emregc

Hız Göstergelerinde ki Hata Payı

Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Teknoloji Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Hüseyin Bayrakçeken, sürücülerin, araçların kadranlarındaki "hata payı" ya da "sapma" nedeniyle hız sınırının altında gittiği halde radara girip aşırı hız cezasıyla karşılaşabileceği uyarısında bulundu.

1 Ocak'ta yürürlüğe gören yasal düzenleme doğrultusunda hız sınırını yüzde 10-30 aşan sürücülere 166 lira, yüzde 30'dan fazla aşanlara ise 343 lira para cezaları uygulanıyor. Azami olarak otomobiller için otoyollarda 120, duble (bölünmüş) yollarda 110, şehirler arası çift yönlü karayollarında 90 kilometre hıza izin veriliyor. Bu hızlara "yüzde 10 tolerans" eklendiğinde otomobil için duble yoldaki en yüksek hız, 121 kilometre oluyor. Bir otomobil sürücüsü bu yolda 122 kilometre hızla radara girdiğinde 66 lira cezayla karşılaşabiliyor.

Sürücüler, adeta korkulu rüyaları olan radarlara girmemek için uzun yolculuklarda dikkatli hareket etse de zaman zaman kendi kontrolleri dışında hız sınırlarını aştıkları için cezaya maruz kalabiliyor. Bazı durumlarda sürücüler, belirtilen hıza ulaşmadığını söylese bile "hata payı" ya da "sapma" yüzünden ceza ödemek zorunda kalıyor. Trafik polisleri, itiraz eden sürücülere, kendilerine sunulan toleransı hesaba katmadan yasal limitlere dikkat ederek yollarda seyretmeleri konusunda uyarılarda bulunuyor.

"120 kilometreyle giden araç, 125 kilometreyle radara girebilir"

Bayrakçeken, yaptığı açıklamada, kara taşıtlarının hız göstergelerindeki hata paylarının, sürüş sırasında göz önünde bulundurulması gerektiğini söyledi.

"Yol, hız, eğim gibi parametrelerin göz önüne alındığı ve rüzgar gibi dış faktörlerden arındırılmış olarak ölçüm yapılabilen kalibreli cihaz" diye nitelenen şasi dinamometresiyle yaptıkları ölçümlerde, taşıtların hız göstergelerinde saatte 70 kilometre görünen hızın, 68 ya da 72 kilometre olabildiğini belirten Bayrakçeken, şöyle konuştu:

"Bu, sistemdeki hata payı ya da sapmanın karşılığıdır. Normalde hata payları yüzde 5'e kadar çıkabilmektedir. Lastiğin tırnak derinliği, çapı, zemin durumu, yuvarlanma direnci, sürtünme katsayısı, kayma, rüzgar gibi birçok faktör aracın hız göstergesi ile gerçek hızı arasındaki farkı ortaya çıkarabilir. Taşıt dinamiğini etkileyen taşıt boyutu, viraj, güç aktarma organları gibi parametre sayısı fazladır. Hız da bu parametreler içinde önemli bir yer tutar. Bu faktörler anlık değişebilir. Bu yüzden hız göstergesine göre 120 kilometreyle giden araç, 125 kilometreyle radara girebilir. Tam tersi durum da yaşanabilir. Sürücülerin özelikle duble yollarda dikkatli olması ve 115'i geçmemesi, en azından kendilerine sunulan yüzde 10 toleransı hesaba katmadan hızlarını ayarlamasını öneriyoruz."

"Göstergelerin aralıklarla kalibre edilmesini öneriyoruz"

Balıkesir Küçük Sanayi Sitesi'nde faaliyet gösteren bir oto elektronik firmasının sahibi Mehmet Saygıner de araçların hız göstergelerinde hata payının yüzde 10'a ulaşabileceğini ifade etti. Bu durumun, sürücüleri yanıltabildiğini dile getiren Saygıner, araçlar kullanıldıkça göstergeler kalibre edilmediği için gerçek hızın ölçümünde sorunlar yaşanabildiğini anlattı. Sürücülere, özellikle şehirler arası karayollarında en yüksek hız limitinin altında araç kullanmasını öneren Saygıner, şunları kaydetti:

"Göstergedeki hız ile radarda ölçülen hız arasındaki fark, aracın birçok özelliğine göre değişebilir. Genellikle ana etken, göstergelerin ayarlarının bozulmasıdır. Göstergelerin aralıklarla kalibre edilmesini öneriyoruz. Radara yakalanmamak için örneğin duble yollarda 115 kilometre hızın üzerine çıkılmamalı. Birçok sürücü, toleransı da ekleyerek 121'e kadar çıkıyor. Hata payıyla hız 125 ölçüldüğünde ise itiraz ediyorlar. En iyisi yavaş gitmek."

http://www.hurriyet.com.tr/gundem/23231621.asp

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Güzel konu, teşekkürler...

Ben kadran ile navigasyon cihazını karşılaştırdığımda bire bir aynı sonucu veriyor, bu bir ölçü olur mu bilmiyorum ama genelde 110 km/hızı aşmamaya özen gösteriyorum.

Hem can güvenliğim açısından, hem de cep sağlığım açısından...  :P

Herkeslere kazasız günler.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben de navigasyon cihazı ile karşılaştırıyorum, arada. Hep yüksek gösteriyor arabamın kadranı. O yüzden sorun yok :))

GT-N7000 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

duble yollarda hız sınırı 100 km ve %10 toleransıda eklersek max 110 km değil miydi yahu?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben de navigasyon cihazı ile karşılaştırıyorum, arada. Hep yüksek gösteriyor arabamın kadranı. O yüzden sorun yok :))

GT-N7000 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

Bu kiyas mantikliymis

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Gözümüz devamlı ibrede olacak bunlara göre önümüze bakmayacağız anlaşılan...

Otele yetişmek için Radar Yönetimi yaparak gazladığım İstanbul-Marmaris yolcuğumda Muğlaya kadar çok şükür yakalanmamışken, tamam artık erken geldim yavaşlayım dediğim anda radara girmişim 113 km ile...

Adamlar Muğla girişinde bayır aşağı radar koymuş, 90-100 ile giderken gazı bıraktığımı hatırlıyorum, araç 113 km ye çıkmış, buna belden aşağı vurmak denir... görevli de üzülmüştü, son araç benmişim , itiraz ettim hemen görüntü geldi, baktım benim tin tin gidiyorum, (bide gelirken görselerdi :) ) malesef paşa paşa ödedik cezayı...

Dertlerimize tercüman olan Kamikaze Dayı'yı saygıyla anıyoruz (yazılara dikkat :) )

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bende navigasyonla karsilastiriyorum ve kadran daha fazla gosteriyor.

Ama duble yolda kadranda 115-120 gecmemeye gayret ediyorum.

Otobanda 135-140 gidiyorum. Simdilik ceza yemedim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

araçlar genelde gittiklerinden daha çok gösterir. hatta lastikler eskidikçe daha çok gösterir. (daha az gider)

bunu okuyanların ufak ufak hesaba başladıklarını görür gibiyim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

birşeyi hep merak etmişimdir şimdi KM göstergesi fabrika kışış jantlara göre ayarlanıyorsa örneğin 13'' jantolan araca 15'' jan taktık göstergede ne kadar yanılma payı olur ???:hi:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

birşeyi hep merak etmişimdir şimdi KM göstergesi fabrika kışış jantlara göre ayarlanıyorsa örneğin 13'' jantolan araca 15'' jan taktık göstergede ne kadar yanılma payı olur ???:hi:

lastik ebadına bağlı olarak değişir. 13 jant' ı 15 'e çevirdiğinde lastik yanağını inceltirsen %1 gibi bir oynama oluyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Garip ama benim arabada hata payı yok sanırım:)

Hani şehirler arası yollarda "hız ölçen" tabelalar var. İşte hızınız 120 yavaş gidin galan yazıyor.

Ne kadar doğru ölçüyor bilmem ama ankara eskişehir istikamendeki bütün ölçümler ibre ne gösteriyorsa onu yazdı. Tam 100e sabitledim.100 yazdı.

115 yaptım. 115 yazdı.

Bide arada bişey yapayım dedim. 110un biraz üstüne sabitledim. 112 yazdı:)

Eğer radar cezalarıda böyleyse kesinlikle 120 civarına yaklaşmayın:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Cezayı Yediğimiz Zaman Öğreniriz.. % 5 mi % 10 mu..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.