Zotone

Mazda Tuhaf İşler

Yine forumdonanımhaber de yer alan Zoom-Zoom isimli kullanıcının beğenerek okuduğum bir yazısını aynen ekliyorum buraya, beğenize..

Aslında dün akşam @gorkemuse arkadaşıma alıntı yaparak uzun bir yazı yazmıştım fakat forumun cilvesi işte nasıl olduysa geri tuşuna basmışım ve bütün yazı yalan oldu.Bende o yılgınlıkla "Japonlar'ın çoğu 10 yıl öncesinin şanını tüketiyor" deyip bıraktım.Dünkü yazımın bir benzerini hem @gorkemuse hemde @preso arkadaşıma hitaben tekrar yazmak isterim.

Evet,Japonlar son 10 yıldır bir durgunluk içerisinde.Honda en iyi Civic kasasını 1996'da yaptı.Vtec çok başarılı bir teknoloji ama artık eskidi.Egzoz emisyon yasaları Vtec'e asfaltın diğer yüzünü gösterdi.Toyota tasarımdan çaktı.Japonların çoğunun güncel ve üretimde spor modeli kalmadı.S2000,Type'R,Supra,Nsx,Silvia hepsi tarih oldu.Mitsubishi,Evo'nun fişini çekti.Subaru yeni İmpreza ile harakiri yaptı.Rx-8 efsane(Rx-7)nin şanını tırtıkladı.Nissan'ın ise kaderi diğerlerinden farklı oldu.Kendini Renault'un kollarına bıraksada son 10 yılın en başarılı Japon aracını yaptı(GTR).Kabına sığmayan Mazda iyice asileşti ve Ford'tan hisselerini geri aldı "ben kendi yoluma bakarım,Rotary'den vazgeçmem" dedi.

Sonrası çocuklara masal tabi;

Zaten 60 yıldır tek Rotary üreticisi olan Mazda eksantrikliğini yine konuşturdu."Miller(Ralph Miller) amca bir teknoloji bulmuş(Miller Çevirimi) sallayan yok,ben önemsiyorum,zarar da etsem,motorda patlasa kullanacağım arkadaş" dedi ve dediğini yaptı.Önce Xedox'lara sonra seri üretim Mazda 2 lerdeki 1.3 motorlara entegre etti.Sorsan kimse bilmiyor,anlatsan anlayan yok,servisteki ustaya anlatana kadar imanım gevredi.Zaten sonunda da usta "o öyle olmaz" dedi çıktı işin içinden.

Mazda'daki manyaklıklar bununla bitmedi.

Baktılar bu pistonlu motorlar ööyle rahat rahat çalışıyor,biraz sıkıştıralım şunları dediler.Mühendisler hızını alamadı 14.0:1 gibi acayip bir sıkıştırma oranı çıktı ortaya.Çevreden dalga geçenler oldu "abi niye uğraşıyonuz böyle boş işlerle,tak turboyu al gücü".Baş mühendis cevapladı "sorunsuz olacak yeğenim" dedi.

İ-stop'a sardılar sonra,milletin sistemi şöyle bir incelediler.Tamam ışıkta durunca motor duruyordu ama kalkarken aküsü bitmiş külüstür gibi geç çalışıyordu.Sorunu ve çözümü Kenichiro Saruwatari'nin ekibi buldu.Diğerlerinin motoru durduğunda pistonların bir kısmı üst ölü noktada bir kısmı alt ölü noktada duruyordu.Baktılar,pistonlar tam ortada durunca motor çalışma başlangıcında hemen patlamaya devam edip hızlıca çalışıyor.Hemen uyguladılar.Sonradan "yılın teknolojisi ödülünü" aldı bu sistemleri.

Mazda manyak dolu,manyak olmayanıda fabrikanın kapısından çeviriyorlar zaten,"olmaz birader sen çok akıllısın bize deli lazım" diyerek.

Mesela bir tanesi var ismi Shigeo Mizuno,Mazda Japonya'da Program Müdürü.Bir gün Mazda 2'ye bakıyor,çevresinde mühendisler var."Hafifletelim bu aracı" diyor.Mühendislerin gözlerinde "nasıl,ne kadar" bakışları oluşuyor.Sonra ağzından baklayı çıkartıyor,"100kg atalım bu araçtan".Bu sefer mühendislerin bakışları "bu adam iyice delirmiş" bakışlarına dönüşüyor.Herşey yerli yerinde,ne eksik ne fazla,motoru çıkarsan araba gitmez,kapıları söksen millet dışarı uçar,koltukları çıkarsan kıçını koyacak yer bulamazsın.Nereden atılacak bu ağırlık? Shigeo konuyu detaylandırıyor,"gövdeden 30kg,şasiden 20kg,kapılardan 10kg atacağız" diyor.Mühendislerin kafa karışıyor 30 20 10 daha 60 eder "bu adam hesaplamayıda unutmuş,bunamış iyice" diye düşünüyorlar.Fakat ağırlığı azaltmanın önemini iyi bildikleri için seslerini çıkartmıyorlar "60kg...çok zor ama belki yapabiliriz" diye fikir belirtiyorlar.Shigeo sözlerini kesiyor."100kg hafifleyecek"."İyi ama üstadım geri kalan 40kg yi nerden bulupta atacağız" diyorlar.Ağaç değilki bu sallayasında meyveleri düşüp hafiflesin.Deli,kendisini bu sefer tam tasdikliyor."Bütün aracı civatalarına,somunlarına,vidalarına,en ufak parçasına kadar sökün,her vidadan 1 gram atarsak geriye kalan 40kg ıda atabiliriz".Mantıklı fakat uğraşlı bir iş.Mühendisler meseleyi daha fazla uzatmıyor ve girişiyorlar işe.İplikle kumaş dokur gibi aracı en ince ayrıntısına kadar dokuyorlar.Her parçayı hassas tartılarla ölçüp gram gram hafifletiyorlar.Sonunda tam 100kg atıyorlar araçtan."Madem Mazda 2'ye yaptık diğerlerine haksızlık olur" düşüncesi ile bütün araçlarına bir bir uyguluyorlar bu işlemi.

Mazda 2,3,6 nın yeni kasalarına bakın hepsi eski kasalarından tam 100kg hafiftir.

Dedikodular başlıyor tabi."Malzemeden çaldılar,dayanıklılığı azaldı bu araçların".Mazda "el mi yaman bey mi yaman" diyor.Sokuyor bütün araçlarını Euro Ncap'a.Eski kasaları 4 yıldız olmasına rağmen yeni kasalarının hepsi 5 yıldızı kapıyor.Donanımı yükseltiyorlar,konforu,sessizliği,güvenliği her şeyi geliştiriyorlar tüm bunlara rağmen ağırlığı azaltıyorlar.İşte başarı budur.

2 tonluk araca 500hp motor koymak tamam ama ağırlığı azaltmanın zorluğu başka.Ama yapıyor bu adamlar.

;)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

hoş yazı, herkes bilmez bunları... kim yazmışsa dersine iyi çalışmış. Tebrik ederim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Konuya ufak bir hort yaptım okumayan arkadaşlar okusun diye,gerçekten çok güzel bir yazı.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Valla bravo.Yazan arkadaşın ellerine sağlık.Buarada 90 model 929 la 91 arasındada 100 kglik fark var.. :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

ben mazdayı ilk baş yerden yere vuruyor sandım sonra baktım övüyormuş meğerse son 2 3 cümlede anladım e hani deliydi bunlar:) hakkaten vidalardanmı hafifletmişler yavv

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

zoom zoom sevgimi depreştirdin eline sağlık.

markalardaki durgunluk, artık elektrikli araçlara yönelme ve bu kulvarda ARGE çalışmalarına efor harcama olabilir diye düşünüyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Paylaşım için teşekkürler...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hakkaten çok güzel bir yazı yazmış arkadaş. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Arkadaşımız güzel bir yazı yazmış. Tebrikler. Bence tuhaf işlerden bazıları: Arabamla yolda giderken yada bir yere park ederken insanların tekrar tekrar arabaya bakarak yanınızdan geçmesi ve yanındakilerle fısıldaşması; bir çok arkadaşımın arabayı görüp hayırlı olsun aşamasından sonra arabayı incelemeye başladıklarında ağızlarının bir karış açık kalması ve "adamlar yapmış, bu Japonlar bu işi biliyor" tarzında yorum yaptıktan sonra daha fazla para vererek aldıkları Alman, yada Fransız yapımı arabalarına binmek zorunda kalmaları ...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

farklı olmak çok güzel. Ben focusla kırmızıda bir duruyorum önümde focus yanımda focus. Arkadan sellektör aynadan bir bakıyorum focus. bu ne la? Eğer mazda çok tutulan satılan olsa gözümde bu kadar değeri olmazdı. Zamanında magnezyummuş subap diye almadık kader işte focusta aynı olay oldu japonların ahı tuttu:)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.