mazdamx-5

Jant alınırken nelere dikkat edilmeli?

Çoğumuz jantları otomobilin çekiciliğini arttıran dış görünüm unsurlarından biri olarak biliriz. Ancak jantlar, sadece otomobilin görünümüne değil, performansına ve yol tutuşuna önemli katkıda bulunur.

Otomobil teknolojisinde kısa sürede yaşanan baş döndürücü gelişmeler, motor ve karoser kadar jantların tasarımında da kendini gösteriyor. Özellikle jantın ağırlığı, ölçüleri, konstrükisyonu ve dizaynında yapılan değişiklikler, otomobillerin performansını ve

yol tutuşunu önemli ölçüde arttırıyor. Bununla birlikte, son yıllarda yapılan araştırmalar jantın, fren sisteminin soğutulmasında da etkili olduğunu gösteriyor. Bu nedenle jant hazırlanırken, mümkün olduğunca dayanıklı ve aynı zamanda kollu tasarım olmasına dikkat ediliyor. Otomobil yol alırken, jantın rotasyonuyla sirküle edilen hava, kolların arasından fren diskine iletiliyor ve böylece frenlerin daha verimli olması sağlanıyor.

Ölçüsü nasıl olmalı ?

Otomobilin motor gücü, ağırlığı ve büyüklüğü gibi unsurlar, jant ölçülerinin belirlenmesinde büyük rol oynuyor. Yüksek güç üreten bir motorun gücünü yola aktarabilmesi için çekişinin iyi olması, bunun için de lastik yüzeyinin uygun genişlikte olması gerekiyor. Dolayısıyla lastikle jant genişliği uyumlu olmalı. Küçük sınıftaki otomobiller için 12 inçten başlayan jant çapı, büyük ve yüksek performanslı otomobillerde 20 inçe kadar çıkıyor. Jant malzemesinin dayanıklılığı da önemli bir faktör. Özellikle ülkemiz yol şartları göz önüne alınacak olunursa, jantın sağlamlığı daha da önem kazanıyor. Çünkü kalitesiz bir jant, darbelere dayanıklı olmadığı taktirde ölümcül kazalara neden olabiliyor. Çelik ve hafif metal alaşımlı olmak üzere iki gruba ayrılan jantlar, motorsporlarından elde edilen tecrübelerle geliştiriliyor. Böylece daha sağlam ve uzun ömürlü olması sağlanıyor. Alüminyum, çelik, titanyum, magnezyum ve son alarak da karbonfiber malzemesinin de katılımıyla farklı ağırlık ve dayanıklılıkta üretilen jantlar, tek ya da çok parçalı olabiliyor.

Çok parçalısı daha avantajlı

İki veya üç parçadan oluşan bir jantın, tek parçalıya göre önemli bir avantajı, daha sağlıklı ve tamir edilebiliyor almasıdır. Herhangi bir darbe nedeniyle jantın kenarı hasar hasar gördüğünde, sadece o parçanın değiştirilmesi mümkün oluyor. Ancak tek parçalı bir jant zarar gördüğünde yenisiyle değiştirmek gerekiyor. Çok parçalı jantın bir diğer kolaylığı, her tip otomobilde kullanılabilmesi.

Farklı ölçülerdeki ara parçalar kullanılırken, jantın ka, jantın karosere göre içeri veya dışarıya doğru konumlanması sağlanıyor. Böylelikle iz genişliği de değiştirilerek, otomobilin yere tutunma gücü artırılıyor. Jantın göbeği olarak adlandırılan bölüm de yine lastiklerin öz genişliğini etkiliyor. Uluslar arası olarak ET harfleriyle simgelenen ofset değeri, jant dış kenarının (O çizgisi) poryaya olan uzaklığını ifade ediyor.

Jant alırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur üreticilerin belirlediği değerlerin dışına çıkılmaması. Türkiye'de hem yerli hem de ithal birçok jant markası var. Jantların TSE standartlarına uygunluk belgesi mutlaka olmalı.

Alıntıdır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Görmedi bende oturdum burda bekliyordum İrfanı sen geldin  :D

Eline sağlık Aras

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ahanda geldim :D_bi okiyim şunları :P

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

çok parçalı jant çok pahalı  ;D

nası bişi o çok parcalı jant???

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent abi bu jant 3 parçalı  ;)

[eklenti sistemin çökmesi sonucu silindi]

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bülent abi bu jant 3 parçalı  ;)

yekpare gibi duruyor ama :tey:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

İrfan çok ayıp Abime bizmi cevap vereceğiz nerdesin  ;)

ohooo jantcı İrfan usta uyumaaaaa

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yaw yazıyo ya en üstte işte ;D

3 parcayı birleştirerek 1 jant yapıyo işte adamlar, hani bazı bisiklet jantlarının 2 parca olması gibi bi parcası zarar görürse komple degiştirmek yerine jantı, zarar görmüş 3te 1lik kısma denk gelen bölüm degiştiriliyor ;)_ayrıca belki bu yolla tek bloktan kesilmediği için daha hafif jantlar üretiliyor olabilir :(

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

yaw yazıyo ya en üstte işte ;D

3 parcayı birleştirerek 1 jant yapıyo işte adamlar, hani bazı bisiklet jantlarının 2 parca olması gibi bi parcası zarar görürse komple degiştirmek yerine jantı, zarar görmüş 3te 1lik kısma denk gelen bölüm degiştiriliyor ;)_ayrıca belki bu yolla tek bloktan kesilmediği için daha hafif jantlar üretiliyor olabilir :(

hikaye yani 3 parcalı die 3 jant parasına cakıyolar :2funny:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.