omer_yildir

Otomobil Beyinleri

Merhaba arkadaşlar, İbrahimin bir sorusunu yanıtlıyordumki birden aklıma geldi. Bu cevabı konu olarak açayım ki bütün üyelerimiz yararlansın.

İbrahim otomobiller üzerindeki elektronik kontrol ünitesi hakkında özel mesajla bilgi istemişti. Ben de dilimin döndüğü kadar, bilgim dahilinde cevaplıyorum.

Öncelikle Elektronik kontrol ünitelesi (bundan sonra Ecu olarak kısaltacağım) temel birkaç şey söyleyelim. Temel olarak Ecu sensörlerden aldığı sinyalleri yani bilgileri toplayarak bunları hafızasındaki bilgilerle karşılaştırıp bu bilgilere göre daha önceden girilmiş olan değerlere göre motoru çalıştırmaya yani yakıt beslemesi ve avans kontrolu yapan bir bilgisayardır.

İlk olarak karbüratörlü araçlarda ecu mevcut değildir. Yakıt beslemesi karbüratörden mekanik şekilde avans ise distiribütörden mekanik şekilde yapılmaktadır.

Enjektörlü araçların hepsinde Ecu mevcuttur. Tek nokta ya da çok nokta fark etmez.

İkinci olarak chiptuning nedir? Bu konu aslında Ecunun sonradan ayarlanmasıdır. Ecu lar fabrika tarafından sabit bir yazılımla gelir. Bu yazılım aracın motorunun uzun süre hizmet vermesi, az yakıt tüketmesi, emisyon değerlerinin düşük tutulması, farklı şanzuman ve araç ağırlıklarına göre, aracın kullanıldığı bölgedeki sıcaklık ve yakıt kalitesi gibi daha birçok sebepden dolayı güvenli limitlerde programlanıp defalarca denendikden sonra programlanır. Bu sebeplerden dolayı motordan maksimum verim alınamaz. Fabrika bu maksimum verimi ortaya çıkarmayı istemez. İşte tam burada sonradan yapılan programlamalar yani chiptuning devreye girer. Bu sayede motor verimi bir miktar arttırılmış olur.

Standalone yani programlanabilen tek başına çalışan beyinlere gelirsek; Fabrika tarafından üretilmiş beyini kullanmadan motora tamamen ayarlanabilen başka bir beyin uyarlamaktır. Bu beyinler tamamen ayara imkan verir. Ayarlaması profosyonelce yapılmalıdır. Her beyin her marka sensörlerle çalışmamaktadır. Genelde yaygın olarak modifiye yapılan araçlara uyarlanmış özel beyinler piyasada bulunmaktadır. Karbüratörlü araçları enjeksiyonlu hale getirmek için de gerekli olan beyin türüdür.

Bir de piggyback denen ara beyinler var. Bunlar ise daha ucuz şekilde satılan, aracın orjinal ecusundan aldığı bilgileri sonradan girilen değerlere göre değiştirip ateşleme ve ya yakıt beslemesini kontrol eden ara beyinlerdir. Bu beyinler ucuz ve uygulaması standalone beyinlere göre daha kolaydır.

Daha detaylı bilgi isteyen arkadaşlar olursa dediğim gibi bilgim dahilinde cevaplamaya çalışırım. İbrahim umarım açıklayacı olmuştur.

İyi geceler.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

güzel bilgiler ömer abi bende merak ederdim çalışma mantığını ecu nun ama araştırmaya fırsat olmadı (üşengeçlik aslında :D)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

abi dedim de yaşınızı 34 olarak gördüm kusura bakmayın uzunca bir saattir rapor hazırlıyorum da gözlerim kaydı artık :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu güzel bilgiler için teşekkür ederiz.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Eline sağlık Ömer Abi, tamda merak ettiğim sorulara cevap buldum, ellerin dert görmesin :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.