mazdamx-5

Katalitik Konvertör

Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönüştürmek için araçlara takılır. Seramikten yapılan yapılan ve gözenekleri katalitik etki sağlayan maddelerle (katalizör) kaplı katalitik dönüştürücünün içinden geçen egzoz gazları reaksiyona girerek zararsız maddelere dönüşür. Dönüştürücüye NOx (Azot Oksit), CO (Karbon monoksit) ve HC (Hidrokarbonlar) olarak giren maddeler reaksiyon sonucunda canlılara zararsız N2 (Azot), CO2 (Karbon dioksit) ve H2O (su) olarak egzozdan dışarı verilir. Dizellerde ayrıca is parçacıklarını yakalamak için ek bir sistem ve EGR denilen (Exhaust Gas Recirculation) egzoz gazı devirdaimi sistemi bulunur. Bazen performans arttırmak için katalitik dönüştürücünün iptali gündeme gelmektedir. Bu işlem araca ek güç sağlasa da çevreyi kirletmesine neden olduğu için kaçınılması gereken bir durumdur. Aracın egzozundan zararlı gazlar çıktığında bundan yine en çok kendimiz ve yakınlarımız zarar görür. Son olarak, katalizör ile katalizatör arasındaki dikkat edilmesi gereken farklılık: katalizör, katalitik etki sağlayan madde demektir, katalizatör ise katalitik etki sağlayan cihaz. Katalitik konvertör yerine katalitik dönüştürücü de denilebilir.

Alıntıdır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bide katalizatör vardır, üniversiteye hazırlanan arkadaşlar bilecektir. :):clap:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Çevre kirliliğini azaltmak üzere geliştirilen katalitik konvertörler yüksek beygir gücü ve pahalı yedek parça gibi nedenlerle söktürülüyor. Söktürülen konvertörlerin yerine monte edilen boru veya susturucuysa çevre kirliliğine yol açıyor. Kısa vadede güç ve para kazandırıyormuş gibi görünen bu değişiklik motorda ciddi sorunlara neden oluyor.

Kamuoyu oluştu

Teknolojinin hızla gelişmesi ve artan nüfus artışı, tüm insanlığı yakından ilgilendiren çevre kirliliğini de beraberinde getirdi. Dünyadaki çevre kirliliğinin ciddi boyutlara varması üzerine, gelişmiş ülkelerde çevrenin kirlenmesine tepki gösteren kamuoyu oluştu. Bu tepkiler sonucunda, çevreyi kirleten sanayi kuruluşları da önlemler almak zorunda kaldı.

Katalitik konvertör

Çevrenin kirlenmesinde önemli payı olan otomotiv sanayi de çevreye saygılı araçlar üretmeye başladı. Egzoz sistemleri üzerinde yapılan yoğun çalışmalar sonucunda, katalitik konvertörlü otomobiller kullanılmaya başlandı. Katalitik konvertörü hemen benimseyen gelişmiş ülkeler, konvertörsüz araçların trafiğe çıkışını yasakladı ve katalitik konvertörlü araçların vergilerinde de indirimler yaparak bu tür araç seçimini teşvik ettiler.

Avrupa'da 1995 yılından bu yana katalitik konvertörsüz otomobil üretimi de yasaklandı. Avrupa'daki bu gelişmeler Türkiye'yi de etkiledi. Türkiye'de de 2000 yılından itibaren katalitik konvertörsüz araç üretilmeyecek. Ancak Türkiye'de birçok otomobil kullanıcısı katalitik konvertörünü söktürerek, çevre kirliliğine yol açıyor.

Neden söktürüyorlar?

Kurşunsuz benzinin kullanıldığı otomobillerde bulunan katalitik konvertörün görevi, sıcak hava yardımıyla reaksiyon oluşturarak, yanma sonucu ortaya çıkan kirli gazları ikinci kez yakmaktır. Çevre kirliliğini önlemek amacıyla geliştirilen bu sistem, Türkiye'deki bazı otomobil sürücüleri tarafından söktürülüyor. Katalitik konvertörün yerine egzoz susturucusu veya düz bir boru monte ediliyor.

Sökmek için 3 neden var

Katalitik konvertör üç nedenle sökülüyor. Katalitik konvertörün otomobilin beygir gücünü azalttığı gerekçesiyle sökülmesi en yaygın gerekçe. Bazı otomobil sahipleriyse, katalitik konvertör fiyatlarını pahalı buluyor. Bu yüzden arızalandığında yenileme yerine iptal ettirme yoluna gidiyor. Katalitik konvertörü söktürme gerekçelerinden biri de kurşunsuz benzinin yeterince yaygın olmaması.

Egzoz gazı havayı nasıl kirletir?

Egzoz gazında havayı kirleten üç ana zehir bulunuyor. Hidrokarbon (HC), silindirdeki yanma sonunda tamamen yanmadan atılan yanmamış benzindir. CO (Karbon monoksit) ve NO (Nitrojen oksit) silindirde yanma anında üretilir. Katalitik konvertörün işlevi doğayı kirleten bu gazları temizlemektir. Katalitik konvertörün ayırt edici özelliği, sadece kurşunsuz benzinlere ve geliştirilmiş yakıt enjeksiyon ve elektronik ateşleme sistemine sahip taşıtlarda kullanılmasıdır.

Parka dikkat

Katalitik konvertöründeki porselen filtre, benzindeki kurşun elementini süzemediği için normal veya süper benzin kullanılması kısa sürede katalizörün tıkanmasına, yüksek hararete ve çekiş gücü düşüklüğüne neden olur. Motor aşınmış ve yağ yakıyorsa, çıkan yağ dumanları için konvertör bir temizleme işlemi yapamaz.

Katalitik konvertörün iyi görev yapması ve yüksek sıcaklık elde etmek için katalitik konvertör, motora yakın monte ediliyor. Katalizör yatağı 300 - 400 dereceler arasında verimli çalıştığından, otomobil kuru otlar, çöpler ve kolay tutuşacak maddeler üzerine park edilmemelidir.

Periyodik bakım şart

Bir motorlu aracın çevreyi kirletmemesi için, katalitik konvertöre sahip olmasının yanı sıra, yağ yakmayan ve hava - yakıt karışımını iyi yapan bir motoru olması gerekir. Katalitik konvertörsüz araçların egzozundan çıkan gazları zararsız hale getirmek mümkün değildir. Bu tür araçlarda yapılabilecek tek şey, çıkan zararlı gazların oranını motorun performansını etkilemeden minimuma düşürmektir. Bunun için araç sahiplerinin periyodik bakımlarını düzenli olarak yaptırması gerekir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Havamızı kirletmeyelim

Eline sağlık abi.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Öle abi Zaten sen öle diosan....

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben çok kızıyorum üç beygir için bunu iptal ettiren sivri zekalılara, zaten bir süre sonra konvertörsüz araçlara vize vermiyecekler, egzos muayenesinden geçmesi de zor, bütün eski arabalar için olduğu gibi...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

walla diesel egzoz gasları yusunden ozonun delindiini biliosnuzdur + kat iptalı ole abartıldıı kadar zararlı diil osamn tum yarıs arabalarını kaldırmak lasm bence bı sıkıntı yok ....

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben çok kızıyorum üç beygir için bunu iptal ettiren sivri zekalılara, zaten bir süre sonra konvertörsüz araçlara vize vermiyecekler, egzos muayenesinden geçmesi de zor, bütün eski arabalar için olduğu gibi...

al benden de o kadar.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben çok kızıyorum üç beygir için bunu iptal ettiren sivri zekalılara, zaten bir süre sonra konvertörsüz araçlara vize vermiyecekler, egzos muayenesinden geçmesi de zor, bütün eski arabalar için olduğu gibi...

15-20 gündür ben de o sivri zekalılardan biri oldum Selman abi ama benimki bir yerde mecburiyetten oldu :(

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Katalizörü söktürmeyin ve Katalitik Konvertör konuları birleştirilmiştir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Benim aracın konvertörü dağılmış. Bana 1400 tl fiyat söylediler. Şahsen okadar parayı veremem. kopan parçalar susturucuların içinde biriktiği için ses yapıyorlar. Komple sistemi 450 tlye değiştiriyorlar. Daha mantıklı ve makul çözüm yolu arıyorum

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir tane katalitik konvertör buldum Sıfır. her araca uyar diyor. Acaba doğrumu ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

paylasım için teşekkurler...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

niye kimse bana yardımcı olmuoyr :(

bizim egsozların çevre ölçüsü yada çapı nedir bilen varmı. konvertör buldumda uyacakmı onu merak ediyorum

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.