Jump to content

Mazda3 hakkında hazırlanmış tez(http://www.obitet.gazi.edu.tr)


Superas
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

EFSANE YENİDEN YARATILDI

Mazda 3, atletik ve enerjik ruhunu köklü bir efsaneden; Mazda 323’den miras alıyor. Zoom-zoom felsefesinin yenilikçi ruhunu taşıyan, dinamik enerjisi ve sportif dizaynıyla bütün dünyada hayranlık uyandıran yeni bir efsane Mazda3. Performansıyla kusursuz, ergonomisiyle mükemmel, kışkırtıcı tasarımıyla baştan çıkarıcı.Bütünüyle sportif, agresif ve sofistike.

BEKLENTİLERİNİZİ AŞAN; DİNAMİK, KOMPAKT BİR SPOR OTOMOBİL

Kendi sınıfında devrim yaratan Mazda 3, Spor otomobil beklentinizi bütünüyle aşan yeni bir konsept sunuyor. Mazda 3 ve Mazda3 Sport, kişilikli hatları ve sportif çizgileriyle, park halindeyken bile hareket duygusu yansıtıyor. Gövdeyi şekillendiren sert ve keskin hatlar Mazda 3’e agresif ve sofistike bir dış görünüm kazandırıyor. İlk görüşte ve daha sonrasında etkisini kaybetmeyen heyecan verici enerjisiyle Mazda 3 , ona sahip olmanız için “kışkırtıyor”. Mazda 3, dinamik orantılar, dinamik hareket ve dinamik dengeyi yepyeni bir biçimde bir araya getiren bir stil sunuyor. Mazda 3 Sport atletik ve enerjik, Mazda3 ise sportif ve güvenli bir kişilik taşıyor. Mazda’nın ilerici kimliğinin belirgin bir ifadesi olan tasarım, Mazda 6 ile başlayıp Mazda 3 ile devam eden Mazda DNA’sının en güzel örneği.

Mazda 3’te, gövde boyutları geliştirilerek daha etkin bir alan kullanımı sağlandı. Uzun dingil açıklığı, uzun kabin, kısa dingil çıkıntısı ve büyük çaplı tekerlekleri birleştiren dinamik orantılar, uzaktan göründüğünde bile Mazda 3’e dolu bir kişilik kazandırıyor. Gövde silüetindeki yuvarlak sportif hatlar, açılar; gün ışığını alan aralıklar, çamurlukların kişilikli hatları ve diğer sportif özellikler bir araya gelerek araç yol kenarında park halindeyken bile hareket duygusu yaratıyor.

Ön ızgaradan kaput boyunca uzanıp giden çarpıcı dönüşler, iddialı ve göz alıcı çamurluklar, üçgen şeklinde arka destekler ve geniş arka far takımları bir araya gelerek güç ve güven duygusu veriyor.

Dış Tasarım

Mazda3 geliştirme ekibi, hem heyecan verici, hem de konforlu bir otomobil kavramını gerçekleştirmek için yola çıktı: davetkar görüntü ve sürüş zevki anlamında heyecan verici; geniş mekan, kullanıcı kolaylığı ve kalite anlamında konforlu. Tasarımcılar, kavramın “heyecan verici” yanını “atletik ve enerjik” olarak tanımlanan bir dış tasarım teması ile daha da rafine hale getirdiler. Aynı zamanda, gerçek anlamda etkin bir alan kullanımı için gerekli gövde boyutlarını gerçekleştirmeyi de başardılar. Sonuç olarak ortaya çıkan gövde biçimlerinin her biri, Mazda3’ün, Mazda’nın ilerici kimliğinin belirgin bir ifadesi olan Mazda tasarımı DNA’sının eşsiz bir yansıması olduğunun ve Mazda6, Mazda2, yeni marka ikonumuz Mazda RX-8 ile birlikte ana model çizgimizdeki yerini aldığının açık bir göstergesidir.

İyi tasarlanmış bir duruş ve sportif görünüm, 5-kapılı Mazda3 Sport modelin coşturucu performans ve çeviklik kapasitesini açıkça dile getirmektedir. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

Uzun dingil açıklığı, uzun kabin, kısa dingil çıkıntısı ve büyük çaplı tekerlekleri birleştiren dinamik orantılar, uzaktan görüldüğünde bile araca dolu bir kişilik kazandırır. Gövde siluetindeki yuvarlak sportif hatlar ve açılar ve gün ışığını alan aralıklar, çamurlukların kişilikli hatları ve diğer sportif özelliklerle bir araya gelerek araç yol kenarında park halindeyken bile bir hareket duygusu yansıtır. Kaputla bütünleşmiş beş noktalı ızgara Mazda’nın ilerici kimliğini ifade eder. Ön ızgaradan kaput boyunca uzanıp giden çarpıcı dönüşler, iddialı ve göz alıcı çamurluklar, üçgen şeklinde arka destekler ve geniş arka lamba grubu bir araya gelerek bir güç ve güven duygusu yaratır.

Dört kapılı Mazda3 klasik üç-kutu tasarımını izliyor; ancak dinamik orantılar ve ince dönüşler araca spor ve kusursuz ince işçiliğin eşsiz birleşimini kazandırıyor. Tasarımcılar, 5 kapılı modelinkinden daha küçük hale getirmeden kabine spor bir dış görünüm kazandırmak için çok çalıştılar. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

Uzun dingil aralığı, kısa ve yüksek gövde, kısa dingil çıkıntıları ve kompakt görünümlü kabin, aracı geleneksel üç-kutulu sedan tiplerinden büyük oranda ayıran coupe tipi orantıları oluşturuyor. Gövde siluetindeki yuvarlak sportif hatlar ve açılar ve gün ışığını alan aralıklar, çamurlukların kişilikli hatları ve diğer sportif özelliklerle bir araya gelerek araç yol kenarında park halindeyken bile bir hareket duygusu yansıtıyor.

Beş noktalı ızgara Mazda’nın ilerici kimliğini ifade eder ve 5 kapılı modelle tutarlı bir yüz ifadesi yaratmaya yardımcı olur. Belirgin çamurluk kıvrımları, kompakt görünümlü kabinle birleşerek güçlü bir denge ve dinamizm duygusu yaratır. Geniş arka lamba grubu arkadan görünümün etkisini güçlendirir.

Dış Boyutlar

Sınıfının en geniş dingil mesafesinden birine (2.640 mm), sınıfının genel olarak en büyük genişliklerden birine (1.755 mm), sınıfının en geniş iz genişliğinden birine (ön:1.530 mm; arka: 1.515 mm), görece dik yanlara (her A-direği ve dikey çizgi arasındaki açı 20°) ve sınıfının en büyük tam yüksekliklerinden birine (1.465 mm) sahip dış boyutların, ferah bir iç alan elde edilmesinde önemi büyüktür. Aslında Mazda3, ön ve arka omuz mesafesi (sırasıyla 1.394 mm ve 1.371mm) bakımından sınıfında başı çekmekte ve diz mesafesi bakımından da birçok rakibinden önde yer almaktadır.

Bununla birlikte Mazda3, C-segment kategorisinde manevra kabiliyeti en yüksek araçlardan biridir. Örnek vermek gerekirse, dış dikiz aynalarının dış noktaları arasındaki mesafe (1.935 mm) geniş gövdesine rağmen sınıfındaki en kısalardan biridir. Minimum dönüş yarıçapı (5,2 m) geniş dingil açıklığına rağmen, sınıfının en düşük değerlerinden biridir.

İç Tasarım

Genel Bakış

Mazda3, dokusu ve görünümleri özenle seçilmiş malzemelerin de sayesinde, görsel heyecan uyandıran ve sürüş keyfine eklenen genel havasıyla, canlı ve aynı zamanda rahat bir kabin içi tasarıma sahiptir. Kontrol paneli ve kapıların kesimi, açık, geniş bir mekan duygusu ile modern görünümlü bir alan yaratan sade, göze hoş gelen bir biçime sahiptir.

Tasarım Özellikleri

Yolcuları sıkıntı hissi vermeden yumuşak hatlarla saran sade biçimler, türünün ilk örneği dinamik bir ortam elde etmek üzere biçim ve renk verilmiş yan paneller ve fonksiyonel parçalarla bir araya getirilmiştir. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

• Göstergeler, direksiyon, kumandalar ve kabin etrafındaki diğer fonksiyonel parçaların akılcı yerleşimi görülebilirlik ve rahat kullanım sağlar.

Kapı kolları, vites kolu yuvası ve havalandırma mazgallarının çevresi gibi parçalar üzerindeki metalik görünümlü ince işçilik, son derece yumuşak, mekanik bir görünüm ve duygu sağlar.

Gösterge paneli düzgün, sade hatlara sahiptir ve belirgin T şekliyle genişlik hissi verir, sportif bir hava sağlar. Bu etki torpido gözünün hemen üzerindeki kontrast renkli ince, yatay trim panel ile artırılmıştır.

Kontrol paneli merkez bölümünün dayanıklılık ve sadelik amacıyla modüler, düzenli görünen ve işlevselliği artıran düz hatlı bir tasarımı vardır.

Performans gösterge grubu sportif, kompakt bir yapıdadır ve birbirine geçişli üç adet yuvarlak kadranlı gösterge içerir. Her bir göstergenin etrafındaki metal bilezik sportif bir görsel hava katar. Sportif görünümlü kontrol panelinin artalan ışıklandırması (harika bir etki yaratan amber kırmızısı ve mavi ışıklandırma kullanılmıştır) iç ortama daha heyecan verici görsel bir boyut katar. Mazda3'ün performans potansiyelini yansıtan koltuklar destekleme ve en üst düzey kavramayı bir araya getirmiştir. Koltuk döşeme panellerinin kontrast renkleri sportif bir duygu yaratır.

Ses Sistemi

Ses siteminde gelecekteki ortam türleriyle genişletmeye izin veren modüler tasarım kullanılmıştır. Ses bilgileri, sürücünün kolayca görebileceği biçimde gösterge paneli merkez grubunun üst tarafına yakın yatay bir dijital ekranla sunulur. Ses ayarı ve mod seçimi dokunmatik tuşlarla ve sürücünün yoldan gözünü ayırmaksızın kullanabileceği büyük düğmelerle kolaylaştırılmıştır. Altı hoparlör üstün kalitede dinleme ortamı yaratır.Bunun dışında önden beslemeli 6 lı CD çalar ve direksiyondan kumandalı audio kontrolü rakiplerinde olmayan bir müzik kalitesine ulaşılmasını sağlar .

İç Boyutlar

Tasarımcıların hedefi Mazda3'ün temel özelliklerinden birisiydi: ön ve arka koltuk yolcuları için en iyi şekilde kotarılmış bir iç mekan. Bunu elde etmede önemli noktalar genişlik, hareket kabiliyeti, üstün ergonomi ve kullanışlı saklama bölmeleriydi. Aslında Mazda3, ön ve arka omuz mesafesi (sırasıyla 1.394mm ve 1.371mm) bakımından sınıfında başı çekmekte ve diz mesafesi bakımından da birçok rakibinden önde yer almaktadır

Sürüş Pozisyonu

Rahat bir sürüş pozisyonu güvenli ve kolay sürüş için vazgeçilmez olduğundan direksiyon ve sürücü koltuğu birlikte yedi ayrı ayar sunmaktadır. Direksiyon 40 mm aşağı yukarı ayar aralığı ve 50 mm ileri geri ayar aralığına sahiptir. Sürücü koltuğu da 250 mm öne arkaya ayar aralığı (sınıfında en büyük); 55 mm minder yükseklik ayar aralığı (sınıfında en büyük); 15 mm bel ayar aralığı; 60 mm başlık yüksekliği ayar aralığı ve 84° yatırma ayar aralığına sahiptir Direksiyonun ve sürücü koltuğunun ayar ölçüleri ve aralıkları 1.50 ila 1.90 m boylarındaki sürücüler için özellikle uygundur.

Ayrıca, sürücünün kalça noktası tabandan 537 mm, böylece giriş ve çıkış daha kolaydır.

Kabin İçi Saklama Bölmeleri

Torpido gözü 260 mm derinliğe ve sekiz litre kapasiteye sahiptir. Kapağında üç litre kapasitesinde bir tutucu mevcuttur. Torpido gözünün toplam 11 litrelik kapasitesi rakip araçların yaklaşık iki katıdır.

Çift tabanlı orta konsol kutusu ilave saklama bölmesi sağlar. Orta konsol kutusunun arkadan menteşeli kapağının hemen altında, cep telefonu ve benzeri boyuttaki nesneleri alacak büyüklükte, yine arkadan menteşeli bir tepsi bulunur. Tepsinin altında 13 kompakt disk alabilen 3.6 litrelik bir kutu vardır. Kapak ayrı olarak (tepsiye erişmek için) veya tepsiyle birlikte kaldırılabilir (böylece kutuya erişildiğinde kapak tarafından tepsideki nesnelerin hareket etmesi engellenir).

Orta konsol kutusunun ilerisinde (el freni kolunun yanında) ön yolcu koltuğuna doğru açılan bir kapağın altına iki çok boyutlu bardak tutucusu gizlenmiştir.

Ön kapı cepleri, arka kapı cepleri ve koltuk arkası cepleri de ilave saklama bölmeleri olarak sunulmuştur.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bagaj Bölmesi

Arka tekerlek yuvaları arasındaki mesafe 1050 mm ile sınıfının en büyüğüdür, helezon yayların döşeme altına yerleştirilmesi sayesinde bagaj bölmesi C-segment otomobiller arasında en genişlerden biridir ve taban ile yan yüzeyler hemen hemen düzdür. Ayrıca, arka koltuk sırtı 60:40 oranında ayrılan bir tasarıma sahiptir ve iki yanı birlikte veya ayrı ayrı ileri katlanarak düz, genişletilmiş bagaj bölmesi elde edilebilir.

5 kapılı modelin bagaj kapasitesi 300 litredir. Her iki döşeme bölümü düz yerleştirildiğinde ve arka koltuk sırtı öne yatırıldığında bagaj kapasitesi 635 litreye çıkar. Genişletilen bagaj yüzeyi tamamen düzdür ve 1385 mm uzunluğundadır.

4 kapılı modelin maksimum bagaj kapasitesi 450 litredir .

MOTOR & PERFORMANS

MZR Motorlar

MZR motorlar Mazda tarafından 2002 yılında geliştirildi ve 2003 yılında Mazda3 için en uygun hale getirildi. Her bir MZR motoru, gaz pedalı hareketlerine uyumlu tepki verme anlamında doğrusal, gaz pedalı hareketlerine anında tepki verme anlamında canlı ve şehir trafiğinde orta kuvvetteki gaz pedalı hareketlerinde bile gerektiğinde güçlü bir hızlanma sağlama anlamında yüksek torklu performansıyla, Mazda performans DNA'sını yansıtmaktadır. Bir başka önemli geliştirme hedefi de çevreye uyumda sınıfının önde gelen aracını yaratmaktı. Avrupa Birliği spesifikasyonlarındaki araçlar için kullanılan motorların tümü Avrupa Birliği kademe-4 emisyon mevzuatına uygundur. Her MZR motorunda dört silindir ve silindir başına dört supaplı DOHC supap düzeneği kullanılmıştır. Tüm devir aralığı boyunca torklu bir performans için, mühendislik ekibi emme ve boşaltma (egzoz) sistemlerini ve motorun kendi mekanik yapısını geliştirmeye odaklandı. Emme ve egzozla ilgili özellikler arasında ters yönlü emme-egzoz düzeni, plastik uzun emme manifoldu, düşük akış dirençli hava filtresi, yüksek akışlı valf kanalları ve paslanmaz çelik egzoz manifoldu vardır. Diğer özellikler aşağıda verilmiştir:

Silindir Bloğu ve Alt Blok

Temel motor yapısı şanzımanla üstün bağlantı sağlamlığı sağlayan alüminyum alaşımlı silindir blok ve alüminyum alaşımlı alt bloktan oluşur. Hafif pistonlar ve bağlama çubuklarının birleşiminden oluşan bu düzenleme motordan ve şanzımandan gövdeye iletilen titreşimin minimum düzeye indirilmesine yardımcı olur ve böylece sessiz sürüş ve doğrusal sürme duygusu sağlar.

Pistonlar, Segmanlar ve İticiler

Hafif pistonlar, düşük gerilimli segmanlar ve bileziksiz iticiler (iticiler montaj sırasında bilezik gerektirmeyecek şekilde hassas biçimde oturtulur) sürtünme nedenli kayıpları minimum düzeye indirmeye yardımcı olarak yakıt tasarrufuna da destek olur.

Supap Dizisi

Bakım gereksinimlerinin en aza indirilmesine yardımcı olmak için, mühendislik ekibi geleneksel triger kayışı yerine hidrolik gerilimli sessiz zincir kullanmıştır. (Eski motorlarda kullanılan geleneksel triger kayışının her 100.000 km’de değiştirilmesi gerekiyordu.)

Hava Girişi Hızlandırma Valfi (TSCV)

Emme manifoldundaki TSCV, motor soğuk ve/veya hafifçe yüklendiğinde sabit yanma sağlamak için yanma odalarındaki dolum ve girdapları kontrol eder. Böylece göreli olarak geniş supap çevrimine ve buna uygun olarak yüksek iç egzoz gazı devridaimine izin verir. Sonuçta üstün güç üretimi ve minimum egzoz emisyonları elde edilir.

Sıralı Supap Zamanlama (S-VT) Sistemi

S-VT sistemi, motor hızı ve hava giriş hızına göre her çalışma döngüsünde motorun emme supaplarının açılıp kapandığı noktaları ayarlar. Böylece, optimum sürüş yeteneği ve güç dağılımını korumanın yanı sıra motorun devir aralığı boyunca daha verimli çalışmasına olanak tanır.

Değişken Yüklemeli Hava Giriş Sistemi (VIS)

Emme manifoldunda yer alan VIS, motor hızına göre supap açıp kapayarak ve buna bağlı olarak manifolddaki basınç dalgalarının silindir yükleme etkisini en üst düzeye çıkararak emme geçiş uzunluğunu kontrol eder. (Supap düşük ve orta derece motor hızlarında kapatılır, yüksek motor hızlarında açılır.) Böylece tork devir aralığı boyunca en üst değerdedir.

Otomatik Gergi

Triger kayışında bakım gereksinimlerini en aza indiren otomatik gergi bulunur.

Önde Emme Arkada Egzoz Manifoldu Yerleşimi

Önde konumlandırılmış emme manifoldu ve arkada konumlandırılmış egzoz manifoldu düzeni (motor hava girişini önden ve egzoz gazlarının çıkışını arkadan yaparak )egzoz manifolduyla katalitik konvertör arasındaki mesafeyi en aza indirir.

Egzoz Gazı Devridaim (EGR) Sistemi

Paslanmaz çelik egzoz manifolduyla bir araya getirilmiş EGR sistemi, atık gazları bastırmak ve benzin tasarrufunu artırmak için motorun bir miktar egzoz gazını emme manifolduna gönderir.

Yalnızca Kurşunsuz Benzin

Çevreyle uyum sağlamak amacıyla, Mazda3'ün tüm pazarlara yönelik MZR motorları yalnızca kurşunsuz benzinle çalışmak üzere ayarlanmıştır.

Şanzıman Seçenekleri

Activematic Şanzıman

Activematic şanzımanla, mühendislik ekibi, dinamik motor performansını tamamlamak üzere son derecede yumuşak, doğrusal ve doğrudan bir duyguyu hedefledi. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir: Yeni ayarlanan vites büyütme tepkisi ve 4. ila 2. arası vites küçültme tepkileri çevikliğe katkıda bulunur. Değiştirilen eğim kontrolü yokuş aşağı yollarda üstün motor freni ve yokuş yukarı yollarda da sabit, doğal bir çekiş sağlar.

Activematic işlevi, sürücünün otomatik veya manuel hissi veren vites değiştirmeyi seçmesine izin vererek sürüş keyfini daha da artırır.

Beş İleri Manuel Şanzıman (MZR Motorları için)

Aracın dinamik performansı boyunca Mazda DNA ifadesi için insan-makine etkileşimi önemli bir etkendir. Manuel şanzıman kullanıldığında, araç ile sürücünün tek vücut olma duygusunu doğuran hassas ve çevik vites değiştirme, sürüş keyfini artıran özellik olarak bu nedenle yaşamsaldır. Bu noktada mühendislik ekibi, Mazda’nın kendini kanıtlamış F- ve G-tipi manuel şanzımanlarının tasarımını geliştirerek Mazda3'ün MZR motorları için beş ileri manuel şanzımanı ortaya çıkardı.

Geliştirmeler arasında kablo kontrollü vites değiştirme sistemi (motor titreşiminin vites koluna daha düşük düzeyde iletilmesi, daha kolay takma ve araçla daha iyi uyum için) ve kapsamlı iç mekanik düzeltmeler vardır.

Geliştirmeler

Çift yapılı kilit bilyesi (vites geçirme milinin ucundaki bilyenin arkasında kalan küçük çaplı bilyelerden oluşur) vites seçimi sırasında sürtünmeyi en az %30 azaltır. Bağlantılara özel bir yüzey işlemi (vites geçirme mili, krank çubuğu ve kumanda milinden oluşur) uygulanmış ve Teflon kaplı yatak kovanları kullanılmıştır. Çift yapılı kilit bilyesiyle birlikte, bu değişiklikler sürtünmede en az %50 azalma sonucunu getirmiştir. Vites kolunun güç uygulama noktasında geri vitese alınırken ki duruşu şanzıman kayıplarını minimuma indirecek şekilde optimum hale Ü noktadan plastik bağlantı sistemidir, bu da montaj sağlamlığından feragat etmeksizin yüksek kullanım dengesi yanında düşük bir gürültü, titreşim ve sertlik (NVH) kombinasyonu sağlamaya yardımcı olur.

Ayrıca, alt kolların arkasında sıvı tabanlı yatak kovanları (genellikle C/D-segment otomobillerde bulunur) kullanılmıştır. Sıvı tabanlı yatak kovanları kullanımı, sürüş rahatlığı ve NVH'nin üstün balansına ayrıca katkıda bulunur. Bir başka çalışmada, mühendislik ekibi en iyi davranış, yapı ve yerleşim düzenini elde etmek amacıyla amortisörler, yaylar ve direksiyon mekanizması geliştirmişlerdir. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

Amortisörlerde 35 mm çapında pistonlar bulunur, bu da daha önceki araçlarda kullanılan 30 mm çapındaki amortisör pistonlarından daha iyi tepki verir.

Üst amortisör bağlantılarında kullanılan darbe izole edici özellikli amortisör tasarımı etkinliğini artırır ve böylece kullanım dengesi ve sürüş rahatlığının üstün kombinasyonuna katkıda bulunur.

Yay yapısı ve düzeni, amortisörlere yandan kuvvet uygulandığında sürtünmeyi minimum düzeyde tutacak şekilde tasarlanmıştır.

Direksiyon dişlisinin düşük konumu doğrusal ayak değişimleri gerçekleştirir, böylece kullanım dengesini artırır.

Arka Süspansiyon

Mazda6'nınkini esas alan çok bağlantılı arka süspansiyon düzeni genellikle yalnızca büyük ve daha pahalı otomobillerde yaşanan performansı sağlar. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir: Yay ve süspansiyonların ayrı yerlerde bulunması bagaj alanını artırır.

Buradaki düzen optimum kamber kontrolüne ve optimum devrilme merkezi yüksekliğine eşzamanlı olarak olanak tanır (amortisör tipli bir düzenlemeyle tam anlamıyla elde edilemeyecek bir kombinasyon).

Yatak kovanları, yan kuvvetler söz konusu olduğunda optimum ayak değişimlerini gerçekleştirecek bir şekilde tasarlanmıştır.

Sağlamlık, hassasiyet ve dengeyi (bunların hepsi kullanım dengesi için önemlidir) daha da iyi hale getirmek için yüksek sertlikte rulmanlar kullanılmıştır.

Fren Sistemi

Mazda3'ün fren teknolojileri üzerine çalışırken, mühendislik ekibi fren performansında altı önemli noktada C-segment sınıfında liderliği hedefledi: doğrusallık, tepki, etkinlik, toparlanma, sertlik ve pedal ergonomisi. Sonuç olarak, üstün dayanıklılık ve kontrol kabiliyetiyle artırılmış hassas ve doğrusal bir fren sistemi elde edilmiştir. Fren sisteminin önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

Sistem Tasarımı

Ön fren diskleri çap (278 mm) ve kalınlık (23 mm) segmentinin en gelişmişlerindendir.Daha büyük boyutlar ileri fren etkinliği, tutarlılık, sağlamlık ve iyi tepki sağlar. 25 cm’lik tek bir yardımcı vakum yükseltici etkinlik ve iyi tepkiı güçlendirir ve pedal hareketi arttıkça hız kesmede doğrusal artışı sağlamaya yardımcı olacak şekilde ayarlanmıştır. Anti blokaj fren sistemi (ABS) ve elektronik fren dağıtım sistemi (EBD) bulunan araçlarda, acil fren yapılması durumunda kullanıcının pedala verdiği gücü desteklemek üzere mekanik bir yardımcı fren düzeneği sağlanmıştır.(MBA ) Mekanik Fren Destek Sistemi standardize edilmiştir .

ABS'nin kontrol mantığı frenlerin tam performans potansiyelini ortaya çıkaracak şekilde optimize edilmiştir, böylece kaygan yol zeminlerinde ve acil fren yapılması durumunda araç dengesi ve fren etkinliğinin üstün birleşimine izin verir. Kaygan yol yüzeylerinde daha da artırılmış araç dengesi sağlayan DSC Dinamik Stabilite Kontrol Sistemi ve TCS Çekiş Kontrol Sistemi paket alternatiflerinde sunulmuştur .

Gövde

Birlikte üstün dengeye sahip sürüş keyfini oluşturan öngörülebilir ve güven verici direksiyon hissi, düzgün bir sürüş ve mükemmel kullanım özelliklerini elde etmek için, mühendislik ekibi Mazda3'ün gövdesini üç hayati özellik üzerine odaklanarak geliştirmişlerdir: üstün lokal sağlamlık, üstün genel sağlamlık ve üstün titreşim sönümleme özellikleri. Önemli özellikleri aşağıda verilmiştir:

Lokal Sağlamlık

Mazda6 geliştirme programından bu yana Mazda, gövde performansını oluşturan bütünün bir parçası olarak lokal sağlamlığa özellikle önem vermiştir. Bu nedenle Mazda3'ün prototip aşamasında mühendislik ekibi virajlarda ve şerit değiştirme manevralarında gövdenin önemli noktalarındaki deformasyonu ölçmüş ve kullanım dengesi açısından en yaşamsal önemi taşıyan takviye alanlarını tanımlamakta bu sonuçlardan yararlanmıştır. Bu alanlar arasında en önemlisi ön ve arka süspansiyon kuleleridir. Direnç artırıcı önlemlerin gövde yapısına uygulanması sonucu Mazda3'ün sağlamlığı rakiplerine üstünlük sağlayacak düzeydedir.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Genel Sağlamlık

Mühendislik ekibi genel sağlamlığı en üst düzeye çıkarmak için de çalışmalar yapmıştır. Uzun dingil mesafesine rağmen 4 kapılı Mazda3 gövdesi 4 kapılı Mazda 323 gövdesine oranla %46 daha fazla kıvrılma sertliğine ve %14 daha fazla burulma sertliğine sahiptir, 5 kapılı Mazda gövdesi de 5 kapılı Mazda 323 gövdesine oranla %37 daha fazla kıvrılma sertliğine ve %2 daha fazla burulma sertliğine sahiptir.

NVH Performansı

Motor Gürültüsü

Kabindeki motor gürültü düzeyleri sınıfının en sessiz sürüşlerinden birini sağlayacak şekilde etkin biçimde bastırılmıştır. Aynı zamanda, istenmeyen sertlik ve gürültüden büyük ölçüde arındırılmış bir motor sesi sürüş keyfine katkıda bulunmaktadır. Bu özellikleri elde etmek için mühendislik ekibince aşağıdaki elemanlar kullanılmıştır: sessiz kam zinciri (iyileştirilmiş motor sesi için) düşük gürültülü alternatör (iyileştirilmiş motor sesi için)

optimize edilmiş kam profilleri, hafif valf mekanizması, bileziksiz itecekler (iyileştirilmiş motor sesi için) hafif pistonlar ve bağlantı rotları (düşürülmüş motor titreşimi için)

yüksek sertlikte alüminyum silindir bloğu (düşürülmüş motor titreşimi için) yüksek sertlikte alüminyum alt blok (düşürülmüş motor titreşimi için) güçlendirilmiş krank mili sertliği (düşürülmüş motor titreşimi için) optimize edilmiş krank mili balansı (düşürülmüş motor titreşimi için) eşit uzunlukta kılavuz raylarına sahip plastik giriş manifoldu (giriş gürültüsü ayarı için) yüksek sertlikte hava temizleme muhafazası (en düşük düzeyde rezonans ve eşzamanlı azaltılmış motor gürültüsü) yüksek sertlikte alüminyum motor montaj kelepçeleri (iyileştirilmiş motor sesi için) sıvı tabanlı ön far bağlantıları (iyileştirilmiş motor sesi için) akustik malzemelerin optimum yerleşim düzeni (hedeflenen ses yalıtımını düşük maliyet ve düşük ağırlıkla elde etmek için)

Yol Gürültüsü

Yol gürültüsüne yönelik olarak mühendislik ekibi, hem kötü yol yüzeylerindeki düşük frekanslı gürültüyü hem de pürüzsüz yol yüzeylerindeki yüksek frekanslı gürültüyü bastırarak farklı yol yüzeylerinden kaynaklanan farklı kabin içi gürültüsünü en aza indirmeye çalışmıştır. Düşük frekanslı gürültüyü en aza indirmek için, titreşimin tekerleklerden gövdeye süspansiyon sistemi üzerinden iletimi aşağıdaki önlemler sayesinde en az düzeyde tutulmuştur: düz ön süspansiyon çapraz elemanı (yükseklik farkı yok) ve eşzamanlı yüksek yan darbe sertliği ön süspansiyonların kaporta paneline bağlanması (içe yaslanmalarını engellemek için) duyulabilen yol gürültüsüne katkı analizleriyle uyumlu olarak, döşeme panellerinde ve arka tekerlek yuvalarında kullanılan darbe emici malzemenin optimum yerleşimi düşük yol gürültüsü özellikli lastikler ve optimum jant kalınlığı Mühendislik ekibi aşağıdaki önlemleri alarak pürüzsüz yol yüzeylerinde yüksek frekanslı gürültünün girişini en aza indirmiştir (aksi takdirde kabin içinde konuşmalar zor duyulur) kapıların etrafında çift kat yalıtım yaklaşık baş yüksekliğindeki her bir direkte ses emici materyal Sürtünme plakası bağlantı alanlarında contalar (gürültünün her iki yandaki pervaz üzerinden girişini engellemek için)

GÜVENLİK

Pasif Güvenlik

Gövde, Mazda Gelişmiş Darbe Dağıtım ve Sönümleme Sistemi’nde (MAIDAS) bir evrimi temsil etmektedir. Mazda’nın benzersiz üçlü H yapısı sayesinde, deformasyona karşı dayanıklıdır ve her türlü çarpışmada darbe enerjisini çok iyi dağıtır.

Çeşitli ülkelerin darbe değerlendirme koşullarının simülasyonunun yapıldığı şirket içi testlerde, gövde, ön tam cepheden gelen darbelerde 55 km/saat, ön hafif yan darbelerde 64 km/saat ve yan darbelerde 55 km/saat hızla çarpmalara karşı üstün bir dayanıklılık sergilemiştir.

MAIDAS gövdesinin başlıca özellikleri şunlardır:

Her bir ön cephe elemanının ardında bulunan üçlü çatal yapılar, ön yandan gelen darbelerde ön koltuk yolcularının ayak bölgesinde deformasyonu en aza indirir. Ön yandan gelen darbelerde deformasyona direnci pekiştirmek için, kabin çevresinde yüksek düzeyde gerilmeye dayanıklı çelik ve özel kaynaklı boşluklar kullanılmıştır. Maksimum enli B direkleri, yandan darbede deformasyona maksimum direnci elde etmek için bir üçlü H yapısı oluşturmak üzere, takviyeli tavan rayları, yan eşikler ve traverslerle birleşir.

Arkadan darbe alınması durumunda yakıt deposunu korumak için, arka şasi enerjiyi olabildiğince sönümleyecek şekilde tasarlanmıştır. MAIDAS gövdesinin diğer ayrıntıları ve diğer pasif güvenlik özellikleriyle ilgili ayrıntılar, ilgili çarpışma tipine göre aşağıda gruplanmıştır.

Gövde

Tam cepheden, ya da ön yandan gelen darbelerde MAIDAS gövdesi darbe enerjisini çok iyi bir şekilde dağıtır ve kabin deformasyonunu minimuma indirir.

• Ön tarafın yapısı, darbe enerjisinin ön cephe elemanlarına aktarılmasını sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.

• Her bir ön cephe elemanının arkasında bulunan üçlü çatal yapı, darbe enerjisini menteşe direğine, ön panel traversine ve yan eşiğe yönlendirerek, önde oturan yolcuların ayak bölgesinde oluşacak deformasyonu en aza indirir. Kabin elemanları, kabin deformasyonunu daha da aza indirmek üzere, yüksek düzeyde gerilmeye dayanıklı çelikten ve özel kaynaklı boşluklardan yapılmıştır. Menteşe direkleri arasındaki araç çapraz kirişi, menteşe direklerinin dışarıya doğru hareketinin önlenmesini destekleyerek, kabin dayanıklılığını takviye eder. Önden yüksek hızla gelen bir darbede motor, şanzıman süspansiyon traversi bağlantılarından ayrılıp geriye doğru hareket ederek, darbe enerjisini kabine erişmeden sönümlemek için kullanılabilecek ezilebilir alanın kullanımını en üst düzeye çıkarır.

Diğer Özellikler

• Emniyet kemerlerinde, çarpışma algılanır algılanmaz emniyet kemerinin kullanıcıyı sarmasını sağlayan bir ön gerdirici, bunun ardından, kullanıcının göğsünde aşırı baskı oluşmasını önlemek üzere kemeri kontrollü bir şekilde gevşeten bir yük sınırlayıcı vardır.

Önde, sürücü ve ön yolcu hava yastıkları bulunur. Ön hava yastıklarında, hava yastığının çarpışma tipine ve şiddetine göre dağılmasını sağlayan iki aşamalı bir şişirici vardır. Biri gövdenin ön tarafında, diğeri kabin içinde bulunan iki sensör, gerekli çarpışma verilerinin algılanmasını sağlar. Bu düzen, hava yastığı zorlamasından kaynaklanan yaralanma riskini en aza indirir ve yolcu korumasını maksimum düzeye çıkarır.

• Katlanabilir fren pedalı, önden çarpışma durumunda ayak ve bacakların pedal zorlamasıyla yaralanması riskini en aza indirir. Ön panel geriye doğru itilince pedal kolunun üzerindeki bir kelepçenin araç çapraz kirişiyle bloke edilmesi sayesinde, pedal yastığının aracın arka tarafına doğru hareket etmesi önlenir.

• Hava yastığının devreye girmesinin ardından, direksiyon kolonunun ekseni yönünde değil de yatay olarak deforme olmasıyla sürücünün başının ve göğsünün darbeden minimum etkilenmesi sağlanır.

Yan Darbe Güvenliği

Gövde

Hayatta kalmayı sağlayacak bir alan yaratmak amacıyla, geniş enli B direkler, yan eşikler ve traversler tavan boyunca direnç artırıcı üç elemanla tamamlanmıştır. B direklerin yan eşiklerle birleştiği ve tekerlek kemerlerinin önünde bulunan optimum genişlikte yüzeysel alanlar, kapılar ve gövde iskeleti arasındaki optimum genişlikte geçişmelerle birleşerek kapının kabin içine doğru göçmesini minimuma indirmiştir. Yan darbe kirişleri kapı çerçeveleriyle büyük çapta çakışarak yan darbe enerjisini temel gövde yapısına dağıtır.

Diğer Özellikler

Kapı çerçevesi ve kapı içlerindeki darbe sönümleme özellikli malzeme yolcu yaralanmalarını minimuma indirmeye yardımcı olur. Perde hava yastıkları (opsiyonel) ve yan hava yastıkları (standart ) daha ileri kafa ve göğüs koruması sağlar.

Arka Darbe Güvenliği

• Darbe enerjisini etkin biçimde soğurmak için 60 kg/mm2-kalite yüksek gerilimli çelikten yapılmış düz arka yan elemanlar kullanılmıştır ve yakıt deposu arka dingilin ilerisine yerleştirilmiştir. Bu düzen arkadan darbelerde kabin ve yakıt deposu hasarını minimuma indirir.

Yayaların Korunması

Araç - yaya çarpışmasında yayaların baş yaralanması riskini minimuma indirmek için kaput ile motor arasında büyük boşluk bırakılarak ve kaputta standart sertlik kullanılarak yeterli enerji soğurma performansı sağlanmıştır. Ön tamponun ön yüzüyle kiriş arasında darbe sönümleyici boşluk ve eteğinde yivli sertleştirici bulunur. Bir yaya ile çarpışma halinde, bu tampon yapısı (Mazda araçlarda türünün ilk örneği) yayanın bacaklarının aracın altında sıkışmasını engellemeye yardımcı olur ve diz yaralanmasını minimuma indirir.

Diğer Pasif Güvenlik Önlemleri

• Direk ve tavan kenar rayları üzerindeki trimlere enerji sönümleyici yivler dahil edilerek ikincil darbelerde baş yaralanması riski minimuma indirilmiştir.

• Çocuk koltuklarının çabuk, kolay ve güvenli şekilde takılabilmesi için arka koltuğun her iki tarafına da ISOFIX çapalar takılmıştır. Çocuk koltuklarının bir çarpışma anında öne devrilmesini engellemek için kullanılan bağlı çapalar 4 kapılı modelde paket rafına, 5 kapılı modelde de arka koltuğun sırtına yerleştirilmiştir.

Yavaş hızda arkadan gelen bir darbede boyun incinmelerini minimuma indirmek için ön koltuklarda etkin destek sağlayan başlık ön/arka pozisyonu ve aynı anda kullanıcının göğsünün arkaya doğru hareket etmesine izin veren koltuk sırtı tasarımı vardır.

Bagajın bir çarpışmada arka koltuğu öne itmesine karşı üç önlem alınmıştır: güçlendirilmiş koltuk arkası çerçevesi, sökülemeyen koltuk menteşesi ve güçlendirilmiş bağlantılar.

Aktif Güvenlik

Araç Kontrol Teknolojileri

Kontrol edilebilirliğin her an mümkün kılınmasına (tehlikeden kaçınmak için şart) yardımcı olmak için ABS , EBD , MBA standart, DSC ve TCS paket alternatifi olarak sunulmuştur. Immobilizer (Elektronik Motor Kilit) Sistemi Immobilizer sistem Mazda tarafından verilen doğru anahtar girilmedikçe motorun çalışmasını engeller. Anahtardaki şifre iletici tarafından gönderilen bir kimlik kodu kontak anahtarı silindirinin içinde yer alan bir anten tarafından alınır ve önceden kayıtlı doğru şifreyle karşılaştırılır. Şifreler birbirini tutuyorsa, gösterge grubunda yer alan kontrol birimi güç aktarma kontrol modülünün (PCM) motorun çalışmasına izin vermesini sağlar. Şifreler birbirini tutmuyorsa, kontrol birimi PCM'nin marş, yakıt ve ateşleme sistemlerini devre dışı bırakarak motorun çalışmasını engellemesini sağlar.

Çevreyle Uyum

Mazda3'ün trafikte, aracın hizmet ömrü sonunda ve üretim sırasında çevreye yaptığı etki minimuma indirilmiştir.

Yakıt Tasarrufu

Global ısınma nedenlerinden biri olduğu düşünülen C02 emisyonlarını en alt düzeye indirme amacıyla geliştirme ekibi üstün sürüş keyfini engellemeyecek önlemler alarak maksimum yakıt etkinliğini hedef almıştır. Yüksek sıkıştırma oranları, elektronik gaz kısma kontrolü, minimuma indirilmiş mekanik kayıplar ve dört vitesli Activematic şanzıman bu önlemler arasında sayılabilir. Sonuçlar son derece tatminkardır.

Egzoz Emisyonları

Diğer egzoz emisyonları arkadan girişli egzoz tasarımı ve katalitik konvertörün paslanmaz çelik egzoz manifolduna doğrudan bağlanması gibi teknolojilerle minimum düzeye indirilmiştir. Japonya'da Mazda3'ün MZR motor serisi 2000 yılı mevzuatınca izin verilen egzoz emisyonlarından %75 daha düşük düzey sağlayarak Ultra Düşük Emisyonlu Araç Sertifikası almıştır. Avrupa ülkelerinde tüm Mazda3 motorları Avrupa Birliği'nin 4 aşamalı egzoz emisyon mevzuatına uygundur.

Geri Dönüşebilirlik ve Geri Dönüşüm

Mazda3, plastik ve metal parçaların geri dönüştürülebilirliği ve geri dönüşümünü en üst düzeye çıkarmak için gösterilen çabaları yansıtmaktadır. Ön ve arka tamponlarda olduğu gibi gösterge panosu ve kabin kenarlarında da geri dönüşümü kolay polipropilen kullanılmıştır. Döşeme halılarında ve keçe yüzeylerde kullanılan yapıştırıcılar ayrılma ve geri kazanımı kolaylaştırma özelliklerine göre seçilmiştir. Ve tüm motorlarda alüminyum kullanılmıştır. Bu önlemler Mazda3'ün Japon Otomobil İmalatçıları Birliği (JAMA) tarafından saptanan %90 geri dönüşüm hedefini karşılamasını, hatta aşmasını sağlamaktadır.

Geri kazanım sonrası sınıflandırmayı kolaylaştırmak amacıyla plastik parçalar uluslararası standart malzeme damgası ile işaretlenmiştir. Kaynakların korunmasını daha da artırmak amacıyla Mazda hurda tamponlardan elde edilen malzemeleri kullanarak arka çamurluk üretmektedir. Tampon yüzeylerinde geri dönüştürülmüş malzemenin kullanılması halen değerlendirilme aşamasındadır.

Minimum Kirlilik

Mazda çevreye zarar veren maddelerin kullanımını minimum düzeye indirmek için özenle çalışmaktadır. Örnek vermek gerekirse, Mazda kurşunsuz elektro kaplamalar, kurşunsuz yakıt depoları ve kromsuz gövde panelleri kullanır; kurşun, altı değerli krom, cıva ve kadmiyum kullanımını neredeyse tamamen bırakmıştır ve 1998 yılından bu yana polivinil klorür kullanımını da %25 azaltmıştır. Bu başarılar Mazda'nın JAMA tarafından belirlenen 2005 yılı sonu itibariyle kurşun kullanımında %67'lik azaltma hedefini (1996 yılı araçlarında kullanılan miktarlara göre) karşılamasını sağlamaktadır. Ayrıca Mazda'nın kurşun, altı değerli krom, cıva ve kadmiyum kullanımını yasaklayan Avrupa Birliği mevzuatına uymasını da sağlamaktadır.

Çevre Dostu Tesisler

Mazda sürekli ve sistematik olarak çevre koruma önlemlerini uygulamakta ve ISO 14001 uyumlu bir çevre yönetim sistemini etkin biçimde kurmaktadır.

Onarılabilirlik

Mazda3'ün çeşitli parçaları bir kaza durumunda tamir masraflarını en aza indirmeye yardımcı olur. Yavaş hızda önden alınan bir darbe sonucunda sökülüp yerine yenisi takılabilen ön cephe yapısı ve ön tampon kirişi bu parçalar arasındadır.

Bu da linki  http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/sasi_ve_guc_aktarma_organlari/mazda.htm

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

öpmek yetersiz kalır ya hazırlayanı ne yapmak lazım ;D

abi adam verdiyse mecbur yapıcaksın ama,adam neye dayanarak Mazda 3 hakkında tez yazdırdı ona aklım ermedi...galiba Mazda 3 almayı düşünüyodu,herşeyini öğrenmek için böyle bir yol seçti  8:)
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

abi fark yok ta,burda önemli olan Mazda 3 ün tez konusu olması...yoksa çoğu öğrenci bu işleri kopyala yapıştır yöntemiyle hallediyo  ;D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

abi fark yok ta,burda önemli olan Mazda 3 ün tez konusu olması...yoksa çoğu öğrenci bu işleri kopyala yapıştır yöntemiyle hallediyo  ;D

Hayır benim derdim aynı konudan iki tane oldu.. Birini kaldıralım diyorum :D ya da birleştirelim

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hatta iki ayrı yerde sabitlenmesi bile düşünülebilir, hiç birleştirmeden, biri kamuya açık bölümde, biri içerde, Mazda'nın kendi sitesinden bile zor bulunur bu kadar ayrıntılı bilgiler....

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Barış bir daha uyarmıyacağım..

Orada Volkan ın söylediği tezi yazan öğrencinin copy/paste yaptığı. Neyi nasıl anladığını bilmiyorum ama yanlış anladığın ortada

Ve ne yapacağımı da senden öğrenecek değilim. Varsa bir söyleyeceğin özel mesaj ile ilet ama foruma açık alanda buna izin vermem..

Konu kilitlenmiştir..

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Misafir
Bu konu yorumlara kapatılmıştır.
 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...