Jump to content

Fren Balatası Değişiminde Disk Taşlamanın Önemi


godless commie
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)Şimdi... fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.

İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar, o yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.

Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.

Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:

drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır; lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.

Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).

Bir de ek bilgi:

taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.

Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Benim başıma gelmişti. Bu konuda tecrübeliyim anlayacağınız. Balata değişiminde usta ( sözüm ona usta ) ön diskleri tornaya verip arka disklerin gerek olmadığını söyledi ve o şekilde aracı topladı. Servisten çıkar çıkmaz 100 km. yol yaptım. Önlerde hiçbir sıkıntı olmadı fakat arka disklerde fren yok gibi ve fren kullanıldığında aşırı bir sürtme sesi geliyordu. Dolayısıyla lastiklerim elle tutulamayacak kadar ısınmıştı. Çözüm olarak arka diskleri de torna yaptırdık ve her şey normale döndü.  ( bu arada araç Mazda 3 servis ise mitsubıshı yetkili servisi idi. )

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bu tornalama işleminin de bir maksimum sayısı olmalı değil mi? Tecrübeli arkadaşlar paylaşırsa sevinirim. Ben bir kez yapıldıktan sonra tekrar yapılmasının sıkıntılı olduğunu okumuştum.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İşlemin kaç kez yapıldığı önemli değil, disk kalınlığının mikrometre ile ölçülüp her aracın servis manuelinde belirtilen değerlerin altına inip inmediğine bakılır. İnmişse disk mecbur değişecek.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

      Aracımın balatalarını şu ana kadar 2 kez değiştim ve iki kezde torna yaptık, zaten makalede yazıldığı gibi balata değişmeden önce torna mecburi,  balata fren yaparken arada az da olsa diskin yüzeyini siler, değişime gittiğinizde bakın, balatanın diske sürdüğü yer daha çok aşınmıştır işte bu durum olmaması gereken bir durumdur, yeni balataların kendilerine yeni izler açmaları için diskin dümdüz ve eşit olması gerekir aksi halde sürtme, ses ve tutup bırakma olucaktır.

     Diskin değişimi için öngörülen torna sayısı birazda tornanın işlem sırasında düzelttiği mm ye bağlıdır yani torna işleminde az bir aşınma olmuşsa torna atma sayısıda artar.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aracı eksper ettirmeye gittiğim yetkili serviste ön fren balatalar da değiştirilmişti ancak bu işlem için herhangi bir şekilde disklere torna işlemi yapılmadı..

 

Aracı aldıktan sonra yaklaşık 5.000 km sadece ben kullandım ve bu süreçte frenle ilgili hiçbir problem yaşamadım.. Ha aracı sert kullanmam ama yukarıda bahsedilen şekilde bir sorun ihtimali olsaydı bu 5.000 km içinde yaşanırdı heralde  :huh:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Belki yapmışlardır da sana bilgi vermemişlerdir Selçuk. Ne dersin?

Abi diskleri çıkarmadan ayak üstü yapılabiliyorsa bu torna işi belki yapmış olabilirler ancak ben yetkili odasında muhabbet ederken yaklaşık 20 dk. içinde iki balata da değiştirildi. Hatta bir ara uğradım ustayla muhabbet etmek için ama disk üzerinde herhangi bir işlem yapıldığını görmedim.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Evet yapmamışlar anlaşılıyor ki servis bizi kekledi :)

 

Yaklaşık 5.000 km kadar yolu sorunsuz yaptıktan sonra bir sorun olmaz heralde.. aracı babama bırakıp geldim, adamı trafik canavarına çevirmeyelim şimdi :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

sol diskte çok hafif kusurum vardı bende balata değişimi öncesi torna yaptırdım gerçekten faydalı olduğunu düşünüyorum torna yapan kişi 2-3 hakkında daha var dedi hayırlısı

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

bilgilendirmek için birkaç araç ve disk / balata bilgisi paylaşayım

 

1993 mazda 626 aracım  200bin km ye kadar orjinal diskleri ile kullanıldı. 2 kez tornalandı.. birincisi diskler sökülüp tezgahta . ikincisi ise , diskler sökülmeden yavaş devirde ve kaba torna ile araç üzerinde yapıldı..  toplamda 4-5 kere de balata değişmiştir..    

 

Disklere tornalama gerekmesinin sebebi sıcak disklere soğuk su değmesi ile disklerin yamulması ve frene basınca titreme yapması idi..     

 

 

arkadaşımın 2013  Benz C180 'ini 45bin bakımında mengerlere götürdüm..  periyodik bakımda değişecekler listesinde olmamasına rağmen; diskleri ve balataları değiştirdiler..   diskler izin verilen sınırın altına düşmüş. daha fazla kullanılamaz raporu yazmışlardı. 

30 binde balatalar değişmişti.  şimdi de yeni disk e yeni balata takmak zorunda oldukları için balataları da değiştirmiş oldular. 

45 binde disk bitmesini çok yadırgadım.. 2 tane bebeği olanbir aile babası ne kadar sert kullanabilir.

 

 

şirket aracım 2014 sıfır km renault symbol.  ilk periyodik bakımı 20bin km idi..  bakım vakti gelmeden13bin km de balatalar tamamen dibine kadar bitip diskleri çizmeye başlayınca  sadece balataları değiştirdik. 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

eğer torna işlemi yaptıracaksanız mümkün olduğu kadar araç üzerinde yaptırmanız balans açısından daha sağlıklı

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

  • Etiket tabanlı benzer içerikler

    • godless commie
      Yazan: godless commie
      Şimdi... fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
      İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar, o yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.

      Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.

      Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
      drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır; lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.

      Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).

      Bir de ek bilgi:
      taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.

      Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
×
×
  • Yeni Oluştur...