Guest architect

LPG Konusunda Çok Önemli Bir Detay

Bu konuda 63 ileti var

Uzun zamandır Lpg kullanıcısıyım ve LPG hakkında hergün yeni bir deneyimim oluyor ve bunları sizler ile paylaşmaya çalışıyorum.

Herkesin bildiği üzere LPG dönüşümünden sonra pek çok araç sahibi zaman zaman alt devirlerde çekiş ve silkeleme problemi yaşamakta.Bu durum periyodik bakım sonrası düzelmekte,yazın özellikle aşırı sıcaklarda artmakta ve konu hakkında net bir yorum çoğu kez yapılamamaktadır.

Sorun kanımca tipik bir fizik problemi, yani aşırı ısınma ile oluşan iletkenlik kaybı.

Bugün bir NGK buji bayisi ile yaptığım görüşmede ve bir süredir yaptığım araştırmalarda Mazda 3 için uygun bujinin IFR6E11 olması gerektiğini öğrendim.Piyasada kolay bukunan bir buji değil.Normalde IFR5E11 kullanılırken LPG dönüşümü sebebi ile bu buji öneriliyor.Buji Iiridum denilen bujilerden.

Neden bu bujiyi kullanmamız gerektiğini de şöyle açıklıyorlar,

LPG yandığında benzine göre daha fazla ısı açığa çıkıyor ve bu ısı buji aracılığı ile buji kablosu üzerinden tüm ateşleme sistemine aktarılabiliyor. LPG dönüşümlü araçlar için ısıyı daha hızlı soğuran  özel tasarlanmış bujiler gerekiyor.Eğer bu tip bir buji kullanmazsanız, bir süre sonra ateşleme sisteminiz zarar görebiliyor.Buji üzerindeki aşırı ısıyı buji kablolarına ve ateşleme sistemine aktarıyor. Isınan metaller genleştiği için iletkenliğini ve verimini kaybetmeye başlıyor.

Herşey buraya kadar normal,

Anormal olan dönüşüm yaptırdığınız pekçok yer, LPG yakıt tedarikçileri, makina mühendisleri odası vs vs hepsi bizi aracımızın orjinal ekipmanlarının bu konuda yetersiz kalabileceği konusunda uyarmıyorlar.

Yani siz orjinal bujinizi kullanarak belki de olası bir arızaya zemin hazırlıyorsunuz.

İşin daha vahim tarafı bu konuyu yetkili servislere ve dönüşüm yaptırdığımız yerlere hatta LPG kiti ithalatçılarına sorduğumuzda bilgi eksikleri olduğunu görüyoruz.

Arkadaşalar LPG konusunda sanırım en önemli parçalar Ateşleme sistemi parçaları.Belki de pek çok kişi farketmeden bu sorun ile yaşıyor.Zira eminim pek çoğunuz zaman zaman araç yüklü iken, rampa çıkarken ya da Klima açıkken çekiş problemi yaşıyorsunuz.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

güzel bir paylaşım teşekkürler...

türkiyede kimsenin işini hakkıyla yapmadığının çok güzel bir örneği bu :kafa:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bana sadece buji ve kabloyu yenilersem iyi olur dediler. Ancak nitelikli bir buji olacak diye uyarma yapmadılar.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Lütfen yanlış anlamayın ancak yetkili kişi size tamamen yanlış bilgi vermiş. Eğer dediğiniz gibi motor aşırı ısınsaydı bujiler ve kablolardan önce subaplar segmanlar yani yanma odasında sıkıntı olurdu. Lpg de ateşleme sıkıntısının neden yaşandığını yazayım. Lpg deyken benzindeki verimi almak için yaklaşık 1.2 kat daha fazla yakıt aynı sürede yanma odasına alınıyor. Böylece yakıt çok olduğundan yakıtı yakmak için daha büyük ve şiddetli kıvılcım gerekli. Bu sebeple iyi durumda olmayan buji buji kabloları ve bobinler benzinde yeterliyken lpg de yetersiz kalıyor. Ayrıca Lpgdeki oktan miktarının benzine göre faazla olmasından dolayı vuruntu sensörü detanasyonu normal olarak okuyamıyor çünki vuruntu lpgde daha az. Oktan fazla. Beyinde daha önceden fabrika tarafından beyine kayıtlı tolerans dahilinde avansı artırıyor böylece bobin normale göre daha kısa aralıklarla elektrik akımı üretiyor böylece daha fazla ısınıyor ayrıca daha fazla zorlanıyor. Ateşleme sistemi yıpranmışsa da lpg de tekleme ve çekiş düşüklüğü yaşanıtyor. Bunun tek sebebi kıvılcımın az olmasından.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

paylaşım için teşekkürler...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ya siz benim yazdıklarımı iyi anlayamadınız ya da ben anlatmakta kifayetsiz kalmışım.Aslında aynı şeyleri söylediğimizi düşünüyorum.Aşırı ısınanın motor olduğunu yazmadım ben.Aşırı ısınan Buji ve ateşlem sistemi.Benzine göre dizayn edilmiş olan ateşleme sistemi parçaları ve özellikle de bujiler, LPG yanması sırasında oluşan -benzin yanmasına göre- daha fazla ısı sonucu görevlerini belirli bir süre sonra tam olarak yerine getiremiyorlar demek istedim.Motorun aşırı ısındığını dülşünmüyorum.6000 rpm çevirecek şekilde dizayn edilmiş bir motor 2500-4000 devirler arasındaki normal kullnımda LPG ile bile olsa ne kadar fazla ısınabilirki zaten?

Sorun buji ve ateşleme kablolarının üzerindeki fazla yük bence.

Zira bugün NGK markasının özellikle Mazda 3 Z6 LPG-CNG dönüşümü yapılmış motorları için ürettiği Laserirridium bujilerini taktırdım ve arasıra yaşadığım silkeleme problemi çözüldü.Daha önce motorumda Bosch'um Mazda 3 için önerdiği standard buji vardı.

Bir süre daha durumu test edip sizlerle paylaşacağım.

Not: Taktırdığım buji marka ve kodu: NGK IFR6E11

NGK'nın  IFR 5E11 kodlu bujisi piyasada sıklıkla bulunabiliyor ancak bu koddaki buji benzinli Mazda 3'ler için uygun olanı.

LPG dönüşümü yaptırmış olanlar IFR6E11 kullanmalı. (Fiyatlar aynı. ben 4'ü için 142 TL ödedim)Bulabileceğiniz yer Bostancı oto sanayi Öztürkler Oto.Japon yedek parçacısı.İnternet sitelerinden heryere kargo ile de parça gönderiyorlar.Ben adamların işlerine yaklaşımından memnun kaldım.

Bugün rampa yukarı 1000-2000 devirde klima ile pek çok kez denedim.normalde Bosch ile ara ara silkeleme-tekleme yaşadığım devirlerde bir problem olmadı.

Herkese selam

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu konuda sitemizdeki mazdacı ustaların yorumu nedir acaba.sitemizi takip eden ustalarımız var bildiğim kadrıyla.gercekten farklı bir konu.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Belirtmek istediğim nokta şuydu: Lpg de ateşleme sistemine fazladan binen yükün sebebi fazla avans ve bobinden çekilen voltajın fazla olması. Ecu neden avans açar ilk mesajda yazmıştım.

Bu neden gerekli onuda şöyle yazayım; Benzinin kalarofik değeri ile Lpg nin kalarofik değeri farklı. Aynı değeri elde etmek için motor yaklaşık benzine göre 1.2 kat daha fazla lpg yakmak zorunda. Eğer bunu sağlayamazsa performans düşer verim alınamaz.

Yani demek istediğimi birdaha yazıyorum. Isınma bobinde meydana gelir ve bobinin voltajı ısındıkça azalır ayrıca tepki süresi uzar. Buda voltajı azaltarak lpgde tekleme performans düşüklüğü gibi sorunlara yol açar.

Sonuç olarak ısınma sırasıyla buji , kablo , bobin sırasında değildir. Lpg bujisi ya da dar aralıklı buji kullanmanın avantajı ise aynı bobinde aynı gerilimde daha kuvvetli kıvılcım elde edip bobini daha az yormak böylece verimli kullanmak içindir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yeni taktığım Ngk bujiler ile silkeleme ve düşük devir problemim sona ermiş görünüyor.Yaklaşık 1200 km yol yaptım şimdilik sorun yok.

Bu konuda  NGK sitesinde ürün açıklamasında yazan konu başlıkları da şöyle:

1. İleri teknoloji ürünü elektrotlar

LPG LaserLine bujileri iridyum uçlu bir orta elektroda ve de bir platin çiple donatılmış topraklama elektroduna sahiptir. Söz konusu asil metal komponentleri son derece gelişmiş, patenti NGK’ya ait olan özel bir işlemle lazer vasıtasıyla bujiye uygulanıyor. Asil metal malzemenin üstünlüğü, gazlı çalıştırmadaki zorlu şartlara dayanıklılığından ileri geliyor. Elektrot aralığı bujinin tüm çalışma ömrü boyunca hemen hemen sabit kalıyor.

2. İhtiyaca göre ayarlanmış elektrot aralığı

Tüm LPG LaserLine tipi bujilerde, orta elektrot ile topraklama elektrodu arasındaki mesafe fabrikadan gazlı çalıştırma için en uygun olan ölçüye ayarlıdır. Bu sayede manuel bir ayara gerek kalmıyor.

3. Optimum sıcaklık özellikleri

Tüm LPG LaserLine bujilerinin topraklama elektrotları bakır bir çekirdekle donatılmıştır. Bu da ısının atılmasını kolaylaştırarak gazın yanmasında oluşan yüksek sıcaklığı en iyi şekilde kontrol edilmesine yardımcı oluyor. Söz konusu bujiler ayrıca kurum oluşumunu daha da zorlaştıran bir tasarıma sahiptir.

4. Buji gövdesi için ısı kalkanı

Tüm LPG LaserLine bujilerinin gövdeleri, bujiyi gazlı çalıştırmada daha yüksek olan sıcaklıklardan ve daha fazla olan korozyon riskinden koruyan özel alaşımlı bir malzeme ile kaplıdır. Piyasada halen benzer niteliklere sahip bir kaplamayı sunabilen başka bir üretici yoktur.

5. Ateşleme bobinlerine binen yükün azaltılması

NGK tarafından yürütülen araştırmalar, gazlı çalıştırmada ihtiyaç duyulan ateşleme voltajının 7.000 Volt’a kadar çıkabildiğini göstermiştir– yani ateşleme bobinlerine aşırı bir yük biniyor. LPG LaserLine bujilerinin sadece 0,6 mm kalınlığındaki iridyum orta elektrodunun ateşleme voltajı gereksiniminin son derece düşük olması bu yükü azaltıyor. Orta elektrodun ince tasarımı ayrıca alev cephesinin her tarafa en iyi şekilde yayılmasını sağlar.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu da Bosch'un LPG-CNG Bujileri için yaptığı açıklama:

Benzin ve dizel fiyatlarındaki artış nedeniyle, eskiye oranla daha fazla araç sahibi araçlarında CNG ve LPG kullanımına yöneliyor. Bosch, benzinli sistemlerde kullanılan ateşleme bujilerinin yerine, CNG/LPG’li sistemlerin yanma odasındaki yüksek çalışma sıcaklığını kompanse edebilme özelliğine sahip düşük ısıl değerli Double Platinli Bosch Bujileri’ni öneriyor.

Gaz ile çalışan sisteme dönüştürülmüş araçlarda, ateşleme voltajının benzinli araçlara oranla daha yüksek olması, kullanılan ateşleme bujilerini yetersiz kılıyor. Diğer yandan yüksek sıcaklık, voltaj ve çalışma koşulları bujileri olumsuz etkileyerek, ömürlerini yarıya indiriyor. Bu nedenle Bosch, CNG/LPG’ye dönüştürülmüş araçlarda diğer bujilerden daha uzun ömre sahip Double Platinli Bosch Bujilerinin kullanılmasını tavsiye ediyor.

Bosch’tan araçlara bakım tavsiyesi

CNG/LPG’li sisteme dönüştürülmüş araçlar benzin ile çalışan sisteme oranla daha fazla yük altında kaldığı için düzenli olarak ateşleme bujilerinin, buji kablolarının, ateşleme bobinlerinin ve oksijen sensörlerinin kontrol edilmesi önem kazanıyor. Yüksek sıcaklık ve voltaj gibi koşullara maruz kalan gaz ile çalışan sisteme dönüştürülmüş araçlar için bakım aralıklarının sıklaştırılması tüm komponentlerden beklenen performansın alınmasını sağlıyor.

GÖRÜYORUZ Kİ ORTADA YÜKSEK VOLTAJIN YANI SIRA OLUŞAN YÜKSEK SICAKLIĞA DA DİKKAT ÇEKİLİYOR VE BU DURUMUN TÜM ATEŞLEME SİSTEMİNİ ETKİLEYEBİLECEĞİ BELİRTİLİYOR.aYRICA LPG'Lİ ARAÇLAR İÇİN GELİŞTİRİLEN BUJİLERİN NORMAL BUJİLERE GÖRE ISIYI SOĞURUP GÖVDEYE İLETME KONUSUNDA DAHA OLUMLU PERFORMANS GÖSTERDİĞİ BELİRTİLİYOR

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sonuçta bujiler de değişecek yani... Peki bu değişimi yapmak için performans düşüşü ve silkeleme referans mıdır yoksa tüpü taktırır taktırmaz yeni bujileri takmalı mı ??

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İyi mi bujileri de yeni değiştirmiştim :D

Murat, peki Mazda6 lar için hangi modelini kullanacağımıza dair bir bilgi bulabilir miyiz ? Bir de fiyatı nedir 4 bujinin ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu arada Murat,

Mart ayında NGK ya bir mail atmıştım, bana şu mesajı dönmüşlerdi ;

Birçok Avrupa kökenli otomobil üreticilerinde olduğu gibi Asya kökenli olan Mazda araçlarında da NGK kullanıldığı doğrudur. OEM (Orijinal Equipment Manufacturer) müşterilerimizden Mazda şirketinin araçlarına uygun LPG Laserline bujisi tasarlanmamıştır. Bunun birçok nedeni olabilmektedir. Örneğin, yeni nesil Mazda araçlarının montajında zaten üst düzey teknoloji bujisi olan NGK İridyum bujileri tercih edilmektedir. Buna bağlı olarak belirtmiş olduğunuz araçlarda LPG LaserLine dönüşümü ne yazık ki mümkün görünmemektedir. Ayrıca belirtilen araçlarda kullanılmış olan buji kalitesinin araç sahipleri için herhangi bir endişeye yer bırakmayacak kadar üstün olduğunu ifade etmek isteriz.

Sen bu mailden çok sonra aldın bujileri anlaşılan. Demek ki bu arada Mazda'ya uygun Laserline üretildi.

Tekrar sorayım, Mazda6 için hangi buji uygun olur bilgin var mı ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hazır sormuşken Mazda3 ' ü de araya sıkıştır patron :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hazır sormuşken Mazda3 ' ü de araya sıkıştır patron :D

Onu Murat zaten söyledi ya ;

Not: Taktırdığım buji marka ve kodu: NGK IFR6E11

Ayrıca ben sormayacağım, Murat'tan rica ettim dikkat edersen :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İridyum buji' ye boşuna mı para verdik, kavga çıkardık o kadar :D Mazda' nın bujileri NGK mı acaba?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İridyum buji' ye boşuna mı para verdik, kavga çıkardık o kadar :D Mazda' nın bujileri NGK mı acaba?

Ohoo sen hiç konuları okumuyorsun. Defaten dedik ya NGK diye :D Kanaatimi düşürüyorum senin hakkındaki :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Şimdi değiştirmeye gerek yok manasınamı geliyo bu mail

Bu arada Murat,

Mart ayında NGK ya bir mail atmıştım, bana şu mesajı dönmüşlerdi ;

Sen bu mailden çok sonra aldın bujileri anlaşılan. Demek ki bu arada Mazda'ya uygun Laserline üretildi.

Tekrar sorayım, Mazda6 için hangi buji uygun olur bilgin var mı ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Şimdi değiştirmeye gerek yok manasınamı geliyo bu mail

Yoo, nereden çıkardın bu sonucu ? Ben Martta  sorduğumda sizin araçlar için Laserline yok demişlerdi ve doğal olarak ona en yakın bujiyi önermişlerdi. Şimdi Mazdalar için Laserline çıktıysa (ki Mazda3 için çıkmış, diğerlerini öğrenmeye çalışıyoruz) ne ala. Fiyatına göre değiştiririz artık :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ohoo sen hiç konuları okumuyorsun. Defaten dedik ya NGK diye :D Kanaatimi düşürüyorum senin hakkındaki :D

Hastayım patron, gözlerim görmüyor herhalde :D Bugünlük idare ediverin :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.