Jump to content

Mazda ‘i-ELOOP’. İlk Kapasitör Tabanlı Rejeneratif Fren Sistemi


okkko
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Binek Araçlar için Dünyanın İlk Kapasitör Bazlı Rejeneratif Fren Sistemi Mazda ‘i-ELOOP’

Mazda Motor Corporation binek araçlar için kapasitör kullanan dünyanın ilk rejeneratif fren sistemini geliştirmiştir. Mazda’nın ‘i-ELOOP’ adını verdiği bu çığır açan sistem 2012 yılında Mazda araçlarında kullanılacaktır. Sık sık hızlanma ve frenlemenin olduğu fiili sürüş koşullarında, ‘i-ELOOP’ yakıt tüketimini yaklaşık %10 oranında azaltır.

Mazda’nın rejeneratif frenleme sistemi, yüksek miktarda elektrik depolayabilen elektrikli bir komponent olan kapasitörü kullandığı için benzersizdir. Aküler ile karşılaştırıldığında, kapasitörler hızlı bir şekilde şarj veya deşarj edilebilir ve uzun süreli kullanımlarda bozulmaya karşı dayanıklıdır. ‘i-ELOOP’, yavaşladıkça aracın kinetik enerjisini etkin bir şekilde elektrik enerjisine dönüştürür ve elektrik enerjisi klima, ses sistemleri ve çeşitli diğer elektrikli komponentler için harcar.

Rejeneratif fren sistemleri, bir yakıt tasarrufu teknolojisi olarak gittikçe popüler olmaktadır. Araç yavaşladıkça elektrik üretmek için elektrik motoru veya alternatör kullanırlar; bu şekilde, aracın kinetik enerjisinin bir kısmının geri dönüşümü sağlanmış olur. Hibrid araçlardaki rejeneratif fren sistemleri genellikle büyük bir elektrik motoru ve bu işlem için ayrı bir akü kullanırlar.

Mazda, otomobillerin hızlanma ve yavaşlama mekanizmalarını inceledi ve araç her yavaşladığında hızlı bir şekilde elektrik geri dönüşümü sağlayan oldukça verimli rejeneratif fren sistemini geliştirdi. Hibrid araçların aksine, Mazda’nın sistemi ayrı bir elektrik motoru ve aküye ihtiyaç duymaz.

          

111125a.jpg

Mazda’nın ‘i-ELOOP’ rejeneratif fren sistemi

‘i-ELOOP’ yeni bir 12V-25V değişken voltajlı alternatöre, düşük rezistanslı elektrikli çift katmanlı bir kapasitöre ve DC/DC dönüştürücüye sahiptir. ‘i-ELOOP’, sürücü gaz pedalından ayağını çektiği ve aracın yavaşlamaya başladığı andan itibaren kinetik enerjiyi depolamaya başlar. Değişken voltajlı alternatör, enerjiyi depolanmak üzere Elektrikli Çift Katmanlı Kapasitöre (EDLC) göndermeden önce, yüksek verimlilik için 25 V elektrik üretir. Araç içinde kullanım için özel olarak tasarlanmış olan kapasitör, saniyeler içerisinde tamamen şarj edilebilir. DC/DC dönüştürücüsü, aracın elektrikle çalışan komponentlerine enerjiyi dağıtmadan önce voltajı 25 V’tan 12 V’a düşürür. Sistem, gerekli olduğunda araç aküsünü de şarj eder. ‘i-ELOOP’  araç yavaşladığı zaman çalışır ve motorun elektrik üretmek için yakıta duyduğu ihtiyacı azaltır. Bunun sonucu olarak, “dur-kalk” lı sürüş koşullarında yakıt tüketimi yaklaşık %10 oranında azalır.

‘i-ELOOP’ adı “Intelligent Energy Loop” (Akıllı Enerji Döngüsü)’dan gelmektedir ve Mazda’nın akıllı bir şekilde enerji döngüsünü sağlama çalışmalarının örneğidir.

‘i-ELOOP’, motorun çalışmadığı süreyi arttırabilmek için Mazda’ya özgü ‘i-stop’ rölantide durdurma teknolojisi ile birlikte çalışmaktadır.

Mazda, içten yanmalı motora sahip araçların verimliliğini, çığır açan SKYACTIV TEKNOLOJİSİ ile maksimuma çıkarmak istemektedir.  Mazda, bunu i-stop, i-ELOOP ve yakıt tasarrufunu olumlu yönde etkileyen diğer elektrikli aygıtlar ile birleştirerek, tüm müşterileri için Zoom-Zoom sürüşünün yanı sıra mükemmel bir çevre performansına sahip araçlar sunmaya çalışmaktadır.

42. Tokyo Motor Show’da, Mazda i-ELOOP sistemini SKYACTIV TEKONOLOJİSİNE ve KODO - Canlı Hareket tasarım temasına sahip gelecek nesil sedan olan TAKERI konsept aracında tanıtacaktır.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

güzel bir teknoloji. daha önce sanırım vw araçlarındada buna benzer birşeyler çıkmıştı. aslında benim düşüncem frenleme sırasında fren diskleri yada kanpana ile değilde bir jenaratör ile elektriği depolamaktı..

madem içten yanmalılar devam edecekler, çok verimli olmak zorundalar

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bu teknoloji elektrikli dizel benzinli tüm araçlarda işe yarıyor dimi, yani  benzinli araçlarda bile depolanan elektrik enerjisiyle klima falan çalıştırıyor  tüketimi artırmıyor sanırım...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bunun motorla bir alakası yok dediğin gibi. Daha çok destek sistemlerinin çalışmasını sağlayacağı için motorun ürettiği gücün tamamı araç için kullanılıyor anladığım kadarı ile.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

çöp kamyonlarındaki kers sistemine benzer bişey sanırım.ama bineklerde %10 tasarrufdan bahsediyorlar gerçekten iyi bir rakam.kağıt üstünde bulemotion golflerde buna benzer rakamlar yakalanmış

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hem 14:1 SKYACTIV'li, hem i-stop'lu hem de i-Eloop'lu bir Mazda'nın yakıt tüketim değerini tahmin edebileniniz var mı acaba? :o

hocam o yakmıyormuş, yakıtı geri veriyormuş  ;D ;D ;D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hem 14:1 SKYACTIV'li, hem i-stop'lu hem de i-Eloop'lu bir Mazda'nın yakıt tüketim değerini tahmin edebileniniz var mı acaba? :o

valla teknolojinin gelişmesi ve beğendiğimiz araçlara uygulanması güzel bir durum. dediğiniz gibi acayip ekonomik olacak artık mazdalar.
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hem 14:1 SKYACTIV'li, hem i-stop'lu hem de i-Eloop'lu bir Mazda'nın yakıt tüketim değerini tahmin edebileniniz var mı acaba? :o

Sadece onu değil bir de fiyatını tahmin edin :D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

frene basınca nasıl elektrik ürettiğini tam şeedemedim :D

ettim: google çevirisi kafa karıştırıyor biraz  :sopa: bu frene basınca elektrik üretmiyor , araç boşta giderken oluşan ataleti çeviren elektrik motoru kullanıyor. ondan ürettiğini de klima cart curt ıvır zıvırda kullanıyor. Klimanın yakıtı artırdığını biliyoruz zaten, motordan tüm elektrikli parçaların yükünü aldığınızda %10 tasarruf mantıklı görünüyor.

ve muhtemelen aracı kapattığınızda pil gibi bir depolama sunmayacaktır, belli bir yol gittiğiniz sürece tasarruf sağlayacağını düşünüyorum. bu arada kullanılan elektiriği de paylaşan (kapasitör-akü arasında) bir sistem var demek ki. yazılım ayağı da var o işin.. iyi dengelenmesi lazım. Bu japonlar yapıyor abi  :hi:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

fren yok , gazdan çekme var,atalet var  :)

Fatih, sistem tamamen fren üzerine çalışıyor. Fren yaptıkça oluşan kinetik enerjiyi bir kapasitörde depoluyor. Yani depolamada var. GEri kalanlar senin anlattığın gibi . Kapasitörde depoladığını motor dışındaki ekipmanlara kullanarak tasarruf sağlıyor

F1 de bunun benzeri bir sistem var KERS adında. O ise tüm gücünü motora vererek ek HP sağlıyor araca

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ondan ziyade Fatihcim, tüm Mazda'larda Asalet var.. ;)

atalet, asalet, zerafet , ne ararsan eheh sahiplerine de bulaşıyor galiba zamanla :P

Kocaman hacı abi "'i-ELOOP' features a new 12-25V variable voltage alternator, a low-resistance electric double layer capacitor and a DC/DC converter. 'i-ELOOP' starts to recover kinetic energy the moment the driver lifts off the accelerator pedal and the vehicle begins to decelerate. "

burada fren neyin göremedim . frene basınca nasıl elektrik üreteceğini de çözemedim. fren diski yerine sürtünme sıcaklığını elektriğe çeviren bir şey mi kullanıyor yani ,nasıl bişi var ki ?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

abi baktım yok frenle felan alakası yok . volan dişlisine yerleştirilen bir dinamodan ibaret olay.

KERS; arka tekerlekleri birbirine bağlayan ana milin ortasına yerleştirilmiş volanın, fren esnasında sağladığı dönme enerjisini[1] CVT adındaki özel bir vites kutusu ile devirlendirerek dinamoya kadar uzun bir mille iletir.[2] Devamı: http://www.bilgiustam.com/kers-nedir-nasil-calisir/#ixzz1f1VKPhyq

f1 araçlarda peygamber vitesi bulunmadığı için frene basınca oluşan moment diye geçiyor bence. normal kullanımda bu sistem sadece araç hareket ettiğinde şarj edecek . durduğunda da zaten istop yapacak. kalkınca da iloop sonra da bize selam verecek öpecek felan :D

ek: kers in farklı yerlere monte edilmiş, farklı versiyonları da var. ama hepsinin mantığı aynı.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...