ali gb

Benzin Pompaları Arasında Karşılaştırma

24azmgm.jpg

Aeromotive'in en güncel ürünü olan Stealth 340lph tank içi pompasını satışa çıkartmasıyla beraber,

pazarda satılan 4 farklı popüler üründen hangisinin daha verimli olduğunu merak ettik.

3'ü tank içi ve 1'i benzin hattında çalışan toplamda 4 pompa test ettik.

Bosch 044 (Benzin hattı)

Denso 290LPH Supra Pompası (Tank içi)

Walbro 255LPH GSS342 (Tank içi)

Aeromotive 11142 340LPH (Tank içi)

Test

Tüm Pompaları, bünyesinde bulundurduğu ekipmanlar ile tüm testleri yapabilecek,

güvenilir ve saygı duyulan bir şirket olan Kinsler Fuel Injection'a gönderdik.

Tüm testler Sorenson DCS 20-50 Güç Kaynağı, pompa terminal voltaj monitörü olarak

Fluike 73 serisi D.V.O.M, Fischer Porter flow meter ve +/- .25% isabetle çalışan

Ashcroft Temperature compensated Basınç saati kullanılarak yapıldı. Her Pompanın

Flow ve amper ölçümleri 40psi ile 105psi arasında 5psi lık basınç arttırımıyla

yapılmıştır. Sonuçlar ise şaşırtıcı.

2cyi1b7.jpg

Bu tablo size ne ifade ediyor?

Bu tabloyu sıra sıra takip edin. Her sıra, 4 pompanın hangi basınçlarda ne kadar flow

değerine sahip olduğunu göstermektedir. İşinizi kolaylaştırmak için renklere ayırdık.

Yeşil: En yüksek Flow değeri

Sarı: İkinci yüksek Flow değeri

Turuncu: Üçünücü yüksek Flow değeri

Kırmızı: En kötü Flow değeri

Enjektör üreticilerine göre 43.5psi 'Temel Benzin Basıncı' olarak kabul edilir.

Regülatörünüzün vakum hortumunu çektiğinizde sabit kalacağı ayar budur. Biz bu değer

40psi a yuvarlayacağız. Bu makalede 'Temel Yakıt Basıncı' 40psi'dır.

Atmosferik Otomobiller

Tüm all-Motor araçlarda vakum sinyaliniz asla pozitif değer göremeyeceğinden 'temel

yakıt basınç' seviyesini asla geçemez. Yakıt sisteminizin göreceği maksimum basınç

temel basınç olan 40psi dır. Bu yüzden tablonun 40psi bölümünü inceliyoruz.

Yeşil: Aeromotive 11142: En Yüksek Flow değeri (500 lb/hr)

Sarı : Bosch 044: İkinci en yüksek flow değeri (465 lb/hr)

Turuncu: Denso Supra Pompası: Üçüncü en yüksek flow değeri (440 lb/hr)

Kırmızı: Walbro 255: En kötü flow değeri (368 lb/hr)

Tekrardan, bu tablo benzin pompası seçecek olan bir insan için ne anlama geliyor?

Gelin bu Yakıt Flow tablosunu daha anlayabileceğimiz bir şekle dönüştürelim, beygir gücü

Tabi bunu yaparken genişçe bir çevre tarafından kabul görmüş Garrett ve bir çok farklı merciler

tarafından kullanılan kuralları ve varsayımları kullanıcağız. Her motorun VE si farklı

olduğundan, bazı motorlar yapıları gereği daha fazla güç çıkarabilir (2 valf 4 valf farkı gibi)

o yüzden bu rakamlara tam olarak güvenmeyin.

Hızlı bir matematik yaparak (denklemler aşağıdaki Garrett linkinde) 500 lb/hr yakıt

(benzin), 40psi yakıt basıncı ve sabit 12.0:1 AFR ile 1000hp yi destekleyebilir.

Hangi motoru kullandığınıza bağlı olarakdeğişiklik göstersede tek bir aeromotive 11142 tank içi yakıt pompası

potansiyel olarak sizi 1000hp'ye kadar destekler. Aşağıda 40psi basınç için beygir

güçlerini tekrar sıralayacağım

Beygir gücü @ 40psi yakıt basıncı (Temel)

Yeşil: Aeromotive 11142: En Yüksek Flow değeri (~1000hp)

Sarı : Bosch 044: İkinci en yüksek flow değeri (~930hp)

Turuncu: Denso Supra Pompası: Üçüncü en yüksek flow değeri (~880hp)

Kırmızı: Walbro 255: En kötü flow değeri (~736hp)

İşte oldu, elinizde beygir gücü ile sınıflandırılmış flow karakteristikleri.

Turbo ve Supercharged Otomobiller

Turbo araçta, eğer bir boost controllerınız varsa ve 25psi a ayarladıysanız, full

boost'ta benzin pompanız regulatör üzerinden 65psi'la çalışacaktır. Hangi pompanın

turbo aracınızda 25psi basınçta en iyi işi yaptığını öğrenmek istersek tablonun

65psi kısmına geliyoruz ve:

Yeşil: Bosch 044: En yüksek Flow değeri (430 lb/hr)

Sarı: Aeromotive 11142: İkinci en yüksek Flow değeri (410 lb/hr)

Turuncu: Denso Supra Pompası: Üçüncü en yüksek flow değeri (330lb/hr)

Kırmızı: Walbro 255: En kötü flow değeri (300lb/hr)

Tekrardan, bu tablo benzin pompası seçecek olan bir insan için ne anlama geliyor?

Gelin bu Yakıt Flow tablosunu daha anlayabileceğimiz bir şekle dönüştürelim, beygir gücü

Tabi bunu yaparken genişçe bir çevre tarafından kabul görmüş Garrett ve bir çok farklı merciler

tarafından kullanılan kuralları ve varsayımları kullanıcağız. Her motorun VE si farklı

olduğundan, bazı motorlar yapıları gereği daha fazla güç çıkarabilir (2 valf 4 valf farkı gibi)

o yüzden bu rakamlara tam olarak güvenmeyin.

Hızlı bir matematik yaparak (denklemler aşağıdaki Garrett linkinde) 430 lb/hr yakıt

(benzin), 65psi yakıt basıncı ve sabit 11.5:1 AFR ile 25psi da çalışan aşırı beslemeli

bir motorda ~824hp yi destekleyebilir. Hangi motoru kullandığınıza bağlı olarak

değişiklik göstersede tek bir Bosch 044 yakıt pompası potansiyel olarak sizi ~824hp'ye kadar destekler.

Aşağıda 65psi basınç için beygir güçlerini tekrar sıralayacağım.

Beygir Gücü @ 65psi Yakıt Basıncı (25psi boost temel yakıt basıncı 40psi)

Yeşil: Bosch 044: En yüksek Flow değeri (~824 hp)

Sarı: Aeromotive 11142: İkinci en yüksek Flow değeri (~785 hp)

Turuncu: Denso Supra Pompası: Üçüncü en yüksek flow değeri (~632 hp)

Kırmızı: Walbro 255: En kötü flow değeri (~575 hp)

'ama eğer ya 25psi dan az veya çok basınç basıyorsam?' diye sormadan önce, yakıt

pompası flow tablosunu biraz değiştirerek flow rakamlarını hangi basınçta kaç beygir

destekleyeceğini gösterecek şekilde düzenledim. Tahminler yakıt olarak benzin, 11.5:1 AFR

ile temel basınç 40psi kabul edilerek hesaplanmıştır. Başka kombinasyonlardaki gücü merak

ediyorsanız aşağıdaki linkte bulunan Garrett dökümanlarını kullanarak merak ettiğiniz

sonuçlara ulaşabilirsiniz.

fjeoph.jpg

Amperaj

20ftbv7.jpg

Testin şu aşamasına kadar pompaların sadece Flow performansını değerlendirdik. Pompa

seçimi yaparken flow değeri kadar önemli olan bir karakteristik özellik daha var: Amper

miktarı. İdeal olanı pompanızın işini yaparken elektrik sisteminizden mümkün olan en az

amperi çekmesidir.

Bu noktada bahsedilmeye değer konulardan birisi Denso Supra pompasının diğer tüm

modellere nazaran hatrı sayılır derecede fazla amper çekmesi ki bu da aracın elektrik

sistemine olduça fazla yük demek.

14tn1x3.jpg

Bosch 044 diğer tüm pompalara göre 50psi üzerinde (~10psi boost) daha iyi flow değerine

sahip. Eğer turbo veya supercharged bir aracınız varsa ve en yüksek beygir gücü potansiyeline

sahip tek pompa arıyorsanız kesinlikle seçiminiz Bosch 044 olmalı.

Ancak, bu universal yakıt hattı üzerine monte edilen pompanın montajı için yakıt

sisteminizde hatrı sayılır değişiklikler yapmanızı gerektirecek. Bosch 044'ü satın

aldığınızda herhangi bir montaj ekimanı ile gelmiyor. Yani tüm fittingsleri, hortumları

kendiniz satın almanız gerek. Tüm bunların yanında benzin tankınızın alt panını yakıt

hattına yer çekimi sayesinde daha fazla yakıt taşıyabilmesi için daha alt seviyelere

indirmenizi hatta bazı durumlarda komple yeni bir yakıt tankına ihtiyacınız olabilir.

Tabi bu değişiklikler bizim gibi oyuncaklarını günlük kullananlara göre uygun

çözümler değil. Diğer bir opsiyon ise Bosch 044 ün bağlı olduğu yakıt hattını bir

tank içi pompayla beslemek. Tabi bu işlem içinde yakıt surge tank gibi doğru

komponentlere ihtiyacınız var. Tüm bu çözümler tabi ki yapılabilir ama depoya direk

yeni bir pompa atmanın yanında biraz çetrefilli kalıyor.

Aeromotive 340LPH Stealth Tank içi Yakıt Pompası

wvaeya.jpg

Tablodaki 50psi bölümünde de göreceğiniz üzere bu küçük tank içi pompa cüsseli Bosch 044

e göre oldukça iyi iş çıkartıyor. Temel basınçta (40-50psi) diğer pompaların tümünden

daha iyi iş çıkartan, atmosferik araçlar için en iyi flow değerine sahip aynı zamanda

turbo setuplı araçlar içinde uğraştırmayacak bir çözüm olan tank içi bir pompa var karşınızda.

Matematiğe göre, temel yakıt basıncında (40psi), yakıt olarak benzin kullanılarak, 12.0:1

Sabit AFR ile Aeromotive 340LPH Stealth ~1000hp'ye kadar motorunuzu destekleyebilir ki bir çok

all-motor sahibi için oldukça önemli bir değer. Bir çoğu 15-30psi basınç basan Aşırı

beslemeli otomobil sahibi arkadaşlar içinde 11.5:1 AFR ile Aeromotive 340LPH Stealth

yaklaşık 747-834hp güce kadar destekleyecektir ki bu minik bir pompa için oldukça etkileyici

bir değer.

Bunda daha ilginç bulduğumuz bir diğer şeyse Aeromotive'in yüksek basınçlardaki performansı

Tank içinde çalışan benzin pompaları arasında hangi basınçta olursa olsun açık bir

şekilde en yüksek flow değerine sahip pompa. Fiziksel olarak ufak olmasıda yüksek güçlere

çıkılan aşırı beslemeli araçlarda uygulanan çoklu pompa dizilimi için Aeromotive daha

uygun hale getiriyor. Universal bir tank içi pompa olmasına rağmen Aeromotive pompanın

montajı için gerekli olan tüm ekipmanı size beraberinde gönderiyor. Hatta çoklu pompaları

tek bir taşıyıcıda izolet etmenize yarayacak olan bir koruyucu bile geliyor. Aeromotive kesinlikle

başka hiçbirşey satın almanızı gerektirmeyecek, herşeyi kutu içinde bulunan bir pompa kiti.

Denso 300LPH Tank içi Yakıt Pompası (Oem Supra)

5prm2p.jpg

Denso 300LPH her zaman Walbro 255 e göre daha iyi bir pompa olarak görülürdü ki 75psi'a

kadar olan yakıt basıncında (ki çoğu aşırı beslemeli araca sahip kişilerin geçmeyeceği

basınç olan 30psi boosta kadar), test sonuçları gösteriyor ki bu varsayım tamamiyle doğru.

Densonun performansında özellikle dikkat edilmesi gereken şeylerden biri, flow değerinin

yakıt basıncının artmasıyla ne kadar hızlı bir şekilde düştüğüdür. 70psi yakıt basıncında

(takribi 30psi boostta) Denso 575hp'ye kadar destekleyecektir. Bazı motor ve turbo

kombinasyonları 30psi da 575hp hi geçmeyebilir, bu durumda denso flow değeri olarak

bir çok setup için uygun olabilir. Ancak eğer motor ve turbo kombinasyonunuz 30psi da

575hp'den fazla güç çıkartacaksa bu pompa sizin için iyi bir seçim değil.

Walbro 255LPH GSS342 Tank içi Yakıt pompası

32zqbn5.jpg

Walbro yıllardır Tuning camiasında popüler olan ve çoğunluğun beklentilerini tam

olarak karşıladığı için kullanılan bir pompa. Eğer beklentileriniz 20psi boostta

600 veya 700hp yi geçmeyecekse, yahut all motor bir projeniz varsa beklentilerinizi

karşılayabilir. Walbro grubun içinde en az amper çeken pompa, dolayısıyla elektrik

sisteminize binen yük daha az. Ayrıca walbro grubun en uygun fiyatlı olanı ki bu

sayede diğer yakın komponentleri için bütçenizde para kalabilir.

Walbro montaj kitiyle beraber gelmiyor, ayrı olarak satın alınması gerekiyor. Ancak

bir çok firma alışverişe ayıracağınız zamanı azaltmak için pompayı ve montaj kitini

bir arada satıyor. Montaj kitleri markalara göre değişiklik gösteriyor ancak hepsi

pompa filtresi, elektrik soket, hortum ve kelepçelerle gelmektedir.

Sonuç

Testte 4 popüler yakıt pompasını flow değerleri ve çektikleri amper değerleri üzerinden

karışlaştırdık. Hatırlanması gereken, her setup pazarda satılan en kocaman pompaya

ihtiyaç duymaz. Size matematiksel olarak hazırlanmış, hangi güçlerde nasıl bir pompa

seçmeniz gerektiği konusunda yardımcı olacak bir tablo hazırladık. Örneğin, her ne kadar

Bosch 044 ün yanında sönük kalsada Walbro 225 genel anlamda kötü bir pompa değil. Eğer

1000hp all motor veya 20psi boostta 820hp güç hedeflemiyorsanız walbrodan daha

büyük pompalara para vermeniz israf olacaktır.

Makaleyi okurkan dikkat etmeniz gereken bir kaç husus var. Bugünün tuning camiası

motorda üretilen beygir gücü üzerinden konuşmaktadır. Bu makalede yer alan beygir güçleri

motorda çıkan beygir gücüleridir ve yere aktarılırken oluşacak kayıplar düşülmemiştir.

Ayrıca, tüm motorlar farklıdır, yeni bir K20 16valf 4 silindir motor tek bir pompayla

belki 20 yıllık Volkswagen 8 valf motora göre daha fazla güç üretecektir. Yukarıda

yazılmış olan beygir güçleri kesin olarak algılanmamalı ancak yol gösterici, referans

değerler olarak görülmelidir.

Lütfen unutmayınız, bu makalede yakıt tipi ve AFR ile ilgili varsayımlarda bulunulmuştur.

Eğer bu yazıyla ilgil paylaşımda bulunacaksanız bu varsayımlar üzerinden gidildiğini belirtmeyi

unutmayınız.

Alıntı: techturkey.com

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.