Jump to content

Mazda3 tasarımı bir Türk'e aitmiş


mazdamx-5
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bir internet sitesinde dolaşırken gördüm.Umarım daha önceden konmamıştır ve umarım bilgi dogrudur.

Mazda 3 tasarımı Hasip Girgin adlı bir Türk gence ait. 

Murat Günak

Murat Güler ve

Hasip Girgin. Ancak hepsi yutdışında yetişmiş gururlarımız.

Bütün dünyada satılmaya başlayan Mazda 3, 1971 yılından beri Almanya'da yaşayan Hasip Girgin tarafından tasarlandı. Girgin, 'otomobil hastalığı'na çocukluk yıllarında

yakalandığını şimdi de onunla yaşadığını belirtiyor.

4 yaşında ailesiyle birlikte Almanya'ya göçen Hasip Girgin, bugün dünyanın tanıdığı otomobil tasarımcılarından biri. Girgin işçi bir ailenin çocuğu olarak onların 'fedakarlığı' ve 'desteği' üzerine başarıya ulaştığını göz ardı etmeden, 'cesur olup, çalışmaktan' bahsediyor. Başarısını ailesine ve bir de otomobile olan aşkına bağlıyor. Çocukluğunda tutulduğu 'otomobil hastalığı' onu Mazda 3'ün tasarımcısı olarak vitrine çıkardı. Hasip Girgin, sadece bir tasarımcı olarak kalmayıp mezun olduğu üniversitede ders vermeye devam eden bir doçent aynı zamanda. Frankfurt'taki Mazda Tasarım Ofisi'nde geliştirdiği çizimlerle başarılı olunca birçok ülkeden rakibini geride bırakarak Japonya'ya giden Girgin, burada 6 ay içinde Mazda 3 modelinin iki farklı tipini ortaya çıkardı. Otomobil dünyasında Murat Günak'tan sonra Türkiye'nin adını duyuran ikinci bir isim olan Girgin, 1971 yılından itibaren Almanya'da yaşamasına rağmen halen düzgün ve akıcı Türkçe konuşabiliyor.

Tasarım hayatınız ne zaman başladı?

Benim açımdan çocukluğumda başladı, çocukluğumda bir otomobil hastasıydım, bu gittikçe fazlalaştı. 1994'te Pforzheim Üniversitesi'nde otomobil dizaynı bölümünü bitirdim. Buraya 800 kişi başvurmuş, meğer 6 kişi alınacakmış! Mezun oldum Ford'a gittim. 1995'te Mazda'ya geçtim. 5.5 yıldır aynı okulda doçentim. Haftada bir ders veriyorum.

Tasarımlarınızı nasıl düşlüyorsunuz? İnsanlar otomobili nasıl görüyor?

İnsanların gelecekte neler giyeceğine nerelere gideceğine bakmanız lazım. Sosyal değişiklikleri anlamanız gerekir. İnsanlar her sabah arabasına bindiğinde okşayıp sevebileceği bir şey olmalı çizdiğiniz şey. Moda dünyasına dizayn üretimlere bakıyorum geleceği biraz daha tahmin etmeye çalışıyorum. Sanatı ve müzik trendlerini takip ediyorum. İnsan için sevdiği otomobil bir oyuncak gibi yani bir oyuncak gibi seviyor insan otomobilini.

Türklüğünüz tasarımınıza nasıl yansıyor?

Biz Avrupa'yı yaşayan ama aynı zamanda Doğu kültürünü de yaşayan bir milletiz. Bunun etkisi kendini gösteriyor, tabii...

Milletinizden dolayı zorluk yaşadınız mı?

Hayır. Çünkü bu dünya tasarım dünyası uluslararası bir dünya. Bizim Frankfurt'taki 10 kişilik stüdyoda 8 farklı ülkeden insan var. Ama ben anneme ve babama çok şey borçluyum, bana evde Türk kültürü ve Türkçe öğretildiği için.

Otomobil tasarımı nereye doğru gidiyor?

Bütün markalar karakterini bulmak istiyor aslında. Ve tasarımda buna yönelme var. Arabalar birbirine benzemeyecek. Bu genel bir trend. Ekolojiye daha fazla değer verilecek. Otomobiller daha hafif hale gelecek.

Tasarım satışları tek başına arttırabilir mi?

Ben Almanya'dan bilgi vereyim. Tüm otomobil firmaları durgunluk yaşıyor; satışlar düştü. Ama Mazda bir değil iki kat önde gidiyor şimdi. Kalite bakımından iyi bir firmaya dizayn üstünlüğü eklendi. Dizaynın satışa çok büyük katkısı var. Fonksiyon olarak birçok otomobil birbirine çok yakın farklılığı tasarım ortaya koyuyor, etkileyici olan o.

Gelecekte ne yapmak istersiniz? Mesleğinizde nereye ulaşmak istiyorsunuz?

Çok küçük bir otomobil ama içinde limuzin konforu verecek, D sınıf otomobiller gibi güvenli olacak, işte coupeler gibi şık olacak, spor otomobiller gibi performanslı olacak ve iki ya da dört kişilik kadar küçük olacak. İdealimdeki çizmek istediğim araç böyle bir şey.

Türkiye'de otomobil-insan ilişkisi nasıl? Ülkelerin karakteristik farklılığı var mı?

Türkiye'de otomobil kullananlar gerçekten otomobillerini seviyorlar. Bu Türkler de böyle. Almanlar arabalarını çok severler ama göstermezler. Fransa'da ise daha çok buradan şuraya gitmek için var; o yüzden her yanı çarpık.

İş hayatınızda ve özel hayatınızda hangi otomobilleri kullanıyorsunuz? Neden?

Şirket otomobilim önümüzdeki haftadan itibaren Mazda 3 olacak. Kendi otomobilim ise patlıcan moru Mazda MX-5. Hafta sonları bunu kullanmayı çok seviyorum. Bir de klasik olarak Porsche Carrera'm var. 1988 model. Klasik arabalardaki performans, mekanik ruhu içinden gelen motor sesi, beni etkiliyor.

Yolda nasıl bir sürücüsünüz?

Saat saat değişiyor. Geceleri daha başka oluyor! Kalabalıkta hızlı kullanmayı tehlikeli buluyorum. Bir yaz günü virajlı yollarda Miata ile 80-120 km hızla yol almayı çok seviyorum.

Kaynak otodizayn.com

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

"Türk'e" olmalı, "türke" değil.

Lütfen, başka kelimeye lafım olmaz ama, önemli olanlara daha dikkat edelim.

Bundan sonra yazdıklarının imla kurallarına uygunluğunu denetleyeceğim :D

Not : Başlıkta düzeltildi..Uyarı için teşekkürler ;)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bundan sonra yazdıklarının imla kurallarına uygunluğunu denetleyeceğim :D

Not : Başlıkta düzeltildi..Uyarı için teşekkürler ;)

Tamam Burak abi.:)
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Macunluk patron konuyu açan ve yazan o olduğu için üzerine alındı  :D

Şu mesajınla Mücahit Abi, bence sen canı gönülden macunu kazandın. :D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 ay sonra ...
Guest mechanicker

hasip tasarladı gitti başımıza bir ton iş bıraktı:)tabi düşünen yok bu tasarlandıktan sonra nasıl gerçeğe geçiriliyor nasıl üretim aşamalarına geçiliyor:)çiz resmi bitir işi ohh ne güzel:)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...