Uygar

Mazda3 ün tasarımcısı

Bu konuda 24 ileti var

Mazda 3 tasarımı Hasip Girgin adlı bir Türk gence ait.

Murat Günak

Murat Güler ve

Hasip Girgin. Ancak hepsi yutdışında yetişmiş gururlarımız.

Bütün dünyada satılmaya başlayan Mazda 3, 1971 yılından beri Almanya'da yaşayan Hasip Girgin tarafından tasarlandı. Girgin, 'otomobil hastalığı'na çocukluk yıllarında

yakalandığını şimdi de onunla yaşadığını belirtiyor.

4 yaşında ailesiyle birlikte Almanya'ya göçen Hasip Girgin, bugün dünyanın tanıdığı otomobil tasarımcılarından biri. Girgin işçi bir ailenin çocuğu olarak onların 'fedakarlığı' ve 'desteği' üzerine başarıya ulaştığını göz ardı etmeden, 'cesur olup, çalışmaktan' bahsediyor. Başarısını ailesine ve bir de otomobile olan aşkına bağlıyor. Çocukluğunda tutulduğu 'otomobil hastalığı' onu Mazda 3'ün tasarımcısı olarak vitrine çıkardı. Hasip Girgin, sadece bir tasarımcı olarak kalmayıp mezun olduğu üniversitede ders vermeye devam eden bir doçent aynı zamanda. Frankfurt'taki Mazda Tasarım Ofisi'nde geliştirdiği çizimlerle başarılı olunca birçok ülkeden rakibini geride bırakarak Japonya'ya giden Girgin, burada 6 ay içinde Mazda 3 modelinin iki farklı tipini ortaya çıkardı. Otomobil dünyasında Murat Günak'tan sonra Türkiye'nin adını duyuran ikinci bir isim olan Girgin, 1971 yılından itibaren Almanya'da yaşamasına rağmen halen düzgün ve akıcı Türkçe konuşabiliyor.

Tasarım hayatınız ne zaman başladı?

Benim açımdan çocukluğumda başladı, çocukluğumda bir otomobil hastasıydım, bu gittikçe fazlalaştı. 1994'te Pforzheim Üniversitesi'nde otomobil dizaynı bölümünü bitirdim. Buraya 800 kişi başvurmuş, meğer 6 kişi alınacakmış! Mezun oldum Ford'a gittim. 1995'te Mazda'ya geçtim. 5.5 yıldır aynı okulda doçentim. Haftada bir ders veriyorum.

Tasarımlarınızı nasıl düşlüyorsunuz? İnsanlar otomobili nasıl görüyor?

İnsanların gelecekte neler giyeceğine nerelere gideceğine bakmanız lazım. Sosyal değişiklikleri anlamanız gerekir. İnsanlar her sabah arabasına bindiğinde okşayıp sevebileceği bir şey olmalı çizdiğiniz şey. Moda dünyasına dizayn üretimlere bakıyorum geleceği biraz daha tahmin etmeye çalışıyorum. Sanatı ve müzik trendlerini takip ediyorum. İnsan için sevdiği otomobil bir oyuncak gibi yani bir oyuncak gibi seviyor insan otomobilini.

Türklüğünüz tasarımınıza nasıl yansıyor?

Biz Avrupa'yı yaşayan ama aynı zamanda Doğu kültürünü de yaşayan bir milletiz. Bunun etkisi kendini gösteriyor, tabii...

Milletinizden dolayı zorluk yaşadınız mı?

Hayır. Çünkü bu dünya tasarım dünyası uluslararası bir dünya. Bizim Frankfurt'taki 10 kişilik stüdyoda 8 farklı ülkeden insan var. Ama ben anneme ve babama çok şey borçluyum, bana evde Türk kültürü ve Türkçe öğretildiği için.

Otomobil tasarımı nereye doğru gidiyor?

Bütün markalar karakterini bulmak istiyor aslında. Ve tasarımda buna yönelme var. Arabalar birbirine benzemeyecek. Bu genel bir trend. Ekolojiye daha fazla değer verilecek. Otomobiller daha hafif hale gelecek.

Tasarım satışları tek başına arttırabilir mi?

Ben Almanya'dan bilgi vereyim. Tüm otomobil firmaları durgunluk yaşıyor; satışlar düştü. Ama Mazda bir değil iki kat önde gidiyor şimdi. Kalite bakımından iyi bir firmaya dizayn üstünlüğü eklendi. Dizaynın satışa çok büyük katkısı var. Fonksiyon olarak birçok otomobil birbirine çok yakın farklılığı tasarım ortaya koyuyor, etkileyici olan o.

Gelecekte ne yapmak istersiniz? Mesleğinizde nereye ulaşmak istiyorsunuz?

Çok küçük bir otomobil ama içinde limuzin konforu verecek, D sınıf otomobiller gibi güvenli olacak, işte coupeler gibi şık olacak, spor otomobiller gibi performanslı olacak ve iki ya da dört kişilik kadar küçük olacak. İdealimdeki çizmek istediğim araç böyle bir şey.

Türkiye'de otomobil-insan ilişkisi nasıl? Ülkelerin karakteristik farklılığı var mı?

Türkiye'de otomobil kullananlar gerçekten otomobillerini seviyorlar. Bu Türkler de böyle. Almanlar arabalarını çok severler ama göstermezler. Fransa'da ise daha çok buradan şuraya gitmek için var; o yüzden her yanı çarpık.

İş hayatınızda ve özel hayatınızda hangi otomobilleri kullanıyorsunuz? Neden?

Şirket otomobilim önümüzdeki haftadan itibaren Mazda 3 olacak. Kendi otomobilim ise patlıcan moru Mazda MX-5. Hafta sonları bunu kullanmayı çok seviyorum. Bir de klasik olarak Porsche Carrera'm var. 1988 model. Klasik arabalardaki performans, mekanik ruhu içinden gelen motor sesi, beni etkiliyor.

Yolda nasıl bir sürücüsünüz?

Saat saat değişiyor. Geceleri daha başka oluyor! Kalabalıkta hızlı kullanmayı tehlikeli buluyorum. Bir yaz günü virajlı yollarda Miata ile 80-120 km hızla yol almayı çok seviyorum.

alıntı : http://autoclubturkey.com/forum/showthread.php?t=45839&page=2

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

sağol Uygar bilgiler için yanılıyor olabilirim ama passatın tasarımcısıda türktü galiba

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Çoğu arabanın tasarımcısı türk diye biliyorum mesela ford focus.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Çoğu arabanın tasarımcısı türk diye biliyorum mesela ford focus.

Çoğu mu? Peki :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

eh çoğu diyelim birkaçtane sayınca baya bi çok oluyor  8:)

:tey: :tey:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

eh çoğu diyelim birkaçtane sayınca baya bi çok oluyor  8:)

:tey: :tey:

Peki :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

bi tanesi bile yetti bi çogunu tasarlasalar ne karısırdı ortalık ama :tey:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

...

Milletinizden dolayı zorluk yaşadınız mı?

Hayır. Çünkü bu dünya tasarım dünyası uluslararası bir dünya. Bizim Frankfurt'taki 10 kişilik stüdyoda 8 farklı ülkeden insan var. Ama ben anneme ve babama çok şey borçluyum, bana evde Türk kültürü ve Türkçe öğretildiği için.

Hasip Girgin Türkçe bilmiyor, annemin bi arkadaşının damadı kendisi... :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

neden bunla övünüyoruz anlamıyorum okanında dediği gibi adam türkçe bilmiyo yabancı ülkede yetişmiş oranın kültürüyle büyümüş orda eğitim almış orda yaşlanmış ama hayırlı bi iş yapınca direk türklüğünü hatırlıyoruz Yanlış anlaşılma olmasın milliyetçilşik yapmıyorum ama adamı biz eğitememişiz o deneyimi o fırsatları biz önüne serememişiz ailesi geçimini başka memlekette arama ihtiyacı hissetmiş zaruretten ozamanlar bu adama türk dememişiz şimdi bişey başarınca türk diyoruz...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Katılıyorum Ahmet, Hasip Girgin her ne kadar yetenekli biri olsa da Almanya'ya gitmeyip Türkiye'de kalmış olsaydı bunların hiçbirini başaramayacaktı malesef...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

neden bunla övünüyoruz anlamıyorum okanında dediği gibi adam türkçe bilmiyo yabancı ülkede yetişmiş oranın kültürüyle büyümüş orda eğitim almış orda yaşlanmış ama hayırlı bi iş yapınca direk türklüğünü hatırlıyoruz Yanlış anlaşılma olmasın milliyetçilşik yapmıyorum ama adamı biz eğitememişiz o deneyimi o fırsatları biz önüne serememişiz ailesi geçimini başka memlekette arama ihtiyacı hissetmiş zaruretten ozamanlar bu adama türk dememişiz şimdi bişey başarınca türk diyoruz...

haklısın ama inkar edilemez kök bagların var ne yaparsan yap nerede yaşarsan yaşa türksün

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent abi köke inersek aslında herkesin kökü bir hepimiz biyerden geliyoruz Ademden olma Havvadan doğma...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent Abi haklısın da bizimkilerin olayı yansıtma biçmi sanki Türk olması sayesinde böyle güzel bi dizayn yapabilmiş olması, halbuki alakası yok... Ahmet'in demek istediği de buydu sanırım...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent abi köke inersek aslında herkesin kökü bir hepimiz biyerden geliyoruz Ademden olma Havvadan olma...

o kadar köke inme dahasıda var maymun vs vs  :tey:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent Abi haklısın da bizimkilerin olayı yansıtma biçmi sanki Türk olması sayesinde böyle güzel bi dizayn yapabilmiş olması, halbuki alakası yok... Ahmet'in demek istediği de buydu sanırım...

tabiki alakası yok nedense övünme hastalıgı var bizim millette biri bişey yapar dieri övünür

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Abi Ahmet maymun olayına inanmaz eğer biraz da olsa tanıdıysam, o yüzden kök olayı Ahmet için Adem ve Havva'da bitiyo. :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Abi Ahmet maymun olayına inanmaz eğer biraz da olsa tanıdıysam, o yüzden kök olayı Ahmet için Adem ve Havva'da bitiyo. :D

:D :D :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

neyse durum böyle işte haber bültenlerinde de yapıyolar bunu dünyaca ünlü kalp doktoru bilmemne yılın kalp doktoru ödülünü aldı gibi mesela.. adam amerikan kardeşim amerikalılar yetiştirmiş eğitmiş o ülkede biyere gelmiş tek kelime türkçe konuşmamış hayatında ama anahaber bülteninde gururumuz ilan ediliyo neden çünkü annesiyle babası türkmüş saçmalığın en önde gideni bence...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Abi Ahmet maymun olayına inanmaz eğer biraz da olsa tanıdıysam, o yüzden kök olayı Ahmet için Adem ve Havva'da bitiyo. :D

doğru tanımışın okancım benim için insanlık tarihi Hz.adem ile Hz.havvadan başlıyo maymunları sevemedim bitürlü :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.