godless commie

Akü Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Bu konuda 31 ileti var

Akü dediğin kapalı kutu.

Kavun değil ki koklayıp alasın, di mi..

Peki, akü nasıl alınır? Domates gibi kiloyla da satılmıyor, di mi..

Akü milletinin en birinci, mühim ve hayati görevi, motoru çalıştırmaktır. Marş yani.  Ciuvciuvciuv sesi.

Akü alırken, bu görevin önemi UNUTULMAMALIDIR.

Motor çalıştıktan sonra, alternatör devreye girer. Bujileri, müzik sistemini, farları, yolcu fırlatma koltuğunu (elektrikli ise) hep alternatör çalıştırır. Bir yandan da aküyü şarj eder.

Burada durup ŞARZ diyenleri kınayalım bir süre.

Şimdii..

Akünün iş tanımı bu kadar belli iken, neden alakasız bir güç birimi ile sınıflandırılır bu meret?

Cevap:

Cehalet.

60 Amperlik akü demek, o aküden bir saat boyunca 60 Amper elde edilebilir demektir. Çünkü, bu Amper birimi, aslında "Amperbölüsaat"dir. Yaa.

72 Amperlik akü... anladınız siz artık.

Pekii, ben bu aküyü tavan lambası yakmak için mi alıyorum? Yoo, motoru çalıştırsın diye.

Pekii, ne zaman, hangi koşullarda bu aküden bir saat boyunca 60 Amper tüketmeyi planlar insan?

Hiç bir zaman.

O halde, akü alırken nasıl bir birim ile tanımlamak lazım?

Her akünün üzerinde CA ve CCA türünden değerler bulunur.

AKÜNÜN ASIL DEĞERİ BU BİRİMLERDİR.

CA, cranking amps, yani, marş basabilmek için elde mevcut amper (güç) demektir.

Ortalama bir 4 silindirli motor, nereden baksanız 110 - 130 amper gerektirir. (60 amper ile afedersiniz, nah çalışır yani)

Bu, akünün CA değerini ilgilendirir.

Ama ası önemlisi, CCA değeridir. Cold Cranking Amps. Yani, hava/motor soğukken marş basabilmek için elde mevcut amper (güç).

Hava soğuduğunda akü milleti kimyasal yapıları itibarı ile daha az güç üretirler. Dolayısı ile, CCA değeri hep CA değerinden düşük olur.

Motor ise, soğukken, içindeki yağ daha kalın olduğu için daha zor döner, yani daha fazla güç gerektirir.

En iyimser hesapla, 420 - 450 CCA değerinde bir akü anlamına gelir bu.

Ancak, gerçek hayatta alarm sistemleri, açık unutulan ışıklar, durkalk trafikte ya da kısa mesafelerde adam gibi şarj olma fırsatı bulamayan aküler de var. (Burada yine şarz diyenlere sitem yolluyorum)

Ama, fabrikalar, hem ağırlık olmasın, hem de üç kuruştan yırtalım diye 380 CCA değerinde akü bile takabiliyorlar.

Ben minimum 750CCA kullanıyorum. Soğuk bir diyarda yaşadığım yıllarda direk 1100 (binyüz) amper kulanırdım.

Çünkü, sabahın köründe arabaya küfür edip tekrar inmek için binmiyoruz. O 10 saniye çok önemli.

Diyeceğim şu:

Bilinçli tüketici olun.

Akü alırken satıcının sizi gargaraya getirmesine izin vermeyin.

Akünün CCA değerine mutlaka bakın.

Şu linke bir tıklayın:

http://www.optimabatteries.com/optima_products/redtop/specs.php

Verilen ilk değer akünün Voltajı, ikinci değer ise CCA! Yaa..

Lütfen cahil satıcıların bilinçsizliğine kanmayın. 

kindness ve emekli bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Teşekkür ederiz abi verdiğin bilgiler için. Bilgilenmiş ve bilinçlenmiş olduk.  :clap:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

şarzzzz :)

sağol abi güzel bilgiler için.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

hakan abi bilgiler için teşekürler.aslında benimde merak ettiğim birşey vardı,gerçi yazıda net olmasada cevabı var ama sadece bunu öğrenmek istiyorum.fabrikanın yerleştirdiği akünün yerine 12 amperin en yüksek değerlerine sahip olmak kaydı ile daha büyük akü bağlanırsa elektrik sistemine bir zararı olurmu.birde mesela ben zamanında mazda minibüste soğuk havalarda marş sıkıntısı yaşardım ve 24 yapıp çalıştırırdım tabi 24 yapıldığında gösterge ışıklarının ne kadar canlı yandığını bilirsin bu 24'ü bağladıktan sonra iptal etmezsek sonuç ne olur :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

mazda minibüste soğuk havalarda marş sıkıntısı yaşardım ve 24 yapıp çalıştırırdım tabi 24 yapıldığında gösterge ışıklarının ne kadar canlı yandığını bilirsin bu 24'ü bağladıktan sonra iptal etmezsek sonuç ne olur :)

Hüsran olur!

Sistem 12 Volt ise, 24 Volt bağlamak intihar gibi bir şey.. Yandı gülüm keten devreler..

Sakın.

Yine 12 Volt olmak kaydı ile, Amper değeri istediğin kadar yüksek olabilir. İstersen 1000 Amper dahi olabilir. Hiç sıkıntı çekmezsin.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

sağol hakan abi :) tabi 24 olayını zorda kalınca mecburen geçici olarak yapıyodum,devamlılığını merak etmiştim :) ama o zamanda nasıl basıyo marşı yahu ışık hızı gibi mübarek :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Elinize sağlık ,yakın zamanda aküyü  değiştirecektim.Bu bilgiler iyi oldu.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

çok yararlı bilgi hakan abi teşekkürler ellerine sağlık

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hakan Abi teşekkür ederiz. Hayati bir paylaşım :)

Yalnız bu değerler ( CCA )farklı standartlarda olabilirmiş mesela "DIN, EN, IEC, SAE, JIS, TS GİBİ"

Mesela bu linkte farklı 2 değer var -18C için hangisini dikkate alacağız? Yüksek olan mı mesela?

http://www.mutlu.com.tr/get_content.cfm?id=68

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Teşekkürler abi, bu durumda araç çalışırken klimayı, arka cam rezistansını veya elektrik tüketen diğer cihazları açtığımızda far ışığının az da olsa sönükleşmesinin müsebbibi olarak aküyü göremeyiz değil mi ? Böyle bir algı var  da sitede :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Peki yatan arabayı bu değerlerin hangisi ilgilendiriyor? Yani hangi değeri yüksek olan akü daha uzun süre yatabilir ve ilk basışta çalışır? İklim olarak Akdeniz iklimini baz alırsak...

Gökhan, sorunun ilk kısmını biraz karışık sormuşsun ama şöyle bir sınır var, alternatörün şarj kapasitesine de bakmak lazım, o kapasitenin üstünde koyacağın akü boşa kürek çekmek olur..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Teşekkürler abi, bu durumda araç çalışırken klimayı, arka cam rezistansını veya elektrik tüketen diğer cihazları açtığımızda far ışığının az da olsa sönükleşmesinin müsebbibi olarak aküyü göremeyiz değil mi ? Böyle bir algı var  da sitede :)

Sadece siteyle sınırlı değil Burak, servislerde bu yönde yorumluyor ki bende şarj dinamosuyla ilintili olduğunu düşünenlerdenim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Gökhan, sorunun ilk kısmını biraz karışık sormuşsun ama şöyle bir sınır var, alternatörün şarj kapasitesine de bakmak lazım, o kapasitenin üstünde koyacağın akü boşa kürek çekmek olur..

selman abi bende bunu merak ediyordum işte :) burak abinin dediği gibi klima,arka cam buz çözücüyü açınca falan farlarda kısılma söz konusu oluyo yüksek amper kullanmak bu sorunu çözermi acaba diye düşündüm.yaz aylarında fazla farketmiyo ama kışın elektronik aksamları çalıştırdığımız için bariz fark oluyo

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Peki yatan arabayı bu değerlerin hangisi ilgilendiriyor? Yani hangi değeri yüksek olan akü daha uzun süre yatabilir ve ilk basışta çalışır? İklim olarak Akdeniz iklimini baz alırsak...

Gökhan, sorunun ilk kısmını biraz karışık sormuşsun ama şöyle bir sınır var, alternatörün şarj kapasitesine de bakmak lazım, o kapasitenin üstünde koyacağın akü boşa kürek çekmek olur..

abi dediğin aynen doğru alternatörün şarj kapasitesine orantılı akü alınmalı yoksa alternatör yorulur vede diotlara zarar verir bide yük binen alternatör aracınızıda boşuna yorar dediginiz far rezistans kalorifer yada klima acıkken rolanti düşmesi yada farda sönüklük olayı olur ha şunu da söyleyim 60 yerine 72 amper takmak fazla bi degişiklik göstermez ama daha fazla yükseldiğinde dediklerim olur

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

selman abi bende bunu merak ediyordum işte :) burak abinin dediği gibi klima,arka cam buz çözücüyü açınca falan farlarda kısılma söz konusu oluyo yüksek amper kullanmak bu sorunu çözermi acaba diye düşündüm.yaz aylarında fazla farketmiyo ama kışın elektronik aksamları çalıştırdığımız için bariz fark oluyo

bu olayı tamamen çözmek isterseniz alternatörünüzü daha kuvvetlisi ile değiştirmeniz gerekir özellikle müzik tesisatına cok önem verenler bunu bilir ve ihtiyaç duyarlar hatta cok kuvvetli müzik tesisatı olanlar elektriğin azalmasını engellemek için yüksek nanoforat lı kapasitör(kondansatör)kullanırlar

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

abimize de teşekkürler.amper olayını tamamen açıklığa kavuşturup bizleri aydınlattığı için..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

sağol hakan abi :) tabi 24 olayını zorda kalınca mecburen geçici olarak yapıyodum,devamlılığını merak etmiştim :) ama o zamanda nasıl basıyo marşı yahu ışık hızı gibi mübarek :D

24v değildir o. paralel yapıyorsunuzdur. yoksa duman olur tesisat...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben bu konuda biriki noktayı atlamışım.

Biiir: Herşeyden önce, akünün akü için ayrılan yere sığabilmesi lazım.

Yan koltuğa koyup bağlayamazsınız haliyle.

İkiiii: Akü kadar, akü kabloları da önemli. Ben üşenmem, değiştirip 2GA filan cinsinden (bildiğin dolmaparmak kalınlığı yani) kablo çekerim.

Yoksa, darboğaz yaratırsınız, yazık olur.

Kablo kadar terminaller de önemli. Hem sıkı, hem de tertemiz olacaklar.

Terminal demişken, eğer oksitlenme varsa, mutlaka temizleyin.

En kolay ve garantili yöntemi ise şöyle:

Bir kaba bolca (3-4 yemek kaşığı gibi) karbonat koyun. Yanında kaynar derecede sıcak su da olsun. Ama su ayrı olsun.

Akünün kutup başını sökün, kablosu yettiği kadar çekip karbonatlı kabın içine sokun. Üzerinde de sıcak suyu doldurun. Yaklaşık 30 saniye - 1 dakika içinde tertemiz olacaklar.

Sonra, akünün kutup başını fırça ve ince zımpara ile pırıl pırıl yapın, her şeyi kurulayın ve takıp bir güzel sıkıştırın.

En önemlisi de, bu tertemiz bağlantının hava ile ilişkisini kesmek.

Bağlantının üzerine gres sürebilirsiniz. Darda kalırsanız saç spreyi bile olur. Ama güzelce kaplansın ve hava almasın.

Yıllarca sorun çıkarmaz.

O bağlantılardan çok yüksek akım geçiyor, saygı göstermek lazım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.