xonderyasar

Mazda 323 Lpg Tekleme Sorunu (Çözüldü)

Harita belli devirdeki benzin enjektör açılış süresinde (ms) gaz enjektörünün vereceği gaz mikatarını gösterir. Kalibrasyon, genelde araç benzinde çalışırken rölantide benzin enjektör açılış süresini kaydeder ve sonra da gaza geçip gazda çalışırken kaydedilen benzin süresinin sabit kalmasını sağlamaya çalışır (gaz süresinin değil). Sonra da rölantide elde ettiği verilere göre tüm devirlerde haritayı oluşturur. Kalibrasyondan sonra harita her zaman düzgün çıkmayabilir. Benzin sistemindeki sorunlar haritaya yansıtır ve LPG'de çalışırken daha da belirgin olabiliyor. Kalibrasyonda harita oluştuktan sonra manuel olarak benzine geçin, bir kaç kere gazlayın ve rölantinin sabitlemesini bekleyin. Sürekli olarak benzin enjektör açılış ms kontrol edin. Diyelim, rölantide 2,5ms oluyor, gaza geçin ve az bekleyin, eğer benzin ms (gaz değil!) sabit kalıyorsa, işlem tamam ve diğer devirlerdeki kontrole başlayabilirsiniz. Benzin enjektörlerinin ms'leri oynuyorsa, şöyle anlatabilirim:

1. Benzin ms düşüyorsa - GAZ fazladır, bu yüzden beyin enjeksiyon süresini kısmaya çalışır. Tüm haritayı seçin ve azar azar düşürün. Ben %1 düşürüp tekrar benzine geçip benzin enjeksiyon süresini kaydedip gaza geçip tekrar kontrol ediyorum. Süreler benzinde ve gazda aynı ise işlem tamam.

2. Benzin ms artıyorsa - GAZ azdır, aynı şekilde beyin enjeksiyon süresini arttırmaya çalışır. Tüm harita seçilir ve azar azar arttırılır. Ben %1 arttırıp tekrar benzine geçip benzin enjeksiyon süresini kaydedip gaza geçip tekrar kontrol ediyorum. Süreler benzinde ve gazda aynı ise işlem tamam.

Rölantiyi hallettik diyelim, laptopunuzu kapatın ve biraz gezin, kontrol edin. Sık sık giderken değişik devirlerde benzin/gaz geçişleri yapın, ayarlar doğru ise geçişleri hissetmemeniz lazım. Ayrıca aracın hem benzinde hem gazda aynı gitmesi lazım. Gazda araç daha atak oluyorsa, o devirdeki gaz miktarı bir az fazla olabilir. Yığılma yapıyorsa veya gitmiyorsa gaz azdır.

Değişik devirdeki ayarlar. Ben şu şekilde yapıyorum, deviri 2000'getirip (örneğin) sabitlemeye çalışıyorum, benzinde ms kaydedip gaza geçiyorum, ms aynı ise bu devirdeki harita da doğrudur. Eğer çok oynama varsa sadece 2000 devirindeki sütün seçilir ve üste açıkladığım mantıkla ayar yapılır. Daha sağlam ayar yapabilmek için laptop ile gezmeniz lazım. Bir arkadaş ile açık alanda mümkünsde rampası olan boş bir yere gidin. Arkadaş arabyı sürerken onu yönlendirin çeşitli viteslerde ve devirlerde benzin/gaz geçişleri yapıp benzin enjeksiyon sürelerini eşitlemeye çalışın.

Eğer benzinde çalışma sorununuz varsa kalibrasyon yapmamanızı tavsiye ediyorum, üreticilerin hazır verdikleri haritalar mevcut, onları kullanın. Bende ms sürekli oynadığı için (motor ısısına göre ve fanın çalışmasına göre) her kalibrasyon farklı çıkıyordu. Hazır haritayı yükleyip enjeksiyon sürelerini rölantide sıcak motora göre eşitledim tüm harita için ve çok iyi ve düzenli sonuç aldım. Artık arabanın gaza geçip geçmediğini anlayamıyorum bile.

GAZ enjeksiyon süresine gelelim - tamamen enjektör meme çapına ve seçilen enjektör ve enjeksiyon tipine bağlıdır. LOVATO enjektörleri rölantide 5ms civarında çalışır genelde, bu tavsiye edilen değer. LOVATO kullananlar, LOVATO enjektör kullanıyorsanız ve rölantide süreleriniz daha yüksek ya da düşükse enjektör meme çapı yanlış seçilmiştir. Daha hızlı çalışabilenler enjektörler de var, Matrix gibi, onlar daha düşük, benzine yakın ms değerleri ile çalışır, tabi fiyatları da daha yüksektir. Düşük gaz ms (tavsiye edilen aralığın içinde) her zaman iyidir ve bu sürenin yüksek olmaması lazım, çünkü yüksek devirlerde ve gazı köklediğiniz zaman süreler o kadar yükselebilir ki enjektör tüm gazı vermeden kapanmak zorunda kalacak, bu da aracın gitmemesine neden olur. Bunu benzin takviyesi ile halledebilirsiniz, yalnız yanlış seçilen meme çapı daha fazla benzin yakmanıza neden olur. Doğru seçilen meme ile ECU sadece extrem durumlarda benzini takviye der. Bu opsiyonu her zaman açık tutun derim. Bunu özellikle sollama yaparken fark edersiniz. Yüksek devirde gitmenize rağmen gaz süresi bitmeden enjektör kapanmak zorunda kalıyorsa araç titreme yapar, gitmez veya benzine geçip tekrar gaza geçer. Benzin takviyesi açıkken gaz süresi çok yüksek olduğunda ECU otomatik olarak bunu algılar ve gereken benzin miktarını takviye eder. Bu değer genelde rölantideki değerden bile düşük olur(2ms gibi) ve dediğim gibi sadece extrem durumlarda devreye girer. Yavaş kullananlar bu opsiyonu kapatabilir aslında, ama sıkıştığınızda ve 3500-4000 devir üstünde araç kullanmak zorunda kaldığınızda bu opsiyon araç gücünün düşmesini engeller. Ben açık bırakıyorum ve fazla benzin azalması fark etmedim.

Son olarak - Lambda sensörü(Oksijen sensörü). Lambda sensörü olan araçlarda egzozdaki oksijen mikarını ölçer. En optimal lambda değeri - 1'dir. Bu da tüm yakıtın yanması demektir. Gaz ayarını yaparken bu lambda değerini kontrol ederek gaz miktarının az veya fazla olmasını kontrol edebilirsiniz.

Lambda>1 ise - karışım fakirdir. Gaz veya benzin azdır.

Lambda<1 ise - karışım zengindir. Gaz veya benzin fazladır.

Bilgi şimdilik bu kadar. Yapacağınız tüm işlemleri kendi sorumluluğunuzdadır.

İyi sürüşler.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Değerli teknik bilgiler var. Elinize sağlık.

Ama bu kadar teknik bir yazıyı okumaktansa  2500 devirde tekleyen araba kullanmak daha kolay :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Güzel bilgiler, ama bu makaleyi yazdırıp lpc nin önüne koysan  ne der diye merak ettim şimdi, şükürler olsun benim araba karbüratör vede böle problemlerde yaşamıyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Değerli teknik bilgiler var. Elinize sağlık.

Ama bu kadar teknik bir yazıyı okumaktansa  2500 devirde tekleyen araba kullanmak daha kolay :)

en kısa sürede bu bilgileri temize çekip yeni aracımın torpidosunda 7/24 servise hazır hale getireceğim  :hi:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Değerli teknik bilgiler var. Elinize sağlık.

Ama bu kadar teknik bir yazıyı okumaktansa  2500 devirde tekleyen araba kullanmak daha kolay :)

Bendeki teklemeyi halletmiştik ama çekiş düştü, bende avansı eski haline getirttim. şu anda yine 2. vites 120 civarlarına yetişiyor araç, eskisi gibi çok fazla tekleme yok. böyle kullanacam.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Aynı kit bendede var maşallah allah nazardan saklasın benzinden herhangi bir konuda gram farkı yok.

Su azaldıysada yapıyor bakıver bi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

323 1.8 2000 model arac lpg de tekleme var zaten ama gidosonde isteksizlik yok amma velakin benzin de giderken ictwn icten bi gidiyim gitmiyim gaz yememe gibi biseyler yapmaya basladi fikri olanlar basina gelenler yardimci olursa sevinirim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Tam olarak ne yaşadığınızı bilmiyorum ama tarifinizden anladığım kadarıyla benzinde giderken çekişte ara ara güç kayıpları yaşıyorsunuz galiba;

 Motor benzinde giderken gaza uygulana baskı hiç değişmediği halde arabada bir anlağına 20-30 beygir çekilip daha sonra geri o giden 20-30 beygir tekrar yerine gelmiş gibi güç dalgalanması oluyorsa , büyük ihtimalle motor rektifiye istiyordur. 

Kesin bir şey söylemem mümkün değil tabi ki de, en kısa zamanda iyi motor ustasına gösterin, eğer ki bu haliyle kullanırsanız ve sorun ilerlerse masraf katlanarak artar.

Geçmiş olsun, 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Motor 6 ay once blok haric komple sifirlandi..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.