Jump to content

Otomobilinizin Yakıt Türü Nedir ?


İlhan
 Paylaş

Otomobilinizin Yakıt Türü Nedir ?  

278 oy

  1. 1. Otomobilinizin Yakıt Türü Nedir ?



Tavsiye Edilen Mesajlar

43 dakika önce, MFSX :

yogun trafikte 12-13 lt mi ? :ohmy:

Rusya kis sartlarinda ve Moskova en yogun trafikte GL63 AMG (5.5 lt. 557 bg) ortalama 13,4 lt yaktiriyorum ben nromal kullanimda ))  245 bg 5.28 X-Drive a da ortalama 9,3 lt.  Guzu da ortalama 8,5 - 9 lt yakiyor. Hatta hatunun yeni 3 lt 340bg F-Pace'i bile ortalama 9,6 - 9,8 lt yakip sasirtti bizi markaya gore.  TR ye nazaran burada benzin daha ucuz da dert etmiyoruz biz. Ama 12-13 lt nedir hocam ya? )) Angara nin yokuslarindandir bence ya :)  

Aslında Ankara'nın yokuşları, trafiği, bencilleri vs... bir sürü etken var. Pazar günü bir yerlere gideceksem moralim düzelsin diye yol bilgisayarını sıfırlıyorum, kasmadan 8-9 l ortalamaları yakalıyorum :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Arkadaslar merak ediyorum da, Turkiye'de de Rusya'daki gibi kampanyalar varmi mesela benzin istasyonlarinda ? Ornegin, ben sadece Lukoil kullaniyorum tum araclarimda EKTO isminde katkili bir yakiti var ve gercekten cok memnunum. Gecenlerde Lukoil in telefon uygulamasini indirip bir baktim da gecmis donem kullanimlarima ve kazandiklarima.. Mutlu oldum acikcasi. Her seferinde ikram ettikleri kahve,kapuchino vs , ortalama her 6 depo fulleme de 7. nin bedava fullenmesi. İstasyonlarda satilan kaliteli promosyon urunler (gece surus gozlugu , evrak cantasi vb.) %70  e kadar indirim. Mutlu oldum cunku Lukoil kesinlikle reklam a ihtiyaci olmayan tek marka diyebilirim Rusya'da. Shell , BP , TNK , TatNeft gibi digerlerin de bu kadar kapsamli ve sistematik calisan hediyeler yok. Rusya'da  uyesi oldugum Mazda, Mercedes , Jaguar ve BMW forumlarinda surekli herkes Shell kullandigini ,cunku bunun onerildigini anlatip duruyorlar. Ama kendileri de aslinda ezberden baska ne yaptiklarinin farkinda olmadiklarini itiraf ediyorlar :) Turkiye'de nedir bu durum genel olarak yazdiklarimin ardindan ?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Türkiye'de kredi kartları ile ortak kampanya yapıyorlar genelde. 4 kere 100 TL yakıt alırsan 50 TL ordan akaryakıt alabiliyorsun mesela. Birde bağlılık kartları diyebileceğim kartlar var firmaların, yakıt alırken o kartlara da puan yükleniyor ama sizin dediğiniz kadar hediyeler yok elbette. %1-2 gibi puanlar veriyorlar. Eskiden televizyon, beyaz eşya, deterjan, kolonya gibi bir sürü hediyeler veriliyordu ama yasaklandı bilgiğim kadarıyla :(

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 11 ay sonra ...
1 saat önce, İlhan :

Benzin 6 lira olunca, konuyu bir hortlatayım dedim. :D

 

Benzin 6 TL olunca 323 üme lpg taktırdım. Son ölçümüm 5,5 lt/100 km benzin ile eşdeğer parasal tüketim yaptığını gösterdi. 91 model 323 üm yakıtta hybrit oldu .)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Maalesef benzinden çok daha çabuk fiyati artan yakitlar da var.  Ben bir önceki aracim Subaru Impreza'da her depo doldurusumda 2.5 litre kadar ethanol (etil alkol) ekliyordum.  O zamanlar ethanol'un litre fiyati 5.00 - 6.00 TL civarindaydi.  Sadece birkaç sene önceden bahsediyorum.  Geçen sene Mazda 3 için ethanol aldigimda litresi 7.00 TL kadar ödedim.  O zaman birkaç bidon (5 litrelik) almistim.  Evde bir ya da iki bidon kaldi.  Yine her depoya 2.5 litre ethanol ekliyorum.

Geçen gün Kemeralti'na gittigimde birkaç medikal magazaya sordum.  Ethanol'un litresine 12.00 TL diyen oldu.  Yav siz ne yapiyorsunuz, demek geldi içimden.  Tabii o fiyata ethanol almadim, almam da.  Resmen iki katina çikmis.  Nedenini anlayabilmek mümkün degil.  Elimdeki ethanol bittiginde depoya ethanol eklemeyi mecburen kesecegim.  Artik % 100 benzinle devam.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 dakika önce, AKayhan :

Maalesef benzinden çok daha çabuk fiyati artan yakitlar da var.  Ben bir önceki aracim Subaru Impreza'da her depo doldurusumda 2.5 litre kadar ethanol (etil alkol) ekliyordum.  O zamanlar ethanol'un litre fiyati 5.00 - 6.00 TL civarindaydi.  Sadece birkaç sene önceden bahsediyorum.  Geçen sene Mazda 3 için ethanol aldigimda litresi 7.00 TL kadar ödedim.  O zaman birkaç bidon (5 litrelik) almistim.  Evde bir ya da iki bidon kaldi.  Yine her depoya 2.5 litre ethanol ekliyorum.

Geçen gün Kemeralti'na gittigimde birkaç medikal magazaya sordum.  Ethanol'un litresine 12.00 TL diyen oldu.  Yav siz ne yapiyorsunuz, demek geldi içimden.  Tabii o fiyata ethanol almadim, almam da.  Resmen iki katina çikmis.  Nedenini anlayabilmek mümkün degil.  Elimdeki ethanol bittiginde depoya ethanol eklemeyi mecburen kesecegim.  Artik % 100 benzinle devam.

Kayhan abi anketi revize ederek, yakıt türünüz seçeneklerine Ethanol'üde ekliyorum. :D  :geyik:

Bu arada bu konuda yalnız değilsin, forumda @Zealot ta zaman zaman kullanıyor. Hatta o radyatörüne zem zem suyu koyuyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

14 dakika önce, AKayhan :

Maalesef benzinden çok daha çabuk fiyati artan yakitlar da var.  Ben bir önceki aracim Subaru Impreza'da her depo doldurusumda 2.5 litre kadar ethanol (etil alkol) ekliyordum.  O zamanlar ethanol'un litre fiyati 5.00 - 6.00 TL civarindaydi.  Sadece birkaç sene önceden bahsediyorum.  Geçen sene Mazda 3 için ethanol aldigimda litresi 7.00 TL kadar ödedim.  O zaman birkaç bidon (5 litrelik) almistim.  Evde bir ya da iki bidon kaldi.  Yine her depoya 2.5 litre ethanol ekliyorum.

Geçen gün Kemeralti'na gittigimde birkaç medikal magazaya sordum.  Ethanol'un litresine 12.00 TL diyen oldu.  Yav siz ne yapiyorsunuz, demek geldi içimden.  Tabii o fiyata ethanol almadim, almam da.  Resmen iki katina çikmis.  Nedenini anlayabilmek mümkün degil.  Elimdeki ethanol bittiginde depoya ethanol eklemeyi mecburen kesecegim.  Artik % 100 benzinle devam.

 

Yüzde kaçlık etanol atıyordunuz ? Ne gibi artıları oluyor ?

biyoserkan tarafından düzenlendi
ek soru sebebiyle
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

%96 dan seyrek ethanol koyamazsınız,  olması gereken %99 dur.

benzinin oktan sayısını, yani yanmaya karşı direncini yükseltir.

standart pompa benzininde de vardır ethanol.

aracın kitapçığında %15 e kadar ethanol lü yakıt koyabilirsiniz diyor ama pompa benzininde %kaç var bilmediğimizden, üste konması gereken miktar hakkında net bir şey söylemek zor.

sıkıştırma oranı düşük araçlarda araca olumlu bir etkisi olmaz.

sıkıştırma oranı yüksek ve devirli araçlarda güç verir..

piston aşağı doğru inip hava yakıt karışımını çeker..,   yukarı doğru bu karışımı sıkıştırarak çıkarken, buji kıvılcım vermeden önce,   karışım kendi kendine patlayabilir.  buna engel olmak için yüksek oktan tercih edilir.

ama atmosferik motorlarda öyle aman aman etkiler beklemeye gerek yok.  zaten 100kpa basınçta, ateşleme avansı 20-25 derece avanstadır. 

turbo veya supercharge araçlarda 2-5-10 derece avanstadır..    

yani atmosferiklerde piston yukarı  tam çıkmadan benzin buji ile patlatılıyor..    aşırı besleme araçlarda tam yukarı çıkmaya ramak kala patlatılıyor.

bu yüzden aşırı besleme araçlarda, piston üst ölü noktaya gelmeden önce karışım kendi kendine tutuşabiliyor ve vuruntu yapıyor..

motor da da vuruntu sensörü var ve buna engel olmak için yakıt miktarı ve basınç miktarı / ateşleme zamanı ile oynayabiliyor.

uzun lafın kısası,  2.0 165 lik sky  ve 1.5 120 lik sky da  gözle görülür fark olabilir..    eski nesil motorlarda bir etkisi pek olmaz..

skyactivde güç istiyorsanız cat'lesss headers deneyin. yazılımsız direk 10-15 hp.   yazılımla +15 daha..

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

49 dakika önce, biyoserkan :

Yüzde kaçlık etanol atıyordunuz ? Ne gibi artıları oluyor ?

Öncelikle, birçok kisi bilmese de benzin istasyonlarindan aldiginiz benzinin içinde % 3 kadar ethanol vardir.  Örnegin, ABD'de E10 ismiyle satilan yakittaki standart ethanol orani % 10 kadardir.  Bu oranlardaki ethanol her benzinli motorda soruzsuzca kullanilabilir.  Bizdeki % 3 oran oldukça düsüktür.

ETANOL HESABI
 
Iki adet varsayim yapiyoruz:
1. Mazda 3'ün yakit deposu 51. litredir.
2. Istasyonlarda satilan yakitta % 3. etanol vardir.
 
51. x 0.03 = 1.5 litre
Ben bir dolu depoya yaklasik 2.5 litre etanol ekliyorum.
1.5 + 2.5 = 4.0 litre
4.0 / 51. = % 8.
 
Benim depodaki etanol orani yaklasik % 8. kadardir.
 
Ethanol'u benzin almadan hemen önce depoya eklersiniz.  Her depoya illa ethanol eklemeniz gerekmez.  Orani da siz seçebilirsiniz, hangi depoya ekleyeceginizi de.
 
Ethanolun aslinda en büyük avantaji küresel bazdadir.  Ethanol aracinizdaki emisyonu daha temiz yapar.  Benzinde karbon ve hidrojen vardir.  Ethanol yandiginda kendisinin oksijen atomlari benzinin karbon atomlari ile birlesip egzosttaki karbon monoksidi azaltir.  Bunu kimyacilar söylüyor, ben pek anlamam.  :rolleyes:
 
Yani, aracinizi kullanirken "ben etrafimdaki araçlarin hepsinden daha çevreci bir araç kullaniyorum" deme sansiniz var.  Bu tamamen gerçek bir iddiadir.  Sizin araciniz (hibrid araçlar hariç) tüm araçlardan daha çevreci olur.  Bu hakli bir gururdur.  Örnegin, ben simdi bunu rahatlikla söyleyebiliyorum.
 
Ayrica, benzin bir fosil yakitidir ve dünyadaki toplam miktari kisitlidir.  Ethanol bir fosil yakiti degildir.  Laboratuvarlarda üretilebilir.  Bu yönden de ethanol benzinden daha avantajlidir.
 
Ikinci önemli avantaj, ethanol benzinin oktan miktarini biraz artirir.  Bunun kimyasini bilmiyorum ama kabul edilen bir gerçektir.  Ethanol "octane-booster" yani oktan artirici olarak bilinir.  Artan oktan miktari da biraz olsun performansa etki edebilir.  Gerçi bu kadar düsük ethanol oranlarinda bunu pek hissedemezsiniz ama yine de vardir.
 
Ethanol bu oranlarda (tek basamakli yüzdelerde) yakit tüketimine herhangi bir etki etmez.  Ethanol yüksek miktarlarda eklendiginde korozyona olumsuz etki edebilmektedir ama yine tek basamakli oranlarda bu etki yoktur.  Ethanol yakitin geçtigi yerlerde temizleyici etki yapar (etil alkol bir solventtir).
 
ABD'de ethanol bazen % 85 gibi yüksek oranlarda benzine eklenebilmektedir, bu yakitin ismi E85 olarak bilinir.  Ancak, E85 sadece özel modifiye araçlarda kullanilabilir, bizim araçlarda kullanilamaz.  Bu araçlarin motorlari daha degisiktir.  Bu yakit % 85 ethanol + % 15 benzin içerir.
 
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Açıklamanız için teşekkür ederim. Benim kastettiğim depoya yüzde kaçlık konsantrasyondaki etil alkolü atıyorsunuz şeklinde ama sanırım %96 lık etil alkolü depoya atıyorsunuz. Piyasada %70 lik % 60 lık etil alkoller de varda. %100 saflıkta etil alkol yok. Piyasada %70, %60 gibi dilüe edilmiş düşük konsantrasyonlu türevleride var. %70 'liklerini sağlık alanında kullanıyoruz. Elimizde %96 lık etilen varsa da dilüe edip konsantrasyonunu bizim kullanacağımız %70'e düşürüyoruz.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

3 dakika önce, biyoserkan :

Açıklamanız için teşekkür ederim. Benim kastettiğim depoya yüzde kaçlık konsantrasyondaki etil alkolü atıyorsunuz şeklinde ama sanırım %96 lık etil alkolü depoya atıyorsunuz. Piyasada %70 lik % 60 lık etil alkoller de varda. %100 saflıkta etil alkol yok. Piyasada %70, %60 gibi dilüe edilmiş düşük konsantrasyonlu türevleride var. %70 'liklerini sağlık alanında kullanıyoruz. Elimizde %96 lık etilen varsa da dilüe edip konsantrasyonunu bizim kullanacağımız %70'e düşürüyoruz.

%70 lik koyacağımıza zaten %80 lik  hazır kolonya var =) 

en az %96 lık olmak zorunda. mümkünse %99

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir saat önce, Zealot :

%96 dan seyrek ethanol koyamazsınız,  olması gereken %99 dur.

benzinin oktan sayısını, yani yanmaya karşı direncini yükseltir.

standart pompa benzininde de vardır ethanol.

aracın kitapçığında %15 e kadar ethanol lü yakıt koyabilirsiniz diyor ama pompa benzininde %kaç var bilmediğimizden, üste konması gereken miktar hakkında net bir şey söylemek zor.

sıkıştırma oranı düşük araçlarda araca olumlu bir etkisi olmaz.

sıkıştırma oranı yüksek ve devirli araçlarda güç verir..

piston aşağı doğru inip hava yakıt karışımını çeker..,   yukarı doğru bu karışımı sıkıştırarak çıkarken, buji kıvılcım vermeden önce,   karışım kendi kendine patlayabilir.  buna engel olmak için yüksek oktan tercih edilir.

ama atmosferik motorlarda öyle aman aman etkiler beklemeye gerek yok.  zaten 100kpa basınçta, ateşleme avansı 20-25 derece avanstadır. 

turbo veya supercharge araçlarda 2-5-10 derece avanstadır..    

yani atmosferiklerde piston yukarı  tam çıkmadan benzin buji ile patlatılıyor..    aşırı besleme araçlarda tam yukarı çıkmaya ramak kala patlatılıyor.

bu yüzden aşırı besleme araçlarda, piston üst ölü noktaya gelmeden önce karışım kendi kendine tutuşabiliyor ve vuruntu yapıyor..

motor da da vuruntu sensörü var ve buna engel olmak için yakıt miktarı ve basınç miktarı / ateşleme zamanı ile oynayabiliyor.

uzun lafın kısası,  2.0 165 lik sky  ve 1.5 120 lik sky da  gözle görülür fark olabilir..    eski nesil motorlarda bir etkisi pek olmaz..

skyactivde güç istiyorsanız cat'lesss headers deneyin. yazılımsız direk 10-15 hp.   yazılımla +15 daha..

Teşekkür ederim. Benim 323'e eklememe gerek yok anlaşılan :) 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

323 eklerseniz,   motordan egozun arka ucuna kadar  tüm karbon birikintilerini temizler   ilk günkü gibi temizlersiniz ..

93 model ford sierra ya koyduk denedik..  arka camıma bile kurum yapıştı ..   aracın gücü düştü.  saçmaladı falan

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

49 dakika önce, Zealot :

323 eklerseniz,   motordan egozun arka ucuna kadar  tüm karbon birikintilerini temizler   ilk günkü gibi temizlersiniz ..

93 model ford sierra ya koyduk denedik..  arka camıma bile kurum yapıştı ..   aracın gücü düştü.  saçmaladı falan

Daha sonra düzelmiştir sanırım...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, biyoserkan :

Açıklamanız için teşekkür ederim. Benim kastettiğim depoya yüzde kaçlık konsantrasyondaki etil alkolü atıyorsunuz şeklinde ama sanırım %96 lık etil alkolü depoya atıyorsunuz. Piyasada %70 lik % 60 lık etil alkoller de varda. %100 saflıkta etil alkol yok. Piyasada %70, %60 gibi dilüe edilmiş düşük konsantrasyonlu türevleride var. %70 'liklerini sağlık alanında kullanıyoruz. Elimizde %96 lık etilen varsa da dilüe edip konsantrasyonunu bizim kullanacağımız %70'e düşürüyoruz.

Ben ethanolu senelerdir medikal magazalardan aliyorum.  Sanirim hepsi ayni nitelikte.  Plastik bidonun (5 litre) üzerindeki etikette yazanlar sunlar.

Etil Alkol

Min. % 96 (Hacmen)

Tahil ürünlerinden imal edilmistir.

Üreten firma: Almagest, Sofia, Bulgaria

Ambalajlayan firma: Alkomed Kimya, Kocaeli

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hastaneye hazır %70'lik de (sulandırılmış) geliyor. Alırken dikkat etmek gerekir. Hatta düşük konsantrasyonda (karışık) %10 izopropil-%60etanol karışımlarıda geliyor.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 8 ay sonra ...

Içten yanmali motorlarda neden hidrojen kullanmiyoruz?

Fosil yakitlarina alternatifler aradigimiz malum.  Hidrojen bu konuda cazip bir alternatif yakit olarak görünüyor.  Düzgün yandiginda sadece su buhari ortaya çikiyor.

Hidrojen içten yanmali motorla ilgili iki büyük sorun var.  Ilki, hidrojen enerji açisindan diger yakitlar kadar yogun degil.  Yani az bir is yapabilmek için çok fazla hidrojene ihtiyaç var.  Buna bir de içten yanmali motorlarin düsük verimini eklediginizde basarisizlik için bir reçete ortaya çikiyor.

Ikinci sorun?  Hidrojeni yaktiginizda gerçekte su buhari yaninda baska atiklar da ortaya çikiyor.  Bunlarin en önemlisi ise NOx yani VW dizel emisyon skandalinin ardindaki maddedir.  Bu da hidrojenin temiz bir alternatif yakit olmasinin önüne geçiyor.

Peki çözüm nedir?  Hidrojeni sadece yakit hücreleri ile elektrik üretmekte kullanin.  Yakit hücreleri içten yanmali motorlardan çok daha verimlidir.  Ayrica, hidrojen yakit hücresi çok daha temiz bir emisyona sahiptir.

Kaynak: ABD Road & Track dergisi

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...