Setre

Uzun Ömürlü Rotary İçin Uyulması Gereken Altın Kurallar

Merhaba arkadaşlar bugüne kadar rotary motorları ile yaptığım ufak araştırmalardan sonra birkaç altın kuralı paylaşmak istedim. Motorun ömrünü ciddi anlamda uzatacak ve kesinlikle yapılması gereken birkaç basit ama önemli bilgi diyebiliriz. Eksik yada bilmediğim birçok şey olabilir. Sizde bunları paylaşırsanız ülkemizdeki rotary araçların ömrü uzayacaktır.

Benim bildiklerim şu şekilde ;

  • Araç çalıştırıldığında ideal ısıya gelene kadar kesinlikle yerinden kıpırdatılmamalıdır. Bunun başlıca amacı rotorların etrafındaki yağın ısınması ve kaygan hale getirimesidir. Bu yapılmadığında rotorlar ve bu rotorların üzerindeki seal lar zarar görmektedir. Ciddi anlamda 3 kere bile yapılsa motor ömrü çok azalmaktadır. Rotary motor yapısı gereği yağa çok gereksinim duymaktadır. Bilindiği üzere "YAĞ YAKMAZ" "YAĞ KULLANIR".
  • DEXELIA yağ dışında yağ kullanılmamalıdır (TR de şu an sadece DEXELIA var, RE-Amemiya, Idemitsu vb. yağlar kullanılabilir.) Yağ ışığı asla yakılmamalıdır. Tavsiyem her kullanımdan önce kontrol edilmesi ve En üstle altındaki noktanın arasında bırakılması.
  • PREMIX. Özellikle Series 1 açarların PREMIX yapması. TR de hazır premix bulunmadığından ben Motul 2T 710 yağ kullanmaktayım imkanı olan özellikle IDEMITSU PREMIX getirebiliyorsa getirtsin :) . Kısaca premix'in ne olduğunu açıklamak gerekirse; Her depo benzine Motul 2T 710 motosiklet yağından 150 - 400 ml karıştırılması demektir. Ben genel olarak her aldığım 100 liralık benzine 100 ml karıştırıyorum. Premix'in başlıca amacı motor'da birikmiş olan kurumları temizlemektir.Bu kurumlar özellikle rotor lara ve seal lara zarar vermektedir.
  • Rotary motor yapısı gereği sakin kullanım amaçlı üretilmemiştir. Sürekli gazlayın demiyorum ancak motor sağlığı açısından yüksek devirde kullanılmalıdır. Özelikkle her kullanımda 1 2 kere maksimum devire getirin aracı. Durduğu yerde değil ama yanlış anlaşılma olmasın. Araç yürür haldeyken 1. 2. 3. vites bir güzel devirlendirin.
  • Kesinlikle su konulmamalıdır. FL-22 antifreeze kullanmalıdır.
  • Aracı kapatacağınız zaman 10 saniye 3 bin devirde tutarsanız motor ömrünüze katkısı bulunacaktır. Bu işlemin başlıca mantığı "Rotor" ların etrafında yağı fazlaca bırakmaktır. Bu sayede birdahaki çalışmada daha az sürtünme olacaktır.
  • Motor'daki yağın rengi koyulaştığı anda komple değiştirin derim. 3000-4000 km civarında tamamen siyah oluyor yağ. Siyah olmadan değiştirin derim. Ben aracımı aldığımdan beri 1,5 yılda 11k km yaptım. 4. kere komple yenilettim yağı ne olur ne olmaz. Tavsiye ederim.

Şu anda aklıma bu kadar geldi. Ama en önemli bunların içinde yağ koymanın unutulmaması ve kesinlikle ama kesinlike SOĞUK MOTOR 'da gaza basılmaması.

Misal ben genel olaran Fenerbahçe de çok takılırım. Hesap istediğim zaman valeleri arabayı çalışdırmalarınıda söylüyorum :) Bu sayede arabaya bindiğim zaman motor ideal ısıya gelmiş oluyor :)

Hepinize tavsiye ederim.

Bahadır ve sergio_01 bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Mazda RX-8 sahiplerinin okuması gereken güzel bilgiler vermişsiniz. Sizin gibi RX-8 sahiplerinin verdiği epeyce bilgi var ama hepsi bölük pörçük başka konularda. Bu başlık onları toplayabileceğimiz kullanışlı bir konu olabilir.

Forumumuzda aşağıda linkini verdiğim bir diğer içeriği oldukça yararlı konu var. Okumamış üyelerimize de güzel bir kaynak olur. Özellikle son sayfalara doğru, Mtutun'un (Mustafa Abi) yazdıklarını dikkatle okumalılar.

http://www.mazdaclubtr.com/326/renesis-rotary-motoru/

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Merhaba arkadaşlar bugüne kadar rotary motorları ile yaptığım ufak araştırmalardan sonra birkaç altın kuralı paylaşmak istedim. Motorun ömrünü ciddi anlamda uzatacak ve kesinlikle yapılması gereken birkaç basit ama önemli bilgi diyebiliriz. Eksik yada bilmediğim birçok şey olabilir. Sizde bunları paylaşırsanız ülkemizdeki rotary araçların ömrü uzayacaktır.

Benim bildiklerim şu şekilde ;

  • Araç çalıştırıldığında ideal ısıya gelene kadar kesinlikle yerinden kıpırdatılmamalıdır. Bunun başlıca amacı rotorların etrafındaki yağın ısınması ve kaygan hale getirimesidir. Bu yapılmadığında rotorlar ve bu rotorların üzerindeki seal lar zarar görmektedir. Ciddi anlamda 3 kere bile yapılsa motor ömrü çok azalmaktadır. Rotary motor yapısı gereği yağa çok gereksinim duymaktadır. Bilindiği üzere "YAĞ YAKMAZ" "YAĞ KULLANIR".
  • DEXELIA yağ dışında yağ kullanılmamalıdır (TR de şu an sadece DEXELIA var, RE-Amemiya, Idemitsu vb. yağlar kullanılabilir.) Yağ ışığı asla yakılmamalıdır. Tavsiyem her kullanımdan önce kontrol edilmesi ve En üstle altındaki noktanın arasında bırakılması.
  • PREMIX. Özellikle Series 1 açarların PREMIX yapması. TR de hazır premix bulunmadığından ben Motul 2T 710 yağ kullanmaktayım imkanı olan özellikle IDEMITSU PREMIX getirebiliyorsa getirtsin :) . Kısaca premix'in ne olduğunu açıklamak gerekirse; Her depo benzine Motul 2T 710 motosiklet yağından 150 - 400 ml karıştırılması demektir. Ben genel olarak her aldığım 100 liralık benzine 100 ml karıştırıyorum. Premix'in başlıca amacı motor'da birikmiş olan kurumları temizlemektir.Bu kurumlar özellikle rotor lara ve seal lara zarar vermektedir.
  • Rotary motor yapısı gereği sakin kullanım amaçlı üretilmemiştir. Sürekli gazlayın demiyorum ancak motor sağlığı açısından yüksek devirde kullanılmalıdır. Özelikkle her kullanımda 1 2 kere maksimum devire getirin aracı. Durduğu yerde değil ama yanlış anlaşılma olmasın. Araç yürür haldeyken 1. 2. 3. vites bir güzel devirlendirin.
  • Kesinlikle su konulmamalıdır. FL-22 antifreeze kullanmalıdır.
  • Aracı kapatacağınız zaman 10 saniye 3 bin devirde tutarsanız motor ömrünüze katkısı bulunacaktır. Bu işlemin başlıca mantığı "Rotor" ların etrafında yağı fazlaca bırakmaktır. Bu sayede birdahaki çalışmada daha az sürtünme olacaktır.
  • Motor'daki yağın rengi koyulaştığı anda komple değiştirin derim. 3000-4000 km civarında tamamen siyah oluyor yağ. Siyah olmadan değiştirin derim. Ben aracımı aldığımdan beri 1,5 yılda 11k km yaptım. 4. kere komple yenilettim yağı ne olur ne olmaz. Tavsiye ederim.

Şu anda aklıma bu kadar geldi. Ama en önemli bunların içinde yağ koymanın unutulmaması ve kesinlikle ama kesinlike SOĞUK MOTOR 'da gaza basılmaması.

Misal ben genel olaran Fenerbahçe de çok takılırım. Hesap istediğim zaman valeleri arabayı çalışdırmalarınıda söylüyorum :) Bu sayede arabaya bindiğim zaman motor ideal ısıya gelmiş oluyor :)

Hepinize tavsiye ederim.

Çok yararlı olmuş gerçekten. Bende aracımı yeni aldım  aslında bu prosedürleri biliyorum fakat aklıma bir şey takıldı. Aracımı çalıştırdığımda motor ısınmadan hareket etmemeye özen gösteriyorum fakat mesela çalıştırdıktan sonra 2-3 dakika geçti misal araç durur vaziyetteyken ufak ufak gaz vermenin bir zararı var mı motorun hızlı ısınması adına, 2-3k devir bandına kadar mesela.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Çok yararlı olmuş gerçekten. Bende aracımı yeni aldım  aslında bu prosedürleri biliyorum fakat aklıma bir şey takıldı. Aracımı çalıştırdığımda motor ısınmadan hareket etmemeye özen gösteriyorum fakat mesela çalıştırdıktan sonra 2-3 dakika geçti misal araç durur vaziyetteyken ufak ufak gaz vermenin bir zararı var mı motorun hızlı ısınması adına, 2-3k devir bandına kadar mesela.

Rotor'ları olabildiğince az döndürmek lazımki sürtünmeden dolayı aşınmasınlar. Basmamak daha iyi diye düşünüyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Verdiğiniz bilgiler oldukça faydalı ve mantığa uygun geldi .Idemitsu Premix veya  motul 2T 710  nedir bilmiyorum ama bu ilave sadece rotor için mi geçerli yoksa benzinli araçlarda da kurum vs temizliği için tavsiye ediliyor mu

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Verdiğiniz bilgiler oldukça faydalı ve mantığa uygun geldi .Idemitsu Premix veya  motul 2T 710  nedir bilmiyorum ama bu ilave sadece rotor için mi geçerli yoksa benzinli araçlarda da kurum vs temizliği için tavsiye ediliyor mu

Idemitsu Premix rotary için özel üretilmiş bir parça. Özellikle Turbo takıldığında rotary'lere sürekli kullanmak gerekiyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Motor ısınmadan hareket etmek tüm motorlara zarar veriyor, düşünün, benim 1991 model aracımın kullanım kitapçığında dahi motor sıcaklığın hararet gösterdesindeki alttaki ince çizginin üstüne çıktıktan sonra  kullanılması gerektiği belirtiliyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

      Motor ısınmadan hareket etmek tüm motorlara zarar veriyor, düşünün, benim 1991 model aracımın kullanım kitapçığında dahi motor sıcaklığın hararet gösterdesindeki alttaki ince çizginin üstüne çıktıktan sonra  kullanılması gerektiği belirtiliyor.

İşte bizde direk yok etmekte ne yazıkki :) tr de rotary araçların 100k zor geçmesinin en büyük sebebi bu ne yazıkki...

Hevesli gençlik kafede hava atma isteği =) sonra RX8 motoru kötü oluyor

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Rotary kötü bir motor değil sadece özen ve ilgi isteyen bir motor. Kötü kullanıcı + kötü usta ve yanlış bilgi sonucu önyargılar oluştu Türkiye'de

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dexelia disinda yag kullanilmamalidir diye dirsey yok , Dexelia dedigin yagi zaten Total uretiyor acin spec lerine bakin

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dexelia disinda yag kullanilmamalidir diye dirsey yok , Dexelia dedigin yagi zaten Total uretiyor acin spec lerine bakin

Rotary için sentetic yağ lazım. Bu yağıda Türkiye'de Dexelia olarak bulabiliyoruz. En iyi olarak. Bunun dışında Idemitsu, Re-amemiya gibi markalar için de rotary için yağ üretmekte.

Ford'unda bunun için yağı var. Aynı özelliklerde olan.

Ancak dediğim gibi bunun dışındaki yağların kullanımı yüzünden Türkiye'de Rotary'in adı kötü ye çıkmıştır.

2008 e kadar TR ye dexelia yağ gelmediğinden dolayı bütün araçlar motor değiştirmiştir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Değerli arkadaşlar bu prosedürler göz korkutmasın Eğer bir performans aracı biniyorsanız ve titiz bir kullanıcıysanız  bunların hepsi her performans aracındada geçerlidir..

 

-Isınmadan Basılmaz

-5000 km de yağ değişir

-sık sık yağ durumu kontrol edilir

vs. vs.

 

Rx8 yağ eksiltir ancak bu bir sorun değil aksine sevinilecek birşeydir şöyleki;

rx8 motoru diğer motorlardaki yağ yakma algısı gibi yağ yakmaz diğer motorlar yağ yakmaması gerektiği halde durum pozisyon yağ cinsi gereği yağ yakarken rx8 de yanma odasına series 1 de 2 enjektör series 2 de 3 enjektör ile yağ püskürtür..Bunun sebebi rotorların dönerken dış çephere karşı yağlanması ve aşınmaması sağlamaktır.Püskürtülen yağ yakıt ile yakılıp atılır..Yani rx8  yanma odasında yağ kullandığı için yağ seviyesi düşer...

 

Rx8 in özel yağ kullanma ihtiyacıda aslında burdan gelir herhangi bir yağ kullanıldığında yanma odasında yandıktan sonra bıraktığı atık zamanla birikip motoru kitler kompresörü düşürür vs vs çeşitli sorunlara yol açar dexelia veya muhadili yandığında zararlı kalıntı bırakmayan yağlar tercih edilirki zamanla bu birikme minimuma indirgensin premixinde genel mantığı budur eğer bir tortu birikim var ise premix aracılığı ile bunlarda temizlensin ve motor her zaman ilk günkü gibi olsun :)

 

Yani rx8 motor korkusu aslında bir şehir efsanesidir Performans araçlarında bu tip aşınma riskleri her zaman vardır ve çevrenize baktığınızda başlarına gelen vardır zaten hakkı verilerek kullanılmış bir performans aracı 150.000 km yi görür görmez :)Bu tabiki sabit birşey değildir sadece yorumumdur..ama istisnalar kaideyi bozmicaktır...Ne yazıkki durum böyledir..

 

 

Bununla beraber böyle bir farkındalık yaratıldığı için RX8 2. elde diğer performans araçlarına göre daha titizlikle bakılmış ve özenilmiş olarak bulma ihtimali yüksektir..Çünkü bilinçsiz kullanıcının tercih etmediği alanında özenle bu konulara dikkat ettiğini genel olarak biliyoruz...

 

İçinizde alma düşüncesi olupta bu konulara takılan arkdaşlar kendilerini bu zevkten mahrum etmesinler lütfen..ELimizden gelen bilgi birikimi talep olduğunda aktarabiliriz.

 

Emre arkadaşımın yazdıklarına ek olarak bunları eklemek istedim

Okuduğunuız için teşekkürler

Mehmet Özdemir bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Tekrardan konu açmıyım aklıma takılan bir şey var, yaklaşık 3 hafta önce aracımı Merserde bakıma soktum. Koydukları yağın üstünde dexelia vs yazmıyordu fakat arkasında RX8 için önerilir yazıyordu. Kafama takıldı Merseri aradım 5lt kutularda Dexelia yazmıyor falan doğru abi o falan dediler. Ben tamam ama bu yağ mineral mi sentetik mi dedim cevap veremediler. Kullanılan yağ doğrumudur ? Değilse Merserle ciddi ciddi papaz olucam.

0e21cd9346641390a5b4dc1ea4464eb8.jpg

iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dikkat Premix, benzin pompasının ömrünü zamanından önce bitiriyor. Motorun içinde 3 yerden yağ püskürtülüyor, Premix'e gerek yok zaten. Kendim soğuk çalıştırmada yaklaşık 1 dk sonra araç düz yol veya yokuş aşağı parketmişsem rölantinin çok az yukarsında devirle hareket ettiriyorum. Sonraki 3-5dk boyunca da 2bin devri fazla geçirmeden kullanıyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

selamlar,

bende 2009 model rx-8 i yeni aldım. https://www.youtube.com/watch?v=Plj4DW8rT2s bu linkteki video ya göre kullanmaya çalışıyorum. İlk çalıştırmada 10-15 sn 2000 devirde tutalım diyor, tecrübeli kullanıcılar olarak siz nedersiniz?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Soğuk çalıştırmada başlangıçta 10sn 2000 devirde tutmaya gerek yok cunku motor tamamen soğuksa zaten başlangıçta 2000'e yakın devirde çalışıyor. Kuzey ülkelerinde -20 derece gibi çalıştırmalarda otomatik olarak 2000 devirden başladığını hatırlıyorum bir videodan. Kapatırken de öyle 4000 devirden kontak kapatarak kapatmaya gerek yok cunku sağlıklı bir motorda zaten içerde benzin kalmaz. Adam dikkat et başta flooding sorunu olan motorlar için diyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.