Jump to content

Motor Yağını Kendim değiştirdim (Detaylı Anlatım + Resim)


Revivo73
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

RX-8 gibi yere yakın bir araçta motor yağını kendiniz değiştirecekseniz en zor işlemlerden biri hidrolik krikoyu  ön aks göbeğine yerleştirmek. RX yere o kadar yakın ki, krikoyu yandan sokmak mümkün değil, kriko şasiye değip ilerlemiyor. Ön tamponun alt plastiğini biraz yukarı esneterek zorlukla sokabildim ancak neyse ki oradan şasinin altına değmeden ilerletmek kolay oldu. aks göbeğine hizaladıktan sonra ilk başta kriko kolunu yukarı aşağı hareket ettirmek te zor oldu cunku yine şasi yere cok yakın olduğu için mesafe dardı. o yüzden ilk başta kolu cok kısa mesafede 1-2cm gibi ve çok daha fazla sayıda hareket ettirmek zorunda kaldım. Ancak yerden yükselmeye başladıkça kolun hareket mesafesi de genişlediğinden devamında çok daha rahat yukarı kaldırdım ve sonra 2 yana yerleştirdiğim 2 sehpa üzerine oturttum. sehpa başlarının kaportayı zedelemesi zor ancak yine de tam olsun diye başlık üstlerine kalın lastik ambalaj yerleştirdim ve kaporta onların üstüne yumuşak iniş yaparak cok daha sorunsuz tutma sağladım.

 

Bundan sonrası ise standart. Alttaki karter yağ vidasını lokma takımımdan uygun başlık ile söktüm. Bu aşama şu açıdan önemli (yağ değişimini kendiniz yapıyorsanız farkına varabileceğiniz türde ayrıntıdır) Yağ vidası (önceki kişileri cevirirken, sıkarken) vidanın başı ne kadar deforme olmuş, onu tetkik edebiliyorsunuz. Benim vidanın başı sadece 2 tarafından biraz deforme olmuştu. Yani kusursuz deil ancak kabul edilebilir ölçüde. Ancak önceki servis elemanlarının asıl işgüzarlığı burda değil de asıl bir sonraki aşamada başıma sorun çıkaracaktı: Yağ filtresinin sökülmesi. Karterin altına yuvarlak börek tepsisi koyarak boşaltım işlemine başladım.

 

Yağ filtresini sökebilmek için gerekli lokma adaptöründen almıştım onu filtrenin başına takıp cevirmeye calıştım olmadı, filtre yerinden oynamadı. Yavaşca cevirmeye çalışmaya devam ettim ancak bir yandan da filtreyi tutan aksamın aluminyum olduğunu ve çok zorlarsam yamulacağını da hesaba katıyorum tabi. Bu şekilde 4-5 kez uğraştım fakat filtre yerinden hala hiç oynamadı ve filtrenin kafasındaki kavrama çıkıntıları düzlendi yani lokma adaptörü filtreyi tutamamaya başladı.

 

Buradan kendime çok önemli bir ders çıkartıyorum: bir önceki yağ deişiminde "ucuz" diye arabayı kendi tamircime götürmüştüm. Tamircim, filtre çok önemli parça ya, yolda giderken ya bir gevşerse yağ sızıdırır ya, yağ sızdırırsa motor yağsız kalırsa motoru kucağıma alırım ya ve öyle durumda sorumlu da en son yağ değiştiren kişi yani tamircim olur ya... o sorumluluğa girmemek için asılmış ta asılmış köküne kadar sıkmış filtreyi... Ve büyük ihtimalle sıkmadan önce filtrenin O-ring contasına yağ damlatarak yağlamamıştır da, öylece kuru şekilde sıkmıştır (yolda hiç açılmaması gerekiyor ya!)

 

Filtre kafasını zincirle tutan aparatlardan var onlarla açılacağını ümit ederek başka bir Mazda sahibi arkadaşımın tamircisine gittim (daha önce şanzuman yağ değişiminde gittiğimden samimi olduğum için) fazla varsa zincirli aparatı ödünç istedim verdi ve hemen onunla aracın başına gidip yine bayağı zorlayarak ancak filtreyi oynatabildim. Önceki zorlamalar ve zincirin sıkma kuvvetinden filtrenin kafası yamuk yumuk olmuştu. O esnada arabanın yağ filtresi değişimi gibi bambasit bir işlemde dahi ne tamirci ne servise götürülmemesi gerektiğini ve doğru yolda ilerlediğimi de düşünmeye başladım. Zincirli aparatı bıraktıktan sonra geri dönerken yeni bir lokma adaptörü daha aldım, yeni filtreyi sıkarken en sağlam şekilde tutması için. Ve çok daha akıllanmış kullanıcı olarak ilk işim Mazda'nın servislere dağıttığı "Engine Manual" başlıklı dokümanı pdf olarak Internetten bulup indirdim. Orada yağ filtresinin O-ring contasına motor yağından bir damla sürün ve ilk temastan sonra 3 çeyrek cevirerek sıkın diyordu aynen öyle yaptım ve çok yumuşak ve güvenli şekilde fitlre yerine sıkılmış oldu.

 

Alttaki karter yağ  vidasını sıkarken rondelasının eskimiş olduğu dikkatimi çekti ve ufak bir sorun vardı: yağ filtresini alırken yanında rondela da vermişlerdi ancak birkaç ay önce onu nereye koyduğumu  bulamadım, madeni 1 TL gibi ufacık birşey bir yerde kaybolmuş olmalıydı. Sonuçta ufak ama fevkalade önemli bu parçada işi şansa bırakmamak için bu sefer Bursa 'daki "Uluyol" denilen sanayi ve yedek parça satılan yere gittim. Birkaç yer dolaştıktan sonra elimdeki eski rondelanın ölçüsüne aynen uyan 2 farklı rondela buldum biri çelik, diğeriyse bakırdı. Satıcı, bu işlerde bakırın daha iyi olduğunu söyledi ki hemfikirdim. Bakır demire göre daha yumuşak olduğundan sıkıldığında esneyerek cok daha sağlam tutacaktı. Rondelayı takıp sıkarken bu sefer uygun "tork" değeri önemliydi, yine Mazda'nın aynı Engine Manuel'inde bu vidanın en az 29.4 en cok 39.2 N.m tork ile sıkılması gerektiği yazıyordu ancak onu ölçecek torkmetrem yoktu .) ancak bu noktada yine tamirci örneğim devreye giriyordu: Torkmetresiz o sıkacak olsa yine hayvan gibi yüklenecek ve zorlayacaktı. Ayrıca torkmetre olsa bile onun da eskimesi ve yanlış değer göstermesi sözkonusu. Sonuçta bu aşamada en hassas torkmetre olan el ve kolumla torku "hissederek" başladım sıkmaya. O andaki ölçütüm, vidayı yalama yaptırmayacak kadar az, fakat hiçbir yol şartında gevşemeyecek kadar da sıkı şekilde sıkmak .) Ters çevirme ile yoklayarak "bu kesinlikle gevşemez" dediğim noktada sıkmayı bıraktım. Ve hidrolik krikoyu yükselterek sehpaları kaldırdım ve krikoyu çıkarttım

 

Artık işin en rahat kısmına geldim. Üstten yağ doldurmak. Mazda Kullanıcı Kitapçığında filtreyle birlikte yağ değişim miktarı 3,5L yazılı. Huni kullanmadan dikkatli şekilde üstten 3L kadar yağ ile doldurdum. Bu noktada en önemli şey, yağın tipi. Genelde Dexelia (Mazda) 5W-30 sentetik yağ kullanmama rağmen değişim yaz başlangıcında ise ELF 15W-40 mineral yağ da tercih ediyorum. Bu konu daha önce tartışmalara yol açmıştı fakat motorun diğer bakımları tam yapıldığı ve bilhassa benim gibi 5-6bin km'yi geçirmeden yağ değiştiriyorsanız yağın tipi sadece bir ayrıntıdan ibaret. Buna rağmen ELF'in üzerinde ACEA: A2/B2 ve API: SM onayları, yağın en son standartlarda olduğunu gösteren işaretler. Yağ cubugundaki F çizgisinin hemen altına kadar doldurdum.

 

İşlem tamam. Artık kontağı cevirebilirsiniz ve o ilk çevirme ile motorun çalışma sesi, servislerde ve tamircilerde yaptırdığınız yağ değişimlerinden cok daha büyük bir güven ve huzur veriyor.

 

RX-8'te yağ değişim aralığı bendeki 2006 basımı ingilizce kullanım kitapçığında 12bin km'de 1 olarak geçiyor. Fakat çok ilginçtir, aynı kitapçıkta Porto Riko ve Kanada için bir bakım tablosu daha var ve orada yağ değişim aralığı 5bin km (!) olarak geçiyor. Allta gerekçe olarak "çok nemli veya soğuk iklim" ifadesi var.

Bu ilginçliği sonradan fark ettim ancak fark etmeden cok önce zaten yağ değişimlerini kendim 5 bine almıştım.

Bu araçta yağı tertemiz tutmalısınız. Ve değişimi kendiniz yaptığınızda bunu çok daha yakından takip edebiliyorunuz.

vE97nD.jpg

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Eline saglik. Araba konusunda pek cok seyden tasarruf edilir ama yag konusunda hic tasarruf etmem. Damarda dolasan kan neyse motor icin de yag o bence. En iyisi de baska kimseye birakmadan kisinin kendisinin yapmasi. Insallah ileride yer durumunu halledebilirsem bu tip seyleri b kdim yapmak istiyorum. Cok SIK yag degistiriyorsan Fumoto Oil Drain Valve takmayi dusunebilirsin. Bir kere taktiktan sonra bir daha tapa ile ugrasmiyorsun. Ucuna lastik bir horum takmak bile mumkun yag degisimi sirasinda. Kullananlar da cok guvenli oldugunu soyluyor. Kazayla acilmasi neredeyse imkansiz

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

     Sn Revivo 73 yağ değişimi için hiç kriko falan kullanmadan aracın altı boşluğa gelecek şekilde bir kaldırıma yanaşabilir veya ön kısmına tahta rampa yapıp bir masa yüksekliğinde bir yere burunu yükselterek park edebiliridiniz çok daha basit olurdu. 

     En kolayıda ne biliyomusun yakıt oldığın petrole gidip oranın liftini 15 dakkalığına kullansaydın da olurdu. zaten filtreyi değişmek ve yağı boşaltmak 15 dakkanı alırdı sonra inidirip yağı bırakırdın,  eline sağlık .

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Eline saglik. Araba konusunda pek cok seyden tasarruf edilir ama yag konusunda hic tasarruf etmem. Damarda dolasan kan neyse motor icin de yag o bence. En iyisi de baska kimseye birakmadan kisinin kendisinin yapmasi. Insallah ileride yer durumunu halledebilirsem bu tip seyleri b kdim yapmak istiyorum. Cok SIK yag degistiriyorsan Fumoto Oil Drain Valve takmayi dusunebilirsin. Bir kere taktiktan sonra bir daha tapa ile ugrasmiyorsun. Ucuna lastik bir horum takmak bile mumkun yag degisimi sirasinda. Kullananlar da cok guvenli oldugunu soyluyor. Kazayla acilmasi neredeyse imkansiz

 

Dediğin gibi yağ değişimi kişinin kendisinin yapması en iyisi cunku normalde fark etmeyeceğin çoğu şeyi de fark ediyorsun. Bahsettiğin yağ tahliye valfi cok güzel ancak büyük ihtimalle onu takmayı pek düşünmem cunku motor yere yakın olduğu için Mazda karter tahliye vidasını altta değil, yana koymuş. Allta örnek resim. Bu durumda onu yana takarken tam sıkıldığı zaman çıkış ucu yukarıda kalma ihtimali var ki o da kolaylıktan cok zorluk demek, karterin dibindeki yağ çıkamayacak cunku .) Videoda dikkat edersen, yağ vidası altta olan bir araba seçilmiş, yani valf çıkış ucu hangi açıda kalırsa kalsın aşağı bakacak onda sorun yok. Videonun sonunda dikkat ettim araç SUV tarzı yerden yüksek ayrıca, o valf en güvenli konumda takılabilir.

 

EYo4ag.jpg

 

 

Sn Revivo 73 yağ değişimi için hiç kriko falan kullanmadan aracın altı boşluğa gelecek şekilde bir kaldırıma yanaşabilir veya ön kısmına tahta rampa yapıp bir masa yüksekliğinde bir yere burunu yükselterek park edebiliridiniz çok daha basit olurdu. 

     En kolayıda ne biliyomusun yakıt oldığın petrole gidip oranın liftini 15 dakkalığına kullansaydın da olurdu. zaten filtreyi değişmek ve yağı boşaltmak 15 dakkanı alırdı sonra inidirip yağı bırakırdın,  eline sağlık .

Aslında bu işlemi yaptığım yerde bizim evin kaldırımı da var resimin sağında görülüyor oraya da çıkarabilirdim ancak krikolu çalışmanın daha iyi olacağını düşündüm Bu şekilde krikoyla kaldırınca lastikler serbest kaldığı için lastikleri yerinden söküp istediğniz başka herhangi işlemleri de yapabilmek mümkün. RX'te bujiler sol ön tekerlek yerinden sökülünce çok daha rahat değiştirilebiliyor örneğin. Veya en basitiden lastiği söküp arka kısımlarında birikmiş camuru temizlemek falan da mümkün

 

2. ihtimalde zaman sıkışması olayı durumu zorlaştırırdı ki aracı kendim kaldırmamın bir sebebi yağın tam boşalması için saatlerce aracı bırakabilmek. Servislerde ve yakıt istasyonlarında saatlerce bırakmak imkansız gibi. Hatta coğu yer bir dakika bile beklemeden hemen karter vidasını tekrar yerine vidalıyor,karterde en pis yağ çıkmadan içinde kalıyor.

 

Bu arada bir not daha: krikonun üzerinde plastik bir tutma kolu vardı alta sokarken o fazladan yükseklik yapıyordu hiçbir sekilde aracın altına girmiyordu onu da krikodan söktüm. Bir kere olayı kendiniz yapmaya başladınız mı, herşeye çözümü de kendiniz düşünüp böyle uyguluyorsunuz işte .)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

      Hayırlısı olsun , emeğine sağlık, geçenki yağ değişimini de ben kendim yaptım , şimdiye dek gerek duymamıştım zaten bakımda veya başka sebeple servise uğradığımda halletmişleridi bu kez yağı intenetten aldım , filtre yeniydi değişmeye  gerek duymadım ve sadece yağı değiştim , normal lastik değişir gibi bir tarafı aracın altına girecek kadar kaldırdım ve karter tıpasını açtım, sonrası belli zaten tekrar krikoyu indirip yağı tamamen boşalttım tıpayı taktım. :D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bikac kez bende kendim değiştirdim sonra benzinliklerde ücretsiz olduğundan her 5 binde gidip opet-po hangisi denk gelirse değiştiriyorum emeğinize sağlık

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

selamlar,

bende rx8 alınca mutlaka mazda o.o. kullnırım diyordum, fakat aşağıdaki gibi mazda o.o. etiketinin arkasını açınca tüm mazda benzinli ve dizel motorlar için önerilir, bazı dizel motorlar hariç... yazısını görünce bulma imkanım kolay olan elf in hiçbir farkı olmadığını anladım. tüm kodlarıda tutuyor. şu sıralar tamamlama yağı olacak onu kullanıyorum. yağ değişimi geldiğinde duruma göre bakacağım.

 

mazda original oil

2cwl7hw.jpg

t5prme.jpg

vqp0qx.jpg

elf

smgh7r.jpg

3142rt4.jpg

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yağ tipi konusu, RX-8'ler Türkiye'ye 2006'da gelmeye başladıktan sonra 2007-2008 den itibaren 50-60bin km yapmış bazı RX-8 leri yolda bırakan türde sorunlar yapmaya başladığında yoğun gündem konusu olmuştu.

 

Ve 2008-2010 arasında 80-90bin km'yi geçen RX-8'lerde de sorunlar devam edince birçok RX'in motoru sıfırıyla değiştirilmeye başlandı ve o esnada "yanlış yağ kullanmayın" söylentisi tavan yaptı.

 

Fakat RX-8lerin tasarım gereği yağ eksilttiğini ve motorun güme gitmesi için yağ haricinde radyatör sızıntısı (hararet), katalitik konvertör tıkanması (hararet) ve benzin pompasının bozulması, ateşleme bobinleri, buji ve kabloların yanlış/eksik ateşlemeye yol açması gibi değişik başka sebeplerden de motorun güme gittiğini o dönemde kimse bilmiyordu, bugün de bilmeyen birçok kişi var.

 

Elbette ben tüm bu ayrıntıları 2006-2010 arasındaki o kargaşalı dönemden sonra 2013'te öğrendim. Şu anda yağ tipi konusunda tam uzman olduğumu iddia edebilirim, ancak burada bahsettiğim şey yağın tipinden çok değişim aralıkları, mevsim şartları, kullanım şekli ve kullanım sıklığı gibi birçok şeye bağlı. O yüzden örneğin cok sık kullanmadığım dönemlerde 5bin km olmasa dahi üzerinden bayağı ay geçtiği için 2-3bin km'de bile yağ yenilediğiim oldu. İlerde yapmak istediğim birşey daha var o da 5W-30'dan bir alt kademe daha ince yağ doldurup sadece 5-10dk çalıştırarak yağı tekrar boşaltmak. yani motorun her köşesine ulaşacak incelikte yağ ile motorun için temizlemek.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

arabayı almadan önce baya bi inceledim, sizin yazılarada sıklıkla denk geldim. bazı konularda katı ve kuralcı olmam sebebiyle de bu arabayı alırsam rahat kullanacağım kanısına vardım. (bir de bazen abim kullanıyor ama onu da iyice tembihledim :D , gerçi hem araba merakı benden eski hem de şöförlük tecrübesi benden çok üstte ama bu motor farklı olduğundan ben ona öğretiyorum)

yukarda resmi olan 2 yağ total tarafından üretildiğinden kullanmaya karar verdim. farklı şehirlerdeki servisler farklı yağları veriyorlarmış ama o kadar da kitabın dışına çıkamam diye düşünüyorum :) sonuçta arabayı çok kullanmıyorum. haftasonları ve bazı akşamlar çıktığımdan ve çok kilometre yapmadığımdan yağ maliyetini de pek dert etmiyorum. kendi yağımı değiştirme gibi şeylere belki bende başlarım, ama biraz zaman geçmesi lazım

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yağı kendin değiştirmek salt bir hobi faaliyeti veya cüzzi de olsa servis ücretini sıfırlamaktan çok aracı yakından tanımak için aslında. Aracın altına girince motorun ötesinde daha ne var ne yok birçok şeyi gözlemleme ortamı oluyor.

 

Benim Total yağı seçmem de W40 yağı mineral olarak Bursa'da sadece Total bulabildiğim için oldu. Ondan önce Bursa'da BP ve Shell'in nin ana dağıtım deposuna gittim W40 mineral yağı yoktu.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 5 ay sonra ...
05.07.2015 at 16:25, revivo73 :

Yağı kendin değiştirmek salt bir hobi faaliyeti veya cüzzi de olsa servis ücretini sıfırlamaktan çok aracı yakından tanımak için aslında. Aracın altına girince motorun ötesinde daha ne var ne yok birçok şeyi gözlemleme ortamı oluyor.

 

Benim Total yağı seçmem de W40 yağı mineral olarak Bursa'da sadece Total bulabildiğim için oldu. Ondan önce Bursa'da BP ve Shell'in nin ana dağıtım deposuna gittim W40 mineral yağı yoktu.

abi mazdanın sıyah kutudakı 5W30 dexelıa yagı full sentetık... sen mıneral yag ozellıkle tercıh edıyosun... sence mazdanın yagı nasıl? neden tercıh etmıyosun 5w30 dexeliayı?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Öncelikle belirteyim, motor yağını 3000 km'yi bile fazla geçmeden değiştiriyorum artık. Ve değişim kışa girerken yapılacaksa bazen Dexelia 5W30 da kullanıyorum geçen kış öyle yaptım mesela, kış bitiminde yaza girerken 15W40 mineral ile yeniledim. Yani hem sık değişim yapıyorum hem kendim yapıyorum hem de TOTAL veya ELF marka 15W40 mineral veya Dexelia (ki o markanın da üreticisi TOTAL'dir) 5W30 gibi sadece belli marka ve tipte yağ kullanıyorum.  Mazda  bilindiği gibi RX-8 için mineral yağı resmen  öneriyor, çünkü motor içini temiz tutuyor. Sentetik yağ olarak ise kendi ürettiği Dexelia dışında bir yağ önerisi falan yok cunku sentetik adı üstüne tamamen sıfırdan formule edilmiş bir yağ ve bazı formüller RX-8 motorunun içini onarılmaz derecede pis bırakabiliyor, bu Amerika'da 2005-2010 arasında defalarca doğrulandı, Türkiye'de de 2009-2011'den itibaren bilinir hale geldi.

Kendi açımdan mineral yağın motor içini oldukça temiz tuttuğunu düşünüyorum, ancak burada önemli bir ayrıntı var: Kendim ş.içi ve dışı oldukça düşük devirde kullanıyorum! Yani mineralin düşük devirde de temizliğe devam ettiğini düşünüyorum. Ha, 5bin devri pek geçmediğim gezinti olduysa eve dönerken son bir düz yol var onda bir iki redline yaparak evime dönüyorum.

Yağ konusundaki bu tutumum 2013'te özellikle @mtutun  tarafından ciddi şekilde eleştiri konusu olmuştu cünkü Mazda Türkiye'nin Dexelia kullanın tavsiyesini gözönüne aldığında minerali kabul edilemez buluyordu. Ancak ufak bir ayrıntı daha var: Ben aracı 2012'de aldığımda önceki sahibi 20-25bin km sürekli Dexelia kullanmış, bujiler de 10-15bin km'likti. Önceki sahibi sürekli düşük devirde kullanıyordu. Bujileri söktüğümde uçları siyaha dönmüştü. Bujileri (başka sebepten dolayı, sabah soguk calışmada zorlanmasını iyileştirme ümidiyle) yeniledim ve ardından yukarda anlattığım gibi mineralle ağırlıklı devam ettim ve ben de özellikle son 10bin km düşük devirde kullanmama rağmen buji başları gayet temizdi.  Buji başı bile temiz ise rotorlar sürekli hareket halinde olduğu için hepten temizdir.

Bu kışa girerken araba kapalı otoparkta olduğu için büyük ihtimal 5W30 koymam. Geçen kış açıktaydı.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...