Guest Orbitus

Otomatik Şanzıman Tipleri, Avantaj ve Dezavantajları İle Karşılaştırmaları

Bu konuda 32 ileti var

Değerli arkadaşlarım,

Bu mesele parça parça birçok alakasız konu başlığı altında geçiyor. İnternet'te de herkes birşey söylüyor, tutturabildiğine....

DSG, EDC, Powershift, Geartronic, CVT, tam otomatik, tork konvertörü, yarı otomatik, xtronic, zarttronik vs. vs. bitmiyor. Bunların bazıları aynı olabilir cahilliğime verin lütfen...

Bu işin aslını bir ortaya dökelim; verimlilik, yakıt tüketimi, dayanıklılık, serilik, sürat, motor uyumu, dizel ve benzinli motorlara göre uygunluk faktörü vb. teknik hususları düşünerek bilen arkadaşlar yorum yaparsa bu konu başlığı altında bu işi de çözmüş oluruz.

Benim bu konuda önemli bir bilgim yok, yoksa iki satır önce ben yazardım.

Sonuç olarak bir ya da birkaç otomatik şanzumanı hem fikir ile ön plana çıkartalım.

Daha sonra da skyactive benzinli ve dizellerdeki otomatik şanzumanlar hangi grubun giriyor, bağlayalım...

Hadi arslan arkadaşlarım, kardeşlerim ve abilerim... ;D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

DSG-EDC-Powershift aynı tür şanzımanlar. Çift kavramalı, seri vites geçişine sahipler.

Teknik detaya girecek bilgiye sahip değilim fakat mazdadan farklı olarak CVT şanzıman deneyimimi söyleyeyim.

Şuan şirket aracı olarak Toyota rav 4 multidrive s ( CVT) kullanıyorum. İlk defa CVT şanzımanlı bir araç kullanıyorum ve kendimi bazen makinist gibi hissediyorum :D Trenlerin kalkışı gibi ses çıkarıyor dikkatle dinlediğinizde. Sonsuz oranlı şanzıman olduğu için vites geçişi yok zaten hiçbir şey hissetmiyorsunuz.

İlk kalkışta gazı dip gaz yapın deviri 5700 civarına sabitliyor ta ki 190 km hızlara çıkana kadar o şekilde devam ediyor. Vites falan atmıyor. Yüksek süratlerde düşük devirde gitmesi sessizliği sağlıyor. 110 ile giderken 2000 devir çeviriyor motor.

Sportif sürüşlere uygun bir şanzıman değil kanımca ben sevemedim. Örneğin 6500 devirde vites atmak istiyorum ama manuele de alsam kafasına göre 5700 devire geldiğinde vites atıyor. Mazda' nın şanzımanı gibi kontrol sizde olmuyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Mustafa sen birde, Toyata Corolla'nın Multimode şanzımanlı aracını kullan. (1.4 Dizel) Otomobil kullanmaktan soğursun vallahi. Her vites geçişini hissediyorsun. Ve her vites geçişinde, sanki arka tampondan birisi, aracı geri çekiyor  :D Özellikle ilk kalkışlardaki vites geçişlerinde, inanılmaz bir yığılma oluyor. Tüm sollamalara çıkışta, bildiğim bütün duaları okuyorum.

Bazı durumlarda vites geçişleri sapıtıyor. Kiminde düşük devirde vitesi değiştiyor, kiminde devir çok yükseldikten sonra değiştiriyor. Hele hele yokuşlarda bunu çok yapıyor. Araç zaten yokuşta ayılıp, bayılıyor. Birde kafasına göre vites değiştiriyor araç. O zaman araçta bulunanlar, inip itmek istiyor resmen.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

1.4 Corolla da CVT şanzıman mı abi?

Aynen, adı multimode. Ama bildiğimiz Cvt şanzıman.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Aynen, adı multimode. Ama bildiğimiz Cvt şanzıman.

İlhan yanılıyorsun, Multimode CVT değil, DSG gibi otomatikleştirilmiş manuel şanzımandır

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İlhan yanılıyorsun, Multimode CVT değil, DSG gibi otomatikleştirilmiş manuel şanzımandır

Doğrudur olabilir Mehmet, benim aklımda Cvt olarak kalmış.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kendim de ayrıca özetlersem;

1- Klasik tork konvertörlü şanzımanlar;

+ Orta düzey imalat maliyeti, düşük bakım maliyeti

+ Uzun ömür

+ Yüksek ısı dönüşüm kapasitesi (yani zor şart kullanımına dayanıklı)

+ Çok yüksek dur/kalk ve düşük sürat seyir konforu

+ Yüksek vites değiştirme konforu

- Düşük güç aktarma verimliliği

- Tüketim ve emisyona negatif etki yüksek

2- CVT otomatik şanzımanlar;

+ Düşük imalat maliyeti ve düşük bakım maliyeti

+ Vites değişim olmadığından düşük hız veya yüksek hızda, çok yüksek sürüş konforu

+ Güç aktarım verimliliği tork konvertörlülerden yüksek

+ Ekonomiye katkısı tork konvertörlülerden yüksek

- Çalışma esnasında vınlamaya benzer kayış sesi

- Zor şartlarda aşırı ısınmaya dayanıklılık tork konvertörlülerden düşük

- Ani hızlanma isteklerinde motor devrini maksimuma getirmesi yüzünden motor sesi konforu düşük (sabit hızlarda da tam tersi)

- Sportif sürüş hissi eksik

- Hill holder gibi destek donanımlarına ihtiyaç duyuluyor

3- Çift kavramalı otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar;

+ Maksimum güç aktarma verimliliği

+ Ekonomiye maksimum katkı

+ Sportif sürüş hissi çok yüksek

- İmalat ve bakım maliyetleri çok yüksek

- Düşük hızda ve dur/kalk trafikte vites değiştirme konforu düşük

- Aşırı zorlanılan şartlarda ısı dayanımı tork konvertörlülerden düşük

- Mutlaka hill holder gibi destek donanımlarına ihtiyaç duyuyor

Mazda'nın Skyactiv Drive şanzımanı bir tork konvertörlü şanzımandır ama klasik değildir. Nasıl tork konvertörlülerin ve çift kavramalıların iyi yönlerinin bir araya getirildiğini video'dan görebilirsiniz.

Evet beyler, ücretler...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kendim de ayrıca özetlersem;

1- Klasik tork konvertörlü şanzımanlar;

+ Orta düzey imalat maliyeti, düşük bakım maliyeti

+ Uzun ömür

+ Yüksek ısı dönüşüm kapasitesi (yani zor şart kullanımına dayanıklı)

+ Çok yüksek dur/kalk ve düşük sürat seyir konforu

+ Yüksek vites değiştirme konforu

- Düşük güç aktarma verimliliği

- Tüketim ve emisyona negatif etki yüksek

2- CVT otomatik şanzımanlar;

+ Düşük imalat maliyeti ve düşük bakım maliyeti

+ Vites değişim olmadığından düşük hız veya yüksek hızda, çok yüksek sürüş konforu

+ Güç aktarım verimliliği tork konvertörlülerden yüksek

+ Ekonomiye katkısı tork konvertörlülerden yüksek

- Çalışma esnasında vınlamaya benzer kayış sesi

- Zor şartlarda aşırı ısınmaya dayanıklılık tork konvertörlülerden düşük

- Ani hızlanma isteklerinde motor devrini maksimuma getirmesi yüzünden motor sesi konforu düşük (sabit hızlarda da tam tersi)

- Sportif sürüş hissi eksik

- Hill holder gibi destek donanımlarına ihtiyaç duyuluyor

3- Çift kavramalı otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar;

+ Maksimum güç aktarma verimliliği

+ Ekonomiye maksimum katkı

+ Sportif sürüş hissi çok yüksek

- İmalat ve bakım maliyetleri çok yüksek

- Düşük hızda ve dur/kalk trafikte vites değiştirme konforu düşük

- Aşırı zorlanılan şartlarda ısı dayanımı tork konvertörlülerden düşük

- Mutlaka hill holder gibi destek donanımlarına ihtiyaç duyuyor

Mazda'nın Skyactiv Drive şanzımanı bir tork konvertörlü şanzımandır ama klasik değildir. Nasıl tork konvertörlülerin ve çift kavramalıların iyi yönlerinin bir araya getirildiğini video'dan görebilirsiniz.

Evet beyler, ücretler...

aynen :hi:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

CVT şanzımanı sevmiyorum çünkü performanslı kullanım hissi veremiyor, 70 yaş ve üzerine tavsiye ediyorum...

Çift kavramalı şanzımanı vites değişsin diye bekliyorum, benim manuel kullanıma göre baya yavaş VW DSG si...Q5 dizelde sürekli spor modda kullanıyorum anca normale yakın oluyor :)

Grand Vitarada klasik tip otomatik sportif toyota şanzımanı var, gaza basınca zank diye aniden viteş küçültüyor devir 4000 ve üzeri ancak pek ilerleme kaydedemiyoruz ağırlıktan hatice var netice yok :)

Mazda'nın Skyactive şanzımanı Auto modda ekonomi nedeniyle ağır kalırken , +/- manuel modda tam bir pantere dönüştürüyor aracı :) ...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Keşke Skyactiv Drive'a sport modu da koysalardı, değil mi?

CVT şanzımanı sevmiyorum çünkü performanslı kullanım hissi veremiyor, 70 yaş ve üzerine tavsiye ediyorum...

Çift kavramalı şanzımanı vites değişsin diye bekliyorum, benim manuel kullanıma göre baya yavaş VW DSG si...Q5 dizelde sürekli spor modda kullanıyorum anca normale yakın oluyor :)

Grand Vitarada klasik tip otomatik sportif toyota şanzımanı var, gaza basınca zank diye aniden viteş küçültüyor devir 4000 ve üzeri ancak pek ilerleme kaydedemiyoruz ağırlıktan hatice var netice yok :)

Mazda'nın Skyactive şanzımanı Auto modda ekonomi nedeniyle ağır kalırken , +/- manuel modda tam bir pantere dönüştürüyor aracı :) ...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Evet abi , mesela suzukilerde bir tuş var AT Sport diye , ona basınca vitesleri uzuyor arabanın, böyle bir sistem de yapılabilirdi mesela...

Ama o zamanda manuel spor kullanımın yerine geçebilirdi  bu özellik , hem duplikasyon olur ekstra maliyet  , hemde jinba itai sportmenliğin karizması çizilirdi, +/- siz ralli olur mu dimi yani...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

benim pek bilgim yok bu konularda mazur görün

peki şu an kullandığım Mazda 3 2012 A/T nin otomatik vitesi hangi gruba giriyor ?

Denemedim(ya da hiç dikkatimi çekmedi ) ama yokuşlarda geri kaydırıyor mu ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Klasik tork konvertörlü şanzıman. Dik yokuşlar haricinde geri kaydırma yapmaması lazım.

benim pek bilgim yok bu konularda mazur görün

peki şu an kullandığım Mazda 3 2012 A/T nin otomatik vitesi hangi gruba giriyor ?

Denemedim(ya da hiç dikkatimi çekmedi ) ama yokuşlarda geri kaydırıyor mu ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Klasik tork konvertörlü şanzıman. Dik yokuşlar haricinde geri kaydırma yapmaması lazım.

ben hiç geriye kaydığını görmedim :D dik yokuşlarda 2-3 cm falan farkedebiliyor ama onun dışında kaldırdığını görmedim

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Basta mtutun kardes olmak uzere herkese tesekkur ederim. Ben cok faydalandim, umarim baskalarinin da isine yarar. Bu arada mtutun kardes, senin icin bir "bilgi destegi fonu" olusturmak lazim.  ;)

Demek ki 3 tip otomatik sanziman var ama herkes farkli farkli isimler verip bir marka yaratmaya calisiyor. Video`yu izledikten sonra 4. tip sanzimanin da geldigini goruyorum.  8)

Bu Peugeout`un Auto-R`si de bir tur cift kavrama diyebiliriz sanirim.

Mitsubishi Lancer Evolution`un TC-SST`sini bilen var mi ? 8:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Basta mtutun kardes olmak uzere herkese tesekkur ederim. Ben cok faydalandim, umarim baskalarinin da isine yarar. Bu arada mtutun kardes, senin icin bir "bilgi destegi fonu" olusturmak lazim.  ;)

Demek ki 3 tip otomatik sanziman var ama herkes farkli farkli isimler verip bir marka yaratmaya calisiyor. Video`yu izledikten sonra 4. tip sanzimanin da geldigini goruyorum.  8)

Bu Peugeout`un Auto-R`si de bir tur cift kavrama diyebiliriz sanirim.

Mitsubishi Lancer Evolution`un TC-SST`sini bilen var mi ? 8:)

peugeot'un auto6r şanzımanı çift kavrama değil. O şanzıman tek kavramalı robotik şanzıman. Kısacası normal bir manuel şanzımandan tek farkı  auto6rde bir de sizin yerinize debriaja basan ve vites atma kararı veren robotçuk var. Peugeot o şanzımanı porsche ile beraber geliştirmiş(diyorlar).

Tek kavramalı bir şanzıman olmasından dolayı çift kavramalı şanzıman problemlerinin hepsi var ve üstüne üstlük aşırı derecede rahatsız vites geçişleri ile sürüş keyfini mahveden bir şanzıman.

1 çift kavrama

2 tek kavrama

3 tork monvertörlü

4 cvt

Olmak üzere 4 tane şanzıman tipi var :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ilk önce orbitus abimize bu konuyu açtığı için çok teşekkür ederim benimde uzun zamandır aklımı karıştıran bir konu...

ikinci olarak mtutun abiyede çok teşekkür ederim çok kısa net ve çok anlaşılır şekilde anlatmış artı ve eksileri yazmış gerçekten süper, takdire şayan....

bende  bir kaç deneyimimi aktarmak isterim , şuan kullanmakta olduğum mercedes clk 200 komp. aracımız tork konvertörlü 4 vites ve yeni sattığım 97 model e 39 520 aracım da otomatik tork konvertörlü ve 5 vites di ikisinden de çok memnun kaldım ayrıca uzun km lerdir hiç sorun yaşamadım umarım yaşamamda mazda 3 tercih sebeplerimden biri de mazdanında 3 modelinde tork konvertorlu  şanzuman kullanmasıdır,piyasa da çeşitli markalar altında satılan otomatik veya yarı otomatik viteslerin hepsinde arızalar var gibi yazılar okuyorum ve bu işin doğrusu midemi bulandırıyor, daha geçen gün arkadaşım 2010 model 1.6 seat ibiza aracının dsg şanzumanı bozulduğundan dolayı elektronik ufak bir karta özel serviste 2 bin tl para ödedi, ve bunun yetkili bayi fiyatı 6500  tl buda otomatikman beni dsg den soğuttu, daha önce peugeot, astra ve citroen otomatik araç deneyimlerim oldu ve hepsinden nefret ettim sürerken bir garibime gitti şuan kullandığım araçlarıdaki şanzıman konforunu ve gaz pedalı ile vites ayarlama rahatlığını bulamadım, ayrıca vites geçişleri çok sarsıntılı geldi.....

bir de onno ustanın bir yazısında yine bizler gibi bir otomobil sevdalısı piyasadaki şanzıman çeşitlerinden kafasının çok karıştığını  ve hangisini seçmesini gerektiğini sorduğunda onno usta piyasada çok teknolojik şanzumanlar olmasına rağmen eski tip olan tork konvertörlü şanzımanı seçmesini önermişti....

birde konuyu okuyan arkadaşlardan özellikle net bilinen marka ve modellerin şanzımanlarının kronik ve kesin sorunlarını yazarlarsa çok aydınlatıcı olur....

biraz uzun oldu hepinizden özür dilerim, okuduğunuz için teşekkürler :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.