revivo73

Aracınızın Motor Yağını Kendinizin Değiştirmesinin Faydaları

Bu konuda 23 ileti var

NOT: Konu her model araçta geçerli olduğu için konuyu en popüler kısım olan Mazda 3 'te açtım. Daha popüler ve genel bir kısım varsa oraya taşınabilir.

Geçen salı aracımın yağını değiştirmek üzere 3 servise gittim, 3'ünün dükkânları ağzına kadar doluydu. Ancak o gün aracımın yağını değiştirmeye bayağı niyetliydim dolayısıyla öğlen arası geçtikten sonra servisleri tekrar ziyaret ettim belki bir araç boşalmıştır, yerine ben girerim diye ancak öyle birşey olmadı hepsinin işleri uzundu. Bir tanesinde lift doluyken aracı yerde hidrolik kriko ile kaldırarak değişim yapalım dediler ben de "aynısını ben kendim evimde de yapabilirim, aracı altta kanalı olan bir yerde ya da liftte kaldırarak yaptırmak istiyorum zaten o yüzden dolaşıyorum" dedim

ve servislerden ümidi keserek evimin yolunu tuttum. ve onca zaman kaybından sonra aracın yağ değişimini kendim (ilk kez) yapmaya karar verdim. Bu iş için gerekli aletler hazırdı: Hidrolik kriko ve 2 adet sehpa (jackstand)

Hidrolik krikonun nereye oturtacağını ilk başta bilemedim, sonra ön tekerleklerin tam ortasında kriko başının oturacağı büyüklükte sağlam bir nokta gördüm ve ordan kaldırdım, böylelikle aynı anda aracın 2 ön tekerleği kalkmış oldu. Yeterli yükseklikten sonra resimde gördüğünüz sehpaları 2 tarafa yerleştirdim.

tvurw.jpg

Yağı boşalttığım aluminyum tepsi arkada görülüyor. Bu tepsi evde börek vs. pişirmek için kullanılıyordu ve aluminyum tepside gıda maddesi pişirmek bulundurmak sağlığa zararlı old için yıllar önce bir kenara koydum ve kullanılmıyordu. Motor yağı gibi zehirli bir madde ile alüminyum gibi zararlı maddenin ikisi birlikte iyi uyum sağladı.

Şimdi önemli bir konuya geliyorum. Yağı servislerde değişirken 15dakika - yarım saat içinde işlemin bitmesi gerektiği için yağ henüz tam boşalmamışken yani çok ince akmaya devam ederken tıpa vidasını kapatırlar, dikkat ettiniz mi?

Fakat yağı kendiniz boşalttığınız zaman 15 dakika gibi bir kısıtınız olmadığı için çok önemli birşeyi test etme imkanım oldu: 4-5 saat boyunca yağın önemli kısmının boşalmasını bekledim.  sonra tepsiyi alttan alıp, yerine naylon serdim ve tüm gece o naylon üstüne de yağ akacak mı, akacaksa ne kadar akacak diye bekledim. BURASI ÇOK ÖNEMLİ, O YÜZDEN BÜYÜK HARFLERLE; sabaha kadar naylonun tamamı yağla doldu! Yani yaklaşık bir avuç içi (100 gram) kadar daha yağ çıktı!

Aracın sadece ön tekerlekleri kalktığı için eğim dolayısıyla yağ bu kadar uzun süre boyunca akmış olamaz cunku yağ çıkış yeri motorun arka tekerleklere doğru ucunda yani aracın önü kalkık olunca yağın akacağı tarafta. ayrıca, aracın konumu yağın akmasına engel olsaydı o yağ zaten hiç akmaz motor içinde kalırdı ve sabahleyin kupkuru bir naylonla karşılaşırdım.

Buradan şu sonuç çıkar: servislerde yağın boşalması için tanınan 15 dakikada aslında motor yağı tamamen boşalmaz, çünkü 4-5 saat beklettikten sonra bile 100 gram yağ çıkıyorsa içinden, 15 dakika sonra tahminen içinde 200-300 gram kadar yağ kalabilir demektir.

200-300 gram az gibi görünebilir ancak o yağın niteliğini kaybetmiş, son derece pis bir yağ olduğunu düşünürseniz, üstüne eklediğiniz 3-4 litrelik yeni yağın niteliğini etkileyecek 200 gram bile olsa karışan eski yağ yağlama kalitesini bozacaktır.

İşte o yüzden kendiniz bu şekilde tüm gece yağın boşalmasını bekleyerek servislerdekine göre cok daha sağlıklı bir yağ değişimi yapabilirsiniz.

Herkese kendi yağ değişimini kendi yapmasını tavsiye ederim. Maliyetlerim ise şöyle:

2 adet sehpa: RICO marka 65TL, Bursa'daki soydaş pazarından aldım.

Hidrolik kriko: Arkadaşımdan ödünç aldım, fiyatını bilmiyorum ancak 70TL'yi geçmez.

Yani bu işi kendiniz yapmanın maliyeti yüksek değil.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi paylaşımı için teşekkürler, bu iş para işi değil gönül işi bence... Ayrıca küçük bi tavsiyede bulunayım böylece bir gece beklemeye gerek kalmaz, gerçi beklenmesi daha faydalı olur...

Motor yağını boşalttıktan sonra, motora ince yağ ve az mazot koyarak rölantide 5 dakika çalıştırın ve yağı tekrar boşaltın, içeride kalan özelliğini kaybetmiş yağı tamamen motordan atmaya yardımcı olacaktır... Olmadı, bu iş için katkı maddeleri var onlarla çalkalama yapabilirsiniz...

Yağ değişimi kolay da, filtreyi değiştirmek (söküp takmak) sıkıntılı bence.

:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hm bu iş için servis işçilik olarak 30-50TL alıyorlar ama ondan çok yaptıracak boş ve uygun servis yeri bulamadığım için yaptım aslında. Ve kendim yapmışken "tam" yapmış olmak için gece boyunca bekletince fark ettim gerçeği.

Tavsiye için teşekkürler ancak onu uygulamam. Yani başka ince bir yağ geçirerek motor içini temizlemek. Cunku bu sefer temiz ama farklı ve ince bir yağ karışmış olacak, bilemiyorum tam ideal görünmedi. Senin de dediğin gibi gece boyunca bekletmek en iyisi gibi.

Tıpa vidasını takarken artık akacak tek damla yağ kalmamıştı. Servislerde hatırlıyorum damlarken kapatırlardı hep vidayı.

EKLEME: Yağ filtresini değiştirmek için yine Bursa'daki soydaş pazarından 15TL'ye RICO marka filtre kavrayıcı aparat altdm, onun üstündeki somunu 22'lik ingiliz anahtarı ile kolayca cevirebiliyorsunuz.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Tavsiye için teşekkürler ancak onu uygulamam. Yani başka ince bir yağ geçirerek motor içini temizlemek.

Motorun içini en sağlıklı şekilde temizlemenin hemen hemen tek yolu bu gibi... Bunu uyguladıktan sonra bir gece süzülmeye bırak daha temiz olur... Bir gece bırakılmasa da; 50-100 gram farklı yağın motora hiç bir zararı olmaz...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

    Yağın zaten alt tıpa açılıp,  beraberinde filtre sökülünce tamamına yakını boşalır, şahsen ben başka işlem yapmıyorum. en son 500 km önce değiştim yağımı lakin yağ konusunda bir muamma var onu paylaşmak istedim, genellikle yağ değişimi için 10 bin- 15 bin arası km lerden bahsederler halbuki bu araçtan araca vede kullanıma göre değişir benim önerim yağınızın rengi,  tabii benzinli araçlar için geçerlidir bu görüşüm,  hafif pembe açık kırmızıya dönmeye başladığı zaman değişmelidir, bu halede 6-7 bin civarı gelmeye başlar, yani açık sarı rengini kaybettiği anda değişilmelidir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

O dediğin de doğru, yani ince bir yağla 5 dakika çalkaladıktan sonra tüm gece bırakmak.

Bu arada önemli bir şey daha: Motor yağını boşalttıktan sonra inceliğine dikkat ettim. Çıkan yağ 15W40 ancak yeni koyacağım 15W40'a göre çok çok daha ince bir yağ olarak görünüyordu. Ve sadece 3500km'de o hale geldi (ancak Mazda RX diğer tüm araçlara göre yağı çok daha cabuk bitirir, tabiri caizse canına okur)

Yine RX için konuşuyorum, 3500km'de yağ o hale geldiyse aracın yağ değişim aralığını 3bin km'ye çekerim. Servis kitapçığında yağ değişim aralığı 10bin km yazıyor bu arada. Ancak coğu kullanıcı 5bin'de değiştiriyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kullanım kitapçığındaki değerlerde yağ kullanınız, önerim bu.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

    Yağın zaten alt tıpa açılıp,  beraberinde filtre sökülünce tamamına yakını boşalır, şahsen ben başka işlem yapmıyorum. en son 500 km önce değiştim yağımı lakin yağ konusunda bir muamma var onu paylaşmak istedim, genellikle yağ değişimi için 10 bin- 15 bin arası km lerden bahsederler halbuki bu araçtan araca vede kullanıma göre değişir benim önerim yağınızın rengi,  tabii benzinli araçlar için geçerlidir bu görüşüm,  hafif pembe açık kırmızıya dönmeye başladığı zaman değişmelidir, bu halede 6-7 bin civarı gelmeye başlar, yani açık sarı rengini kaybettiği anda değişilmelidir.

Bir önceki mesajımda bahsettiğin değişim aralığı konusuna da değinmiş oldum. İçinden çıkan yağı yakından görünce tavsiye edilen 5bin km'nin dahi çok olduğunu fark ettim.

Bu arada yağı değiştirirken kullandığım sehpa ve hidrolik krikoyu aslında şanzuman yağını değiştirmek için aldım. Şanzuman yağını değiştirmemin sebebi de 5.viteste senkro sürtmesini önlemek için Liqui Moly seramik katkı maddesi ekleyebilmek içindi. 6% oranında eklenmesi gerektiği için onu herhangi bir serviste yaptırmak istemedim. Kendim ölçüp eklemeye karar verdim, ondan aldım sehpaları ve krikoyu. Fakat onun için arabayı kaldırmışken zamanı yaklaşan motor yağına da el atınca fark ettim durumu...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bundan  1 ay  önce BİM de satışa koymuşlardı 2 tonluk kriko 45 tl idi, zaten hemen tükenmişti, alamadım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

genelde kriko bulmak kolay oluyor ancak kriko sehpası bulmak daha zor çoğu insan onun adını bile bilmiyor. Bence krikodan daha önemli onlar. Sehpaya oturtmadan araç altına girmek riskli.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

O sehpalara tamriciler Dikme der.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

aslında insanın kendi aracının yağını değiştirmesi çok güzel bence fakat herşeyden önce aracı bir gece bırakıcak kapalı bi garaj lazım, çeşitli model arabalarda 30000 km gibi uzun yağ bakımları mevcut bir yağ bukadar süre sağlıklı kullanılabilirmi merak ediyorum...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

kapalı garaj olayı güzel ancak bu işlem için bir şart değil. Cunku geceleyin bırakacağınız şey ön tekerlekleri havada bir araç sadece, kaput dahil tüm kapıları kilitli şekilde ve altta da yağı toplayan bir tepsi çalınacak tek şey de o zaten ancak pis yağlı bir tepsiyi de kim çalmak ister.

valla ben yağın 3500km'deki halini görünce bakım aralığını 3000'e çektim. bakımı kendim yapmasaydım yağı bu kadar yakından test etmemiş ve 3000'de 1'e karar vermemiş olacaktım.  Ancak RX'in 10bin devire sahip olduğu ve normal kullanımlarda dahi bu devirlerin yoklandığını düşünürsek, motorun yağı nasıl da kullandığı anlaşılır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

haklısınız kapalı garaj çok ama çok önemli ama dışarda bırakınca insan yine bir şüphe duyuyor, rx gibi performans araçlarında nekadar erken yağ değişimi olursa okadar sağlıklı olur düşüncesindeyim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bende bundan önceki aracım olan 98 mazda 323 familia aracımda ustaya kızıp yağını kendim değiştirmiştim.

Aracı ilk aldığımda içindeki yağ artık yağ özelliği kalmamış simsiyah bir şeydi.yağı özel serviste değiştik.usta içindeki yağı tam boşaltmamış olacak ki yeni koyduğumuz yağ 1000 km içinde oda simsiyah kesilmişti.

Bende gittim ikinci değişimde kirli yağın içine atılan motor temizleme sıvısı attım.onunla bir süre gittikten sonra arabayı evde kaldırdım.tabi bende ağaç kütükleri ve briket gibi ilkel malzemeler vardı.

Eski yağı iyice boşalttım.sonra bir arkadaştan aldığım aynı özellikteki yağ ile(1.5 litre)benim aldığım yağın 0.5 litresini koyup arabayı 15 20 dakika çalıştırdım.bu arada bilmeyenler için araba 3litre yağ alıyordu.

Daha sonra o yağı da çıkarıp yeni yağı koydum 15 dakika yine çalıştırıp bor power i de ekleyip işi tamamladım.evde garaj da olduğu için çok zevkli olmuştu ayrıca motor da temizlenmisti.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim bu konudaki önerim şu motoru temizlemek için kesinlikle farklı viskosite bir yağ kullanmayınız, aynı şekilde farklı bir sıvıda,  kısa süreliğinede olsa yağlama kalitesiz olup, motor zarar görebilir, ama bahsettiğiniz gibi aynı viskosite yağ ile bu yapılabilir, sonuçta ben her yağ değişimine 4 ltr lik yağlardan alıyorum vede her değişimde 600 gr artıyor 3 yağ deişiminde bir komple motoru bu biriken yağlarla temizleyip yenisini bırakabiliriz, ayrıca benzinli bir aracın yağı nasıl siyah olmuş anlamadım doğrusu, olsa olsa açık kırmızı olur en fazla.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

haklısınız kapalı garaj çok ama çok önemli ama dışarda bırakınca insan yine bir şüphe duyuyor, rx gibi performans araçlarında nekadar erken yağ değişimi olursa okadar sağlıklı olur düşüncesindeyim...

Olmaz ama, yine de ihtimal var... Sokak ortasında iki lastiği havada araç bırakmayın, sabah bir çift jant/lastik peşinde koşmak durumunda kalabilirsiniz...

Mesleki tecrübe !!

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim bu konudaki önerim şu motoru temizlemek için kesinlikle farklı viskosite bir yağ kullanmayınız, aynı şekilde farklı bir sıvıda,  kısa süreliğinede olsa yağlama kalitesiz olup, motor zarar görebilir, ama bahsettiğiniz gibi aynı viskosite yağ ile bu yapılabilir, sonuçta ben her yağ değişimine 4 ltr lik yağlardan alıyorum vede her değişimde 600 gr artıyor 3 yağ deişiminde bir komple motoru bu biriken yağlarla temizleyip yenisini bırakabiliriz, ayrıca benzinli bir aracın yağı nasıl siyah olmuş anlamadım doğrusu, olsa olsa açık kırmızı olur en fazla.

valla benim durumda çıkan yağ zift gibi simsiyahtı.

Yağın niteliğini kaybettiğini ise yağı görmeden tahmin etmiştim cunku sabah soğuk çalıştırmada motor ilk birkaç saniye normalden fazla zorlanıyordu. Motor soğukken ECU 2000-2200 rpm'e çıkarır normalde fakat son haftalarda kontağı çevirdikten sonra motor birkaç saniyeliğine 1200 rpm'de kalıyordu. Gerekli tüm değişimleri yapmıştım; buji, kablo ateşleme bobini ve hatta aküyü dahi yeniledim hala daha soğukken 1200rpm sorunu devam ediyordu. Yağı değiştikten sonra o sorun ortadan kalktı.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Revivo 73 

Bu Liqui Moly ne işe yarıyor tam olarak.

Genelde motor yağı katkılarını kullanma taraftarı değilim zamanla kriztalize olarak motor bloğunu silindirleri ve diğer parçaları kaplıyor ve erken metal aşınmasına neden oluyor özellikle de güçlü ve performanslı araçlarda sıkıntı doğurabiliyor.

Ancak bu dediğiniz madde şanzıman yağına katılıyor ne gibi etkisi var sağlıklı bir şey mi onu merak ettim biraz açıklarsanız sevinirim. Araçlarımdan biri İmpreza ve sürekli 4 çeker olduğundan onda kullansam herhangi bir sıkıntı olur mu ya da iyi olur mu ben temkinliyim bu konularda kullanılmamış şeylere pek bulaşmam onun için bilgi rica ediyorum sizden.

Bu arada benzinliklerde genelde kanal oluyor orada yağ aldığınızda elemanlar kendileri değiştirebiliyorlar yağınızı ama bir müddet kullanmanıza da itiraz etmeyeceklerdir sanırım. Gerçi bu aldığınız malzemeler ömürlükmüş zaten iyi olmuş. Ayrıca tamircilerde bir cihaz var şanzıman yağı değiştirirken falan kullanıyorlar üstten bir hortum daldırıp içerideki yağı çekiyorlar o gibi bir icatla içerideki yağı rahatça çekmek mümkün tam dibine kadar ama süzülürse de iyi olur tabi.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

aldığım liqui moly ceratec altta resmi. yıllardır Almanya 'da üretilip dünya çapında kullanılıyor ve şu ana kadar hiçbir olumsuz yoruma rastlamadım. yani piyasaya yeni çıkmış ne olduğu belli olmayan bir ürün değil.

motor ve şanzuman için kullanılabilio fakat ben sadece şanzumana kullanacağım. 6% 'lık katkı ile 50.000km dayanıyor deniliyor ki o da tamamen yeterli. Tek istediğim şey, vites boştayken 5.vitese atarkenki senkro sürtmesini düzeltmesi. Onu bir kere düzeltti mi, olay tamamdır.

Daha alt resimde de şanzuman yağını ve katkı maddesini nasıl ekleyeceğim görülüyor. Eczaneden aldığım büyük boy plastik şırınga ve ucuna taktığım akvaryum hortumu. Bu basit düzenekle, motora eklediğim fazla yağı cubugunun girdiği borudan geri çekmeyi başardım.

Bu arada geçen salı servis servis dolaşırken bir benzin istasyonunda dediğin türde yağ değişim yeri vardı ancak yağı kendim getirdiğim için sadece işçilik vereyim değiştirin dedim, yapmadılar. iyi ki de yapmamışlar.

u09xz.jpg

u0b95.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.