fotifoti

Otomatik Vitesle Trafikte Beklerken D de mi N de mi Kalsın Sorunsalı

Bu konuda 47 ileti var

evetbu konuyu bir türlü tam öğrenemedim. kitapçıkta da böyle bir belirti yok...

sadece motor freni yapabileceğimiz yazıyor kitapçıkta.

ama şimdi ışıkta durdum, D mi kalsın N mi kalsın ? işi bilenler bi yazıversinler :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben her daim N konumunda beklerim. Kafamdaki süre 15 saniyeyi geçen her duraklamada N'ye getirmektir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

bir arkadaş, D de yağlama yapıyor, d de kalsın dediydi .. doğrumudur :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sanmıyorum. N'de bu şanzımanın parçasıysa, kullanılabilir demektir. D'de yağlama yapıyorsa N'de de yapar diyorum ben.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kesinlikle 1 dkdan uzun sürecek zamanlarda N'ye alınmalıdır.

http://www.uzmantv.com/otomatik-vitesli-araclarda-yakit-tasarrufu-yapmanin-puf-noktalari-nelerdir

Ayrıca forumdonanımhaberdeki meteg usta(otomatik şanzıman uzmanı)

bu konuda otomatik şanzıman bakımı ve arızalar ile ilgili sorularınız yanıtlanır..

araç üreticisinin önerdiği yağ kullanılmalı.birbirinden farklı yağlar karıştırılmamalı aracın gerektirdiğinden eski ya da yeni yağ kullanılmamalı.. 3 şey çok önemli sevgili arkadaşlar aracın şanzıman yağı daima doğru seviyede olmalı daha önce bu konuda defalarca yazdım, eksik yağ sorun yaratır. sert geçiş yaptırır ve aşınma artar. yağ 6 senede bir veya 60,000 km de bir değişmelidir. hangisi daha evvel dolarsa. sakın ola bu konuda gecikmeyin. ve 1 dakikayı geçen duraklamalarda şanzımanı muhakkak yükten alın yani N veya P konumunda bekleyin. bu kesinlikle şanzıman ömrü için gereklidir.normalde yağ sıcaklığı 80 derece ama İstanbul gibi sıkışık trafiklerde 140 dereceyi bulur. eğer şanzımanı yükte tutarsanız o zaman 200 ü geçer.şimdi gelelim zurnanın zort dediği yere işte tam bu noktada eğer yağınız eskidi ise diğer bir deyişle eğer yağ kan kırmızısı değil, kahverengi, siyah ise ve koku varsa işte şanzımanınız o zaman kızarır patates gibi. özellikle 140 derece üzerindeki sıcaklıklarda yağın iyi durumda olması çok ama çok önemlidir.

Ayrıca N konumunda basınç düşüktür... yağlama da düşüktür çünkü bu konumda vites kutusu motora bağlı değildir.N konumunun fonksiyonu aracı N konumunda rölanti durumunda beklemeniz gerektiğinde mesela kırmızı ışıkta vites kutusunun dinlenmesini sağlamaktır.istenirse araç motoru çalıştırılırken de N konumu kullanılabilir.ama bunların dışında N konumunun kullanımı sakıncalıdır.özellikle de hareket halinde iken N ya almak veya yokuş aşağı inerken N ye almak hatalıdır...

simabao ve Axela XL bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

sağol isa, pek doyurucu oldu bu :) yediğim fasulyeden mi ,senin yazıdan mı bilmiyorum  :fiuw: ikinize de teşekkürler  :dua:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

şu uzman tv birde altyazıya geçse ne güzel olacak :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

şu uzman tv birde altyazıya geçse ne güzel olacak :)

Çevireyim kardeşim ne demek :)Şaka yapmıyom merak ediyosan yazıya çeviririm..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir diğer husus...

aracı asla P de, şanzımana yük gelecek şekilde bırakmamak... peki nasıl park etmeliyiz, özellikle meğilli yerlerde...

Aracı park ettik, ayağımız frende... Aracımızı boşa alıyoruz ve el frenimizi çekiyoruz. Frenden ayağımızı kaldırdığımızda araba el frenine oturacaktır. sonrasın P konumuna alıyoruz ve araç park edildiği süre boyunca şanzımana yükünü vermemiş oluyor. Bunun şanzıman için hayati önem taşıdığını okumuştum.. ve her zaman aracımı bu şekilde park ederim...

Aynen doğru bir bilgi...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

1 - Mazda 2 ( 2010- 1.5 Go ) için vites , Selman beyin belirtiği gibi tiptronik değil tam düz otomatiktir.

2 – P ( Park ) , N ( nötr –boş ) , D ( Drive – sürüş ) , S (2. Vites) , L (Düşük vites ) , Hold ( Tutma ) olarak isimlendirilmiştir ( Mazda otomatik şanzıman kontrolleri - tanımlamaları ).

3 – Marşın basılması ( açma ve kapama ) vites P ve N  konumunda yapılmalıdır.

4 – Her zaman park halinde ,vites kolu P konumunda ve el freni çekili olmalıdır.

5 – Hareket halinde vites kolunu  P , N , R ‘ ye almak şanzımana zarar verir !

6 – Motor rölanti devrinden daha yüksek devirde çalışırken vitesi ileriye veya geriye ( R ) almak şanzımana zarar verebilir ! Rölantiden yüksek devirde N veya P konumundan çıkıp başka vitese geçmeyin..ani & hızlı hareket kaza sebebidir !

7 – R konumuna geçiş aracın tamamen durması sonrası olmalıdır.

8 – N konumunda araç boştadır ve yer çekimine göre önlem alınmaz ise araç kayar. El freni !

9 – Araç hareket halinde ise vitesi N – boşa almayın( şanzımana zarar ! )

Vites tanımlamaları :

D – Sürüş : Normal sürüş konumudur.Mazda 2  için kalkışı takiben , otomatik olarak şanzıman 4 vitese sırayla geçer.Hold - tutma modu olmaz iken bu seçenek ;  1,2,3,4 vitestir.

S ( 2. Vites ) : Yavaş akan trafikte ve orta derece yokuşta oldukça kullanışlı moddur.Tutma modu olmaz iken ; 1,2,3 vitestir.Dik rampadan inişte önerilir..

L ( Düşük vites ) : Ağır yük çekimi , çok dik yokuş çıkarken kullanılır.Tutma modu olmaz iken ; 1,2 vitestir.Dik rampadan inişte önerilir.

Hold – tutma modu :

Vites kolunda ,vites kilit düğme – sistemi altında yer alan ufak düğmenin basılması ile devreye girer ve çıkar.Ekranda ışıklı uyarı çıkacaktır ( HOLD ).Bu mod otomatik değiştirme işlemini ve bu işlemin üç konumunu durdurur.Yani bu modun tekerleri kilitlediği benzeri yorumlar yanlıştır !Geri kaymayı önlemede böyle doğrudan bir rol yok yani..Bu modu , kaygan yüzeylerde kalkış anında , dik yokuş tırmanışlarında ve yokuş aşağı inişlerde kullanmak teknik öneridir.

Tutma modu ile ;

D –konumunda ;  Şanzıman 3. Viteste tutulur.Yavaşlama yada durma esnasında vites otomatik olarak küçülür.Hızlanmada yeniden 3.vitese alınır..Kısaca D = 3 vites ( geçici olarak vites küçülür )

S ( 2.vites ) –konumunda ;  vites 2. Viteste tutulur. 95 km /saat hızı aşmayın ! Kısaca S = 2. Vites ( sabit )

L – konumunda ; Şanzıman 1. Viteste tutulur.45 km / saat hızı aşmayın ! Kısaca  L = 1. Vites ( sabit )

Araç çalıştırma :

•  El freni  çekili konumda olacak

•  Fren pedalına basılı tutun

•  Aracı  P – park konumuna getirin

•  Marşı basın ve çalışmayı takiben  15 – 60 sn. kadar rölantide bekleyip sonra kalkınız.

Ve tartışılan son nokta.. Otomatik vitesli araç rampada geri kayarmı ?

Verilen cevap doğrudan evet / hayır değil , uygulamada  önerilen tekniktir !..

      1- Fren pedalına basınız

      2 – Yokuşun dikliğine ve araç yüküne göre D , S veya L konumuna alınız

      3 – Yavaş yavaş gaz verirken , ayağınızı fren pedalından çekiniz..

•    Ağırlığı 1 tonun üzerinde olan yükü ,neden  doğrudan şanzımana vereceksin mentalitesi yatıyor burada !Kısaca  “otomatik viteste sol ayak kullanılmaz”  sözü burada unutuluyor ..

Sağlıcak ve esenlikle .. İlgilenen tüm dostlara teşekkürler.. Dr. Kaya  / Ankara

simabao bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

1-mesela yokuşta park edeceksen,önce vitesi boşa (N) alıp el frenini çek.daha sonra P'ye tak stop et.yani burdaki amaç aracın yükünü şanzımana bindirmemek.

eğer bunları yapmazsan vites P'den biraz zor çıkar,ses duyabilirsin.

2-d ileri, r geri, p park. gerisi teferruat.

3-Frenden saldın mı gidiyor

4-hareket halinde iken zaten N e alırsan boşa çekmiş olursun.. istediğin kadar gidip tekrar D ye çekebilirsin.. Hiç bir sorun yok..

Hatta diyelimki geldin bir trafik ışığında durdun.. saniyeler düşmeye başladı.. 60..59..58..57..

bu kadar uzun süreli duraklamalarda, vitesi D den N e alıp el frenini çekip öyle beklemeyi önerirler.. şanzımana yüklenmemek için..

yolda giderken D den N e almak hiç bir sorun teşkil etmez (N derken boş vitesi kastediyoruz, yanlış anlaşılmıyor umarım)

N den tekrar D ye geçirerek yolunuza devam edebilirsiniz..

P=Park (dişliler kilitlenir)

N=Vites Boşta

R=Geri vites

D=Drive (Sürüş modu)

5-P ya da R denemedim (denemeye de hiç niyetim yok) ama muhtemelen hareket halinde iken P ve R ye de vites geçmeyecektir.

Yeni nesil araçların Tam Otomatik şanzımanları bu tip macera seven arkadaşlar için uygun değildir.

6-yolda giderken N'ye çekmen kimi şanzımanlarda sorun çıkarabilir, kimisinde çıkarmaz. Büyük ihtimal çıkarmaz ama gereksiz bişi, yakıt tasarrufu sağlamaz, manuel gibi.

7-boş viteste yakıt ekonomisi yapamazsınız..

viteste iken ayağınızı gazdan çekerseniz daha çok ekonomik olur. sıfıra yakın bir sarfiyat yaparsınız

8-otm vites araç kullanmak büyük rahatlık ama onunda bir dikkat edilmesi gereken hususu var debriyaj olmadıığ için kavrama dahil her şey gaz pedalında bitiyor onun için gaz pedalına kalkışta cok basılmaması gerekir aksine bir harekette hemen patinaja kalkabilir tecrübeyle sabit 

9-Otomatik viteste gaz pedalı ile çok iyi geçinmeniz lazım çünkü otomatiklerde gaz pedalının görevi sadece bastığın kadar hızlanmak değil. Çoğu araç, sürüş karakterini gaz pedalına basış şeklinize göre ayarlıyor. Mesela düz yolda sabit hızla giderken gaz pedalındaki ufak bir basınç azalması hız değişmeden bir üst vitese geçişin biraz daha erken gerçekleşmesini sağlayabiliyor. Otomatik vitesin düşük performans/yüksek tüketim dezavantajını bu şekilde azaltmak mümkün.

10-Arabayı frene basarak çalıştırman gerekir bir nevi düz viteste debriyaja basıyosun gibi.

11-Kepekli'den inerken denedim N'ye alınca Inst. Cons. 0,5 lt D'deyken gazdan ayağımı çekince 0,0lt

12-- Otamatik viteste, giderken, gaz pedalına çok basarsanız vites düşürür. Uzun yolda mesela sollama yaparken ya da ani hızlanmalarda çok işe yarar.

- Ya da gazlarken( yarışırken değil hızlanırken manasında) ayağınızın gaza yaptığı baskıyı hafifçe azaltırsanız vites büyütür. Böylece ister redline a kadar gazlayın öyle değişsin vites, ister 3500 devirde normal bir şekilde değişsin,değişim devrini siz ayarlarsınız.

- Dik yokuşlar sorun olmaktan tamamen çıkar. En dik yokuşta bile el freni çekmeden ya da debriyaj balatalarını harap etmeden çok rahat kalkarsınız. Hafif meyillerde frene basmasanız bile araba kaymaz.

- Normalde durdunuz diyelim, frene basıyor, gaza hiç dokunmuyorsunuz. Ayağınızı frenden çektiğinizde araba çok yavaş bir hızda ilerler. Yoğun trafikte sadece fren pedalına basarak ilerleyebilirsiniz böylece. Frenden kaldır gaza bas yapmaya bile gerek yok. (düz yolda hem ilerleyen hem de devamlı fren lambaları yanan biri görürseniz, bu herif hem gidip hem nasıl fren yapıyor diye düşünmeyin, otamatiktir o)

- 1,2 saat yoğun trafikte kalırsanız, debriyaj-gaz -vites kombinasyonlarıyla uğraşmadığınız için çok daha az yorulursunuz.

- Benim kullandığım araba da P - R - D vitesleri dışında 1-2-3 vites ayarlarıda var. Şöyle ki; otamatik vitesi 3 e takarsanız maksimum 3cü vitese, 2 ye takarsanız maksimum 2. vitese yükseltir daha yükseltmez. Çok uzun yokuş iniyorsunuz diyelim(uzun yollardaki kilometrelerce süren inişler mesela) takarsınız 2ye motor freniyle paşa paşa inersiniz.

- kimi otamatikler 4 ileri(mesela benim kullandığım) kimisi 5 6 veya 7 ileridir. 7 ileri otamatik kullandım, son teknoloji bir araç olmasına rağmen sevmedim. Kısa aralıklı çok seçenek olunca araba karar veremeyip zırt pırt vites değiştiriyor adamı sinir ediyor yani en azından beni etti...

- 16-17 senedir araba kullanıyorum, otamatik kullandıktan sonra ben de, "ne hammallık yapmışım bunca sene" diye kızdım kendime, bir de Türkiye'de araba satan üreticilere kızdım, senelerce bizi manuele mahkum edip yine senelerce otamatikleri çok daha pahalıya sattıkları için...

- İstanbul'daysanız hiç düşünecek bir şey yok zaten kesinlikle otamatik. "Otamatik konfordur, manuel zevktirede" pek katılmıyorum

Güçlü bir arabada manuel zevklidir eyvallah ama normal motorlu bir arabada zevkte konforda otamatikte bence...

- Kağıt üzerinde otamatik daha çok yakar gözükse de, pratikte eşit ya da daha az yaktığını düşünüyorum kendimce edindiğim izlenim böyle. benim aracım biraz daha fazla yakıyor düze göre.. o da ayda 10 liraya tekamül ediyor. haftalık 2.5 lira.. haftada 2.5 lira veriyorum, otomatik şanzımanın keyfini yaşıyorum

13-arızası pahalıdır Ne var ki arıza çıkarma riski azdır

14-Ancak yolda giderken ısrarla P ye ya da R ye takılmak istenirse tabi arıza yapar pahalıya patlar.. fantazi yapmanın belli sonuçları vardır..

(bu söylediklerim eski nesil otomatik şanzımanlar için geçerlidir, yeni nesil otomatik şanzımanlar kendisini koruyan bir sisteme sahiptir. Yolda giderken siz vitesi P ya da R ye alacağım diye istediğiniz kadar debelenin geçmez..)

15-oto vites arabaların şehir içi-dışı 100 km de ortalama yakıt tüketim değerlerine bak(araç kataloglarını incele ki şehir efsanesi diyenler olabilir  )

bir de manuel vites arabaların değerlerine bak karşılaştır.

aynı segmentteki (motor,ağırlık vs.) 2 aracın

manueli ile oto vitesi arasında 100 km de en az

1lt fark olacağını göreceksin.(en az diyorum)

16-Otomatiğin eksileri ise:

- Hantaldır.

- Çok yakar. (Şehir içinde düz vites olan 40lt gazla 400km yaparken, otomatik 43-45 litre gazla 400km yapıyor.)

17-İstanbul trafiğinde kullanılacaksa otomatiğin bakım masrafları daha düşük. çünkü otomatik her 60binde bir yağ değiştirmek istiyor. (çok kritik ve önemli bir bakım adımıdır: ihmal edilirse işte o zaman otomatik çok masraf açar) Bunun 60-70 lira civarında bir masrafı olur.

İstanbul trafiği 60binde falan baskı balatayı bitiriyor. Düz vitesin 60 binde bir yaklaşık 250-300 kağıtlık bir baskı balata masrafı oluyor.

Aradaki masraf farkına bakıldığında otomatiğin fazla yaktığı da hikaye oluyor; düz vitesin yakıttan ettiği kar baskı balata masrafına gidiyor.

Otomatiğin arıza çıkarmaması ve masrafsız olması için tek şart yağına ve yağ filtresine çok dikkat edilmesi ve ucuz kalitesiz yağ kullanılmamasıdır. Aynı motor yağına dikkat eder gibi otomatik şanzıman yağına da çok dikkat etmek gerekir. Yağ değişimi çok pahalı da değildir. Zaten bakımları yapılan aracın zamanı gelince yağı da değişeceğinden çok bir sorun çıkmaz. Bu durumda aracın ömrü kadar ömrü vardır otomatik şanzımanın.

Cevap basit bir hesap....

günde 30 km den ayda ort. 1000 km yılda da 12000 km yaptığını varsayalım.

oto vitese 100 km de 1 lt benzin ekleyeceğinden senede 120 lt daha fazla yakacaksın.

120*3,8 =460 lira senelik yakıt farkın  ayda 37tl

bu arada baskı balata çok acemiysen bile en az 60000 km idare eder ki senin senede 12000 km yaptığını varsayıyoruz.

haaa senede 60000 yap diyelim 384*5=1920 lira yakıt farkından karın; baskı-balata masrafın 300 lira

Çok güzel ve aydınlatıcı bir hesap olmuş. yılda 460 lira extradan vermek , otomotik vites kullanmaya değer diye düşünüyorum. Manuel vites resmen amelelik ya

18-Tek bişeye katılmıyorum burda yazılanlardan; Hareket halinde boşa atıldıktan sonra durmadan tekrar D ye atılmamalı diye biliyorum. O yüzden hareket halinde boşa almanında gereği kalmıyor zaten.

19-ama sen tam otomatik şanzımanı tiptronik gibi kullnmaya kalkar, yarı otomatik şanzımanı yokuş yukarı kalkarken gaza yüklenerek kaldırırsan, hızlanacağım diye tiptronik şanzımanda 100 le giderken 2. vitese düşersen e elbet şanzımanında bir dayanma sınırı var.

20-ikisini toparlarsak; klasik otomatik şanzımanlarda bildiğiniz anlamda balata yoktur. bunun yerine lamelli kavrama denilen bir kavrama sistemi vardır. manuel şanzımanlarda kullanılan baskı balatadan çok daha uzun ömürlü bir kavramadır. çünkü metal metale çalışan birçok ince diskin birbirine bastırılması veya baskının azaltılması ile kavramaya veya boşa geçen bir sistemdir.

otomatik şanzımanda yağlama, yağ seviyesi, yağ değişimi son derece önemlidir. eğer yağlama ile ilgili bir konu ihmal edilirse şanzıman kaybedilebilir.

herşey kitabına uygun kullanılırsa klasik otomatik şanzıman her zaman için manuel şanzımandan daha uzun ömürlü olacaktır.

21-otomatik vitesin sorun çıkarma olasılığı ve masrafları... Şöyle bir hesap yapsak, ortalama bir otomatik şanzımanın ömrü 250 bin km dersek,

bu süre içerisinde düz vitesli bir araçta kaç kez debriyaj baskı balata değişir? Kaça malolur?

22-Benim gibi sakin araç kullanıyorsanız, (üretim hatası yoksa) kesinlikle otomatik şanzumanı bozamazsınız.

23-tam otomatik araçlar geri kaydırmaz ancak yeni teknoloji hill hold dedikleri geri kaymayı önliyen bu sistem 2,5 saniye boyunca aracın

frenlerini kullanarak aracı stabil tutuyor ilerlemek istediğiniz anda elektronik sensörler yardımıyla

freni bırakıyor bu çok kullanışlı tabi yarı otomatik şanzımnaların olmazsa olmazı olan bir özellik

tam otomatik araçlarda vites geçişleri daha sarsıntısız olur.

artısı budur.

24-birde şu olaya tavım ...

düz vitesi hor kullanıp masraf yapınca birşey olmuyor...

ama otomatik hor kullanılıp bakımlarını yapmayıp arıza verince sorunlu oluyor...

Devrim Babacan ve canavar bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

25-Şehir içine gelince, rahatlığını anlatmaya gerek yok sanırım. Benim arabamın düz vites olan modelini de 3-4 defa kullanma şansım oldu. İnanın otomatik daha keyifli, düz vites bana hiç zevk vermedi. Bunun ana sebebi ise uzun yolda sevmediğim ani dip gazlardaki vites küçültmesinin şehir içinde muhteşem olması. Mesela 50 ile 3.veya 4. viteste giderken trafik ışığı sarı yanıp sönüyor. Gazı köklediğin an anında vites küçültüyor ve çok hızlı bir şekilde yol alıyorsun. Aynı durum ani araç sollamalarında da geçerli.

Sonuç itibariyle, rahatlığını bile es geçerek söylüyorum, şehir içinde çok hızlı vites küçültüp ani ara hızlanmaları var ya, insanda resmen bağımlılık yapıyor ve keyif veriyor.

26-tork konvektörlü otomatik bir araç her yokuşta geri kaçımaz diyebilirmiyiz yoksa eğime göre değişirmi?

çok dikse kayar biraz....

ama sorun çıkarmaz çok rahat kaydırmadan kalkabilirsiniz...

hatta çok problem olucaksa el freni çekersiniz nası olsa otomatik .... debriyaj olmadığı için herşey çok daha kolay kıyaslanamaz bile...

27-aracım tiptronik

otomatik şanzumanın bir bakaliti var beyni yani onu değiştirdim fiyatı öyle absurd da değil yani 150-200 euro gibi birşey. 100 bakımında keçelerini filtrelerini yağını değiştirdim 2 defada kısa periyotlarda yağ değiştirdim mercedese sordum bu bakım ne kadar gider diye asgari 300 bin gider dediler ama kick down fazla yapmayın ani hızlanmalar yavaşlanmalar otomatik şanzımanın ömrünü azaltır dediler

kendi aracımda takıyorum d ye mesela kendi biraz yürüyor ondan sonra gaza hafif hafif yükeniyorum devirlendiriyorum aracı

birde yağı zamanında değişiyorum

28-MATİK VİTESLİ ARAÇ KULLANMA. TEMEL DİREKSİYON EĞİTİM NOTLARI

1 – HAZIRLIK

2 – KALKIŞ YAPMAK

3 – SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER

4 – GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI

5 – ( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK

6 – DURMAK. DURMA KURALLARI

7 – ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER

1 – HAZIRLIK

Araca ilk bindiğinizde yapmanız gereken işlemler.

1 - Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.

2 - Önce, oturduğununuz koltuğu ayarlayınız. Koltuğu ayarlamak için;

A - Sol elinizle koltuk ayar mandalını tutup yukarı doğru çekiniz.

B - Sağ elinizle de direksiyondan yardım alarak koltuğu ileri-geri hareket ettirmek suretiyle, koltuğunuzu aracı rahatlıkla kullanabileceğiniz bir konuma getiriniz. Ayar mandalını bırakınız.

3 - Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını, arkadan gelen araçları ve yolu iyice görebileceğiniz şekilde ayarlayınız.

4 - Emniyet kemerini takınız.

5 -Aracı çalıştırmak için vitesi ( P ) pozisyonuna alınız. ( P ) ve ( N ) pozisyonu dışında aracınız çalışmaz. Sağ ayağınızla fren pedalına basınız. Otomatik vitesli araçlarda ilk çalıştırma esnasında gaz pedalına basıp, bir miktar gaz vermenize gerek yoktur.

DİKKAT :Aracın vitesi, çalıştırma esnasında kesinlikle ( P ) pozisyonunda olmalıdır.

6 - Aracı çalıştırmak için kontak anahtarını saat dönüş yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır.

A - Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın yada çalışmasın 2-3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız. Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.

2 – KALKIŞ YAPMAK

Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra

1 - Kalkış için sola sinyal veriniz.

2 – Sağ ayağınızla frene basınız. Vitesi ( D ) pozisyonuna getiriniz. Not : Eğer, vites kolunu ( P ) pozisyonundan çıkaramıyorsanız. Vites kolu ( P ) pozisyonundayken Freni bırakıp tekrar basınız.

3 - Elfrenini indiriniz. Bu durumda sağ ayağınız fren pedalına basılı olmalıdır. Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapınız.

Kalkış yapmak için,

4 - Fren pedalını yumuşak bir şekilde bırakınız. Sağ ayağınızla gerktiği kadar gaz veriniz. İlk kalkışta fazla gaz vermeyiniz. Araç ilerledikçe, gazı duruma göre artıra bilirsiniz.

5 - Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.

6 – Yolun durumuna ve sizin gidişinize göre, vitesler otomatik olarak değişecektir. Sizin vitesle ilgili olarak yapmanız gereken her hangi bir şey yoktur. Dikkatinizi trafiğe odaklayınız.

3 – SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER

1 - Trafik kurallarına uyunuz.

2 -Aynalardan yolu kontrol ediniz,dönüş sinyallerini veriniz.

3 -Trafiği tehlikeye düşürecek gereksiz ikaz ve işaretler yapmayınız.

4 -Gerektiğinde gazı artırın veya azaktınız. Akan trafikte, trafiğin hızına uygun araç kullanmanız gerektiğini unutmayınız. Ayrıca hızınıza uygun şerit seçiniz.

5 - Zorunlu haller ( Sollama vb. ) dışında yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.

4 – GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI

1 -Araçla geri gidilirken sağ sinyal lambası yakılır.

2 – Fren pedalına basınız. Aracınızın tam olarak hareketsiz kaldığından emin olduktan sonra, vites kolunu ( R ) pozisyonuna getiriniz. Bu durumda geri vites lambaları yanar.

3 - Sol eliniz ile direksiyonu üstten tutunuz, arkaya bakmak için sağ taraftan yanlızca başınızı çevirerek değil vücudunuzla beraber geriye doğru dönünüz. Geri gitmek için freni bırakınız.

4 – Gerkiyorsa çok az gaz verin.

5 - Geri gidişinizi, aracın sağ arka köşesine bakarak ,sağ bankete paralel bir şekilde gazı çok az kullanarak tamamlayınız.

6 - Araç durmadan kesinlikle öne bakmayınız. Araç tam olarak durduktan 1 - 2 saniye sonra öne dönünüz ve aracın vitesini ( N ) pozisyonuna alınız.

5 – ( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK

1 - U dönüşü, vites ( D ) pozisyonundayken sola doğru yapılır.

2 - Aracınızı U dönüşü yapacağınız yolun sağ tarafına iyice yanaştırınız.Yolu kontrol ediniz, direksiyonu tam sol yapınız ve freni bırakarak dönüşe başlayınız. Dönüşün yarısına geldiğiniz de gaz kesin ve direksiyonu toplamaya başlayıp dönüşünüzü tamamlayınız. Yolun durumuna göre, yolunuza devam ediniz.

6 – DURMAK. DURMA KURALLARI

1 - Durmak istediğiniz yere 15-20 metre mesafe kala sağ sinyalinizi veriniz. Şehirler arası yollarda durmak istenilen yere en az 150 - 200 metre mesafe kala sağ sinyal verilmelidir.

2 – Aynalardan ( Özellikle iç dikiz aynasından ) aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde yolun sağına bankete, kaldırma veya bordür taşlarına paralel olarak iyice yanaşınız.

3 - Frene yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Araç tam durana kadar iki elinizi direksiyonden bırakmayınız.

4 – Aracınız tam olarak durduktan sonra vitesi ( N ) pozisyonuna alınız. Bu durumda freni bırakmayınız. Eğer, uzun süreli durulacaksa vitesi ( P ) pozisyonuna almak gerekir.

7 – ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKENLER İŞLEMLER

1 - Ayağınız frene basılı durumdayken, kontağı kapatınız. ( Açış yönünün tersi istikametine. )

2 – Vites kolunu ( N ) pozisyonuna getiriniz. Sonra elfrenini çekiniz. Bu, aracınızın şanzımanına yük binmesini önleyecektir.

3 – Daha sonra vites kolunu ( P ) pozisyonuna getiriniz.

4 - En son fren pedalını bırakınız.

5 - Emniyet kemerinizi çıkarınız.

6 - Havanın veya aracın durumuna göre farları, silecekleri, camları, radyo v.s açıksa kapatınız.

7 - Sağ elinizle aracın kapısını açıp, aralayınız. Aradan, aracın arkasından gelen başka araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın. Aracınız ve kendi güvenliğiniz için , araçtan ayrılmadan önce mutlaka kapıları kilitleyiniz.

OTOMATİK VİTESLER

( P ) : Park. Bu pozisyonda şanzıman kilitilidir. Kullanım yeri : Park halinde dururken, uzun süreli beklemelerde, aracı ilk çalıştırmalarda kullanılır.

( R ) : Geri vites. Geri gitmek için kullanılır.

( N ) : Boş. Manuel araçlarda ki vites boşta pozisyonuyla aynıdır. Duraklamalarda kullanıla bilir. Araç hareket halindeyken bu pozisyona alınmamalıdır. Yetersiz yağlamadan dolayı şanzıman hasarlanır.

( D ) : Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızına göre otomatik olarak vitesler değişir.

( D4 ) : Sürüş. ( D ) pozisyonuyla aynıdır. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızına göre otomatik olarak vitesler değişir.

( D3 veya 3 ) : Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızı max.100 km. ye kadar kullanılmalıdır. Şehiriçi kullanım bu pozisyonda olabilir.

( 2 ) : Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızı max.60 km. ye kadar kullanılmalıdır. Bu km. ye kadar düşük hızlarda kullanım bu pozisyonda olabilir. Şanzımanın bu pozisyonda geri kayma kilidi vardır. Dik yokuşlarda geri kaymayı önler.

( 1 ) : Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızı max.30 km. ye kadar kullanılmalıdır. Bu km. ye kadar düşük hızlarda kullanım bu pozisyonda olabilir. Şanzımanın bu pozisyonda geri kayma kilidi vardır. Dik yokuşlarda geri kaymayı önler.

( L ) : Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın hızı max.30 km. ye kadar kullanılmalıdır. Bu km. ye kadar düşük hızlarda kullanım bu pozisyonda olabilir. Şanzımanın bu pozisyonda geri kayma kilidi vardır. Dik yokuşlarda geri kaymayı önler.

( S veya O ) : Speed, Overdirive. Hızlı kullanım veya Spor kullanım. Bu butonlar devredeyken aracın normal vites değiştirme, devir aralığı yükselir. Hızlanma ve akselerasyon artar. yakıt sarfiyatı maksimuma çıkar.

( KAR BUTONU ) Kaymayı önleme. Aracın devirsiz kalkmasını sağlar. Karlı, buzlu, yağmurlu ve kaygan zeminde kalkış için kullanılır.

29-inişli ve çıkışlı yerlerde park etmek için önce n sonra elfireni olayı. motor yükü şanzımana binince p konumundan çıkarmak baya zorlanmaya neden oluyor ve kötü bir ses tak diye

30-Araç dururken vitesi n (boş) ye alsak harekete geçecekken d yapsak yakıt açısından bir tasarrufu olur mu? Mesela kırmızı ışıklarda, durmamız gereken durumlarda ama stop etmememiz lazım veya dur kalk larda. Otomatik vitesin kolaylığını bir kenara bırakıp bu şekilde bir kullanım uygulasak yakıt tasarrufu sağlamış olur muyuz?

Burda ikinci bir soru hadi yakıt tasarrufu oldu ama bu durum arabaya şanzumana bir zarar verir mi? Düşünsenize sıkışık trafikte 100 kere bu durumla karşılaştık veya böyle kullanıyoruz diyelim. Yine söylüyorum otomatik vitesin kolaylığını ve mantığını bir kenara attığımızı düşünelim.

Cevap D pozisyonunda birinci vites balataları her zaman kavramadadır. Yani dururken debriyaj da yok, balataları da ayırmaz. Bazı 50'lerde üretilmiş istisnalar var ama onlar da N'ye atar kalkmak için D'ye geçirmek gerekir.

Ekonomi için bir faydası yoktur. N'de devir yükseliyor zaten, tersine daha yüksek rolanti için daha çok yakıt harcanır, bir de birinci vites balataları erkenden aşınmış olur. Eğer dur-kalk trafiğinde gaza hiç basmadan kalkabiliyorsanız, o anda ihtimal ki bir manuelden daha az tüketiminiz olur.

Gaza hiç basmadan kalkabilmenin bir yolu aslında tam anlamıyla durmamaktır. Otomatiklerde serbest yavaş kalkışta (yani gaza basmadan) en büyük vakit kaybı ilk hareket kazanılırken oluyor. Sonrasında 7-10 km/s gibi hızlara daha rahat çıkabilir. Öndeki araç manuelse "kavrama-yaptığı" için durup kalkabilir, bu siırada sabite daha yakın bir hız korumak, veya hızı daha az dalgalandırmak otm. için ekonomik ve kolay olandır. Bazen gaza dokunmak gerekebiir bu durumda da gazı mümkün olan en erken zamanında bırakmayı öğrenmek lazım.

Uzun bekleyişlerde N'ye almanın tek faydası soğumaya yardımcı olmasıdır. Bunun da sıcak havalarda uzun tırmanışlardan sonra bir de uzun bir bekleyiş varsa akla gelmesi lazım bence.

ben %5-10 gibi bir tasarruf ediliyor diye biliyorum. Uzun kırmızı ışıklarda N ye alıyorum. Devirin düşük olması yalnız başına arabanın az yaktığı anlamına gelmez. ama devamlı vites değişimlerinde yıpranan parçalar vardır heralde

Tork konvertörlü otomatiklerde (dsg, easytronik cartronik curtronik olmayan) viteste olduğu sürece tork konvertör döner ve yağ basıncı sağlar, bu dönüş ise motordan aldığı güç ile olur. Lamba beklemeleri ve duraklamalar uzun süre olacksa, 1dk gibi, boşa almak ve lamba yanınca vitese almak çok az da olsa yakıt tasarurufu sağlayacaktır. Daha uzun süreli beklemelerde ise motoru durdurmak daha da fazla yakıt tasarrufu sağlar.

otomatik viteslerde bir kural vardır araç durmadan vites değiştirmeyin diye. ben test ettim kim diosa doğru söylemiş fena bi ses geliyo şanzımandan lakin bu kural D den N ye yahut R ye alırken bölede D den 3 ,2 veya L ye alırkende ölemi misal yoğun trafilteyim takmışım L ye gidiyorum bi noktada trafik açıldı hareket halindeyken L den D ye geçeyim mi? bi kere daha şazıman ımı zedelemek ağlatmak istemiyorum.

27-Otomatik viteste araç ilerlerken hiçbir zaman N ye almamalısınız. Ancak dururken N ye almalısınız. Bunun dışında çekişi arttırmak için yokuş tırmanırken vites küçültmek faydalı oluyor çünkü gereksiz vites biüyütmeyi ve motorun zorlanmasını engelliyor.

28-Otomatik arabayı N konumuna alan arkadaşlara: otomatiklerde N konumunda şanzıman yağlaması olmaz. gerisini düşünün artık ÜSTTEKİ OTOMATİK ARAC KULLANMADADA AYNISI YAZIYOR…PASSAT KULLANIM KILAVUZUNDADA AYNISI YAZIYORMUŞ..

29-Servis ışıkta ve benzeri beklemelerde N pozisyonuna almamızı önerdi. Gerçekten D pozisyonunda beklerken rölanti daha yüksekte, N ye alınca araç rahatlıyor, sanırım yakıt sarfiyatı da azalıyordur. Ancak söylediğiniz gibi N pozisyonunda şanzuman yağlanması olmuyorsa hasar görebilir. Kısa duraklamalarda D pozisyonunda kalmamızımı önerirsiniz. Saygılarımla.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

30-aracınız ne tip bir şanjımana sahip*

asm,easytronik ,amt,sensotronic,mmt, tip şanjıman ise dediğiniz doğrudur. ama normal otomatik vitesli bir araçta N ye almak daha doğrusu vites koluyla oynamak doğru bir hareket değil benim bildiğim.

7 yıl normal otomatik kullandım.1 yıldır da AMT (yarı otomatik de denebilir) kullanmaktayım. 7 yıl sürüş şeklim şu şekildeydi. evde (honda civic 1.6 ies 120 beygir otomatik) d4 e takıyordum işyerimde p ye alıyordum. yolda başka herhangi bir müdahalede bulumuyordum. 7 yıl şanjımanla ilgili en ufak bir sorunum olmadı.

şu an da da 6 ileri otomatikleştirlmiş düz şanjıman kullanmaktayım. bu şanjımanda baskı balata var. tork konvertörü yok.

bunda uzun beklemelerde (10 dakka vb) aracı n ye alıyorum bu şekilde baskı balatayı motordan kurtarıyorum balatamın ömrü için.

31-passatlarda bildiğim tork konvertörli tiptronik şanjıman var. kaç ileri bilemeyeceğim. elbette kullanma kılavuzunda yazan doğrudur. yani tam otomatik şanjımanlarda sizinde dediğiniz gibi N ye almak doğru değildir.

benim bahsettiğim yarı otomatik tabir edilen. tiptroniğe işlev bakımından benzeyen ama teknolojik olarak uzaktan yakından alakası olmayan şanjımanlar. bu şanjımanlarda manuel arabalar gibi baskı balata var. ve belli km den sonra değişiyor. debrüyaj da var. ama bizim yerimize bir robot kontrol ediyor. pedal olarak yok yani. bu şanjımanlarda beklerken aynı ayak debriyajda beklemek gibi oluyor vitesde beklerseniz. debriyaj volana baskı yapıyor. bu sebepten uzun beklemelerde n ye alınabiliyor. öyle de öneriliyor kullanma kılavuzlarında.

32-Merhaba

Otomatik viteste araç ilerlerken hiçbir zaman N ye almamalısınız. Ancak dururken N ye almalısınız. Bunun dışında çekişi arttırmak için yokuş tırmanırken vites küçültmek faydalı oluyor çünkü gereksiz vites biüyütmeyi ve motorun zorlanmasını engelliyor.

Arkadaşlar burda bi yanlışlık var.Kısa duraklamalarda N ye almak aslında yanlış birşeydir ve hep yanlış bilinmiştir.Şehir içinde kırmızıda dururken falan asla N ye alınmamalıdır.Neden mi?

Sizin kırmızıda N ye atmanızın nedeni;şanzımanın içindeki dişlilerin aşınmasını önlemektir.Aslında bu tam tersidir.Yani D de iken Şansımanın tamamı yağ ile kaplıdır ve dolayısıyla da yağ içinde hiç bir aşınma olmaz.(Freni hafif bırakırken Gurrrrr diye çıkan ses sizi yanıltmasın).Fakat N de iken şanzımanın içindeki yağ dibe süzülür ve dişliler aşınmaya müsait bir konuma gelir.Ve yeşil yandığına ise siz aniden D ye atıp DAHA DİŞLİLER YAĞLANMADAN siz yolunuza devam edersiniz.Bu yüzden çok Kısa duraklamalarda N ye atılmasını kesinlikle önermiyorum

Saygılarımla

33-Peki uzun duraklamalarda mı N'ye atalım? Daha doğrusu, ışıklarda falan beklerken N'ye atmayacaksak N diye bir vites konumu niye var?

Ben çok kısa süre bekleyeceksem boşa almayıp D'de bekliyorum ama bekleme biraz uzun sürecekse N'ye atıyorum çünkü vites D'de iken frene de basmak gerekiyor yoksa (yol yukarı eğimli olmadığı sürece) araç rölanti gazıyla yürümeye devam ediyor.

Kafam karıştı benim. Ne yapacağız gerçekten?

34-N konumu neden var?

Aracı itmek yada çekmek gerekirse N konumuna alırsınız. N konumu aynı zamanda R ve D arasında ara vites görevi görür. Yani R den D' ye (ya da tam tersi) birden bire vitesi geçirmemek, motoru rahatlatmak için kullanılır. Onun dışında uzun duraklamalarda P diye bir konum var, o konumda kullanın.

Arkadaşlar, otomatik araçlardan bahsediyoruz burada. Düz vitesli arabalardaki N (BOŞ) konumu mantığıyla düşünmeyin lütfen. (İşlevleri aynı olsaydı, otomatiklerde vites kolunun, düz vitesteki gibi Boşta sallanması gerekirdi) 

35-N aynı zamanda arızalı aracı çekerken kullanılyor. Bende ışıklarda N ye alıyorum. Ama bi tamirci bu konuda uyardı beni asla N ye alma diye. Ama D de özellikle klima açıkken araba hareket etmek için baya çaba sarfediyo ve balataların gıcırtısını duyuyorum. Seat Toledo 1.6 otomatik arabam.

37-araba bozuldu yolda kaldı diyelim

ozaman hangi viteste aracı ilerletebiliriz

(benim araba bozuldu traktorle çektirdim. mecbur N de. şimdi benim şanzuman dagıldımı demektir)

kontağı açıp n ye alıp kontağı tekrar kapatmanız gerekiyor bu tür acil durumlarda.

ama eğer imkanınız varsa arabayı komple havaya kaldıran bir çekici ile aracınızı çektirin. zira bu gini bir durumda şanjımana hasar verirseniz garantisi bile olsa servis sizin yüzünüzden olmuş bizi arasaydınız der.

ama saece p konumunda kontak kapanıyor

38-benımde sormak ıstedıgım bısı var.

performanslı kullanmak ıstedıgımız zaman oto sanzumanı 1 de kalkıp sırayla 2 3 ve d ye almamızın bır zararı mevcutmu(normal oto sanzuman)

bıde n olayı ıcın dıorum zaten d den neye serbest gecıs mevcut yanı emnıyet mandalına basmadan arac n ye gecırılebılıyorr! bıde n de yaglama yapmıyor p ye alın demıssınız p de yaglama yapıyormu?

klasik otomatik şanjımanlar dediğiniz türde kullnılmak üzere dizayn edilmemişlerdir. kullanamazsınız demiyorum ama şanjımanınıza zarar vermeniz mümkün. bu sebepten tiptronik ve yarı otomatik şanjımanlar çıktı. insanlar vitesleri istedikleri gibi geçirebilsinler diye.

p de yağlama olmuyor zira aracı p ye aldığınızda şanjıman duruyor yağlamayada gerek kalmıyor. benim bildiğim kadarı ile.

hayırlı günler.

39-N geri ve ileri vites geçişlerini ayırmak için konulmuştur.

yol bilgisayarı verisine bakınız;

N:0.9 lt P:0.9 lt frene basılıyken D:0.9 lt

bazı araçlarda 0.7 lt dolayısıyla yakıt tuketimiyle konumun alakası yok.

sonuç;dururken N ye almak yanliş.

otomatik vites söyle kullanılır P kontak D sürüş P Park.eger böyle kullanırsanız yıllarca kulanırsınız.

eger yakıt tasarrufu yapmak istiyorsanız inişlerde ayagınızı gazdan cekin yakıt tuketimi vites ne olursa olsun yakıt pompasının gönderdigi deger olacaktır bakınız yol bil. örnegin;1.2 lt...tabii her araca göre degişir.

Birde bene "D" konumunda yakıt sarfiyatı şehir içerisinde daha yüksek oluyor. Nedenmi? Benzin sarfiyatı zaten normalde otomatik viteslerde yüksek oluyor birde D'de vites atımları daha fazla olduğunu varsayalım, bu 1. neden. Diğeri ise normalde şehir içi sık sık vites küçültmeniz gerekir, otomatik viteslerde hız kesmek için fren yardımına daha fazla ihtiyac duyuyoruz çünkü daha çabuk vites küçültebilmek için ama bu arada arabanın devride yüksek oluyor bu 2.neden. Kırmızıda ve beklemelerde "D" konumunda kalmamız gerekiyor şanzuman sağlığı açısından yani bir yandan frene bir yandanda gaza basmış sayılıyoruz aynı zamanda, buda 3. neden.

Beyler yapmayın ya 1 de kalkayım 2 ye atyım sonra 3 derken D hızlandımıda r ye takarım roketlerim....

Otomobili calıstırıktan sonar zemin buzlu,topraklı,kumlu,veya kaygan ise varsa 1 yoksa 2 yoksa 3 ile kalkılmalı ileride zemine göre D vitesine alınabilir , zemin normal asfalt ise D vitesine alıp ilerlersiniz... dik rampa ile kasılastıgınızda yavassanız sayıasl olarak en buyuk 4 varsa 4 'e yoksa 3'e takılmalıdır ama zaten hızlıysanız rampayı tırmanırsınız dik rampada kalkacaksanız sayısal olarak en kucuk vitese takmalısınız zaten 1-2-3-4-5 (hangileri mevcutsa) vitesleri sagdece hareket ettirmek için kulalnılmıstır.uzun yol ve normal şartlarda ilerleme vitesi ne olursaolsun D konumudur.otomotik vites D konumunda vites kucultmek icin gaza basma yerine gazdan ayagımız cekmemiz lazım bunu manuel vitese göre anlatayım diyelim ki otomobil sollucaz vites beşte gaza asılınca mı otmobilimiz hızlanır yoksa vitesi 4'e alıp gaza basınca mı hızlanır?buyuzden vites kucultmek için gazdan aygınızı cekmemiz yeterlidir ama gaz pedalı hassaslıgı size ayit yani otomonilin hıznı azaltmadan yapılmalıdır...

otomotik vitesteki sayısal degerler otomobilinin gücüne agırlıgına göre konulmaktadır

Bahsettiğin otomatik vites tork konvektörlü olan mı. Eğer öyle ise bazı şeyleri yanlış biliyorsun.

Dik yokuş inerken arabanın vites büyültmesini istemiyorsan motor freninden yararlanmak için 1 veya 2 kullanılabilir. Ya da karlı zeminde 1veya 2 kullanılabilir. Diğer durumlarda D kullanılabilir.

Dik yokuşla karşılaşıldığında D konumu yeterlidir. Rampanın durumuna göre zaten vitesi gerektiği kadar küçültür. Yeri gelir 1 e bile indirir. Bunu yapamazsa zaten otomatiğin ne anlamı var?

Vites küçültmek için gazdan ayağımızı çekmek değil, aksine gazı köklemek lazım ki araç yerine göre1-2 vites küçültsün.

Bu söylediklerim benim araçta böyle. Bilemiyorum senin bahsettiğin otomatik vites türü mü farklı.

.

Parkta p de bırakırım

d ye alırım yürürüm

p ye alır parka bırakırım

diğer sürücüler vites koluyla uğraşıp debriyaj ayarlarken ben onlara ışıkta 10m fark atmışımdır zaten.(bu kullanmadım ve kullanmam diyenlere)

eğer gittiğin vitesi beğenmiyorsan vites düşürmek gerektiğine inanıyorsan kısa süreli bir gaz kökleeme vites düşürür. o kadar.

Bizim araçta 1-2 yok, zaten otomatiklerde vitesi N konumuna aldığınızda şanzuman yağlamayı kesiyor, uzun vadede ciddi problemler çıkartır, S konumu ise özellikle yokuş aşağı ve yukarı larda işe yarıyor ve D ye göre hem daha hızlı vites değiştiriyor hemde daha yüksek devirde değişiyor

Motor frenini kullanmak istediğinizde ise manuel konumuna alıyorsunuz.

Ama D de özellikle klima açıkken araba hareket etmek için baya çaba sarfediyo

diyen arkadaşa katılıyorum.

bende sonuna kdr katılıyorum çünkü otomatik arabalarda frenden ayapını çekince arabanın gitmeye başlaması için rölantinin biraz yüksek olması gerekiyor bide klima açık olunca klimanın etkisiyle devir arttığından iyice balatalar güce maruz kalıyo ve gıcır gıcır sesler duymakta olası maden bazı ustalar n ye almak zararlı diyolar direk p ye alın sizde ozmn ya tık tık tık 3kademede d ye alıyosunuz ztn insan o gıcır gıcır balata sesini duyunca içi acır yaa sonuçta balataların aşınmasına neden oluyosun

özel bir bakım gerektirirmi bu gibi konularda yardımlarınızı bekliyorum.

saygılar

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

mümkünse anlayan bir yerde 50.000 km de bir şanzıman yağını boşaltıp yeni yağ koyun.(dot3 ve ya dot 4 servisi bilir) aracı daima p de iken çalıştırın,n (boş)alıp arabayı salmayın.kuru ve sorunsuz zeminlerde d (drive) modunda kullanmayı tercih edink.çok dik rampalada kalkaren 1 den başlanabilir vs vs ayrıca otom araçlarda ilk kalıkışda gaza aşırı abanmak zararlı ek olarak çalştırır çalıştırmaz d ye takıp gitmeyin 45 sn 1 dk kadar aracı ısıtın tork konvertoru şanzımandaki yağ basınıcını ayarlar böylece dişliler tam yağlanır. birde araç tam durmadan r de iken d ye ve/veya d de iken de r ye atmayın

cevap için teşekkürler.

başlıkta tartışılan bir konu var trafik ışıklarında bekleme ve/veya kısa beklemelerde N'ye(boş vitese) alınır diyende var alınmaz diyen de..N'ye alındığında şanzımanın yağlama yapmayacağı,yada yıllardır bu şekilde kullanıyorum diyen de bulunmakta başlıkta bu konuda net bir bilgi yok gibi başlıkta konunun uzmanları yada sayın medatörlerimizden yardımlarını talep ediyorum.

saygılar.

kesinlikle n ye almayın 1-2 dk lik ışık beklemelerinde.Zaten 2-3 dk de fazla beklenecek ise araç stop edilip vites p ye kesinlilkle alınmalı.

N konumunda da yağlama yapılıyor ama yağlama motor çalıştığı sürece olduğundan n konumunda motorun durması halinde örneğin rampa aşağı boşa alıp motorun durduğunu fark etmezseniz şanzıman hasarlanabilir.

Otomobil uzmaının görüşü Daha önce de benzer konularda uzun uzun yazılmış idi., ama kısace aklınızda kalması gereken N konumu sadece D den R almak veya aracı kontrollü şekilde ileri geri bırakmak için tasarlanmış olduğudur. Uzun süreler kırmızı ışıkta beklemeyecekseniz N konumuna almanıza gerek yok, uzun sürede yağlama problemleri ve özellikle kontrol paneli elektronik switch arızaları yaşayabilirsiniz. Vitess kolunun altındaki panel bozulursa oturaklı bir para verirsiniz bunu aklınızda tutun.

R konumuna geçirirken aracınızı mutlaka durdurmanız birkaç saniye beklemeniz ve sonra geçirmeniz en doğru davranıştır.Özellikle yıpranmış şanzımanlarda bu kavrama süresi uzamaktadır (saniye mertebesinde ) bu takdirde vitesi geçirdim zanneder gaza asılırsınız şanzımana zarar verirsiniz.Zaten arıza çıkarmaya meyilli bir tam otomatik şanzımanınız varsa bu hareketler onu bitirir.

R konumu için artık herkez kullnımını bildiğini farzediyorum.Bu konuda bir arkadaşımın yıllar önce yaşadığı bir olayı aktarmak isterim.Kendisi kültürlü ve iyi derece Ankaranın en meshur üniversitelerin mezun olmasına rağmen OTOMATİK kullanmanın basit de olsa kurallarını öğrenemeyen bir arkadaşım idi.

Aracı yokuşta parkediyorum bazen,araba geriye doğru kaçıyor,D de iken kullanıyorum,dik yukarı kalkışlarda aracın kaymaması için hangi modda kalkış yapabilirim?

dik yokuşlarda aracın kayması başka şeylerle alakalıdır . Vites atımını etkileyen overdrive ve 1 veya 2 konumlarının hiçbirisini sorunu çözmez.

Tavsiyem ilk önce araç şanzımanınızın yağı tamam mı onu kontrol edin.Sonra rölanti devrini biraz yükseltirin. Kayma duracaktır. Eğer araç trok konvertörlü ise buna da bakılması gerekebilir

Arkadaşlar Scenic otomatik kullanıyorum (2002). P ile N arasındaki farkı bir arkadaşımız yağlama ile açıklamış. Bence yanlış gibi. Çünkü P ile N arasındaki fark her ikisinde de şanzıman çalşmaz, çünkü hareket yoktur. Sadece P de otomatik şanzıman kilidi devreye girer. Bu nedenle siz siz olun arabanızı kullanırken durşlarda N'ye almayı ihmal etmeyin. Şanzıman herkonumda yağlanmaya devam eder. Şanzımanın saniyelik dahi yağlanmaması çok vahim sonuçlar doğurur. bu nedenle N konumunda tağlanmama gibi bir durum yoktur.

Yolun eğimi 0 derece olsa bile önce el frenini çek ondan sonra P konumuna al.

- Şehir içi sıkışık yerlerde parkederken olurda gelir önden arkadan birilerinin çarpacağı tutar. Araç el freninde olsa dahi darbeden doğacak hareketten dolayı P konumunda olan şanzuman zorlanabilir. Bu gibi durumlarda aracı N konumunda bırak demişti.

Aracı N konumunda el frenini çekerek parketmenin ( akabinde doğal olarak N konumunda çalıştırmanın ) bir sakıncası var mı? Veya gerçekten El freni çekik dahi olsa önden veya arkadan gelebilecek bir darbede P konumundaki bir şanzuman hasar görebilir mi?

Park halindeki otomatik bir araçta, yani vites P konumunda iken şanzıman kilidi devreye girer. Bu da aracın eylemsizlik gereği çarpmalarda yada yokuş aşağı kendince hareket etmesini engeller. Bu tip şanzıman fireni ve el fireninin de çekilmesiyle birlikte araç güvene alınmış olur. Aracı N konumunda bırakırsanız sadece el fireni güvencesi olur ki bu da çarpmalarda firen diskleri ve sistemine zarar verir. Çarpmadan dolayı oluşan eylemsizlik hareketi şanzımana gelmeden şanzıman kilidi ile engellenmiş olur. Bu nedenle kullanım klavuzunda araç park edildiğinde P konumunda bırakınız ve el firenini çekiniz der.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Otomatik vitesi araştırırken önemli gördüğüm noktaları worde kopyalamıştım sizinle paylaştım biraz uzun ama öğrenilmesi gereken çok şey var..

NOT:Otomatik viteslerle manuel vitesleri kutuplaştırma gibi bir niyetim yoktur... :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

uzun ama faydalı bir yazı çok teşekkürler. ben hiç hareket halinde vitesi N'ye atıp sonra tekrar D'ye çekmemiştim zararı olur diye. yokmuş meğersem

Hold olayı da bizde yok sanırım

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

uzun ama faydalı bir yazı çok teşekkürler. ben hiç hareket halinde vitesi N'ye atıp sonra tekrar D'ye çekmemiştim zararı olur diye. yokmuş meğersem

Hold olayı da bizde yok sanırım

Evet bende merak ediyorum bunu sanırım hillholder yok mazdalarda.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

teybin sesi araç hızına göre azalıp artıyormuş ayarını 1 sene sonra öğrendim oda tesadüfen :)

holder olayına da şüpheli yaklaşıyrum :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.