berkobal

Supercharger Nedir?

supercharger336x280ku1.th.jpgthpix.gif

supercharger1bd7.th.jpgthpix.gif

supercharger2qm6.th.jpgthpix.gif

Supercharger motorun emebildiğinden daha fazla hava molekülünü yanma odasına sokabilen bir hava pompasıdır.

Supercharger'ın önünde bir kasnak vardır. Bu kasnak motor krank kasnağı ile aynı anda haraket eder. Supercharger'ın kasnağı krank kasnağı ile birlikte döndükçe arka taraftaki hava sıkıştırma tekerleğini çevirir. Bu tekerlek hava moleküllerini salyangoz şeklindeki kollektöre iter. Sıkıştırılan hava emme manifolduna girer. Aslında havayı sıkıştıran bu tekerlik ve içinde bulunduğu salyangoz şeklindeki kollektör turbochargerlarda da kullanılır.

Supercharger son yıllarda icat edilmedi. İkinci dünya savaşından önce Mercedes Benz Grand Prix arabalarını Supercharger ile donatıp yarıştıyordu. İkinci dünya savaşında uçaklar da superchargerlandı. Örneğin Boeing B-29 SuperFortress bombardıman uçağı gücünü Superchargerdan alıyordu. Günümüze dek birçok Supercharger modeli icat edildi ve otomotiv sektöründe kullanıldı.

Son yıllarda Mercedes Benz firması birçok modelinde “Kompressör” seçeniğini sunuyor. SL 55 AMG supercharger sayesinde 500 beygir güç üretmekte.

Deniz seviyesinde ve ideal şartlar altında motorumuza giren havanın basıncı 1 bardır. Daha doğrusu atmosferin üzerimize uyguladığı hava basıncı 1 bardır. Supercharger ise bu 1 bar hava basıncının üzerinde basınç oluşturur. Örneğin 1 bar atmosferik basınç ile 240 beygir güç üreten 3,30a 0,25 barlık supercharger monte edildiğinde 300 beygir elde edilir.

Neden Supercharger ?

Motor gücünü arttırmanın çeşitli yolları var.

Motorun ürettiği güç şu şekilde hesaplanır:

Güç= Basınç * Piston alanı * Piston yüksekliği * Devir * Silindir Sayısı /2

Piston Alanı Ve Silindir Yüksekliği

Piston alanı ve silindir yüksekliği motor hacmini ifade eder. Motorumuzun hacmini büyütmek çok masraflı olacağı için bu uygulama ekonomik değildir. 6 yeni piston, sekmanlar, conta takımı, işçilik, rodaj....

Devir

Devir sayısını arttırmak beygir getirmektedir. Ancak daha fazla devir çevirebilmek için piston, kol gibi dönen cisimlerin ağırlıklarını da azaltmak gerekir. 5,7 Litre Corvette 6500 devir de kalırken 1,6 Litre Hondalar 8000 devir çevirebilmekteler. Başka bir ifade ile motor hacmi arttıkça devir sayısını arttırmak da zorlaşır. Devir sayısını ciddi anlamda artırmak için özel imal edilmiş piston, kol ve yatak gibi parçalar kullanılır. Bunlar “Blue Print” denilen ağırlık eşitleme işlemine tabi tutulur. Sonuç olarak %10 devir arttırarak % 10 beygir almanız mümkün, ancak bu uygulama da ekonomik değil. 18,000 devir çeviren Formula 1 motorlarının her yarış sonrası emekliye ayrıldığını göz önünde bulundurursak.

Silindir Sayısı

Bu rakamla oynamamız mümkün değil.

Basınç

Supercharger motora giren hava miktarını arttırır. Daha fazla hava ile birlikte daha fazla benzin yanar, yanma odasındaki basınç yükselir ve pistonlar daha hızlı bir şekilde krankı çevirir.

Standart kullanımda motorunuza giren hava basıncı 1 bardır, yani kompressör devre dışıdır. Sportif kullanıma geçtiğiniz anda supercharger devreye girer.

Beygir elde etmek için yukarıda sayılan yöntemlerden sadece Supercharging en fazla gücü sunar. Günlük kullanımı hiç bozmaz ve 365 gün yaz, kış istediğiniz hava koşullarında güvenilirliğini devam ettirir.

Alıntıdır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.