mazdamx-5

Enjektörler hakkında

Enjekör Nedir?

Elektronik enjektörler mekaniklerin aksine sürekli açılıp kapanarak çalışır. Enjektör açıldığında benzin basıncı ile benzin ince delik veya deliklerden emme manıfoldundan geçen havanın üzerine püskürtülür.Bölece küçük partiküller halindeki yakıt yanma odasına doğru harekete geçer.Enjektörün püskürttüğü benzin miktarı benzin basıncı, meme büyüklüğü ve duty cycle (enjektörun açık kalma süresi) ile doğru orantılıdır.Ayrıca temiz olmayan meme püskürtülen benzin miktarını olumsuz etkileyebilir.

Duty Cycle(Enjektörün açık kalma süresi)

Nekadar benzin işeneceği sadece benzin basıncıyla değil aynı zamanda enjektörün açık kalma süresiylede ilgilidir, bu süreye biz injectorduty cycle diyoruz.

Enjektörün açılıp kapanma süresi milisaniye cinsinden ölçülür.. Enjektörlerin kapasiteresi sürekli açık kaldıkları zamanla belirlenir. Buna %100 duty cycle denir. Eğer bir enjektör %100 duty cycle daysa hiç kapanmıyor sürekli açık kalıyor demektir. Yüksek performans kullanımında enjektörlerin duty cycle değerinin tam gaz durumunda %70 ile %90 arasında olması istenir,başka bir değişle kapasitelerinin %70 ile %90 arasında çalışmaları istenir . Böylece enjektörün aşırı ısınıp tıkanmasına engel olunmuş olur. Enjektörler içerisinden geçen benzin tarafından soğutulur. Sürekli açık kalan enjektör (%100 duty cycle) aşırı ısınabilir buda enjektörünüzün ömrünü kısaltır.

Benzin Basıncı

Enjektörün püskürdeceği benzin miktarı aynı zamanda benzin basıncıyla doğru orantılıdır. Düşük basınç az benzin püskürtülmesi ve atomizasyonu olumsuz etkiler. Dunyada enjektörlerin püskütrebileceği benzini test ederken herzaman 3 bar benzin basıncı kullanılır. Bu bi dünya standardıdır.

Bazen sadece enjektörü büyütmek benzini arttırmak için yeterli olmayabilir. Bu uygulamanın yüksek kapasiteli benzin pompası, yüksek kapasiteli benzin rayı (fuel rail), yüksek kapasiteli benzin hattı, benzin regülatorü gibi parçalarla desteklenmesi gerekmektedir ve bütün bu parçaların bvirbiriyle uyumlu çalışması gerekir. Öneğin yüksek kapasiteli benzin pompası ve büyük enjektör taktınız ama benzin rayınız yeterli akışı sağlmıyorsa bu yaptığınız işlemler hiçbi fayda sağlamayacaktır size. Benzin sistemindeki tum parçaların birbiriyle uyumlu çalışması gerekmektedir. Başka bir değişle tüm parçaları birden yüksek kapasitelileriyle değiştirmelisiniz

Akım Tipi ve Kotrol Mekanizmaları

Enjektörleri kontrol eden aracın ECUsu yani beyinidir.Enjektörü kontrol eden sistem aracın beyini içerisinde bulunur. Sizin bu beyinin injektörleri nasıl kontrol ettiğini bilmelisinizki ona göre enjektör kullanın. Yanlış akım tipi enjektör zamanlamasının yanlış çalışmasına sebep olur.Böylece enjektörler tam zamanında yani emme valfi açılmadan biraz önce benzin püskürtmesi gerekirken bunu daha erken veya geç yapmasına neden olur. Buda aracın üst devirlerde problem çıkarmasına sebep olur.

Enjektörler elektromanyetik kuvvete uyguladıkları dirence göre sınıflandırılır. Bu direnç ohm cinsinden belirtilir.Yüksek dirençli (High impedance) enjektörler 12-16 ohm da çalışırken, Düşük dirençli enjektörler (Low impedance) genellikle 2-5 ohmda çalışır.

Enjektör kontrol sistemleri (Injector drivers) genellikleçalışma şekillerine göre 2 tipde olur. Saturated ve Peak&Hold. Saturated tipde kontrol sağlayan sistemler genellikle çoğu arabanın orjinal sistemidir çünki üretim maliyeti düşüktür ve sistem olarak basittir.Bu tip sistem az eletrik tüketir, az ısınır böylece servis ömürleri daha uzundur, fakat tepki süreleri düşüktür.

Peak and hold tipde çalışan sistemler, yüksek kapasiteli ve düşük dirençli enjektörlerden oluşur ani ve yüksek voltajla enjektörün çok çabuk açılması sağlanır ve voltaj azaltılarak enjektörün açık kalması sağlanır. Peak & Hold sistemler yüksek ve düşük ohm daki enjektörlerle çalışabilir fakat enjektor yüksek kapasiteli olmalıdır (High flow).Fakat düşük ohm lu enjektörler Saturated tipdeki kontrol sistemleriyle kullanılmamalıdır, yoksa kontrol mekanizması yuksek voltajdan dolayı zarar görebilir.

[eklenti sistemin çökmesi sonucu silindi]

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hadi hayırlısı bakalım, sonra bana kötü söyleme ama derslerini aksatıpta Mücahit abime uydum diye  :D

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Yok abi zaten 2 gündür girmediydim  fark etmişindir herhalde.Yokluğum hissedildi mi abi?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

saol abi ama artık yatıyorum,yoruldum walla.İyi geceler.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Arkadaşlar,

Konu açılmışken bir bilgi vermek istiyorum.

Geçenlerde 1-2 ufak problem için arabayı özel bir servise götürdüm. Problemlerden biri gaz pedalının özellikle sabahları takılması idi. Usta problemi ilk tetkikinde teşhisi koydu. Bu araba kurum yapmış dedi. Ben de tabii kös kös baktım.

Velhasılı usta gaz telinin bağlı olduğu mekanizmayı söküp oradaki kurumu temizledi ve benzine enjektörleri temizleyen bir madde ekledi  ve dedi ki  eskiden arabalar karburatorlu iken bu problem yoktu ve sadece dizellere uygulanırdı bu madde ama Turkiye de enjektorlu benzinli arabalarda pek uygulanmiyor. Her 40.000 km de uygulanmasinda fayda var.

Eğer çok pahalı birşey olsa pazarlamacılık yapıyor diyecem ama 35 YTL lik bir şey. Bu maddeyi koyduktan sonra benzin bitene kadar devirli kullan ve bundan sonra da çok devirsiz kullanma zira bu problem devirsiz kullanmaktan kaynaklanıyor dedi.

Bilginize.

Arabayı teslim alirken acelem olduğu için detay almadim ama detaylandirinca buraya eklerim bilgiyi.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

gecmiş olsun öncelikle, sorunun ucuza hallolmuş detayları beklioruz

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bulent, arabanın ilk sahibi bir bayanmış ve araba uzun süre garajda yatmış. Arabanın sağıyla soluyla hiç ilgilenmemiş. Arabanın içi dışı temiz ama teknik olarak biraz daha uğraşmam gerekecek. Zaten bir Mersin yapıp biraz yüksek devirlerle gezinince araba kendine geldi. Şimdi fırsat buldukça zorluyorum guzuyuki garibim potansiyelinin farkına varsın ;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bulent, arabanın ilk sahibi bir bayanmış ve araba uzun süre garajda yatmış. Arabanın sağıyla soluyla hiç ilgilenmemiş. Arabanın içi dışı temiz ama teknik olarak biraz daha uğraşmam gerekecek. Zaten bir Mersin yapıp biraz yüksek devirlerle gezinince araba kendine geldi. Şimdi fırsat buldukça zorluyorum guzuyuki garibim potansiyelinin farkına varsın ;)

ne kadar olduki alalı Burak??

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kasım sonunda aldım.. 4 ayı bile doldurmadı daha ama benim de pek bir farkım yok. İşe servisle gelince garibim yatıyor evin önünde.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Kasım sonunda aldım.. 4 ayı bile doldurmadı daha ama benim de pek bir farkım yok. İşe servisle gelince garibim yatıyor evin önünde.

aynı dönemde almışız o zaman yatmasın sen bırak bana ben burda paralı yolda acarım motoru :tey:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.