Jump to content

3.Nesil Mazda 3 Lastik Rotasyonu


Tarahumara
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bu aralar sürekli kafamda olan şeyi bugün yaptım. Araç 10.000 km ye geldiği için bir lastikçiye girip rotasyon işlemini ve her janta balans ayarı yaptırdım. Kitapçık, her 10.000 km veya daha önce lastikleri rotasyon yapın diyor. Ne şekilde yapılacağını da belirtmiş. Önler olduğu gibi arkaya. Arkalarda çapraz şekilde öne. Lastikçi ısrarla çapraz yapılmaz bu işlem dese de kitapçıktaki gibi yaptıdım. 90-100 km hızı geçtiğimde hafif bir titreme oluyordu direksiyonda. Balans yaptıktan sonra titreşim sıfıra indi. Ok gibi gidiyor araba maşallah. Kitapçıktaki bölümü paylaşıyorum. Bu rotasyon şekli sanırım aracın önden çeker, arkadan itiş ya da 4x4 olmasına göre değişiyordur.

P0nvy9.jpg

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Merhabalar kitapta düzensiz aşınmadan bahsediyor siz bunu görerek mi yaptınız yoksa kitapçığa uyarak mı? Bir de hava basıncını kaç yaptınız ben arabayı alır almaz nitrojen gazı bastırdım bilmiyorum normal hava ile aralarında fark olurmu basınç olarak.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

5 minutes ago, Koray74 said:

Merhabalar kitapta düzensiz aşınmadan bahsediyor siz bunu görerek mi yaptınız yoksa kitapçığa uyarak mı? Bir de hava basıncını kaç yaptınız ben arabayı alır almaz nitrojen gazı bastırdım bilmiyorum normal hava ile aralarında fark olurmu basınç olarak.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Hayır ben 10.000 de değiştirin dediği için değiştirdim. Aşınma yok benim lastiklerde. Nitrojen konusunu çok araştırdım. Neredeyse hiç bir faydası yok. Soluduğumuz havanın %78 i nitrojen, %21 i oksijen, gerisi fasa fiso şeyler. Lastik basınç uyarısı varken ve sürekli hava basınçları önerilen değerlerdeyken mantıklı gelmedi bana.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

50 dakika önce, Koray74 :

Merhabalar kitapta düzensiz aşınmadan bahsediyor siz bunu görerek mi yaptınız yoksa kitapçığa uyarak mı? Bir de hava basıncını kaç yaptınız ben arabayı alır almaz nitrojen gazı bastırdım bilmiyorum normal hava ile aralarında fark olurmu basınç olarak.
 

Nitrojenle ilgili forumda Mustafa abinin bir makalesi vardı, onu paylaşmak istiyorum.

ALINTIDIR

Aslında lastiklerinizde zaten Nitrojen var. Nitrojen basmak demek havada %79 oranında bulunan azot oranını lastiğin içindeki havada arttırmak demektir. Bu uygulamanın faydalı olabilmesi ve etkilerinin hissedilebilmesi için de en az azot oranının %95 ve üzeri olması lazım.

Doğru uygulama yapılırsa;

1- Azot doygun bir gaz olduğundan lastiğinizin metal karkası ile kimyasal reaksiyona girmez, yani oksitlenme, paslanma yapmaz. Lastiğin karkas yapısını daha iyi korur.

2- Daha iri moleküllü bir yapısı olduğundan jant hatalarından, lastik ve sübab hatalarından kaçaklar daha az olur.

3- Yapı itibarıyla daha zor ısınan bir gazdır. Bu sebeple özellikle otoban ya da performanslı kullanımlarda aşırı ısınma problemini önler. Aşırı ısınmadan kaynaklanan deformasyonu ve lastik hasarlarını engelleyebilir. Uçaklarda ilk yere vurma anında lastikler aşırı ısı yüküne maruz kalırlar. Bunun seviyesini düşürmek için kullanılır.

4- Performanslı kullanımda ısı dengeli kalacağı için, lastikten kaynaklanan performans değişikliklerinin önüne geçer. Bu sebeple F1 de kullanılır.

Nitrojen uygulanmasının 2 yolu vardır;

1- Tüpten (depo) azot basma. Aslında tüp içerisinde saf azota yakın bir gaz olacağı için, bu durum saflık derecesi açısından çok yararlı. Ama tüp ya da depo içerisinde yoğuşmadan kaynaklı dipte su birikmesi olma ihtimaline karşı da sakıncalı.

2- Azot jeneratörü. Bu cihaz kompresörden gelen havayı azota saflaştırarak lastiğinize yollar. Ama bu saflaştırma işlemi yavaş bir işlemdir. Bugün çoğu lastikçide işi hızlı yapmak için hızlıca hava basılmakta ve saflık düşmektedir. Ben büyük bir lastik bayisinde lastiklerime nitrojen bastırdım. Bu işi iyi bildiğimi de söylemeden. Daha sonra parayı ödemeden cebimdem çıkarttığım saflık ölçer ile test ettim, %85 çıktı. Bunun üzerine benden para almadılar. Çünkü %85 ile fayda elde etmem çok zordu.

Lastiklere Nitrojen uygulaması çok faydalı bir işlemdir. Ama saflık %95 ve üzeri olmalı, basılan hava kuru ve temiz olmalı.

Bu cihazdan Subaru yetkili servislerinden birine konsinye olarak vermiştim. Ama kompresörleri yetersiz olduğundan kullanamadılar.

ALINTIDIR

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben de her bakımda yaptırıyorum rotasyon . Nitrojene gerek duymadım çünkü 6 ayda bir lastik değişiyor. Jant lastik alsam olabilir

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Vay arkadaş. 10bin'de bir ha?.. Gerçi doğru. Lastik zaten 30bin civarında yıpranıyor yavaş yavaş.

14 dakika önce, Fotifoti :

Ben de her bakımda yaptırıyorum rotasyon.

Serviste balans ayarı da yapıyorlar mı?

14 dakika önce, Fotifoti :

ünkü 6 ayda bir lastik değişiyor.

Rotasyon anlamında "değişiyor" dedin sanırım. Yoksa 4 lastiği de "yeniliyor" musun?

***

Nitrojen konsunda; Önceki aracımda kullandım bir süre. Fakat daha sonraları bakıma gittikçe, servisteki bu işi bilmeyen çocukların sürekli oksijen basmasından ötürü zamanla havaları değişti lastiklerin. Bir daha da uğraşmadım nitrojen de nitrojen diye. 11 senedir kullanıyoruz o aracı, jant içlerinde paslanma vs. bir durum yok. Gerçi Konya'dayım. Bu da yüksek bir faktör olabilir. Şehirlerarası olarak Konya-Mersin veya Konya-Antalya git-gelini çok yapıyorum. Basınç farkı veya hava kaçırma vb. durumlar da olmadı ya da çook geniş zamana yayılan durumlar olmuştur. O da servis bakımında hava kontrolü yapıldığı için fark etmemişimdir.

Mazda için aklımdan geçmedi değil, ama ne bileyim. Marjinal bir faydasını görmeyeceğimi düşündüm.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Nitrojen Antalya, Ankara gibi yaz şartları zor olan şehirlerde kullanılmalıdır. Hava çok sıcak oluyor ve lastiklerin aşınma katsayısı balon yapma gibi durumları arz ediyor. 

Yazlık lastiklerde nitrojeni kesinlikle tavsiye ediyorum. Aslında bu rotasyon yıllardan beri var. 4x4 araçlarda çaprazlama değil. Direk sağ ön sağ arka, sol ön sol arka şeklinde oluyor. Arka tekerleklerin de kavraması olduğu için birşey ifade etmiyor. 

Benim gibi kışlık ve yazlık olmak üzere 2 takım lastik kullananlar yazlık ve kışlık değişimlerinde bir önceki seneye göre rotasyona gidebilirler. 10k şart değil ama 10k tı geçmemesi düzenli aşınma için şart. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Vay arkadaş. 10bin'de bir ha?.. Gerçi doğru. Lastik zaten 30bin civarında yıpranıyor yavaş yavaş.
Rotasyon anlamında "değişiyor" dedin sanırım. Yoksa 4 lastiği de "yeniliyor" musun?
***
Nitrojen konsunda; Önceki aracımda kullandım bir süre. Fakat daha sonraları bakıma gittikçe, servisteki bu işi bilmeyen çocukların sürekli oksijen basmasından ötürü zamanla havaları değişti lastiklerin. Bir daha da uğraşmadım nitrojen de nitrojen diye. 11 senedir kullanıyoruz o aracı, jant içlerinde paslanma vs. bir durum yok. Gerçi Konya'dayım. Bu da yüksek bir faktör olabilir. Şehirlerarası olarak Konya-Mersin veya Konya-Antalya git-gelini çok yapıyorum. Basınç farkı veya hava kaçırma vb. durumlar da olmadı ya da çook geniş zamana yayılan durumlar olmuştur. O da servis bakımında hava kontrolü yapıldığı için fark etmemişimdir.
Mazda için aklımdan geçmedi değil, ama ne bileyim. Marjinal bir faydasını görmeyeceğimi düşündüm.

6 ayda bir kışlık / yazlık değişimi . Değişim olmadıysa rotasyon . Değişim olduysa rotasyon ve balans. Lastik işlerini servisler dışarıda yaptırıyorlar genelde . 4 lastik değişimi +balans 100₺ idi en son. Ben Mazda 3'te 115 bine kadar 3 takım yazlık 2 takım kışlık yedim [emoji1] 30binde zayıflayan lastik iyi lastiktir , ben genelde 30k bitiriyordum lastiği. Son taktıklarımın gideri vardı tabi. Kışlığı sattım, yazlıkta üzerinde gitti. Elazığ'a döneceğim benim icin lastik işi daha kolay olacak inşallah.

Yalnız ucuz lastiğe tövbe ettim, arada bir iyi denk geliyor ama tamamen şans . Sonrasında ayni marka başka model alıyorsun berbat çıkıyor . Yol keyfi kaçıyor insanın
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

servis bana rotasyonun 20binde bir yapılan bir işlem olduğunu söylemişti geçen hafta bakıma gittiğimde.. Son lastik değişimden beri 11bin km yol yapmıştım.. 33bin kmde şu anda..herkes 10binde değişim yaptırıyor mu?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 minute ago, Montimpex said:

servis bana rotasyonun 20binde bir yapılan bir işlem olduğunu söylemişti geçen hafta bakıma gittiğimde.. Son lastik değişimden beri 11bin km yol yapmıştım.. 33bin kmde şu anda..herkes 10binde değişim yaptırıyor mu?

Kitapçık 10.000 km de bir yapın diyor. Ben lastikçide 4 lastik rotasyon + balans 40 tl ye yaptırdım Altunizade'de.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

7 dakika önce, Tarahumara :

Kitapçık 10.000 km de bir yapın diyor. Ben lastikçide 4 lastik rotasyon + balans 40 tl ye yaptırdım Altunizade'de.

arka lastikleri çapraz mı taktırdınız?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

arkadaşlar.. arka lastikleri   sağ sol yapabilmeniz için,  mutlaka lastiklerinizin  iç-dış özelliğine dikkat etmeniz , ve yön lastiklerinizde rotasyon özelliğinin olmaması gerekiyor..

 

eğer lastiğnizin üzerinde  inside /outside,   ve rotation >>   ibareleri varsa,   kesinlikle lastiklerinisi sağdan sola takamazsınız.  

 

örneğin V desenli bir lastiği  tutup sağdan sola taktığınızda V desenler geriye doğru bakacaktır..ilk su birikintisinde patlarsınız.   V desenli olmasa da,  rotasyon yazıyorsa,  ve inside outside belli ise,  katiyen değiştiremezsiniz..

 

mazda servis kitapçığı da sağ altta bunu belirtmiş.   biraz küçük belirtmişler ama. 

 

arkaları sağ -sol yapmaktaki amaç,  arka akslarda 0,5 - 1 derece fabrika çıkışı negatif kamber olması ve  bu sebeple lastiklerin iç yüzeylerinin ( araç tarafına bakan yüzeylerin)   çabuk eskimesi..  

 

Lastiğinizde Rotation ve Inside & outside  yazıları varsa,  sağ sol yer değiştirmeyin.  

 

*yine sağ altta belirttiği üzere radyal lastikleri değiştirmeyin yazısına binayen..  bütün kullandığımız lastikler Radyal lastik olduğu için..   siz sağdan sola değiştirmeyin...  215 45 R18  ibaresindeki R simgesi,  Radyal manasına gelmektedir 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 minutes ago, Zealot said:

Lastiğinizde Rotation ve Inside & outside  yazıları varsa,  sağ sol yer değiştirmeyin.  

Rotation >> ibaresi varsa dediğin doğru da abi. inside&outside olayına göre bir yanlışlık yok. Çapraz takarken sağ arkadaki outside olan kısım sol öne geçince de outside oluyor. Dediğin gibi V desenli bir lastik olsa, lastik janttan çıkarılıp yön değiştirmesi lazım. Ben mi yanlış kurdum acaba mantığı?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

inside outside tek başına olunca sorun değil..

rotasyon  ve inside outside bi arada olunca sıkıntı  

 

V desenli lastiği, janttan söküp ters çevirince de inside outside mevzusuna takılabilir. ben V deseni kolay akılda kalsın diye dedim.. yeni ve iyi lastiklerin nerdeyse hepsi , inside outside lı,  çünkü suyu outside a doğru tahliye  ediyor.  spor lastiklerin çoğunda rotasyon ibaresi var..   inside outside ve rotasyon da varsa  olmaz.. 

sen bi zahmet aşağı in de lastiklere bak abi.. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 minute ago, Zealot said:

sen bi zahmet aşağı in de lastiklere bak abi.. 

Lastiklere baktım. Hatta bu daha önce çektiğim bir fotoğraf. Yön işareti yok sadece outside yazıyor. Fotoğrafı büyütünce yazılar okunuyor.

V0PPOj.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

bu konuda lastikçiler uyarıda bulunurlar mı? çapraz olmaz v.s gibi? danışmak lazım gerçi.

sizin lastikte "radial" yazıyor okuyabildiğim kadarıyla.. kitapçık radyalleri değiştirmeyiniz demiş ama..

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Benimde yakında 10000 km dolacak. Lastik üzerindeki ibarelere göre mi bu işlemi yapmamız gerekiyor yoksa değiştirmenin sakıncası olur mu?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...