ali gb

LPG'li Araçlarda Buji Kullanımındaki Yanlışlar ve Doğrular

Bu konuda 26 ileti var

Slm beyler, yine yararlı bir paylaşım ile Sahnelerdeyim :)

Bu bilgiler ALINTI'dır, bujiler hakkında araştırma yaptım ve güzel bilgilere ulaştım. Belki bileniniz vardır, ama ben bilmiyordum, bilen bilmeyene anlatsın :) Bilmeyenlerde öğrensin...

Neredeyse herkes LPG'li aracında benzin bujisini aynen veya elektrot aralığını daraltarak kullanmaya devam ederken ben aynı hataya düşmeyip, LPG için özel buji araştırayım dedim. Çünkü bu iki yakıtın yanma karakteristikleri birbirinden çok farklı. Benzin bujisinin aralığını 0.2mm daraltınca olumlu etki almam üzerinde LPG için özel bir buji ile daha da verimli bir sonuç alabileceğimi düşündüm.

Ve araştırmaya başladım. Aracım ford c-max 1.6 16V benzinli. Focus ile aynı motoru kullanıyor.

Birçok LPG'ci ve ford yetkili ve özel servisleri orjinal buji haricinde, yani Fomoco-Motorcraft buji haricinde buji kullanılmamasını, eşdeğer buji bosch dahi olsa kullanılmamasını söylediler. Yalnız bana mantıklı hiçbir açıklama sunamadılar. Fomoco, bosch'dan daha büyük bir buji üreticisi değil sonuçta. Bosch buji ile sorun yaşayacağımı sanmıyordum.

Bosch'un elektronik kataloğuna baktım. Ve yurtdışında aracımın fabrikasyon LPG'li üretileninde çift platinli LPG/CNG bujisi kullanıldığını gördüm. Katalog numarasında bujiyi bulmaya çalıştım ama epey zorlandım. Sonunda Bosch distribütöründen çift platinli, tek tırnaklı, aracıma özel LPG/CNG bujisini temin ettim. Tanesini 4.5 euro +KDV'ye aldım.

Gelelim bujilere;

Önce aracın üstünden çıkan 50bin km'dir LPG ile kullandığım aralığı 1.1mm'den 0.8mm'ye düşürülmüş bujiler;

http://i44.tinypic.com/65zcw6.jpg

Görüldüğü gibi 50 bin km'lik buji olmasına ve LPG ile kullanılmasına rağmen hiçbir aşınma, erime, kurum belirtisi göstermiyor. Bu resim öncelikle LPG bujiyi çabuk bitirir, buji elektrodunu eritir diyenlere gelsin. Neden 50 bin km'dir değiştirmiyorum? Çünkü sık sık söküp kontrol etmeme rağmen hiçbir tahribat görmüyordum. Lakin sonuçta bu bujiler benzin bujisi. Aralığını centil ile daraltınca bu sefer de açı bozuluyor. Bana orjinal LPG için üretilmiş bujiler lazımdı.

Derken söktüğüm Fomoco, güya orjinal bujiyi incelerken bir de ne göreyim; Fomoco yazan bujinin metal kısmında Bosch amblemi var;

http://i41.tinypic.com/5463rc.jpg

Herkesin muadil bosch buji olmaz, kesinlikle orjinalini kullan dediği Fomoco da bosch'muş aslında...

Bunu farkettiğim iyi oldu. Artık muadil buji olmaz diyenlere bu resmi gösterebilirim.

Gelelim yeni aldığım çift platinli tek tırnak LPG bujilerine;

http://i43.tinypic.com/23r0rxv.jpg

http://i39.tinypic.com/2yuc46p.jpg

Görüldüğü gibi bu bujide aralık kendiliğinden fabrikasyon olarak zaten 0.9mm olarak geliyor. Ve öyle açıda bir bozukluk da yok. Üretim amacı zaten bu, LPG...

Ayrıca resimde de görüldüğü gibi bujinin ateşleme elektrodu da benzin bujisi gibi kalın ve geniş değil, ince ve sivri... Bu da tek noktadan daha iyi ateşleme demek oluyor.

http://hyperlogos.org/files/images/64_large.qvga.jpg

Gelelim verilere;

Bujileri değiştirmeden önce OBD'den ateşleme avansını kontrol ettim. Rölantide LPG bujisi ile daha rahat avans verilebiliyor. Bu da daha büyük güç çıktısı demek oluyor. Ayrıca bujinin bobinden çektiği akım da düştü. Benzin bujisine göre yeryer %20'lere varan akım ihtiyacında düşüşler var. Bu da hem bujinin, hem de bobinin ömrünü uzatıyor. Lambda sensöründen takip ettiğim değerlere göre de yakıt daha düzgün yakılıyor.

Ayrıca düşük devirlerde araç çok daha yumuşak hızlanıyor. 5.viteste 1000 devir civarında bile gazı kökleseniz dahi vuruntu oluşmuyor. Vites düşmeye erindiğiniz durumlarda motor rahatsız etmeden devirleniyor.

Performansta bariz bir fark görmek için tek başına buji değiştirmek tabi ki yeterli değil. Ancak alt devirlerdeki bu toparlama dahi bence yeterli.

Düzgün ateşleme demek tabi ki daha verimli yanma demek. Bu da yakıt tasarrufu demek. Bir oran veremem. Ama tasarruf sağlayacağı mutlak.

Bir diğer nokta ise, elektrot aralığı düşürülmüş benzin bujisinde araç LPG'de normal çalışmasına rağmen motor ısınana kadar benzinde çalıştığı sırada benzini çiğ atıyordu. Çünkü kıvılcım boyu yetmiyordu. Fakat üretim aşamasında 0.9mm'ye göre ayarlanmış ve ince sivri elektrot ile desteklenmiş bu LPG bujisi ile araç ilk çalışmada benzinde de çiğ yakıt atmıyor.

Sonuç olarak;

Aracınıza uygun bir LPG/CNG bujisi varsa muhakkak kullanın.

Uygun Bosch buji için;

http://ecat-online.bosch.de/toc/enter?COUNTRY=TR&LANGUAGE=TR

Burada aracınızı ve motoru seçerek ateşleme kısmından bujiyi seçin. Varsa aracınıza özel LPG bujisi görünecektir.

İlle de Bosch olacak diye bir kaide yok. NGK'nın da LPG bujileri var. NGK LPG laserline diye geçiyor.

NGK uygun buji için;

http://www.ngk.com.tr/index.php?id=1860&pd=1861&lng=tr&t=pkwzuendkerzen

[image]http://cp-autoteile.de/Artikelbilder/Laserline2.jpg[/image]

Görüldüğü gibi NGK da olsa Bosch da olsa LPG bujisi özeldir. Benzin bujisinin aralığını daraltarak kullanmak yerine aracınıza uygun LPG bujisini kullanın. LPG için özel olarak platin ve iridiumdan üretilen bu bujilerle daha uzun süre daha sorunsuz ateşleme sağlarsınız.

Kazasız sürüşler...

bjemate bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dyno ile ispat ettim. Lpg bujisinin hiçbir gözle görülür artısı yok, tamamen pazarlama tekniği. O kadar parayı o gereksiz bujiye vereceğinize, aracın fabrikasyon bujisini - 0,1 mm toleransla kullanın, aynı verimi alırsınız. Tutup da normal bujiyi 50-60k götürmeye çalışmayın, yılda 1 mutlaka değiştirin hem motorunuz hem cebiniz yorulmasın...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dyno ile ispat ettim. Lpg bujisinin hiçbir gözle görülür artısı yok, tamamen pazarlama tekniği. O kadar parayı o gereksiz bujiye vereceğinize, aracın fabrikasyon bujisini - 0,1 mm toleransla kullanın, aynı verimi alırsınız. Tutup da normal bujiyi 50-60k götürmeye çalışmayın, yılda 1 mutlaka değiştirin hem motorunuz hem cebiniz yorulmasın...

Satan parçacı arkadaşlar bile ; "Hiç fark yok. Orijinalini al daha rahat edersin" Diyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bende ngk var, BRC bayisi, NGK için universal bir buji markası diyor, bosch daha iyi diyor.

Bende hangi buji daha iyidir diye araştırma yaparken bu konuyu buldum. normal benzin bujilerinden daha paalı tabi, bi de elektrok uçları sivri. benzinlinin ki kalın. ayrıca bende ki bujilerin tırnak aralığını 0.7 ye düşürdüm.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bende ngk var, BRC bayisi, NGK için universal bir buji markası diyor, bosch daha iyi diyor.

Bende hangi buji daha iyidir diye araştırma yaparken bu konuyu buldum. normal benzin bujilerinden daha paalı tabi, bi de elektrok uçları sivri. benzinlinin ki kalın. ayrıca bende ki bujilerin tırnak aralığını 0.7 ye düşürdüm.

Ngk bujide dünya devidir, bosch üniversal değil miymiş yani? Ferrari'ye bile NGK buji tedarik ediyor... 0,7 naptın Ali o arabaya, boğarsın arabayı benzinde çatır çatır avans vurdurursun...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ngk bujide dünya devidir, bosch üniversal değil miymiş yani? Ferrari'ye bile NGK buji tedarik ediyor... 0,7 naptın Ali o arabaya, boğarsın arabayı benzinde çatır çatır avans vurdurursun...

tekliyordu sezar hocam. Brc tırnak aralığını 0.7 ye düşür dedi, olmadı, bu sefer avansı yükseltmişler, tekleme geçti.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Aslında uygulama mantıklı, sonuçta lpg farklı ateşleme zamanı istiyor olabilir , gerçi sizin araçlarda  bu tip ayarlamaları ECU yapıyor lakin mekanik olarak böle bir ayar problemi giderdiyse, lpg de bu problemi yaşayan diğer enjeksiyonlu 323 ve 3 ler kurtuldu demektir.

      Sn ali gb çok büyük bir problemi çözdünüz, tebrikler.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Aslında uygulama mantıklı, sonuçta lpg farklı ateşleme zamanı istiyor olabilir , gerçi sizin araçlarda  bu tip ayarlamaları ECU yapıyor lakin mekanik olarak böle bir ayar problemi giderdiyse, lpg de bu problemi yaşayan diğer enjeksiyonlu 323 ve 3 ler kurtuldu demektir.

      Sn ali gb çok büyük bir problemi çözdünüz, tebrikler.

Teşekkür ederim Gürhan abi, hiç sorma vallahi ya, aracı bıraktım, bütün tesisatı kontrol etmişler, enjektör ve elektronik beyin, avansı yükseltmişler, inan 40 la giderken 3 e attım en ufak tekleme olmadı, 60 la giderken 5 e attım yine olmadı, inanamadım. Allaha şükür çözdük, inşallah bozulmaz ayar. Brc müdürü ngk ye rine bosch önerdi, ama araştırmalarımda ferrariye bile ngk takıldığını öğrendim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Onu bunu bırakta sen göstergeyi naptın ali hala azer bülbül gibi türkümü okuyor :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Onu bunu bırakta sen göstergeyi naptın ali hala azer bülbül gibi türkümü okuyor :D

Devir saatini mi diyon :D yok onu daha yaptırmadım, pek gerek te yok, ne zaman gaza bassam 7 bin devri görüyom, varmı böyle bir araba :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Olm manyakmısın git yaptır şunu öylr arabayamı binilir

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ne olacak olm ya, tekleme mi olur :D 2 senedir böyle biniyorum, şaka ya bi devir saati alayımda yaptırayım, seni kırmiyim :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Brc müdürü ngk ye rine bosch önerdi

Sen o müdürü bana bi getirsene.. :D  :boks:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sen o müdürü bana bi getirsene.. :D  :boks:

Sezer usta, bi aaştırma yaptım, ferrariye bile NGk takılıyormuş. bosch bujisi de kötü değildir herhalde, ayrıca lpg li araçlarda biraz daha soğuk bujiler kullanılması öneriliyor, bendeki NGK nın centilini 0.7 yaptık, araç brodway gibi gidiyor :D tekleme yok ama haftasonu 0.8 yaptıracam ya.

ayrıca şu tabloyu bi inceleyin ya ben pek anlamadım... :)

htfmkn.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Buradaki değerler sanırım bujinin porselen kısmının değerleri , neden derseniz bujinin ısı derecesi porselen kızmın kısalığına ve uzunluğuna bağlıdır yani bir nevi buji, ateşleme göreviyle bareber soğutma işlevide yapar, eğerki lpg nin aşırı ısınma oluşturduğunu varsayarsak ki ben o kadar abartı olduğunu düşünmemekteyim, isteyen tırnak aralığını standart 0.8 tutarak daha soğuk bujileri tercih edebilir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ya aracın teklemesi geçti ama bu seferde araç gitmiyor ya. gaza basınca 2. vites 120km/h 'a yaslayan araba oldu kağnı  :(

Brc nin bana dediği, avansı yükseltmişler ama ustama söyledim, avansı düüşürmüşlerdir ondan çekişi düşmüştür dedi ve onun fabrikasyon avansı o değil dedi. fabrikasyona getirsek yine tekler dedi.

napacaz ya, lpg yi iade edecem o zaman.

Ustam tek nokta sistem lpg de uzman. ayar çektiği araçların hem çekişi iyi, hemde az yakıyor, bana brc yi iade et tek nokta takalım, ayarını yaparım hiç de sıkıntın olmaz dedi.

evet arkadaşlar, görüşleriniz?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Şu an sıralı sistem değilmi sizin ???

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.