EgeG

Mazda6'da Kullanılacak Benzin.

Bu konuda 50 ileti var

Herkese iyi günler.

Geçen forumdan ali abi ile muhabbet ederken aklıma birşey takıldı. Bizim guzuyu alırken bayi kesinlikle 97 oktan benzin koymamamız hakkında bizi tembihledi fakat sanki sakın mazot koymayın der gibi  :D  Size mazda6'ya 97 oktan benzin koymamamızı neden bu kadar sıkı tembih etmiş olabilirler ? motor skyactiv olsa neyse diyeceğim yüksek sıkıştırma oranı vs. fakat motor bildiğiniz 2.0 DISI.. Sebebini bilen var mıdır ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bildiğim bir şey yok ama cevap vermek adına mantıken yazayım;

Yüksek oktanlı benzinin yanma derecesi yüksek olacağı için motorda dengesiz ateşlemeye sebebiyet verebilir belkide...

Ya da; motor 95 oktana göre dizayn ve imal edilmiştir, daha yüksek oktanlı benzinler bu duruma zarar veriyor olabilir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bildiğim bir şey yok ama cevap vermek adına mantıken yazayım;

Yüksek oktanlı benzinin yanma derecesi yüksek olacağı için motorda dengesiz ateşlemeye sebebiyet verebilir belkide...

Ya da; motor 95 oktana göre dizayn ve imal edilmiştir, daha yüksek oktanlı benzinler bu duruma zarar veriyor olabilir.

abi ben de benzer düşündüm benzin kapağının üzerinde de yazıyor 95 diye. + para verip paraya kıyacağımızdan değil de koysak çok farkeder mi acaba :( :( önce ki mazda3e koymuştuk pek birşey farketmedi gerçi ama.. bir de aynı istasyon da olsa her benzin aynı performansı tutturamıyor çok ilginçtir

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Türkiye'de 95 oktan üzeri benzin yok, çünkü üretilmiyor. Bir aralar bazı firmalar 98 oktan benzin ithal ediyordu, sonra durdu. Ya talep olmadı ya da vergi mevzuatı sorun çıkardı. Eğer pompada iyi bakarsanız, 97 oktanın altında katkılı 95 olduğu yazar. Servisinizin itirazı bundandır. Yoksa Türkiye'ye gelen motorların 95-98 oktan aralığında iyi performans vereceğini düşünüyorum. Zaten depo kapaklarında da min. 95 yazıyor genellikle.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Türkiye'de 95 oktan üzeri benzin yok, çünkü üretilmiyor. Bir aralar bazı firmalar 98 oktan benzin ithal ediyordu, sonra durdu. Ya talep olmadı ya da vergi mevzuatı sorun çıkardı. Eğer pompada iyi bakarsanız, 97 oktanın altında katkılı 95 olduğu yazar. Servisinizin itirazı bundandır. Yoksa Türkiye'ye gelen motorların 95-98 oktan aralığında iyi performans vereceğini düşünüyorum. Zaten depo kapaklarında da min. 95 yazıyor genellikle.

Teşekkür ederim.Arabaya inince yapacağım ilk iş kapağa tekrar bakmak olacak :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Türkiye'de 95 oktan üzeri benzin yok, çünkü üretilmiyor. Bir aralar bazı firmalar 98 oktan benzin ithal ediyordu, sonra durdu. Ya talep olmadı ya da vergi mevzuatı sorun çıkardı. Eğer pompada iyi bakarsanız, 97 oktanın altında katkılı 95 olduğu yazar. Servisinizin itirazı bundandır. Yoksa Türkiye'ye gelen motorların 95-98 oktan aralığında iyi performans vereceğini düşünüyorum. Zaten depo kapaklarında da min. 95 yazıyor genellikle.

aynen doğrudur...

95 kafi...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim aracımın depo kapağında min 95 yazıyor kitapçığında da en az 95 oktan kullanın yazıyor sizin araba benimkinden kat kat yeni olmasına rağmen nasıl olurda 97 koymayın derler bilemiyorum Ben zaman zaman yurt dışına gidiyorum orada 100 oktan bile var 98 de 100 oktan da koydum bir sorun çıkmadı bildiğim kadarı oktanı yüksek benzinin patlama oranı geç olduğundan daha fazla performans elde ediliyor ve motordaki vuruntu olayı daha azalıyor ben kendi aracımda bunu hissedebiliyorum çekiş biraz artıyor...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yüksek oktan yüksek sıkıştırmalı motorlarda basınç altında istenmeyen yanmaları engellemek için kullanılır bu sebeple bizimkiler gibi araçlarda gerek yok. Zaten Mustafa Abinin dediği gibi satışı da yok. Olmayan birşeye boşyere fazladan para vermeyin

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

o zaman avrupada yaşayan cx5 sahibi biri 95 yerine 97 kullanırsa daha iyi olur diyebiliriz heralde. abdde 100küsur oktan benzin yüzünden abd skyactiv motorlarının daha düşük sıkıştırma oranına sahip olduğunu okumuştum biryerde.  yanlış yazmışlar o zaman :nea:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

oktan arttıkça benzinin basınç altında kendiliğinden parlama katsayısı düşer. yüksek sıkıştırma oranlı araçlarda istenen de budur. ferrari alırsanız yüksek sıkıştırma oranı yüzünden 95 yerine 98 veya 100 oktan kullanmak zorundasınız. ancak skyactiv'in özelliği yüksek sıkıştırma oranı olmasına rağmen 95 oktanla rahatlıkla çalışabilmesidir. dikkat ettiyseniz depo kapağında da min 95 OZ yazar. daha yüksek oktan kullanmakta mahsur yok ancak gerek de yok... skyactiv olmayan araçlarda da 95 oktan benzin yeterlidir. 97 diye bir oktan yoktur. sebebi ise 98 oktanın ÖTV'si yüksek olduğundan benzin çok pahalılanır, buna çara olarak da Türkiye'deki petrol firmaları 97'yi türetmişlerdir. mtutun'ün de söylediği gibi 97 dedikleri aslında katkılı 95 oktandır ve gereksizdir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu sayede benzindeki oktan kandırmacasını da öğrenmiş olduk, emeği geçenlere teşekkürler...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Oktan sayısı, teknik anlamıyla, benzinin vuruntu kalitesinin değerlendirilmesi için kullanılan bir ölçüttür. Bir yakıtın oktan sayısı, yanma kalitesinin ve özellikle de zor koşullara dayanma yeteneğinin ölçüsüdür. Araç performansının düşmesinden ve motorun hasar görmesinden kaçınmak için benzinin motora uygun bir oktan kalitesine sahip olması gerekmektedir. Motorlarda kullanılacak benzin, motorun yapısına ve teknolojisine göre seçilir.

Oktan sayısı ölçümleri iki şekilde yapılır.

Araştırma Oktan Sayısı {ing. RON-Research Octane Number): Bu değer, motorun yüke binmediği ve düşük devirlerde çalıştığı durumdaki vuruntu ölçümüdür.

Motor Oktan Sayısı (ing MON-Motor Octane Number): Motor zorlandığında, yük altında olduğu andaki vuruntu ölçümüdür.

Birçok ülkede benzinlerin vuruntu özelliği sayısı, yani gerçek oktan sayısı, yukarıdaki iki değerin toplanarak ikiye bölünmesiyle elde edilir.[1]

Benzinli motorlarda sıkıştırma zamanında silindir içerisindeki yakıt + hava karışımının sıcaklığı sıkıştırmadan dolayı artar. Bu sıcaklık artışından dolayı, karışımın zamanından (buji ateşlenmeden) önce tutuşması vuruntuya neden olur. Vuruntu motorun performansını düşüren ve de ömrünü azaltan bir durumdur.

Vuruntunun olmaması için benzinin daha zor tutuşması sağlanmalıdır. Benzinin "oktan sayısı" ne kadar fazla ise o benzin o kadar zor tutuşur. Bu yüzden yüksek oktanlı benzin vuruntuya karşı daha dirençlidir.

Aynı zamanda benzinin zor tutuşması (yani oktan sayısının gereğinden fazla olması) da istenmeyen bir durumdur. Çünkü bujinin ateşlendiği anda benzinin tutuşması istenir. Oktan sayısı ne kadar fazla ise benzinin gerektiği anda tutuşması o kadar zor ya da geç olur. Bu da motorun performansını düşüren bir durumdur.

Örneğin araçların kitaplarında şöyle bir şey yazar "minimum 95 oktanlı, kurşunsuz benzin kullanılmalıdır". Bu, o aracın 95 oktanlı benzin ile vuruntusuz çalışmaya başladığını ifade eder. O arabada 98 oktanlı benzin de kullanabilirsiniz ama motorun performansı 95 oktana göre daha düşük olacaktır.

Piyasada "ne kadar yüksek oktanlı benzin kullanılırsa motorun peformansı o kadar artar" gibi yanlış bir düşünce var. Sayının artması insanlarda psikolojik olarak performansın da artacağı düşüncesini uyandırıyor. Aksine düşük oktanlı benzin daha performanslıdır ama vuruntuya neden olduğu için motorun performansı düşmektedir.

Sonuç itibariyle, araçların kitabında minimum 95 oktanlı benzin kullanın yazıyorsa 95 oktanlı benzin kullanılmalı. Bundan daha düşüğü ya da fazlası yukarıda belirtilen sebeplerden ötürü motorun performansını düşürmektedir.

[değiştir]Oktan Sayısının Belirlenmesi

Oktan sayısının belirlenmesi için benzin örneği, tek silindirli özel bir deney motorunda farklı sıkıştırma oranlarında kontrollü şartlarda yakılır.

Daha sonra bu deney motorunda, izooktan ve normal heptan karışımı ile hazırlanan deney örneği de eşit şartlarda yakılır. Deney karışımından elde edilen sonuçlar benzin örneği ile aynı olana kadar karışım oranları ayarlanır. Bu karışımda izooktan vuruntusuza yakın kalitede yanar, normal heptan ise vuruntuya yol açar.

Benzin örneği ile aynı sonuçları veren izooktan ve normal heptan karışımındaki izooktanın hacimce yüzdesi oktan sayısı olarak tanımlanır. Bir başka deyişle saf izooktanın oktan sayısı 100 kabul edilerek benzin örneğinin oktan sayısı belirlenir.

Oktan sayısı benzinler için 50-110 arasında değişmektedir. 50-75 oktan üçüncü sınıf yakıtlarda, 100-110 oktan ise uçak yakıtlarındaki değerdir. Kullanılan benzin 50 oktan ise, yandıkça patlayacak ve pistonlara çekiçle vuruyormuşçasına bir sarsıntı ile kuvvet uygulanacaktır. İdeal kuvvet, pistonları eşit ve düzenli bir şekilde iten kuvvettir.

[değiştir]Oktan Ayarlayıcı Katkı Maddeleri

Benzinin oktan sayısı katkı maddeleri kullanarak artırılabilir. Bu iş için en sık kullanılan madde kurşun tetra-etildir. Kurşun tetra-etil, benzine tümüyle karışıp tamamıyla buharlaşan bir sıvıdır.

Son zamanlarda kurşunlu benzin yerini kurşunsuz benzine bırakmaya başlamış ve yeni üretilen tüm araçlarda katalitik konvertör standart donanım haline gelmiştir.

Asfalt tabanlı ham petrolden üretilen benzin, motorlara parafin tabanlılardan daha az vuruntu yapmaktadır. Bütün benzinler bu iki türün karşımından elde edilir. Karışımları kontrol edilmezse kaliteleri değişir.

WIKIPEDIA'dan ALINTIDIR.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir süre sonra Oktan meselesi tarih olacak, cunku elektrikli araçlar çıkmaya başladı.

Fransa'da Venturi, Amerika'da Tesla'dan sonra Türkiye'de dahi 3Gen adında elektrikli otomobiller üretilmeye başlandı bile.

Onun dışında benim araçta da 95 oktan tavsiyesi var.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

mazda, şuan elektrikli herhangi bir projeyi ciddi ciddi düşünmüyor öyle bir sıkıntımız var :D 40 yıl sonra petrol biteceğini hesaplamayı unuttular heralde :P

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Forumda bazı şeyler var ama istediğim düzeyde yeterli bilgi bulamadığım için tekrar başlık açıyorum kusura bakmayın.

Birkaç ay önce 2009 mazda6 aldık. Opet shell karışık 95 kullanıyordum şimdiye kadar. Dün arkadaş shell nitro+ 97 oktanı önerdi. Bu yakıt meselesiyle ilgili duyduğum çok şey var ama çoğu birbirine zıt, somut bilgiler olmadığı için pek dağıtmayacağım konuyu.

Şimdi benim önceliğim performans, gerekirse fazla yaksın, buna göre ne önerirsiniz?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İnanın farketmiyor ben nitro+ dedikleri yakıtlada fulledim normal shellin 95 oktan benzini ilede hiç bir fark yoktu performansta nitro+ ile daha az km gittim ayrıca bence tamamen pazarlama amaçlı yaptıkları birşey 97 oktanın ismini değiştirip sundular piyasaya :) 95 oktan bizim araçlarımız için yeterli zaten benzin kapağındada bu yönde ibareler var daha fazla ödemenizi gerektiricek bi durum yok ortada :) ayrıca aklıma geldi tüm shell çalışanlarını tembihlemişler sanki bunu tavsiye edin diye hangi istasyonlarına gitsem abi bu arabaya bundan atalım diyorlar :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Forumda bir yerlerde vardı... Kesinlikle 95 oktandan şaşmayın...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.