Guest maz14

İkinci El Araç Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Bu konuda 24 ileti var

--------------------------------------------------------------------------------

2. el otomobil alıyorsanız, motordan şanzımana, kaportadan döşemeye kadar aracı dikkatlice inceleyin. Hatta aracı görmeye bir otomobil tamircisiyle gitmek, aklınızdaki birçok soru işaretinin yok olmasına yardımcı olacaktır.

GENEL

Almadan önce kullanın!

Otomobile bakmaya gündüz saatlerinde hava aydınlıkken gidin, her şey göz önünde olsun. Otomobilin bir gün önce geceyi geçirdiği yerde bakmayı isteyin. Böylece ilk çalışmada bir sorun var mı görebilirsiniz. Otomobile binin, çalıştırın, gezin. Tanıdık bir tamirci veya kaportacıya kontrol ettirin. Oto sanayi sitelerinde öyle sanatkâr ustalar var ki, kaza geçirmiş bir aracı kusursuz bir ustalıkla toplayabiliyorlar. Sizin göremeyeceğiniz kaza kusurlarını tamirciniz mutlaka fark edecektir.

Çalıntı mı? Öncelikle motor ve şase numaralarını, ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çünkü aracın çalıntı çıkmasıyla hem paranızdan olursunuz, hem de kendinizi uğraştırıcı bir hukuki sürecin içinde bulursunuz.

Geçmişini araştırın.

Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin borçsuz ve hilesiz olduğunun teyidini alın. Rent a car şirketlerinin kullandığı araçlar oto pazarlarında sıkça satılıyor. Otomobilin geçmişini araştırmadan bir anlaşmaya varmayın, kapora vermeyin.

KAPORTA

Otomobilin etrafında dolaşın, pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın. Unutmayın! Ağır hasar görmüş bir otomobili onarmak mümkündür, ama boyadaki dalgalanmalar, yansımaların bozukluğu, kapı çıtalarının düz bir hat izlememesi otomobilin hasarlı olduğunun ilk işaretleridir.

Cam kenarına, kapı açma kollarına bakın. Kapı içi kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerleri inceleyin. Kaputu açıp çamurluk bağlantı cıvatalarının kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izleri arayın. Bulursanız, otomobil boyanmış demektir.

Çamurluk içlerine, marşpiye altlarına pas/çürük var mı diye bakın.

Mıknatıs ile otomobilin değişik yerlerini kontrol edin. Otomobilin özellikle köşelerine ve tavanına yapıştırın. Farklı bölgelerde farklı çekim gücü hissediyorsanız, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu yani aracın bir onarım geçirdiğini gösterir.

Otomobilin dört köşesini ayrı ayrı yukarı aşağı sallayın ve bırakın. Amortisörlerin durumu iyiyse 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır. Otomobil düz bir zemine çekin. Öne-arkaya veya sağa-sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde bir sorun var demektir.

MOTOR (Çalışmıyorken)

Kaputu açın, motoru dikkatlice inceleyin. Otomobil sahibinden kullanım kılavuzunu isteyin ve motor bölümünü açıp, resimdeki motorla karşılaştırın. Gelişi güzel bağlanmış kablolar var mı bakın. Sonradan bantlanmış kablolar motorun bir işlemden geçtiğini gösterir.

Yağ sızıntısı var mı inceleyin. Yağ kapağını açıp içeri fener tutun, aksamların temizliğine bakın. Kurum görürseniz motor sağlıksızdır.

Yağ çubuğunu çıkarıp rengini kontrol edin. Yeni yağ değişmişse koyu sarı olacaktır. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın. Eğer metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.

MOTOR (Çalışırken)

Motoru çalıştırın. Kolay çalışıp çalışmadığını tespit edin. 3-4 dakika gaza basmadan çalışmasını dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın.

Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir.

Siyah renkli duman motorun fazla yakıt tükettiğini gösterir. Motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.

Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir. Bu da en iyi ihtimalle silindir kapak contasının yandığını ve değişmesi için motorun açılması gerektiğini işaret eder. Motor eğer soğuksa benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşacağı için egzozdan az miktarda beyaz duman atması ve bir miktar su damlatması normaldir.

Renksiz gaz motorun sorunsuz olduğunu gösterse de, yağ yakıp yakmadığını anlamanın en iyi yolu bujilerin sökülüp ateşleme uçlarını kontrol etmektir. Simsiyah ve kömür gibi olmuş buji tırnakları sorun olduğunu gösterir.

Motor ısındıktan sonra rolantideyken normalin üstünde sarsıntı varsa, ateşleme veya yakıt sisteminde kesintisi olmaktadır.

Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesleri dinleyerek patlak susturucu veya egzoz sızıntılarını bulabilirsiniz.

SÜRÜŞ TESTİ

El frenini indirmeden, otomobili 1. viteste hareket ettirmeye çalışın. Eğer hareket ederse el freni çalışmıyor demektir, dikkat edin.

El frenini tamamen indirin ve 1. viteste hareket edin. Anormal bir sarsılma hissederseniz debriyajda bir sorun var demektir.

Çok hızlanmadan bir kaç kere frene basıp kontrol edin.

Otomobili sürün ve dinleyin. 20-40 kilometre hızla bir duvar boyunca camları açarak otomobili kullanın. Olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın. Duvardan yankılanan sesler aracın durumu hakkında ip uçları verecektir.

Tek seferde tam tur dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin. Dönüş boyunca tıkırtılar geliyorsa ve otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesiliyorsa aks uçlarında, burçlarında aşınma var demektir.

Düz bir hatta giderken direksiyon düz değilse veya kontrollü bir şekilde direksiyonu bıraktığınızda sağa sola çekme varsa rot ayarında bir sorun vardır. Yol düzgün olmasına rağmen hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, ayar gerekmektedir.

Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot, rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır.

Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili, ayarlarını yaptırmadan almayın! Çünkü bazı bozukluklar sadece ayarlardan değil, bozuk ve pahalı parçalardan kaynaklanmaktadır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu faydalı bilgilendirmeler için teşekürler Volkan.Ustanı aratmıyorsun ;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu faydalı bilgilendirmeler için teşekürler Volkan.Ustanı aratmıyorsun ;)

abi ustamı utandırmamak için çok çalışmam gerekir  ;D  :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Tabiki yoksa sana icazet vermez.Ömrün boyunca çırak,kalfa olarak kalırsın :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkanım ellerine sağlık.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

emegın ıcın tesekkur edıyorum sagolasın...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

guzel paylasım ve cok yararlı tesekkurler

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Burdan duymaz sizi

Evet arkadaşlar, üye ismi siyah görünüyor ve üzerine tıklayamıyorsanız kişi üyeliğini silmiş veya üyelik silinmiş demektir. Bilginiz olsun.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Adamın arabasını bu kadar kurcalarsam bence kovar:)))

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Arkadaşlar araç alırken dikkat edilmesi gerekenler ile ilgili bilgilere ihtiyacım var siz tecrübeli ağabeylerim ve kardeşlerimden...

Neler yapmalı-yapmamalı, nelere dikkat etmeli. Bu konuyu forumda aradım bulamadım.

Herkese teşekkürler.  :hi:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Önce servisi olan bir ilden seçin aracı. Hatta servis ekspertiz yapıyor mu onu da sorun mesela honda Sivas o

servisi ekspertiz yapmıyor.

Araçta değişen yada boyanan parça tamponlarsa sıkıntı yok. Kaput ve tavan boyalıysa mümkün mertebe uzak durun.

Araç alacağınız şehirde bir de alternatif araç belirleyin yada yakın şehirlerden birinde olur ki satıcı çakallık yapar o zaman alma mecburiyetinde olmadığınızı unutmayın.

Satıcı tanıdık da olsa ekspertiz yaptırın şayet aracı biliyorsanız kullanıcının nasıl kullandığını biliyorsanız çok sorun yok güveneceğinizi bildiğiniz kişinin aracına talip olabilirsiniz.

En temiz araç genelde bildiğiniz araçtır sürpriz sıkıntı çıkarmaz yani en temiz araç yakın çevrenizde bulabileceğiniz araçlardır mesela forum üyelerinin araçları. Çünkü burası aracına aşık adamların yeridir çok sıkıntı olmaz o yüzden.

Km olayı Japon araçlarında düzgün kullanıldıysa sıkıntı olmaz yatan bakımsız araçtansa gezen bakımlı araç daha iyidir.

Far tampon gibi değişenler çok kaportadan sayılmaz. LPG li araçlarda LPG nin nerede takıldığı LPG nin markasından daha önemlidir. Kaliteli montaj yapılmışsa sıkıntı çıkmaz onu özellikle sorun ve montajcıyı araştırın.

Aracın lastikleri kaç yıllık mesela 4 ise aldığınızda size bir masraf daha çıkacak demektir. Kışlık lastiği varsa sorun ve mümkünse onu da kapatmaya çalışın bir masraftan daha kurtarın. Motor modifiyeli araçları mümkünse çok tercih etmeyin uyumsuz modifiye sıkıntı çıkarır. Bakımı vergisi muayenesi yeni mi o tip masraflardan da kurtarın mesela Temmuz ve Ocak ayında araç alırsanız vergileri satıcı öder 6 ay masraftan kurtarırsınız. Döşemeler koltuklar temiz mi sigara içilmiş mi bu tip şeyleri de gözetebilirsiniz. Şimdilik aklıma gelenler bunlar.

Özgür Kızılkaya

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.