Jump to content

Boya Koruma Nedir ? Pasta Cila İle Arasındaki Farklar Nelerdir ?


İlhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Pasta Cila kavramı günümüzde hala daha devam eden ve de her zaman devam edecek olan bir terimdir. Bunun sebebi ise pasta, yeni boyanmış araçlara yapılması gereken bir uygulamadır. Yeni boyanmış bir aracın boya kalınlığı fabrikada robotların boyadığı mikron kalınlığında hiçbir zaman olamaz. Her zaman daha kalın atılır ve bölgesel olarak bu kalınlıklar değişkenlik gösterir. Boyacıların kullandıkları pasta bu yüzden daha kalındır yani içindeki kum oranı daha fazladır. Hatta elinize alıp parmaklarınızın arasında ovuşturacak olursanız bu kum taneciklerini çok rahat hissedersiniz. Bu kum tanelerinin fazla olmasının sebebi ise kalın bir şekilde atılan boyanın bir nevi zımparalanmasını sağlamaktır. Bu sayede boya seviyesi bir miktar azalacaktır.

Ayrıca boya atılırken ne kadar boya fırınında da boyansa toz tanecikleri aracın yüzeyine yapışır ve yapışan bu zerrecikleri bu katı pastalar, yüzeyden temizler. Ancak bu işlem sırasında aracın boyasında harelenmeler denilen  dalgalanmalar oluşur. Özellikle koyu renk araçlarda güneş ışığına çıktığınızda bu dalgalanmaları çok net görebilirsiniz. Bunu gidermek için ise boyacılar sadece cila kullanır ve bunuda genellikle pamukla uygulama yaparlar. Aslında pasta cila işlemi boyacı işi değildir onlara külfet geldiği için biran önce bitirmek amaçlı yaparlar ve sonuçlarında hareli ve boya girdaplı birçok araç caddelerde gezmektedir.

Günümüzde kimyasal alanında teknoloji çok ilerledi, artık bu katı pastalar raflara kalkmalı. Çünkü genelde halkımızda şöyle bir bilinç var bahar aylarında veya yaza girerken aracıma bir pasta cila yaptırayım. Peki o zaman diyelim ki aracınızda boyalı hiçbir parça yok arabanız tamamen orjinal bu katı pastalar aracınızın boyasından sizce ne kadarını götürmekte bunu hiç düşündünüz mü? Şöyle bir örnek verelim her yıl düzenli olarak 1 kez pasta cila işlemi yaparsak max. 5 yılı bile bulmadan aracınızda ne vernik ne de boya diye bir şey kalmaz. Bu yüzden bu tip uygulamaları profesyonel uygulama merkezlerinde ve teknolojik ürünlerle yaptırmaya dikkat edelim. İnanın diğer türlü astarı yüzünden pahalıya gelecektir.

 

Uygulamamızın ismine baktığımızda Boya yenileme, Parlatma ve Boya Koruma olduğunu göreceksiniz. Peki bu kelimeler ne anlama geliyor?

 

Araçlarımız sürekli dış etmenlerle karşı karşıya. Bunlar kışın yağan asitli yağmurlar, egzos dumanları, güneşin yakıcı sıcağı, kuş ve sinek kalıntıları, inşaat ve beton atıkları, yollardaki zift v.s sanırım Ülkemizde saymakla bitmeyecek kadar dış etmen vardır. Boya yenileme diye adlandırdığımız uygulamada, önce boya yüzeyine yapışmış az önce saydığımız dış etmenleri aracımızın üzerinden arındırmamız gerekmektedir.

Bu sayede pürüzsüz bir yüzey oluşturulabilir. Metal yüzey ne kadar düz bir satıh gibi görünsede gözle görünmeyen delikli bir yapıya sahiptir. Boya ve vernik bu yüzeyin deliklerini doldurur ve metalin paslanmasını engeller. Fakat bu boya ve vernik tabakası da delikli bir yapıya sahiptir peki bunu nasıl doldurabiliriz? Önce aracımızın dış yüzeyini temizleyerek işleme başlamalıyız. İlk adım olarak kil dediğimiz çocukların oyun hamuruna benzeyen fakat kimyasal maddelerle güçlendirilmiş bir hamur yardımı ile boyamızın üzerine yapışmış olan tüm kalıntıları temizliyoruz. Daha sonra katı olmayan sıvı ve çok ince kum tanecikleri bulunan boya yüzeyi temizleyici ve kılcal çizik giderici ürünleri aracın üzerinde kullanmaya başlıyoruz.

Bu ürünler sayesinde boya yüzeyindeki tüm pürüzler aynı hizaya indirgenmiş olmaktadır ve düz bir satıh elde edilmiş hale gelmektedir. Az önce yukarıda harelenmelerden bahsetmiştik. Yine teknolojik kimyasal ürünlerden olan hare giderici cilalar ile aracın dış yüzeyi tüm bu harelenmelerden giderilir ve parlatma işlemleri başlar.

Artık tamamen düz bir alana sahibiz ama bir eksik var, boya yüzeyinde gözle görünmeyen gözenekler, işte bu noktada boya koruma uygulaması devreye girer. Boya ve vernik yüzeyini bir zırh gibi kaplayarak dış etmenlere karşı olağanüstü bir koruma sağlamaya başlar. Boya korumanın asıl amacı boyanızın rengini korumaktır. Matlaşmaları ve solmaları engellemek amaçlı üretilmiştir. Daha önceki yazımızda oto kuaförlerden bahsetmiştik. Bu kuaförlerde genelde çok komik anlatımlar yaşanmakta. Boya koruma yapılan araç çizilmez gibi tabirler kullanılıp tüketici kandırılmaktadır.

Dünyada çizilmeyen hiçbir madde yoktur ki boya koruma ne yapabilir bu konuda çok merak ettiğimiz bir durumdur. Sizlere tavsiyemiz bu tipte yalanlara itibar etmeyiniz. Yine kullanılan bir diğer tabir de kuş kalıntılarına karşı boya koruma olduğu sürece arabanıza hiçbir şey olmaz. Böyle birşey de malesef tamamen bir hayal ürünüdür. Kuş ve böcek kalıntıları asit içeren maddelerdir. Asidin geçemeyeceği neredeyse hiçbir tabaka yoktur. Bu yüzden bu kelimelerede itibar etmeyiniz. Ama şu bir faktördür boya koruma aracınızın dış yüzeyine belli bir direnç katar bu da size zaman kazandırır. Şöyle örnekleyecek olursak kuş kalıntıları yaz güneşinde tam 3 saat sonra boyayı yakmaya başlar ve boyanızda iz bırakır.

Boya koruma olan bir araç yaklaşık 24 saat bu kalıntıya karşı direnç gösterir ama daha sonrasında o da bu aside teslim olur. Örnekte de görüldüğü gibi size zaman kazandırır bu sayede aracınızı yıkatıp bu izlerin oluşmasını engelleyebilirsiniz. Bu arada sakın kuru bir bezle silmeye kalkışmayınız. Boya yüzeyini çizersiniz.

Gelelim bir diğer önemli konuya boya korumanın ömrü ne kadardır?

Ülkemizde çevre şartlarından dolayı maalesef diğer ülkelerdeki gibi süreleri telafuz etmek mümkün değildir. Ama aracımızın düzenli olarak cilalı yıkanmasına dikkat edersek o zaman bu süreci uzatmak mümkündür. Çünkü basınçlı su az önce bahsettiğimiz boya korumanın doldurmuş olduğu gözenekleri zamanla tekrar açar. Fakat üzerine uygulanan sıvı bir cila sayesinde bu gözeneklerin yerleri tekrardan doldurulur. Bu sayede boya korumamız daha uzun süreli aracımızın üzerinde kalacaktır. Ve yine bu konuda birçok yanlış bilgi aktarılmaktadır.

Yaptığımız boya koruma en az 1 yıl kalır gibi ibareler kullanılmaktadır. Neye göre bir yıl hangi ülkeye göre bu pek açıklanan bir konu değildir. Bu arada yine yanlış anlatılan bir konuya daha değinmek istiyoruz. Yıkama yapan firmalar genelde fıçasız süngersiz köpüklü yıkama yapmaktadır. Bu ürünlere çok dikkat etmek gerekiyor. Ucuz ürün kullanıp etken maddesi asit olan ürünleri araçlarımızın üzerine köpük diye atmakta ve birde kocaman bir yalan olan cilalı kelimesini kullanmaktadırlar..

Şöyle bir mantık yürütelim; Cilanın suyu itme özelliği vardır peki o zaman o köpük tanklarında suyla karıştırılıp kullanılıyor bu kimysallar o zaman ters birşey var. Buradaki terslik şu böyle bir şey asla olamaz cila suyla karışamayacağı için cilalı köpük diye bir şey yoktur. Bu yüzden bu cümlelere de kanmayalım.

Tavsiye edilen araçlara yılda 2 kez boya koruma uygulamasının yapılmasıdır. Bu sayede aracınızın boya yüzeyi tüm dış etmenlerden %100 korunacaktır. Yıkama tavsiyesine uyulduğu sürece demekte fayda var bu arada.

 

Alıntıdır 

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İlhan bey merhaba,

Yazınızı şu yönden bir katkı yapmak isterim. Boya koruma yerine aslında sizde eminim biliyorsunuzdur, Pro-seramik uygulama daha olumlu sonuç verecektir diye düşünüyorum. Bu Pro-Seramik uygulama yapılan araçlara ufak çizikler, anahtar çizikleri, kuş pislikleri dahil, güneşin zararlı ışınlarından koruma ve su tutmama özellikleride mevcut. Bu konuya aslında bende yeni haşır neşir olmaya başladım. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Tek kelimeyle harika anlatılmış söylenenler baştan aşağı doğru sıralama.. Eklemek istediğim bi takım şeyler var;

Pasta diye tabir ettiğimiz cilalar diğer cillardan farkı aşındırıcı özelliği olmasıdır ve her pasta aynı değildir kimisine halk azıyla kalın derler kimisine ince derler bu kalın ve ince tabirleri çok aşındırır az aşındırır mantığıdır,

Bi markanın fanatiği değilim fakat bu işe hobi olarak girişeceklerin yada güneşte, ışıkta arabasına bakıp yüz buruşturanların vakit ve para kaybı yaşamaması için bu işin vakkosuda deselerde Meguiars'ı şiddetle tavsiye ederim, emeğinizin, zamanınızın ve paranızın karşılığını misli misli alırsınız. (Amatör ürünlerinden)

(Lastik parlatıcı jelini 2Buçuk hafta önce sürdüm hala daha siyahlar ve su, çamur tutmuyor)

Eğer arabanızda harelenme, örümcek ağı, hologram gibi durumlar varsa yine yukarıda bahsettiğim markanın müthiş teknolojik hare giderici ve başka bi takım ürünü var ve verniğin altındaki boyayı bırak vernikte bile oynama yapmadan bu işin üstesinden geliyor.

Olay çizik gidermeye gelince yine bu markanın bi takım ürünü bu sefer yine boyada değil vernikte işini hallederek çizikleri kapatıyor(yüzeysel kılcal çizikler) ve polisaj makinası falanda gerekmiyor öyle hamamda kese yapar gibide bastırmadan, kazımadan, terlemeden.

Tabi yukarıda bahsedilen işlemler öncesi en iyi sonucu alabilmek için zemin hazırlama durumu var killeme durumu gibi  vs...

Bu uygulamaların verimliğini devamı için fırça, sünger gibi alışkanlıklar bi kenara bırakılıp daha ilk yıkamada yine hare, kılcal çizik görmek istemiyorsanız araba için tasarlanmış yıkama eldivenleri var tabi yine araba boyası için tasarlanmış yıkama şampuanları var bunlar kesinlikle rutin kullanılmalıdır.

Misal yukarıda bahsettiğim uygulamaları yapmıştım yüzey harikaydı kayganlığını parlaklığını her daim koruyordum, geçenlerde ankara toplantısı için arabayı x benzinliğin yıkamasında 1 liraya köpük ve 1liraya su mantığında fırça değdirmeden acele yıkayım dedim ve şuan arabanın üzeri mat, su tutmama özelliği gitti boncuklanma yok yani anlıycağınız korumayıda söküp attık, artık bulaşık detarjanımıydı neydi bilemiyorum üstüne kuyu suyuda eklenince... Bunların hepsine dikkat etmek lazım aksi halde yapılan işlemlerin hiç bir anlamı kalmıyor..

 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aracımı aldığımda boyası yıpranmış görünüyordu. Bir pasta cila yaptırdım. Ondan sonra boya koruma işlemini kendim yaptım, yılda 1-2 kez tekrarlayacağım. Ayrıca Maksimum 2-3 ayda bir cila yapıyorum. Aracı sadece kendim eldivenle yıkıyorum.

Kullandığım malzemeler:

Boya koruma : Chemical Guys Jet Seal

Cila : Chemical Guys Cherry Wet Wax

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21 saat önce, mersinden_ersin :

@alpqla Abi buluşmada da bahsetmiştin, şu ürünlerin linklerini bi atar mısın? 

Yanlız her araba için durum değişken olabiliyor. Detaylı konuşalım arabanı bi inceleyelim ;) Meguiarsın resmi sitesinde ürünler mevcut, ordaki ürünlerin her birin 5-10-15 lira ucuz olan ankara toptancısını tanıyorum ordan halledilir ;) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aracınızı asla süngerle yıkatmayın, profesyoneller sünger olayına, aracın üzerindeki toz ve kumun süngerle zımparalama işlemi yaptığı için boyanıza ve verniğinize zarar verdiğini söylüyorlar. En iyi yıkama yumuşak oto fırçası kullanmaktır. Fırça ve sünger olmadan direkt suyla yıkamak daha makul tabiki.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Harika paylaşımlarından  dolayı @alpqla ve @İlhan 'a teşekkür ediyorum. Koyu renkli araçlar bu zararlı etmenlerden hem daha fazla etkileniyor hem de daha fazla gösteriyorlar. Benim yeni aracım da siyah renkli. Siyah rengi korumak ve hareleri engellemek için bir ürün tavsiyeniz var mıdır? Bir de iç mekanda koltuklarda bolca leke var. Araç ile vakit geçirmeyi seven birisi olarak bu lekeleri kendim geçirmeye çalışabilirim ancak daha önce böyle bir işe kalkışmadım ve iyice batırmaktan korkuyorum. Çevremdekiler şu ürünü kullandım geçti fakat daha sonra tekrar kustu, daha kötü oldu tarzında bildirimlerde bulundu. Bu iş için tavsiye edeceğiniz ürünler ve uygulamalar nedir? Bu sorunu çözebilir miyim? Son olarak Ankara'da bu işi güvenilir bir şekilde yapan tavsiye edeceğiniz bir yer var mı? 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 dakika önce, kemal87 :

Harika paylaşımlarından  dolayı @alpqla ve @İlhan 'a teşekkür ediyorum. Koyu renkli araçlar bu zararlı etmenlerden hem daha fazla etkileniyor hem de daha fazla gösteriyorlar. Benim yeni aracım da siyah renkli. Siyah rengi korumak ve hareleri engellemek için bir ürün tavsiyeniz var mıdır? Bir de iç mekanda koltuklarda bolca leke var. Araç ile vakit geçirmeyi seven birisi olarak bu lekeleri kendim geçirmeye çalışabilirim ancak daha önce böyle bir işe kalkışmadım ve iyice batırmaktan korkuyorum. Çevremdekiler şu ürünü kullandım geçti fakat daha sonra tekrar kustu, daha kötü oldu tarzında bildirimlerde bulundu. Bu iş için tavsiye edeceğiniz ürünler ve uygulamalar nedir? Bu sorunu çözebilir miyim? Son olarak Ankara'da bu işi güvenilir bir şekilde yapan tavsiye edeceğiniz bir yer var mı? 

 

Kendi adıma rica ederim.

Ankara'da oto yıkama boya koruma şeklinde eskiden gelen bir konumuz var. İçeriğini çok net bilmiyorum, umarım fayda sağlar yada size fikir verir.

Forumda genelde meguiars ürünleri beğeniliyor ve tavsiye ediliyor. Elbet Sonax ve benzeri markaların ürünleride var ama. Sanırım meguiars bir tık üste bu saydıklarımdan.

Hepsiburada, gittigidiyor, n11 gibi alışveriş sitelerinde karma paket şeklinde ürünleri satılıyor. 

en geniş ürün yelpazesi sanırım burada bulabilirsiniz.

http://www.boyassi.com/marka/meguiars.aspx

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Koruma ve cila işlerini kendiniz yapacaksanız, Meguiars evet popüler ve daha kolay bulunabilir fakat en az onun kadar hatta daha iyi ürünler de var.Bir markanın her ürününü almak yerine, her ürün için marka araştırılmalı.Ben Chemical Guys ürünlerini kullanıyorum.İlhan bey in gönderdiği site Boyassi bunları da satıyor, sürekli alırım. Siyah renk aracım var benim de, Chemical Guys ürünlerinden boya koruma için yılda bir Jet Seal,üzerine wax olarak düzenli olarak Cherry Wet Wax kullanıyorum.Özellikle Cherry, koyu araçlarda çok kullanılıyor, çizik kapatıcı özelliği yüksektir, özel bir ürün.Hızlı cila olarak V2 yi deneyeceğim bir de.

Kendiniz yapmayacaksanız detailing garage tavsiye ediliyor Ankara da.Sonuçta ister yapın ister yaptırın, araç sadece eldivenle yıkanmalı, yoksa emekler boşa gidiyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

@peaceseller Teşekkür ediyorum, siyah araca sahip olup sürekli iyi görünmesini sağlamak gerçekten zor iş. Jet Seal'ı ben de alıp deneyeceğim. Üzerine sıvı wax yerine carnauba katı wax kullansam nasıl olur merak ediyorum. Bu wax'ın uygulandığı bir araç görmüştüm, hem çok güzel görünüyordu hem de su tutmuyordu gerçekten. Katı wax hakkında deneyiminiz var mı? Uygulaması sıvı olan göre daha zor olacağı kesin ancak ekstrası olur mu? 

Bir de iç döşemeler için herhangi bir ürün denemeniz oldu mu?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...