Selman

Panik Fren..

Bu konuda 70 ileti var

Başka bir forumda tartışılıyor da sizin fikrinizi merak ettim, sizin derken otomatik kullanan aristokrat takımını kasdetmiyorum.. :)

Panik fren halinde debriyaj pedalına en başta frenle birlikte mi basılmalı yoksa arabanın yavaşlamasından sonra duracağına yakın mı?

İkinci soru, aracın ABS siz olması cevabı değiştirir mi?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

en kısa durma mesafesi blok fren tabir edilen debriyaja ve frene aynı anda ve durana dek basmakla saglanır diye bi programda anlatmıştı birileri

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Senin kendi tecrübelerinden çıkardığın nedir peki?

ben genelde durmak için frene basmadıgımdan bilemiyorum  yavaşlamak için fren yapar etrafından dolanırım genelde yada karşı geliş şeridine uçarak girerim :D

edit:  panik frende her 2 sinede basıyorum dibine kadar o programdan sonra aklımda kalmıştı zamanlada alışkanlık oldu ama denemedim hangisi daha kısa sürede duruyor diye

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

walla babam bana ikisine beraber basacaksın die öğretmişti :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Normal frenden sözetmiyorum Mustafa, acil bir durumda araba hangisinde daha kısa mesafede durur? Yani motorun stop etmesi değil çarpmamak önemli burada...Fren testleri de blok frenle yapılıyor benim bildiğim kadarıyla...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bende acil durumlardan bahsediom abi.Mesela ilk araba sürerken babam birden dur diye bağırmıştı bende ilk debriyaja sora frene basmıştım (yaş 11) babam yandan yumruğu geçirdi :D

Zaten alışılınca ilk olarak frene basılıo ayak konumundan dolayı.Sağ ayak gaza hafif çapraz basıldığından önüne bişe çıktığında sol ayağın debriyaja basma süresinden daha kısa sürede frene basıo.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yani beraber basmak istesende frene daha erken basıon ayak konumundan dolayı :) Tabi bu milisaniyeninde altında bi olay.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim bildiğim,öğrendiğim,uyguladığım önce fren basıp sonra debriyaja basmak

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

En kısa sürede durmayı sağlayan şey panik frenle beraber uygun şekilde vites küçültmektir. Bu sayede motor freni de bi nebze katkı sağlamış olur. Ancak tabi zor bi teknik olduğu için fren yapılırken aynı anda motorun arabayı ilerletme isteğini engellemek için debriyaja basılması daha doğru. Tabi dimdik bi yokuştan iniliyorsa durum başka...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İyide abs'siz bir araçta frene bastığın anda lastikler kilitlendiğinden vites küçültme hiç bi işe yaramaz zannımca.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben ABS'siz olayını okumamışım, ABS'sizde ne yaparsan yap sonuç değişmez, bi tek belki debriyaja basmazsan motoru ve frenleri daha fazla zorlarsın...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ABS durma mesafesini uzatan ancak , aracın kontrollü ve durması için gerekli mesafeyi belli bir çizgide kat etmesini sağlar. Yapılan tüm araştırmalarda görülmüştür ki tüm kuru ve yağışlı havalarda pist sürücülerinin kendi hisleri ile kullandığı ABS'den yoksun araçlar her zaman daha kısa mesafede durmuştur. Ancak durum kar , buz , herhangi bir nedenle kayganlaşan zemin vs... gibi yol örneklerinde ABS'nin üstünlüğü ortaya çıkmaktadır. Frenaj konusunda en faydalı yapılabilecek şey ; kesinlikle takabileceğiniz en küçük vitese aracınızı takmanız ve debriyaja basmamanız , kontrollü şekilde frenaja devam etmektir. Debriyaj hangi durumlarda kullanılır? Eğer araç viraj içerisinde veya çıkışında kayma eğilimine giriyorsa fren yerine debriyaja basılmalı ve kayma sonlana kadar debriyajdan ayak kaldırılmamalıdır. Bu durumun size avantajı ; araç motor freninde iken veya ileri yol kat etme eğiliminde iken bir stres altındadır. Aracın kaymaya başlaması lastiklerdeki stres boşalması olarak da adlandırılır. Lastik sürtünme yüzeyinden bir kez havalanırsa bir daha yolu tutması için biraz hız düşmesi gerekmektedir çünkü lastik altına bir miktar hava alır ve lastik yol ve kendi iç yapısı arasındaki optimize ısıyı kaybeder. Frenajda ve spin atmalarda kontrolün kaybedilmesinin büyük ölçüde sebebi bu şekildedir. Bişiler yazmaya çalıştım Selman abi biraz uzun oldu kusura bakma :D ayarı tutturamıom yaw

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Frenaj konusunda en faydalı yapılabilecek şey ; kesinlikle takabileceğiniz en küçük vitese aracınızı takmanız ve debriyaja basmamanız , kontrollü şekilde frenaja devam etmektir.

Benim merak ettiğim buydu yalnız Okan'da aynı şeyi söylemiş, panik fren halinde debriyaja basmadan vitesi nasıl küçülteceğiz, herkeste tiptronik yok.. :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yok yani abi vites değişiminden sonra debriyajdan ayağı kaldırmak lazım anlamında demek istedim :) yukarda denilmiş ya debriyaja basıp da mı basmadan mı fren yapmak iyidir diye o bakımdan ;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben kendi bildiğim ve bunca yıldır uyguladığımı söyliyeyim, vitese debriyaja hiç dokunmadan frene abanırım isterse motor stop etsin... Bunun debriyaja da basarak yani blok frenle durmaya göre daha kısa sürede aracı durdurduğunu biliyorum ama hava koşulları çok önemli tabii.. Mücahit'de aynı fikirde olduğuna göre böyledir yani...:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Debriyaja basmadan sadece frene basınca, motor mutlaka bir yerde arabayı ileri götürmeye çalışıyor, böylece durma mesafesi de uzuyor. (Düz yolda böyle, yokuş aşağı denemedim)

Bunu şöyle de düşnebiliriz. Düz yolda, araba viteste ayak debriyajda dururken, araba olduğu yerde duruyor. Ancak debriyajdan ayağımızı çekmeye başlayınca gaza basmasak bile araba hafif hafif kalkıyor. Yani araba viteste iken, rölanti devrinin bile arabayı ileri götürme gücü var, devir arttıkça bu güç de artıyor. Bu durumda, biz araba giderken belki frene ilk basma anında bu gücü hissetmiyoruz araba gittiği için. Debriyaja basarak bu gücün etkisini ortadan kaldırmış oluyoruz.

Vites küçülterek motor kompresyonundan faydalanmak mümkün olabilir ama, bu bahsedilen fren o kadar ani oluyor ki, bunu düşünüp vites küçültmekle uğraşacak vakit olmuyor.

Yani 180le giderken ileride var olduğunu bildiğimiz bir duvar olsa ve durmaya çalışsak, belki de vites küçültüp motor freninden de yararlanarak daha çabuk durabiliriz, ancak yola bir yaya fırladğında ya da karşıdan bir araba ile burun buruna gelindiğince bu kadar vakit olmuyor :)

Siz siz olun, bence blok fren (debriyaj ile birlikte) yapın ani durumlarda.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sizin söylediğiniz motor, frenler, debriyaj vs. için faydalı olabilir ama daha kısa mesafede duracağını sanmıyorum arabanın.. Benim düşünceme göre gazdan ayağımızı çektiğimiz vakit motor devri de düşeceğinden motor arabayı ileri götürmeye çalışmaz bilakis arabaya yük olur, yavaşlatır... Rölanti devri arabayı kaldırır ama burada yüksek devrin düşmesinden söz ediyoruz, bence tam ters etki yapar...

Zaten boştaki arabayı durdurmanız, vitesteki arabayı durdurmaya göre daima zordur..

Bir başka konu arabanın viteste kalması Bülent'in en başta söylediği sağa sola kaçma manevralarının gerektiğinde daha başarılı yapılmasını da sağlar..

Ayrıca çoğumuzun araçlarında ABS ve ESP var, boş değil ki altımızdaki arabalar tekerler kilitlensin vs..

Ben böyle düşünüyorum... :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hocam şimdi şöyle, düz yolda ayağını gazdan çektiğinde , gaza bastığınki kadar güç veremediği için bir yavaşlama olur evet, ama sonuçta çalışan bir motor var, onun tekerlere ilettiği bir itme kuvveti var, bunun mutlaka durmayı geciktirici bir etkisi oluyor.

Ben de zamanında bu konuyu çok araştırmıştım, okuduğum kaynakların hepsi bu anlattıklarımdan bahsediyor. Ama karar senin tabii bu konuda :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Şahsi kararımızdan ziyade doğruyu bulmak önemli, dediğim gibi ben başka bir forumda dahil oldum bu tartışmaya, her iki görüşü de savunanlar vardı.. Benim bilip uyguladığım bu, ama acaba yanlış mı yapıyorum diye burada da sorma ihtiyacı hissettim... :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.