Ali

Otomotiv dünyasında şimdi bunlar konuşuluyor

Otomotiv dünyasında şimdi bunlar konuşuluyor

01.09.2009

Başlığa bakıp da, aldanmayın. Aşağıda okuyacaklarınız, otomotiv dünyasında konuşulan en son dedikodular değil, teknolojik "hoşluk"lardan seçmeler olacak. Ancak öyle yabana atılacak cinsten şeyler de değil!

Çok değil, belki bundan 20 yıl önce "fasılalı silecek" için "Ne büyük bir buluş!" deyimini kullanıyorduk. Hoş, bunu icat eden kişinin yaşadıklarından esinlenilerek yapılan filmi seyredince, aslında ne denli önemli olduğunu ben de kabul ediyorum ya, neyse...

Şimdilerdeyse, her yıl otomotivde bir dolu teknolojik yenilikle tanışır olduk. Henüz daha tam olarak seri üretimine başlanmayan bu yeniliklere, hemen bir ve birkaç tane daha ekleniveriyor kısa sürede. Üstelik, otomotiv editörleri olarak, bizim bile takip etmekte zorlandığımız bir hızda çoğalıyorlar...

Lafı uzatmaya gerek yok! Yine bir dolu teknolojik yenilik bekliyor sırada. Direksiyon başındaki sürücünün sağlık durumunu izleyen sistemi mi anlatsak, yoksa yaydığı iyonlarla aroma terapi etkisi yaratan klimayı mı? Dilimiz döndüğünce, ne görgördük ve okuduysak tümünü anlatalım o zaman...

Sürücüm hastalandı galiba!

Yeni teknolojik donanımların çoğu ya kaza önlemeye yönelik ya da sürücünün konforunu artırmaya. Elbette çevreye yönelik olanlar da var. Ancak önce insan tabii ki.

BMW, özellikle yaşlı sürücüleri korumaya yönelik bir kaza önleme sistemi üzerinde çalışıyormuş. Bu sistem, algılayıcılar yani sensörlerle sürücüyü, trafiği ve aracın gidişatını kontrol ediyormuş. Şayet sürücü, yaklaşmakta olan muhtemel bir kazayı önlemek için birşeyler yapmıyorsa, o zaman aracın sistemi devreye girecekmiş. Sürücüsünün hastalandığını düşünerek dörtlüleri yakan, frene basan sistem, aynı zamanda direksiyona da müdahale edip aracı en yakın emniyet şeridine çekecekmiş. Aynen böyle.

Nissan ise, ani manevralarda aracın kaymasını önlemek için araçtaki sensörlerden yararlanan ESP sistemini bir adım öteye götürüyormuş. Tokyo Fuarı'nda tanıtacağı yeni Nissan Fuga'ya takılacak sistem, araçtaki sensörler yerine GPS teknolojisinden ve navigasyondan yararlanıyormuş. Yani gidilecek yeri izleyen sensör, sürücünün önüne çıkacak viraja uygun hızda girmediğini anlarsa, o zaman devreye girecekmiş. Yani sayın sensör artık istihbarat kaynaklarını genişletiyor anlayacağınız.

Varsayalım istenmeyen oldu ve kaza gerçekleşti. O zaman ABD ve Kanada'da gelecek yılın başından itibaren satılacak GM üretimi araçlara isteğe bağlı konulacak "sanal tanık" devreye girecek. Halen kullanılan OnStar güvenlik sistemine entegre edilecek yeni fonksiyon, sensörlerden gelen kaza anındaki hız, çarpma açısı, hava yastıklarının açılma durumu gibi bilgileri otomatik olarak merkezdeki danışmanların bilgisayarına aktaracak. Danışmanlar da, bunlara göre kazanın şiddetini belirleyip, ona göre yardım gönderecekler.

Biraz da rahatlayalım

Tabii bütün bunlar sizi sıktıysa, biraz da rahatlatıcı şeylerden söz edelim. Nissan, az önce bahsettiğimiz yeni Fuga'ya ilginç bir klima sistemi koyacakmış. Orman havası estiren klima gibi...

Bu klima, araç içindeki nem, sıcaklık gibi unsurların yanı sıra koku gibi ortamın "havasını" bozacak unsurları da denetliyormuş. İnsanların özellikle ormandaki ağaç ve çimenlerin kokusuyla rahatladığını düşünen Nissan, klimada bu kokuları yayacak maddeler kullanmış. Dolayısıyla klima, içeride tansiyon yükselmesin diye, gerekli gördüğünde bu kokuları yayarken, diğer yandan da güneş ve sıcaklığa göre hava kanallarından üflenen havanın miktarını farklı ayarlayabiliyor, bakteri oluşumunu engelleyecek maddeler püskürtüyormuş. Firma., Tokyo Üniversitesi'yle birlikte geliştirilen bu klimanın "dünyanın en rahatlatıcı araç kliması" olduğunda iddialı.

Orman deyince çevre aklımıza geldi. Siemens ile Alman modifiye firması RUF, 230 voltluk prizle 3 saatte akülerini şarj eden, ancak gerektiğinde de biriktirdiği enerjiyi aktarabilen yani elektrik üreten bir elektrikli otomobil geliştirmişler. Porsche bazlı RUF 911'de kullanılan sistemle araç, 240 HP gücündeki elektrik motoruna sahipmiş.

Ve son olarak Ford'un Almanya'daki mühendisleri, araç içinde rahatça kullanılabilecek hayli çevreci bir malzeme bulmuşlar: Likit ağaç... Araçlarda geri kazanımlı madde kullanımını artırmak isteyen mühendisler, ağaç ve plastik karışımıyla daha dayanıklı ancak çevreci araç parçaları geliştirmeyi başarmışlar. Bu yeni maddeyle örneğin bir ön konsol parçası yapmak mümkünmüş.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.