Guest uyumsuzelement

Yüksek oktanlı benzin

Bu konuda 40 ileti var

Üreten firma özellikle yüksek oktanlı benzin kullanmalısınız diye yazmadıysa yüksek oktan benzin kullanmak sadece ekonomik olarak daha pahalıya gelecektir.

Bildiğiniz gibi ülkemizdede 95, 97, 98, 100 oktan benzin satılmakta. Yüksek oktanlı benzinler genelde yüksek performans yakıtı olarak lanse edilmekte, bu benzini kullanınca performansın arttığı, tüketimin düştüğü vs iddia edilmekte.

Fakat halk tarafından bilinenlerin neredeyse tamamının yanlış olması ve oktan meselesinin bir pazarlama taktiğine dönüşmesi sebebi ile motorcu dostlarımla bu konunun teknik içeriğini paylaşmak istedim.

Öncelikle, Oktan sayısı bir referanstır ve benzinin içindeki gerçek oktan sayısını belirtmez, ayrıca oktanın PERFORMANSLA, TÜKETİMLE ALAKASI YOKTUR.

Bildiğiniz gibi içten yanmalı benzinli motorlar benzin ile havayı sıkıştırdıktan sonra buji ile ateşleyerek çalışırlar. Her motorun sıkıştırma oranı farklıdır. Her yakıt belli bir miktar sıkıştırma basıncına kadar buji olmadan dayanır bir süre sonra buji olmasa bile kendiliğinden yanıverir. Bu tehlikeli bir durumdur vuruntu olarak kendini belli eder ve motora hasar verebilir. Ayrıca performansıda düşürür. Dolayısı ile belli bir motorun belli bir sıkıştırma ile vuruntu yapmadan (yani benzin buji çakmadan önce kendiliğinden yanmadan) çalışabilmesi için bir minimum oktan gereklidir. BU MİNİMUM MOTOSİKLETİNİZİN KİTAPÇIĞINDA BELİRTİLİR. Ama nadiren 95 oktanın üzerinde benzin gereklidir.

95 oktan benzin demek aldığınız benzinin içinde 95 oktan var demek değildir. 95 oktan benzinin anlamı, aldığınız benzinin kimyasal olarak vuruntuya karşı direncinin %95 isooktan ve %5 heptan karışımıyla AYNI olduğu anlamına gelir. Yani benzinin oktanı, içeriğinden dolayı değil gerçek isooktan-heptan karışımın belli yüzdelerinde elde edilen vuruntu direncine karşılık gelecek şekilde belirlenir. Bu sebeple 100 oktandan daha yüksek yakıtlar olabilir. Çünkü dünyadaki en vuruntu-dirençli yakıt isooktan değildir.

Bunun ölçümünde iki farklı ölçüm standardı vardır fakat ülkemizde RON kullanılmaktadır. RON dışında birde MON ölçüm sistemi vardır. Örneğin Amerikada RON ve MON'un ortalaması alınır, bu sebeple amerikada 87 oktan olan bir benzin avrupada 95 oktan olabilir.

Örneğin benim Honda motosikletimin kitapçığında RON değeri 91 oktan ve üstü yakıt kullanabilirsiniz diyor. Bunun anlamı benim motosikletim avrupa standardında 91 oktan (normal) benzinle bile çalışır. (Motosikletim katalitik konvertörlü olduğu için kurşunsuz olmak kaydı ile tabiki) 11:1 sıkıştırma oranlı CBR125'in kitapçığında ise 93 oktan yazıyor. Yani benzinin 100 yıldır var olduğunu düşünürsek 95 oktan aslında yeterince "yüksek" bir oktan değeri.

Performans meselesine gelince, bir yakıtın performansı tamamen enerji içeriğine bağlıdır. Bu enerji içeriğinin oktan sayısı ile bir alakası yoktur. Fakat GENELDE enerji içeriği yüksek benzinler (kaliteli benzinler) yüksek oktan adı altında satılmaktadır. Bu sebeple bazı yüksek oktanlı benzinler daha yüksek enerjiye (yani daha yüksek performansa) sahip olabilir (ama çok az fark edecek şekilde). Ama bu sizin motosikletinizin yada otomobilinizin motoru bundan yararlanabilecek anlamına gelmiyor. Piyasadaki motosikletin %99unda hiç farketmiyor.

Bu arada motorda oktan isteğini belirleyen SIKIŞTIRMA ORANI DEĞİLDİR. Ne kadar sıkıştırma basıncı elde edildiği önemlidir. Yüksek sıkıştırma oranı sadece elde edilebilecek maksimum sıkıştırmayı etkiler.

Bu durumda eğer motosikletinizi üreten firma özellikle yüksek oktanlı benzin kullanmalısınız diye yazmadıysa yüksek oktan benzin kullanmak sadece ekonomik olarak daha pahalıya gelecektir. Size bir yararı olmayacaktır.

Yüksek oktanlı benzin ancak ciddi yüksek performanslı araçlarda biraz farketmektedir. Yani sizin motosikletiniz yüksek oktan talep etse bile kazanacağınız fark yüzde 1-4 ancak olacaktır. Modern 300 beygirlik motorlarda bile 10 beygir ancak farketmektedir.

AYRICA yüksek oktan SADECE maksimum güçte farkeder. Yani maksimum devir, maksimum hızlanma dışındaki kullanımlarda pek bir fark olmamaktadır.

Bulunduğunuz yerin rakımı yükseldikçede oktan ihtiyacınız düşer. Deniz seviyesinde 95 oktanla mutlu olan bir motor 500-1000 metre rakımda 93-91 oktanlada mutlu olacaktır.

Dolayısı ile size bir yararı olmayacaksa,

- ben denedim yüksek performans verdi

- bir depoyla 50km fazla gittim

- kaliteli abi bu benzin çekişi arttı

GİBİ LAFLARA ALDANMAYIN. Yüksek oktanlı benzin pahalıdır. Kazıklanmayın.

Ayrıca yüksek oktanlı benzinin yanması daha güçtür, buda ilginç bir ironi.

Peki bazı LPGnin 110 oktan olduğunu biliyormuydunuz?

Alkol katılarak oktanı yüksek ama enerji içeriği (performansı) düşük yakıtlar yapmakta mümkündür. Daha öncede söylediğim gibi benzinin performansı ile oktanı direk alakalı değil.

Oktan sayısını yükselten çeşitli katkılar mevcut. Bunlar sadece oktan sayısını yükseltir. SADECE yüksek oktanlı benzine kesin ihtiyacınız varsa ve bulamıyorsanız motorunuzun vuruntu yapmasını engellemek içindir.

Sonuç olarak oktan meselesini kafanıza takmayın alın kurşunsuz 95 motosikletinizin ve ya arabanızın zevkini ucuz çıkarın.

LÜTFEN BU BAŞLIĞA CEVAP OLARAK ŞUNLARI YAZMAYIN:

- Ben denedim benim motorum çok rahat çalıştı,

- Az yaktı.

- İyi kaçtı.

vs yazmayınız. Sizin tecrübeniz sadece psikolojik bir aldanma. Size hak vermiyor değilim, reklamı bu şekilde yapılınca aldanmamak elde değil.

İşin bilimi, matematiği kimyası açıkladığım gibi. Benzin satan firmalar sokakta araçların sadece binde birinin ihtiyacı olduğu halde güzel reklam ve pazarlama yaparak aynı benzini size pahalıya satmaya bayılıyorlar. Bunu yurdum insanının birbirine gaz vererek körüklemeside bir olay tabi.

Ayrıca az yaksa bile, litresi daha pahalı, ne kar ettinizki?

Dizel araçlarda ÖZELLİKLE düşük oktan tercih edilir. Çünkü bu tür motorlarda buji bulunmaz ve yakıtın kendinden tutuşması tercih sebebidir. Bu sebeple dizellerde setan sayısı bilgisi verilir. Setanı yüksek mazot daha kolay kendiliğinden tutuşur.

Bazı gelişmiş teknolojiye sahip otomobiller yüksek oktan ihtiyacı olsa bile düşük oktanla çalışabilmekte. Bu tür araçlarda 95/98 kulanabilirsiniz ama 98 kullanırsanız daha iyi olur gibi ibareler bulunur. Bu araçlarda motor işletim sistemi vuruntu algıladığı zaman ateşlemeyle oynayarak motorun zarar görmesini engeller ve düşük performansta verse çalışır. Ama ancak yüksek devirlerde yüksek akselerasyon kullanımda farketmektedir.

Piyasadaki otomobillerin ve motosikletlerin TAMAMINA YAKININDA 95TEN YÜKSEK OKTAN HİÇBİRŞEY FARKETTİRMEYECEKTİR. Bazılarındaki farkta fiyatına deymeyecek/hissedilmeyecek oranlarda olmaktadır.

alıntıdır

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Baağzı LPG lerin 110 oktan olması ilginçmiş.Volkan duymasın :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

itiraz mı eder yoksa hemen gidip BRC kit mi taktırır arabasına :)

edit: BRC= LPG kiti markası :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Örneğin benim Honda motosikletimin kitapçığında RON değeri 91 oktan ve üstü yakıt kullanabilirsiniz diyor. Bunun anlamı benim motosikletim avrupa standardında 91 oktan (normal) benzinle bile çalışır. (Motosikletim katalitik konvertörlü olduğu için kurşunsuz olmak kaydı ile tabiki) 11:1 sıkıştırma oranlı CBR125'in kitapçığında ise 93 oktan yazıyor. Yani benzinin 100 yıldır var olduğunu düşünürsek 95 oktan aslında yeterince "yüksek" bir oktan değeri.

sallamasyon yazı yazmış bu herif bence,benim bizzat şahit olduğum bir olay var,bizim Reno 12...

bildiğiniz gibi 76 model olan bu araç o zamanın benzinine göre NORMAL benzinle çalışıyordu...daha sonra normal benzini piyasadan kaldırdılar,bizde mecbur SÜPER benzin koymaya başladık,buraya kadar hiçbir sorun yok...

ama ne olduysa SÜPER benzini de kaldırmalarıyla oldu,kullanabileceğimiz tek benzin KURŞUNSUZ kaldı.neyse yapacak bişey yok diye KURŞUNSUZ almaya başladım,ama KURŞUNSUZ benzini koyunca işler karıştı arabada,çalışması değişti,arkadan dumanlar atmaya başladı ve inanmayacaksınız ama kilometrede 1 YTL yakmaya başladı...

belki zamanla alışır diye düşündüm,yaklaşık 10 ay boyunca bu şekilde kullandım arabayı.araba 125 YTLye doluyor,benzin 125 km de bitiyodu...zaman geçtikçe baktım ne alışacağı var ne bişey,benim ustaya götürdüm arabayı...

bu arabalar KURŞUNSUZ benzini yakamaz,silindir contalarını yakarsın dedi ki gerçekten yakmışız.bende mecburiyetten tüp taktırmak zorunda kaldım arabaya...

diyeceğim o ki,100 sene öncede benzin vardı gibi saçma sapan bi yorum yapan adamın yazısını kaale bile almam,birebir yaşayıp,öğrendiğim olay var...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan yalnız anlattığın olayın oktan ile alakası yokki o direk kurşunlu kurşunsuz benzin farkından kaynaklanıyor

Kurşunsuz benzin kullanan araçların piston ve çevreleri öncekilere göre daha dayanıklı bir maddeden yapılır çünkü benzinin içindeki kurşun belirli bir oranda kayganlaştırma sağladığından kurşunsuz benzinde bundan mahrum kalan motorun daha dayanıklı olması gerekir.

Sizinkinin yanma sebebi muhtemelen kurşunsuz benzin almaya başlayınca sürtünme arttığı için conta yanmasıdır yoksa oktan ile hiç alakası yok..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yok oktan ile alakası var demedim zaten Burak abi,herif benzin 100 yıl önce de vardı gibi aptalca bişey söylemiş,o lafa istinaden yazdım bu yazıyı  ;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan yalnız anlattığın olayın oktan ile alakası yokki o direk kurşunlu kurşunsuz benzin farkından kaynaklanıyor

Kurşunsuz benzin kullanan araçların piston ve çevreleri öncekilere göre daha dayanıklı bir maddeden yapılır çünkü benzinin içindeki kurşun belirli bir oranda kayganlaştırma sağladığından kurşunsuz benzinde bundan mahrum kalan motorun daha dayanıklı olması gerekir.

Sizinkinin yanma sebebi muhtemelen kurşunsuz benzin almaya başlayınca sürtünme arttığı için conta yanmasıdır yoksa oktan ile hiç alakası yok..

farkındaysan olayı açıklamanı bekledim ben bu kadar güzel izah edemesdim :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yok oktan ile alakası var demedim zaten Burak abi,herif benzin 100 yıl önce de vardı gibi aptalca bişey söylemiş,o lafa istinaden yazdım bu yazıyı  ;)

koskoca yazıda bi o satır dikkatini çektiyse bravo sana :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yok oktan ile alakası var demedim zaten Burak abi,herif benzin 100 yıl önce de vardı gibi aptalca bişey söylemiş,o lafa istinaden yazdım bu yazıyı  ;)

Neden aptalca ? Yokmuydu benzin 100 yıl önce ? :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

koskoca yazıda bi o satır dikkatini çektiyse bravo sana :D

Volkan bu :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan bu :D

muhalif olmak için her yol mübah  tam deniz baykalın tahtına aday olacak adam :D :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan yalnız anlattığın olayın oktan ile alakası yokki o direk kurşunlu kurşunsuz benzin farkından kaynaklanıyor

Kurşunsuz benzin kullanan araçların piston ve çevreleri öncekilere göre daha dayanıklı bir maddeden yapılır çünkü benzinin içindeki kurşun belirli bir oranda kayganlaştırma sağladığından kurşunsuz benzinde bundan mahrum kalan motorun daha dayanıklı olması gerekir.

Sizinkinin yanma sebebi muhtemelen kurşunsuz benzin almaya başlayınca sürtünme arttığı için conta yanmasıdır yoksa oktan ile hiç alakası yok..

kurşunsuz benzinin yandığında daha yüksek ısı çıkarması contaların yanma sebebi olabilir. (bakınız otto çevrimi değerleri :D )

  ünideki motor derslerimden aklımda kaldığı kadarıyla sölüyorum oktan olayı yüksek beygir güçlerinde kendini gösteren bir özelliktir. keşke 6-7 yıl önce açılsaydı konu daha ne bilgiler verirdim o günkü bilgilerimle :D :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

forumun altındaki yatır hortladı yine :D

Kurdela, ip, çaput falan bağlamak gerekir konunun başına :D Ben bi adak adadım mesela :geyik:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

keşke 6-7 yıl önce açılsaydı konu daha ne bilgiler verirdim o günkü bilgilerimle :D :D

bu zaten yıllar önce açılan bi konuydu sen geç kaldın :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

forumun altındaki yatır hortladı yine :D

Onun hortladığı zaman isimler karışıyor .. Henüz öyle bir durum yok Emre :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Onun hortladığı zaman isimler karışıyor .. Henüz öyle bir durum yok Emre :D

Emre kim? :D :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.