mazdamx-5

Araçlarda hava yastığı (airbag) nasıl çalışır?

Bu konuda 29 ileti var

Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?

Hava yastıkları 80'li yılların başında ortaya çıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır. Aslında hava yastıkları İkinci Dünya Savaşı sırasında uçakların yere çakılmalarında bir önlem olarak tasarlanmış ve ilk patent o zamanlarda alınmıştı. Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında birçok problemle karşılaşıldı.

Basınçlı havanın araba içinde muhafazası, süratle şişmenin sağlanması, ani şişme sırasında yastığın patlamasının veya kişiye zarar vermesinin önlenmesi vs... Hava yastığında üç ana parça vardır. Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir üzerine sarılmıştır.

Aslında sürücü tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır. Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken sürücü tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir. İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın ön tarafında bir sensör vardır. Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15 - 25 kilometre süratle çarpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır.

Son olarak da şişirme sistemi vardır. Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınç altındaki havanın veya bir gazın salıverilmesiyle şişmezler. Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler. Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi 'sodyum azide'dir, yani NaN3. Normal şartlarda durağan olan bu molekül ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı çıkar. Çok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen çıkabilir.

Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) çıkar ki, çok reaktiftir. Su ile birleşince vücuda bilhassa gözlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir. Bu tehlikeyi önlemek için hava yastığı üreticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3). Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen çıkar.

Arabanın önündeki sensör belli bir seviyenin üstündeki çarpmada, NaNS'ün bulunduğu tüpe bir elektrik sinyali gönderir. Burada çok küçük bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 çözülür, açığa çıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir. Burada ilginç olan sensörün çarpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında geçen zamandır.

Sadece 30 milisaniye yani 0.030 saniye. Bir saniye sonra yastık üzerindeki özel delikler vasıtası ile kendi kendine söner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur.

Alıntıdır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

elinw saglık bu cidden merak ettiğim bi konuydu sagol

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ne demek Bülent abi her zaman yeterki sen iste :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

bu arada hava yastığının amaca uygun çalışabilmesi için emniyet kemeri takmamız ve ön koltuğa çocukların oturtulmaması gerektiğini vurgulayayim.

not:öne oturan bir cocugun küçük bir kaza sonucu BAŞINA geleni görmüştüm.anlatıp canınızı sıkmak istemiyorum.

anlamışsınızdır sanırım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

çok teşekkürler bilgiler için. Bir Sorum olacak. Acaaba airbag in durduk yere patlaması mümkünmüdür? mesela yolda giderken suratımızı veya elimize patlaması gibi?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Enes daha iyi bilir ama( ^-^ ),Opellerde böyle durumlar olabiliyomuş,açılması gereken yerlerde hiç açılmıyomuş,ama durduk yerde patlayabiliyomuş 8:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Uygar önceki forumda öyle bir konu açmıştım ben, bu olabiliyor, Mazda 626 nın bazı model ve yılları geri çağırılmıştı hatırladığım kadarıyla...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan abi haklısın bende duymuştum.Opellerde açılmama oluomuş hatta sitesi bile var. :)

www.opelzede.com

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Uygar önceki forumda öyle bir konu açmıştım ben, bu olabiliyor, Mazda 626 nın bazı model ve yılları geri çağırılmıştı hatırladığım kadarıyla...

Selman abicim merhabalar. 626 da airbag 1997 model yılından sonraki arabalarında koyuldu ve hata yoktu diye biliyorum babam o yıllarda yetkili serviste çalışıodu ama hata yoktu diye hatırlıyorum.. ???

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Enes daha iyi bilir ama( ^-^ ),Opellerde böyle durumlar olabiliyomuş,açılması gereken yerlerde hiç açılmıyomuş,ama durduk yerde patlayabiliyomuş  8:)

Durduk yere değil ancak patlamaması gereken yerlerde mesela hafif şiddetli kazalarla patladığı veya çok şiddetli kazalarda patlamadığı konularında şikayetler oluyordu Opel'den.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Volkan abi haklısın bende duymuştum.Opellerde açılmama oluomuş hatta sitesi bile var. :)

www.opelzede.com

arkadaşın mercedesinde acılmamıstı dava etti olay fazla duyulmadan istediklerini aldı...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Selman abicim merhabalar. 626 da airbag 1997 model yılından sonraki arabalarında koyuldu ve hata yoktu diye biliyorum babam o yıllarda yetkili serviste çalışıodu ama hata yoktu diye hatırlıyorum.. ???

Bu dediğim altı ay önceki olay, eski 626 lardan bir kısmını geri çağırdılar, önceki forumun diğer mazda modelleri başlığında benim açtığım konu var...Hala girenlerden biri mesajımı kopyalarsa anlaşılır...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Muhtemelen üyeler arasında veya misafirler arasında olabilir, Mazda, Mart 1999 ile Temmuz 2002 arasında ürettiği Atenza-Mz6 ile Ixıon-Mz5 ve Ford markasıyla satılan JDM Premacy modellerini hava yastıklarını değiştirmek üzere geri çağırmış, yalnızca Japonya'dan bahsediyor, sonra Mz6 diyor ama bu burada herhalde 626 demek...

3 veya 323 ler sözkonusu değil....

http://www.autoblog.com/2006/10/05/...er-bad-airbags/

Daha ayrıntılı bilgi isteyenler için link bu.........

kopyaladım abi  ;D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Zahmet verdim Volkancığım teşekkürler, link eskidiği için zor açılıyor galiba....

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Saol Volkan abi.Selman abi bunu bende okumuştum bu arada niyetim senin değidiğini yanlışlamak değil yanlış anlama abicim lütfen. ama bu Türkiye için de geçerli miymiş?Ben bilmiorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yok canım kardeşim Arascığım, benim de bir inatlaşmam yok, o amaçla değil de varsa kullananlar bir faydası olsun, götürüp baktırsınlar diye üstünde duruyorum...Mazda Türkiye için farklı bir üretim yapmadığına göre her yer için geçerli...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yok canım kardeşim Arascığım, benim de bir inatlaşmam yok, o amaçla değil de varsa kullananlar bir faydası olsun, götürüp baktırsınlar diye üstünde duruyorum...Mazda Türkiye için farklı bir üretim yapmadığına göre her yer için geçerli...

Sen öle diosan öledir abim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.