz konusu değilse, arkaya %50 ile %100 arasında gücü yönlendirerek, direksiyonu rahatlatmak (güç altında seni viraj dışına doğru çekmemesi için) yönünde tedbir alıyor. En sıkıntılı durumlarda ise orta diferansiyeli bir elektro hidrolik ünite ile full kilitleyebiliyor. Araçta bulunan TCS sistemi kayan tekerlekleri frenlediği için de tek tekerleğe kadar ilerlemeye yeterli gücü aktarabiliyor.

RX-8'i rahatlıkla arkadan kopartabildiğim virajlarda, yerden CX-5 kadar yüksek bu otomobili şu ana kadar hiç kaydırmayı başaramadım.

Benim gözümde şu anda sektörde 2 tip asfalt yoğunluklu ve arada sırada da hafif arazi kullanımı için dizayn edilmiş AWD sistemi var. Birincisi asfalt üzerinde karşılaşılacak kar, buz gibi ortamlarda aracın durmasını engelleyecek ve bir yaz pikniğine giderken, yolda çamur birikintisi veya ıslak çimenle karşılaşırsanız, can sıkıcı olaylara engel olacak sistemler. Bu sistemlerde üretici bir önden çekişli platformu alıyor ve ona bir part time awd sistemini adapte ediyor. AWD sistemi yakıt ekonomisi sağlamaya yönelik olarak sadece ihtiyaç olduğunda devreye giriyor, bunun haricinde önden çekişli olarak çalışıyor  ve yine ağırlığı azaltmak maksatlı olarak gerçek bir orta diferansiyel yerine daha hafif çok plakalı debriyaj setleri ile arkaya güç aktarımı sağlanıyor. Mazda CX-5, Honda CR-V, Toyota RAV4, Ford Kuga, Nissan Qasqai (awd olanları), Mitsubishi ASX (awd olanları), VW Tiguan, Volvo awd araçlar gibi popüler ve çevrenizde çok gördüğünüz modeller bu gruba giriyor.

Bu gruptaki araçlar arkaya güç aktarımını part time yaptığı ve bunu da bir çoklu plakalı debriyaj seti üzerinden yaptığı için;

1- Virajlarda gücü arkaya ya hiç yönlendiremezler, önden çekişli olarak dönerler, ya da büyük bir yüzdede yönlendiremezler. Bu yönüyle çekiş sisteminin sportif katkısından bahsedilemez.

2- Eğer gereğinden daha ağır arazi şartlarına sokarsanız veya asfalt üzerinde de olsa uzun süre patinajla ilerlenebilecek ortamda oynarsanız, ortadaki aktarımı sağlayan debriyaja benzer sistem ıısındığından hem ömrü kısalır, hem de soğuyana kadar sizi olmayacak bir yerde önden çekişli olarak terk edebilir. Zorlu koşullardaki aşırı yüklere ve aşırı patinaja dayanabilmek için mekanik orta diferansiyel gerekir.

ikinci grupta ise, Subaru'nun manuel şanzımanlı modelleri ve VTD (benimki gibi) sistemine sahip otomatik şanzımanlı modelleri, BMW X-Drive sistemli otomobiller, Audi'nin 2.0 litrenin üzerindeki hacme sahip dikine yerleşimli Awd sistemli otomobilleri, Mitsubishi'nin sadece performans modellerinde (GT-R ve EVO gibi) kullandığı awd sistemleri vb. gelmekte. Bu arada bu açıklamadan merak edenler olabilir, Subaru 4 değişik çeşit awd sistemi kullanıyor değişik otomobillerindeki beklentilere göre. Audi de 3 değişik awd sistemi kullanıyor. VW Tiguan gibi, Audi Q3, Q5 gibi popüler modellerde göreceğiniz sistemler, Ford Kuga, Volvo araçlarındakiler ile aynı olup, Haldex firması üretimidir. Benim bu 2.grupta saydığım sistem ise Amerikan Torsen firması lisansı ile üretilen sistemdir. Yani A6 3.0 Quattro, A4 2.0 turbo Quattro gibi modellerde kullanılan sistemler. Q7'de kullanılan sistem ise münferiden kullanılan bir sistemdir.

Bu ikinci grup awd sistemleri sürekli awd sistemleridir. Gerçek anlamda bir orta mekanik diferansiyel tarafından güç akslar arasında bölüştürülür. BMW ve Audi'nin son versiyonlarında default olarak bu bölüşüm %60 arka ve %40 ön şeklindedir (Audi'nin eski default'u %50-%50 dir). Subaru ve Mercedes 4Matic'de ise %55 arka ve %45 ön şeklindedir. (Subaru manuel şanzımanlılarda %50-%50 ve STI modelinde %62 arka %38 ön) Bu araçların Audi hariç diğerlerinde ayrıca elektronik olarak yönetilen bir orta diferansiyel kilidide vardır. Yani gücü sürüş tarzınıza göre, gaz verme miktarı, sürat, direksiyon açısı, yanal ivmelenme vb. sensörlerden aldığı datalar ile proaktif olarak değişken oranlarda dağıtabilen bir sistem. Yani tam gaz yaptığınızda ön tekerleklerin hafiflediğini bilip, gücün çoğunun arkaya gönderilmesi gibi. Ya da ön akstaki tekerlekler tamamen patinaja düştüğünde TCS'nin müdehale etmesi yerine orta diferansiyeli tam kilitleyerek ön ve arka tekerleklerin birbirlerinden farklı hızda dönmelerini engelleyen sistem. Çünkü TCS'nin müdehalesi demek, tekerleklerin frenlenmesi ve motor gücünün azaltılması demek. Yani sizin güç ve monetum kaybetmeniz demek vs.

Konuyu daha fazla uzatıp, burayı awd sistemleri forumuna çevirmeyeyim. Ancak bu izahatlerden sonra diyebilirsin ki, o zaman neden CX-5 düşünüyorsun? 1.455 kg, otomatik, yerden yüksek bir araca 160 bg naturel motor koyuyorsanız, bu araca koyacağınız sistemin 1. grupta olması son derece mantıklıdır.

Ancak Mazda'daki awd sistemini benim şu andaki 245 bg aracımda veya Subaru Forester'ın 240 bg 2.0 turbo aracında kesinlikle kabul edemem. (Forester'ın 150 bg versiyonunda da kabulümdür)

Otomotiv sentöründe kural olmasa da genel temayül, 200 bg ve üzeri araçların ya arkadan itiş, ya da awd olması yönündedir. Çünkü önden çekişli bir araç ile bu motorun performansını ya alamazsınız, ya da direksiyonla boğuşmaktan yorulursunuz. Ben 2.4lt, 190 bg Honda Accord kullandım 3 yıla yakın. O aracın bir öncesinde de BMW 5.30  230 bg kullanıyordum. Gerçekten daha kuvvetli olan BMW'nin yönlendirilmesinin çok daha kolay, direksiyonun çok daha sakin ve net olduğunu, tork çekmesi (gazlama esnasında direksiyonun kısa aks tarafına çekme yapması) olayının mevcut olmadığına şahit oldum.

Yine daha önce kullandığım, önden çekişli ve ihtiyaç halinde bir miktar gücü arkaya gönderebilen Honda CR-V aracımla tam gaz yaptığımda (150 bg) direksiyona sahip olmak için nasıl mücadele gerektiğini, ama 245 bg Subaru aracımla aynı yolda birebir aynı şartlarda tam gaz yaptığımda direksiyonu tek elle, hatta parmakla tutabildiğimi bizzat test etmiş birisiyim.

Bu arada senin aracında default güç dağılımının %47 ön, %53 arka olduğunu, orta diferansiyelin mekanik ve kilit mekanizmasının da mekanik olduğunu hatırlatalım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu arada ESP gibi gelişmiş güvenlik sistemlerinin çok yararlı ve gerekli olması yanında, herşeyi telafi edemeyeceğini gösteren bir video ekledim aşağıya. Buradaki tüm araçlar (Subaru hariç) ESP ve çekiş kontrol sistemine sahipler. Subaru sadece awd sistemine sahip.

Dediğim gibi, kontrolü kaybettiğinizde ESP mevcut ise şansınız yükselir. Ama esas mesele kontrolü kaybetmemektir. İyi bir awd sistemi size kontrolü elinizde daha uzun süre tutma imkanı sağlar. ESP ise siz kontrolü kaybettiğinizde devreye giren ve direksiyon hariç kontrolü elinizden alan bir sistemdir.

Yani bence en güvenli sistem iyi bir awd + ESP + çekiş kontrol sistemi olarak öne çıkıyor. O impreza'nın ESP ve TCS'ye de sahip versiyonunu düşünsenize...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.