Jump to content

Mazda 3 Otomatik Vites Fren Probleminin Çözümü


Mutlu Tekir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bu fren sorunu özellikle hava sıcaklığı 30 derece üstünde, klima fulde çalışırken aracı ilk çalıştırdıktan sonra ilk 30 sn civarı vites D'de iken düşük hızlarda gerçekleşiyor. Fren tam performans çalışmıyor ve sonuna kadar basarsanız basın sanki el frenini 2-3 tık çekmişsiniz gibi yavaş etki ediyor. 
 
Daha önce hiç bu kadar ciddi sorun çıkarmamıştı, bir yerden çıktıktan sonra önündeki yolun karşı şeridine geçeceğim, ama kör noktada park eden bir araç yüzünden araç geldiğini geç farkedince frene sonuna kadar bastım ama araç durmadı. Geliş şeridini tamamen kapatınca durabildi araç, gelen araç da öteki şeride geçerek geçti gitti. Verilmiş sadakamız varmış diyerekten yola koyuldum. 
 
Bu sorun ayrıca sadece vites D'de iken oluyor. N'ye alınca frenler tutmaya başlıyor. Ve her zaman ortaya çıkmıyor. Özellikle 2-3 dakikalık markete girmelik aralardan sonra aracı tekrar çalıştırdığımda, belirgin oluyor. Geçen sene tüm yaz boyunca sadece 2 defa olmuştu, bu sene çok çoğaldı bu problem. Bunun üstüne araştırmalara başladım. 
 
Toyotaclubtr'den Tem Toyota Ufuk Sönmez usta ile istişareler sonucunda bunun bir tasarım hatası olabileceği ve kullanılan booster (westinghouse/fren servosu) çek valfi (sibobu) kaynaklı olabileceğini düşündük. Gerçekten de araştırınca çek valfin işlevini kaybetmesinin bu tarz sorunlara yol açtığını okudum. 

Öncelikle fren servosu/westinghouse/hidrovak nasıl çalışır görelim.
 

 


Westinghouse un görevi fren yapıldığında atmosfer basıncının ek olarak frenlemeye kuvvet sağlaması, böylece fren pedalında fazladan kuvvet uygulamak gerekmiyor. Ama bunun için de pedalın öteki tarafında vakumun oluşması gerekli. Bunu da manifolddan bir hortumla sağlıyor. Pedal tarafında atmosfer basıncı ve öteki tarafında vakum oluşunca fren pedalı çok daha konforlu bir şekilde ve sağlıklı bir şekilde çalışmakta. Düşündüğümüz sıkıntı kullanılan çek valfin bu vakumu uzun süre koruyamaması. Çünkü bu tarz bir fren problemi ardarda uzun fren pompalama sonucundaki ilk frenlemede de az da olsa hissedilmekte. 

Aynı zamanda otomatik mazda 3 kullanıcıları da belirli koşullarda nadiren olan bu durumu kronik deyip geçiştiriyorlar, ama kronik değil, önemli bir güvenlik problemi. Otomatik mazda 3 sahibi olan arkadaşların bu konuya dikkat etmelerini öneriyorum. Bu durum ek olarak ilk çalıştırmada geri geri giderken de oluyor. Buna da ustalar kronik diyorlar. 

Bu nedenle Rem otodan Hüseyin usta ilk olarak fren hidrolik yağını tamamen değiştirdi. Sonra yola çıktık baktık sorun devam ediyor. Problemler de ustayla sürüş esnasında çıkmaz misali uzun süre çıkmadı. Ama bir yerde frenin sonuna kadar basmama rağmen araç hafif şiddette durunca ustam şüphelendi. Başladık problemi araştırmaya. Söyledim bu durumu ve ek olarak bir sibop ekleyelim diye ısrar ettim. 15-20 ye yakın parçacı dolandık ama bulamadık düzgün bir çek valf. En sonunda bir Opel yedek parçacıda bulduk 35 TL'ye bir westinghouse sibobu. Ustam onu vakum hortumunun manifold çıkışından ek aldı ve metal kelepçe ile de bir güzel sağlamlaştırdı. 
 mazda-3-engine_0.thumb.jpg.e34f14ba9d0b4704812bcf19218889ae.jpg
 
Mazda'da çek valf ayrı olarak satılmıyor. Hortumla birlikte geliyor. Hortum orjinali 800 tl miydi neydi, yan sanayisi de 150 tl. 1 tane basit bir valf için de hortum değişmek olmaz, sonuçta hortumda sıkıntı yok. Valfte bir tasarım hatası olma ihtimali varken de yine gidip aynı valfi almak olmazdı.
 
1 haftadır deniyorum ve problem kalmamış gözüküyor. Özellikle ilk çalıştırmada devir 1800 de sabit iken ve düşmemişken, hemen harekete geçtiğimde frenlerde bir azalma söz konusuydu. Bu son haliyle çalıştırdığım gibi hemen hareket ettiğimde frenlerde bir zayıflık görmedim. Aynı şekilde 3-5 dakikalık mola sonrası aracı çalıştırıp hemen hareket ettiğimde sıkıntı yaşardım, şimdi bu konuda sıkıntı da yaşamadım. Fren sorununun çözülmüş olduğunu düşünüyorum ve ümit ediyorum. Bir sıkıntı yaşarsam tekrardan paylaşacağım. Otomatik vites araçlarında böyle bir problem yaşayan arkadaşlar da bu yöntemi denesinler ve geri dönüş yaparlarsa katkıda bulunmuş olurlar.
  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

uzun süre test sonucu umarım sorun bundan kaynaklı çıkar mutlu. klima ile ilintili olabileceğini düşünmüştüm ben. klima açıkken karşılaştım bir iki kere ben de. zaman gösterecek ne olduğunu bakalım. takipteyim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

mutlu abi benim arabada var o problem hatta bugun kirmizidaki araca dokundurdum parcayi alip bana kargolatirmisin ben ibanla sana yollasam :)

SM-G928C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aynı durum bence yeni nesillerde de mevcut. Benim aracımda özellikle yokuş aşağı inişlerde çok zor duruyor. Bir de frene basatığımda direksiyonu cevirirsem çatır çatur sesler geliyor direksiyonda.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Neden opel diğer markaların westinghouse sibob farklı mı? 

Opelciler birebir aynisi olmasada benzer bir konu açmışlar.

http://www.opelim.net/forums/teknik-servis/69074-fren-pedalinin-sismesi.html

https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/08/fren-servosu-arizasi-fren-pedali-neden-sertlesir.html?m=1

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, casedede :

mutlu abi benim arabada var o problem hatta bugun kirmizidaki araca dokundurdum parcayi alip bana kargolatirmisin ben ibanla sana yollasam :)

SM-G928C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

:D Karabük'te yaptırmadım ki, konuyu okusaydın Rem'e gittiğimi farkederdin. Şaşmaz'daki parçacıları dolaştık. Oradaki bir opel parçacısından bulduk. Rem'de Hüseyin ustaya git benim selamımı ilet. 2 dakikada halleder. Ankara bana karmaşık geldiğinden (6 senemi orada geçirmiş olmama rağmen) her seferinde karıştırıyorum. O kadar çok yeri dolaştık ki hangi opel parçacısı hatırlamıyorum hiç ama Hüseyin usta hatırlar.

27 dakika önce, isa83 :

Neden opel diğer markaların westinghouse sibob farklı mı? 

Opelciler birebir aynisi olmasada benzer bir konu açmışlar.

http://www.opelim.net/forums/teknik-servis/69074-fren-pedalinin-sismesi.html

https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/08/fren-servosu-arizasi-fren-pedali-neden-sertlesir.html?m=1

 

Diğer markalarda booster ile birlikte sanırım sibop. Bir tek opelde mazdadaki gibi dışarıda boru üstünde. Bu nedenle, bir de opelin çek valfi de düz giriş çıkışlı. 
Fren pedalının şişmesiyle ilgili bir durum değil. Hafiften şişiyor gibi olabilir ama dikkat edememiştim, bu esnada fren tutma gücü azalıyor.

1 saat önce, Reicht :

Aynı durum bence yeni nesillerde de mevcut. Benim aracımda özellikle yokuş aşağı inişlerde çok zor duruyor. Bir de frene basatığımda direksiyonu cevirirsem çatır çatur sesler geliyor direksiyonda.

Çok büyük bir sıkıntı bu kesinlikle.

Bu arada 20 km hızda abs testini tamamlayıp tık diye ses geliyor ya, 20 km hızın üstüne çıktıktan sonra sıkıntı yok, bu 20 km hızın üstüne çıkmayıp düşük hızda ilerlediğin müddetçe oluyordu. Buna da bir dikkat edin derim.

Bu olay Mazdaya karşı güvenimi sarstı açıkçası. Bu forumda öndekine dokunan mı ararsın, duran cisimlere hafifçe dokunan mı ararsın hepsi var ama herkes kronik diyor, kimse güvenlik zaafiyeti demiyor.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

4 saat önce, Mutlu Tekir :

:D Karabük'te yaptırmadım ki, konuyu okusaydın Rem'e gittiğimi farkederdin. Şaşmaz'daki parçacıları dolaştık. Oradaki bir opel parçacısından bulduk. Rem'de Hüseyin ustaya git benim selamımı ilet. 2 dakikada halleder. Ankara bana karmaşık geldiğinden (6 senemi orada geçirmiş olmama rağmen) her seferinde karıştırıyorum. O kadar çok yeri dolaştık ki hangi opel parçacısı hatırlamıyorum hiç ama Hüseyin usta hatırlar.

Diğer markalarda booster ile birlikte sanırım sibop. Bir tek opelde mazdadaki gibi dışarıda boru üstünde. Bu nedenle, bir de opelin çek valfi de düz giriş çıkışlı. 
Fren pedalının şişmesiyle ilgili bir durum değil. Hafiften şişiyor gibi olabilir ama dikkat edememiştim, bu esnada fren tutma gücü azalıyor.

Çok büyük bir sıkıntı bu kesinlikle.

Bu arada 20 km hızda abs testini tamamlayıp tık diye ses geliyor ya, 20 km hızın üstüne çıktıktan sonra sıkıntı yok, bu 20 km hızın üstüne çıkmayıp düşük hızda ilerlediğin müddetçe oluyordu. Buna da bir dikkat edin derim.

Bu olay Mazdaya karşı güvenimi sarstı açıkçası. Bu forumda öndekine dokunan mı ararsın, duran cisimlere hafifçe dokunan mı ararsın hepsi var ama herkes kronik diyor, kimse güvenlik zaafiyeti demiyor.

Haklısın üstadım bende birkaç kere garajda duvara vurmaktan son anda kurtuldum. Nedenini arayıp duruyordum. Emeğine sağlık.  Bende sanayiye bir uğrayayım.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Benim araçta da benzer sıkıntı var. Hatta bazen sert frende n ye alıp frenleme yapıyorum/zorunda kalıyorum. Bu çok mantıklı. Paylaşım için teşekkürler. Bu arada aracım 96" Opel Omega. Bu basit bir parça. Heryerde bulunur. Çalışma mantığı da basittir. Bildiğimiz çekvalf. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 6 ay sonra ...

Güncelleme. Mazda'nın böyle bir problemi yok. Böyle bir sıkıntı yaşıyorsanız fren balatanızı değiştirin. 
Ferodo aldım rahat ettim. 

Organik balatalar kötüymüş sakın kullanmayın. Yeni diye sorunu balatada aramıyordum ama en büyük hatayı yapmışım. Deneyim oldu. :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
9 dakika önce, Devrim Babacan :

Ama farklı koşullarda frenlerin bir tutup tutmaması balatalardan mıymış yani?

Aynen öyle Devrim hocam. Kullandığım organik balatadan kaynaklı. Disk ömrünü uzatıyor, çevreci vs. Ama ülkemiz şartlarına uygun değil sanırım. 

Yarı metalik balatalara oranla çok kısıtlı bir sıcaklık aralığında performansı güzel. Soğukta ve 2-3 fren sonrasında ısıdığında çok kötü bir performans sergiliyor. Bunun da sebebi organik balatada kullanılan bonding malzemesi kauçuk esaslı ve bu balata çok ısınınca gaz çıkarıyor, bu da sürtünme katsayısını çok düşürüyor. 

Bunu nasıl anladığıma gelirsek organik ve yarı metalik balata karşılaştırmalarına bakarken organik balatanın en yüksek brake fade denilen fren kaybı dezavantajı olduğu belirtilmiş. Benim brake fade hidrolik yağdan olamaz, sonuçta 2 defa dot 4 ile değişti. Balatayı da düz ve güvenli bir yolda bir ayağım frende bir ayağım gazda 30 sn gittikten sonra ani fren yaptım ve beklediğim gibi fren performansı düşmüştü abs bile devreye girmeden yavaşça durdu. Balatalar soğuduktan sonra ani fren yaptığımda abs devreye girdi ve güzel durdu. Tekrar balatayı fazlaca ısıtıp ani fren yaptığımda yine aynısı. 

Ferodoya yarı metalike geçtim rahat ettim. Aynı işlemleri denedim performansı hiç değişmiyor. Yarı metalik balatalar içindeki metalik tozların oranının yüksek olması nedeniyle oluşan ısıyı daha iyi iletiyor, daha hızlı soğuma olabiliyor. Ama öte yandan organik balatalarda kullanılan yüksek orandaki kauçuktan ve ısı iletim katsayısının düşük olmasından ötürü ısı buradan daha rahat iletilemediği için sıcaklık daha fazla yükseliyor. 

 

O nedenle siz siz olun sakın organik balata kullanmayın. Bırakın disk biterse bitsin, balata biterse bitsin, balata disk birbirini yerse yesin. :D Güvenlikten önemli değil. 

 

Bu sorunu yaşayan diğer arkadaşların ise sorunu bitmeye yakın balata olabilir. Balataların bir kısmının üstünde tam orta noktaya yakın bir yerde çizgi vardır. Bu çizginin altına düşünce performansı azalabiliyor.

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aynı sorun benim araçta da var hocam. Balataları değiştirmem yeterli olacak mı sizce? Westinghouse denen parçayı değiştirmem gerekmiyor sanırım?

Bir de balataları brembo mu alsam sizce yoksa ferodo iyi midir?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bence yeterli olur. Duyduğum kadarıyla mazda ate ve ferodoya uyumlu diyorlar. Brembo iyidir ama çakma olmadığı ne malum? O nedenle amazon.de den alabilirsiniz eğer Brembo alacaksanız. 

Zealot ve meg hocalar da balata tavsiyelerinde önerdikleri markalar vardı bakmanızı tavsiye ederim. 

Ferododan memnunum ses yapmıyor. Organik balatalar en sessizidir ondan sonra bile sesli gelmedi bana. Toz da çok yok galiba, frenlemeden de memnunum. Ben alırken ate brembo ve ferodo arasında kalmıştım hepsi iyi markalar sonuçta. 

Westinghouse 90 model araçlarda sıkıntı çıkarmıyor, bizim araçlarda sıkıntı çıkarması imkansız. Balata ve hidrolik yağı harici sorun aramamak gerek diye düşünüyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 saat önce, Mutlu Tekir :

Bence yeterli olur. Duyduğum kadarıyla mazda ate ve ferodoya uyumlu diyorlar. Brembo iyidir ama çakma olmadığı ne malum? O nedenle amazon.de den alabilirsiniz eğer Brembo alacaksanız. 

Zealot ve meg hocalar da balata tavsiyelerinde önerdikleri markalar vardı bakmanızı tavsiye ederim. 

Ferododan memnunum ses yapmıyor. Organik balatalar en sessizidir ondan sonra bile sesli gelmedi bana. Toz da çok yok galiba, frenlemeden de memnunum. Ben alırken ate brembo ve ferodo arasında kalmıştım hepsi iyi markalar sonuçta. 

Westinghouse 90 model araçlarda sıkıntı çıkarmıyor, bizim araçlarda sıkıntı çıkarması imkansız. Balata ve hidrolik yağı harici sorun aramamak gerek diye düşünüyorum. 

Çok teşekkür ederim hocam. Şu stop etme olayını çözemedim hala onu bir çözebilirsek sonra frenlere de gelecek sıra. Şansıma tüm problemler aynı anda patlak verdi. Gümüşhanenin soğuğuna bir de benim abartı arabama aşık olmamdan nazar geldi sanırım :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 ay sonra ...

Sorunu hiçbir yerde aramayın. Disk balata lastikte arayın. Paranız varsa orjinal, orjinale yetmiyorsa da pgy tech disk, icer balata dan şaşmayın. Hiç bir sıkıntınız kalmaz. Düşük devirde, düşük hızda fren performansının azalması disk balatanın suçu. Bunlar vizyon otodan bulunabilir.

Ne kadar marka diye güvensekte araç disk balata seçiyor demek ki. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 4 hafta sonra ...

Selamlar, Mutlu Bey konu başlığını tümü ile okudum. Aracım 2012 model 40000 km de bu sorun bende de var. Sorun yalnızca hava sicakken klima açık şekilde aracı çalıştırdığımda oluyor. Freni birkaç kez pompaladigimda yada klimayı kapattigmda ise geçiyor. Aracımı 22 bin km de aldım. O zaman orijinal balata ve diskler vardı ve bu sorun yine oluyordu. Balatalarimi geçen hafta değiştirdim. Onlere TRW arkalara ise Bosch marka balata taktım. Disklerin durumu iyi.Fren hidroligini kontrol ettirdim. Sorun yine sıcak havada ilk çalıştırmada klima son seviye açık ise devam ediyor. Aracın devri normal seviyeye geldikten sonra klima açılırsa sorun olmuyor. Aracı yalnızca ben kullanırsam sorun yok ama araci başka birine verdiğimde bu durumu bilmeyebilir ve güvenlik sorunu olur diye endişe ediyorum.

Öncelikle bu fren sisteminde olan kronik bir sorun mudur? 

Çözümü nedir?

(Sahsi düşüncem Balata , disk ve fren hidroliği ile ilgili degil hepsi test edildi )

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

45 dakika önce, MustafaDemirbaş :

Selamlar, Mutlu Bey konu başlığını tümü ile okudum. Aracım 2012 model 40000 km de bu sorun bende de var. Sorun yalnızca hava sicakken klima açık şekilde aracı çalıştırdığımda oluyor. Freni birkaç kez pompaladigimda yada klimayı kapattigmda ise geçiyor. Aracımı 22 bin km de aldım. O zaman orijinal balata ve diskler vardı ve bu sorun yine oluyordu. Balatalarimi geçen hafta değiştirdim. Onlere TRW arkalara ise Bosch marka balata taktım. Disklerin durumu iyi.Fren hidroligini kontrol ettirdim. Sorun yine sıcak havada ilk çalıştırmada klima son seviye açık ise devam ediyor. Aracın devri normal seviyeye geldikten sonra klima açılırsa sorun olmuyor. Aracı yalnızca ben kullanırsam sorun yok ama araci başka birine verdiğimde bu durumu bilmeyebilir ve güvenlik sorunu olur diye endişe ediyorum.

Öncelikle bu fren sisteminde olan kronik bir sorun mudur? 

Çözümü nedir?

(Sahsi düşüncem Balata , disk ve fren hidroliği ile ilgili degil hepsi test edildi )

Ben de öyle düşünüyordum ama maalesef disk balatadan. Ya orjinal balata alın ya da İCER marka balata alın. İCER marka balata için İstanbul Vizyon otoyu arayabilirsiniz. Orjinale en yakın balata İcer, Adem ustanın önerisi. Aynı sorunları ona söylemiştim disk balatayı değişelim dedi. Söyledim ustam olamaz falan, ya bir değişelim memnun olmazsan gel, o kadar marka denedik hiçbirinde orjinale yakın performans alamadık dedi. Şaşırdım tabi ve tecrübesine güvendim ve bu problemim kalmadı.

Orjinal alın, olmadı orjinale en yakın PGYTech disk ve İcer balata.

Bir de araç ilk çalıştığında 1800 devire kadar geliyor. Bu devirden 1500 devire kadar düşmesini bekleyin derim. Aracı çalıştırdığım gibi gitmem hemen.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Cevabınız için teşekkür ederim Mutlu Bey, bu sorunu ilk fark ettiğimde araç üzerinde fabrika çıkışı ilk balata ve diskleri vardı ve km 22000 de idi. Bu sebeple doğrudan balatadan olduğunu düşünmüyorum. Aracın normal şartlarda fren dozajlaması çok güzel. Klima kapalıyken de bu sorun olsa tamam o zaman diyecem ama olmuyor. Gün içinde çok defa denedim devir ilk çalışmada  1500 -1300 altına inince olmuyor. İmkan dahilinde ilk çalıştırmada bekleyeceğiz demek ki, başka da bir çözümünu hiçbir forumda bulamadım.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

O ilk başlangıçta fren vakumu oluşuyor. O nedenle beklemekte fayda var. Beklemeden kalktığımda ben de farkettim bu durumu. 

Bendeki durum bu bekleme süresine rağmen düşük hızdaki fren zayıflamasıydı. Yüksek hızda etkili de olsa düşük hızdaki frenlemede de balatalar etkili. 

Ayrıca balatalar belli bir seviyenin altına inince de performansları bir anda düşebiliyor. 

Belki fren vakum hattına kapalı bir hacim takılabilir. Brake booster canister diye geçer. Vakum alanı arttıkça frenlerin şişmesi daha uzun süre alır. 

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hocam bende de aynı sorun vardı. Servise sübaplar için bıraktığımda balataların da değişmesi gerektiğini söylediler. Ben de madem verdim servise her şeyi değişsin uzun yıllar bineyim diye düşündüğüm için değiştirttim. Sorun ortadan kalktı. Şu an öyle bir sorunum yok.

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...