Jump to content

Dyno Testinde Nelere Dikkat Edilmelidir ?


İlhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Oldukça merak edilen bir konu olan Oto Ekspertizi 2. el otomotiv dünyasına 6-7 sene önce girdi ve son 3 yıldır da hızlı bir şekilde büyüdü. Birçok sektörde olduğu gibi bu sektörde de hızla ve kontrolsüzce büyümesinden dolayı doğru bilinen yanlışlar ortaya çıkmaya başladı. Yanlış düzeltilir ancak buradaki sorunumuz bu yanlışların maalesef kalıplaşması ve mağdurlar yaratmasıdır. Sevindirici bir unsur ise T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın Ekspertiz sektörü için hazırladığı düzenlemesi çok yakında bitiyor. Bu konuda doğru bilinen yanlışlar olarak 2 önemli konu başlığı bulunuyor. 
dinamometre%2Btestinde%2Byap%25C4%25B1lan%2Bhatalar.jpg
 

Dinamometre 
 
2 çeşit dinamometreden bahsedersek; ekspertiz merkezlerinde kullanılan cihaz taşıt dinamometresidir. Bunun haricinde ise birde motor dinamometresi vardır. Motor sehpa üzerinde iken volan aksamından şaft vasıtası ile dinamometreye bağlanır. Motorun gerçek verimini bu cihazla daha doğru alabilirsiniz. Ekspertiz merkezlerindeki taşıt dinamometresi ise motorun ürettiği gücü şanzıman, diferansiyel,baskı balata, ön-arka aks yada (4 çeker) lastikler üstünden tamburlara ileterek elde eder. Ortaya bir veri çıkar. Motorun ÖMRÜ %80 ya da %90 denir. İşte yanlış burada başlar.
motor%2Bdinamometresi.jpg
Mercedes AMG S63 motor dinamometre testinde
Aracınızın motoru ne kadar iyi olursa olsun aktarma organları aldığı gücü doğru iletemiyorsa çıkan sonuç ve verim düşük olacaktır. Bu veri de motor ömrü olarak yorumlandığında; işte yanlış tam da burada başlar. Test yapan kişi, uzman ve konuya hakim ise aracın testi sırasında sorunlu olan bu aksamları tespit edecektir. Motor hakkındaki yorumunu da ona göre yapmalıdır. Ayrıca imkan varsa kompresör testi de motor hakkında doğru bilgi sahibi olmanıza yardımcı olacaktır. 

 

ara%25C3%25A7%2Bdinamometresi.jpg

Lotus Elise araç dinamometre testinde
Motor hakkında yüzde oran belirtmek

 
Örnekle anlatalım, Elimizde 220bin km de 10 yaşında 50ps ve 200ps güçlerinde 2 farklı aracımız olsun. Bu araçların her iki motoruna %20 kayıp var diyelim. 50ps'de 10ps kayıp – 200ps'de de 40ps kayıp yapar. 50ps'lik aracın yaşına ve kilometresine baktığımızda %20 kayıp üst limitlerde de olsa normal diyebiliriz. Ancak 200ps'deki aracın 40ps kaybı normal değildir. Gerçekte %20 kayıp 50ps gücünde olan araçta normalken 200ps olanda anormaldir.


Sonuç olarak burada yüzde oran ile değerlendirme yanlıştır. 200ps gücündeki aracın sahibi ilk aracın %20 kaybını normal olduğunu duyunca kendi aracının da motor verimini bu nedenle normal olduğunu düşünecektir. En doğru yorum, aracın fabrika çıkış güç ve tork verileri ile elde edilen sonuç arasındaki farkın, testi yapan teknisyen yada uzmanın değerlendirmesi ile olacaktır.
dyno%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7%25C3%25BCm%25C3%25BCnde%2By%25C3%25BCzde%2Bbelirtmek.jpg
 
Aracınızı Dinamometre testine sokmadan önce ise;


 
Dinamometre testinden önce mutlaka aracın sıvı seviyelerinin kontrolünün yapılmasını isteyin. Yağ seviyesi, yağ ölçüm çubuğunda gözükmeyen araçların, radyatör su seviyesi çok düşük araçların, bu unsurları yeterli seviyeye getirilmediği müddetçe asla bu teste maruz bırakılmamalıdır. Dyno test anında aracın önüne mutlaka fan konulmalıdır. Bu ufak ama her ihtimale karşı alınan bir önlemdir ve motora zararı yoktur.

 

dinamometre%2Bfan%25C4%25B1.jpg

BMW E92 M3 Araç dinamometre testinde, soğutma fan ile takviye ediliyor
Test sırasında fan kullanılmadığında 4. vites, 5000d/dk, 160km/saat hız yapan aracınızın motoruna hiç hava girişi olmayacaktır. Fan, spor araçların uzun test koşulları sırasında kullanılır diyenleriniz olabilir. Ancak aracın soğutma sisteminde sorun varsa yada termostat açmıyorsa pek de önemsenmeyen bu hava kütlesi, motorunuzu büyük bir dertten kurtaracaktır. En vahim durum ise motor bloğunun çatlamasına bile neden olabilmesidir.

 
Kaynak : Sekizsilindir
Yazar: Burak Ün (Otomotiv Öğretmeni)
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

@İlhan@Burak Abi yeni bir konu başlığı altında bu hususlara dikkat eden, expertiz yapan firmaları yazabiliriz. İl bazında olursa daha güzel olacaktır ve faydalı olur diye düşünüyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 dakika önce, Dagiki :

@İlhan@Burak Abi yeni bir konu başlığı altında bu hususlara dikkat eden, expertiz yapan firmaları yazabiliriz. İl bazında olursa daha güzel olacaktır ve faydalı olur diye düşünüyorum.

Geçenlerde bir arkadaşın almayı planladığı araca ekspertiz yaptırmak için @mazda_ozan ın komşusuna gittik. Orada dyno yaptıklarını da öğrendim. Kendim yaptırmadığım için bilemiyorum ama dyno konusunda güvenilir bir yer bulmak hepimizin işine yarayabilir. Necip doğru ölçüyorlar derse onunla başlarız..

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 ay sonra ...

Dyno testi hiç yaptırmadım cunku gerek görmedim sebebi ise motor çıkışı 231HP  RX-8'imin gerçekten o değerlerde olduğunu düşünmem.  kafama "bunun çekişi düşük" diye bir süphe düşse belki giderdim ancak öyle şüphe de oluşmadı. Anlattım mı bilmiyorum, Bursa Osmangazi ilçesi coğunlukla yokuşlu virajlı yollardan oluşur; dik bir rampa ve virajın olduğu bir yerde (2 şerit gidiş - 2 şerit geliş, ortada büyük bir refüj var ve insanların pek olmadığı bir güzergah) yanımda yolcu ile yokuş yukarı inanılmaz hızlanması var, onun gören "bunun gücü azalmış mı" gibi birşey düşünemez bile. Coğu araba 100HP'li değerde, spor paket, turbo falanla 200HP. Onun da üstüne yazılımla, s*d*k zoruyla 240-250HP yapıyorlar. Benim araç hiç kasmadan, atmosferik motorla 231HP. Hatta RX-8 ilk çıktığında 250HP'ye yakın değerden çıkmış sonradan uzun ömür için 231HP'ye ayarlanmış....

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İnallar yapmıyoruz diyor. Revivo73 sanki bursada daha önce birisine yardım ettim demiltiniz diye hatırlıyorum. Şimdiden teşekkürler

LG-D802 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21.09.2016 at 09:41, İlhan :
Test sırasında fan kullanılmadığında 4. vites, 5000d/dk, 160km/saat hız yapan aracınızın motoruna hiç hava girişi olmayacaktır. Fan, spor araçların uzun test koşulları sırasında kullanılır diyenleriniz olabilir. Ancak aracın soğutma sisteminde sorun varsa yada termostat açmıyorsa pek de önemsenmeyen bu hava kütlesi, motorunuzu büyük bir dertten kurtaracaktır. En vahim durum ise motor bloğunun çatlamasına bile neden olabilmesidir.

Kaynak : Sekizsilindir      Yazar: Burak Ün (Otomotiv Öğretmeni)

İki sorum olacak,

1: Bu fan meselesi turbo beslemeli araçlar içinde geçerli mi? (Yüksek devirde hava yetmemesi)

2:Motor bloğu çatlamasının alakasını kuramadım? Soğutma sisteminin arızası nedeni ile motor iç ve blok sıcaklığı yükselince motor bloğunun çatladığımı söyleniyor yoksa başka bir etken mi var? Zira benim bildiğim aşırı hararet motor bloğunu çatlatmadan başka hasarlara sebep verir (Conta yakma Pistonların kiitlenmesi v.s)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

3 saat önce, Servet :

Öndeki fan ile İntecooler soğutulup efor testi yapılır. Gerçeğe en yakın olabilmesi için.

Abi Blok çatlaması ne alaka o zaman? Yazıyı yazan arkadaşın bu konuda kullandığı mantığı anlayamadım açıkçası?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 3 yıl sonra ...
 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...