Jump to content

Dizel Motor Karşılaştırmaları TDi-TDCi-MJet-CDTi-CRDi-DCi-D4D-Skyactiv-D


İlhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Tüm markaların birbirlerine denk düşük hacimli dizel motor seçeneklerine göz atacağız. 
 

Bu doğrultuda seçtiğimiz motor kısaltmaları ve tasarımcı markalar şu şekilde yer alıyor;
 
  • BMW - D 
  • FCA (Fiat-Chrysler) - Multijet veya JTD
  • Ford - TDCi (PSA ile birlikte geliştirildi)
  • Hyundai-Kia - CRDi
  • Honda - iDTEC
  • Mazda - Skyactiv-D
  • Opel-CDTi
  • PSA (Peugeot-Citroen, Ford ile birlikte geliştirildi) - HDi - Blue HDi
  • Renault-Nissan -  DCi (Mercedes'te "d" olarak adlandırılıyor)
  • Toyota - D4D (1.6lt D4D motor BMW tasarımıdır)
  • VW (Audi, VW, Koltuk, Skoda, VW) - TDI
Yukarıdaki maddelerde görüldüğü gibi markalar çok farklı dizel motor uzantıları kullanıyorlar. Ancak genel olarak ortak teknolojileri bulunuyor. Şimdi bu motorların özelliklerini tablomuzda inceleyelim ve başlıklar altında açıklayalım.
 
Düşük hacim dizel motorların markalara göre özellikleri
 
Tablomuzu incelemeye geçmeden önce kullandığımız verilerle ilgili birkaç önemli not düşelim;
 
İlk olarak; Tüm veriler manuel şanzımana sahip modellere ait. Manuel versiyonları seçmemizin nedeni ise, araçların otomatik şanzıman olarak farklı tipleri tercih etmesi ve bazılarında otomatik şanzıman da bulunmaması olarak gösterilebilir. Eşit bir karşılaştırma için tümünü manuel şanzıman seçmek şarttı. Türkiye'de satılmayan bazı manuel şanzımanlı araçların değerlerini markaların Almanya sitesinden elde ettik. (Ford Focus ve Peugeot 308)
 
İkincisi; Örnek araçları C Segmenti HB araçlardan seçtik. Ancak Toyota'da C Segmenti araçlarda rakiplerine göre oldukça geride bir 1.4lt motor kullanıldığı için, onun yerine C Segmenti MPV ve D Segmenti modellerinde kullanılan BMW tasarımı 1.6lt motoru karşılaştırmaya dahil ettik. 
 
Üçüncüsü; Honda Civic HB teknik verileri 2018 yılında satışa sunulacak yeni jenerasyon dizel motor için geçerli. Bu nedenle henüz açıklanmayan maksimum hız ve ağırlık verileri yer almıyor. 
 
Dördüncüsü; Renault'un bir de yaygın olarak kullanılan 1.5lt dizel seçeneği mevcut ancak listedeki motorlar ile performans olarak daha denk olabilmesi için 1.6lt seçeneğini tercih ettik. 
 
Son olarak; Bazı modellerde manuel veya otomatik şanzıman kullanımına göre tork değeri aynı motor olmasına rağmen değişebiliyor. Bu nedenle tork verilerinde fark olabiliyor. Örneğin Hyundai i30 DCT şanzıman ile 300nm tork üretebiliyor ancak manuelde 280nm olarak açıklanıyor. Benzer şekilde Ford Focus'ta bu değerler 300nm-280nm olarak yer alıyor.
 
Şimdi ilk tablomuzu inceleyelim, ardından değerlendirmemize geçelim;
 
tdi-cdti-dci-crdi-skyactivd-tdci-idtec-hdi-d4d-motor-%25C3%25B6zellikleri.jpg
TDi-TDCi-MJet-CDTi-CRDi-DCi-D4D-Skyactiv D motor özellikleri
Tabloya ek: Bazı markalar hem motor bloğunu hem de silindir kafasını alüminyumdan üretirken bazı markalar motor bloğunu dökme demir olarak tercih edebiliyor. Bu durum araç ağırlığını etkileyebiliyor. 
 
Motor hacmi - Silindir sayısı
 
Her şeyden önce motorların büyük bir çoğunluğu 1.6lt motor hacmine sahip. Ancak BMW, Ford ve Mazda 1.5lt olarak yer alıyor. Silindir sayısı konusunda ise BMW hariç tüm motorlar 4 silindirli. BMW ise daha önceden 4 silindirli bir motora sahipti ve bu motor halen Toyota Verso ve Avensis'te kullanılıyor ve listemizdeki yerini aldı. Daha önceden kullanılan ve PSA kökenli olan 1.6lt dizel motor ise BMW* modellerinde kullanılmadı ve sadece 2007-2009 yılları arasındaki Mini modellerinde kullanıldı. 
 
* BMW'nin ne zaman ve hangi PSA motorlarını markalarında kullandığını bir başka konu başlığı altında daha detaylı inceleyeceğiz. 
 
Silindir çapı - Silindir stroku
 
Yanma odasının şeklini belirleyen bu değerler, güç ve tork eğrileri açısından oldukça önemli. Fiat, Opel, Renault ve VW kareye yakın bir yanma odası tasarımına sahipken, diğer markalar yüksekliği daha fazla dikdörtgen şeklinde silindire/yanma odasına sahipler. Diğer taraftan PSA ve Ford'un motorlarının ilk paragraflarda aynı tasarım olduğundan bahsetmiştik. Ford uzunca bir süre 1.6lt olarak kullandığı bu motorun çapını emisyon kaygıları nedeniyle 75mm'den 73.5mm'ye düşürdü. Ayrıca Peugeot da 1.5lt 130ps gücündeki motorunu geçtiğimiz aylarda Avrupa'da tanıttı ve bu motora bir süre sonra geçiş yapacak. Halen Almanya sitesinde 308 modeli seçeneklerinde 1.5lt dizel motor yer alıyor. 
 
 
 
Yakıt enjeksiyonu - Besleme 
 
Karşılaştırmasını yaptığımız tüm motorlar Common Rail direkt enjeksiyon sistemine sahipken daha da ilgi çekici olan turbo sistemlerinin de aynı olması diyebiliriz. VGT, VTG ve VNT olarak da adlandırılan Değişken Türbin Geometrisi'ne sahip turbo sistemleri tüm motorlarda da kullanılıyor. Diğer taraftan aynı üreticilerin benzin motorlarında çok farklı tipte turbolar yer alabiliyor. Örneğin BMW benzin motorlarında genelde twin-scroll olarak adlandırılan çift-kanallı bir turbo sistemi kullanıyor. 
 
 
 
Ancak burada şunu da belirtmeden geçmeyelim; 
 
Honda, Renault ve Opel'in aynı motor hacminde bir de çift turbo sistemi sunan seçenekleri mevcut. Bu motorlar 160ps güce sahipler. Diğer taraftan Renault'un Espace modelinde 160ps'in yanında bir de 180ps seçeneği mevcut ve bu motor 400nm torka sahip. Tabi bir de Mercedes C200d modelinde kullanılan 1.6lt 136ps motordan bahsetmeden geçmeyelim. Bu motor Renault'un 1.6dci motoru ile aynı ancak Mercedes'in bazı çalışmaları ile 136ps güce sahip olarak sunuluyor. 
 
Eksantrik - Supap sayısı
 
Her şeyden önce şunu belirtelim tüm motorlar üstten eksantrikli (OHC) ancak eksantrik sayılarında fark var. PSA ve Ford'un beraber geliştirdiği TDCi ve HDi motorlar rakiplerinin aksine 1 adet eksantrik miline (SOHC) ve silindir başına 2 supap sistemine sahip. Ancak daha önceki versiyonlarda üstten çift eksantrik (DOHC) ve silindir başına 4 supap sistemi kullanıldığını da belirtmeden geçemeyelim. Diğer taraftan Ford ve PSA hariç diğer markaların tümü üstten çift eksantrik ve silindir başına 4 supap sistemini tercih etmişler. 
 
 
Sıkıştırma Oranı
 
Mazda'nın Skyactiv-D motoru ve Renault DCi hariç diğer tüm motorlar 1'e 16 (16.0:1) ve 1'e 16.5 (16.5:1) olarak benzer sıkıştırma oranlarına sahipler. Mazda Skyactiv-D ise bir dizel motor için oldukça düşük sayılabilecek 14.8'e 1 (14.8:1) oranına sahip. Renault DCi 130 ise ortada yer alıyor ve 15.4'e 1 (15.4:1) oranına sahip. Mazda sıkıştırma oranı konusunda rakiplerinden farklı bir yol izliyor ve Skyactiv-G benzin motorları ve Skyactiv-D dizel motorlarının sıkıştırma oranı başarılı bir şekilde birbirlerine oldukça yakın. Normalde bir benzin motoru 11.0:1 ve benzeri sıkıştırma oranlarına sahip oluyor.  
 
 
SONUÇ
 
Yukarıdaki karşılaştırmalı tablomuz ve değerlendirmemizden de anlaşılacağı gibi günümüzde kullanılan düşük hacimli turbo dizel motorlar temel bazı tasarım farklarına sahip olsa da teknolojileri hemen hemen aynı. Özellikle direkt enjeksiyon ve değişken türbin geometrili (VGT) turbo kullanılması motorların birbirlerine oldukça yakın özellikler göstermesini sağlıyor. Diğer taraftan markadan markaya değişkenlik gösteren çap-strok ölçüleri ve sıkıştırma oranı farkların doğmasına neden oluyor diyebiliriz. 
 
Benzer özellikteki C Segmenti araçlar üzerinden yaptığımız performans ve tüketim karşılaştırmasına göre ise modellerin performans değerleri birbirlerine oldukça yakın. Ancak tüketim ve emisyon olarak PSA ve BMW motorları sanki bir adım önde gibi görünüyor. Tablomuzda yer alan araçlar ağırlık ve aerodinamik olarak farklı değerlere sahip olmaları nedeniyle genel bir tüketim ve performans değerlendirmesi yapmak ise oldukça zor çünkü değerler birbirlerine çok ama çok yakın. Ayrıca kullanılan şanzıman ve diferansiyel dişli oranlarıda oldukça etkili. Bu durum ağırlığa etki edebiliyor. Ancak biz yine de bu değerlere yer verdik ve birbirine oldukça benzer bu motorların değerlerinin de teknolojileri gibi çok yakın olduğunu gösterme fırsatını yakaladık. 
 
Kaynak: SekizSilindir

Tüm haberi görüntüle

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Paylaşım için teşekkürler. Bir çok küçük hacim dizel günlük hayatta yüksek hacimli motorların verimliliğini sunamadığı gibi artık gelişimleri de durduruldu. Egzoz emisyonunu temizleme çözümlerinin maliyeti aşırı yükseldi, ancak pahalı otomobillerde teknolojiyi gelişimine devam edebilme imkan sağlıyor bu durum, küçük-kompakt sınıf araçlarda artık bu kadar pahalı temizleme teknolojileri kullanılacak gibi değil. Gittiği yere kadar gidecek bu motorlar, 2020 gibi bir çoğu tedavülden kalkacak, Fiat 1.3 multijet'n kalkacağını resmi olarak duyurdu örneğin. VW, Volvo ve Renault-nissan küçük hacim dizelleri geliştirmeyi bıraktıkları açıkladılar. Renault'un 1.6 dizel halefi 1.9lt olacak tekrar.

Mazda 1.5 dizel motoru da avrupada yıllık yol vergisinden muaf, şirket aracı için uygun bir model sunulsun diye üretti sanırım, malum 99g/km emisyona sahip olduğu için. Geleceği yok motorun, pek bir fiyat avantajı sunmadığı gibi 2.2lt çift turbo müthiş dizele göre de çok zayıf kalıyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
6 dakika önce, Mazda_Ozan :

Bmwnin 3 silindir olduğunu şu an görüyorum eşşektir o be yaa... 270 tork verebiliyormuymuş ?

Benzinliler de 3.18’ ler 3 silindir artık. Ama gidiyor ;) 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

30.09.2017 at 11:46, M.E.G :

Benzinliler de 3.18’ ler 3 silindir artık. Ama gidiyor ;) 

Aynı fikirde değilim, 316i sahibi arkadaşım ile 318i 40. yıl modeli düşünüyordu, test sürüşü yaptık 318i ile performans net biçimde düşüktü eski 4 silindirli olanlara göre. Torkun 1400 devirde 220nm olduğu yazıyor, fakat gerçek hayatta sanki 3000 devirde 170nm gibi. Sürekli devir çevirme ihtiyacında motor. Satış temsilcisi de aynı fikirdeydi.

Bir gün sonra A4 1.4 tfsi da test ettik, çok daha ataktı, direk yürüyordu araba. Tüketim de baya düşüktü BMW'ye göre.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir saat önce, Leanback :

Aynı fikirde değilim, 316i sahibi arkadaşım ile 318i 40. yıl modeli düşünüyordu, test sürüşü yaptık 318i ile performans net biçimde düşüktü eski 4 silindirli olanlara göre. Torkun 1400 devirde 220nm olduğu yazıyor, fakat gerçek hayatta sanki 3000 devirde 170nm gibi. Sürekli devir çevirme ihtiyacında motor. Satış temsilcisi de aynı fikirdeydi.

Bir gün sonra A4 1.4 tfsi da test ettik, çok daha ataktı, direk yürüyordu araba. Tüketim de baya düşüktü BMW'ye göre.

3.16i 136 bg gayet iyi gidiyordu 8.6 falan kalkışı. 3.18 i de teknik verilere göre aynı ama 3.18 hiç sürmedim doğru olabilir veya mazda6 gibi gittiğini belli etmiyordur :) 

A4 de bulunan Act motoru uzun süre kullandım, çok devir çeviremese de yakıt ve performans olarak beğendiğim motorların başında.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

12 saat önce, M.E.G :

A4 de bulunan Act motoru uzun süre kullandım, çok devir çeviremese de yakıt ve performans olarak beğendiğim motorların başında.

bende o motoru ACT olarak biliyordum fakat değilmiş. Audi yetkili servis ve satıcısı öyle dedi. Nette de derin bir araştırma yaptım hakkaten değilmiş. Sadece şanzıman yeni nesil olduğu için bazı yerlerde kendisi ekonomi bodu veya boşa alıyor aracı.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21 dakika önce, Mümin :

bende o motoru ACT olarak biliyordum fakat değilmiş. Audi yetkili servis ve satıcısı öyle dedi. Nette de derin bir araştırma yaptım hakkaten değilmiş. Sadece şanzıman yeni nesil olduğu için bazı yerlerde kendisi ekonomi bodu veya boşa alıyor aracı.

 

Yelken modu diyorlar Mümin. Yokuş aşağı falan ayağını çekiyorsun boşa alıyor aynen dediğin gibi, superb’ de de var o. 

Evet bende baktım act değil gibi. O zaman CC’ deki 150 lik act siz motor var bu araçta.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

4 saat önce, M.E.G :

Yelken modu diyorlar Mümin. Yokuş aşağı falan ayağını çekiyorsun boşa alıyor aynen dediğin gibi, superb’ de de var o. 

Evet bende baktım act değil gibi. O zaman CC’ deki 150 lik act siz motor var bu araçta.

CC dekiyle de aynı değildir sanırım. Çünkü onlar da yatak patlatma (tabir tam doğru mu bilmiyorum) sorunu var ama Audi de öyle birşey duymadım hiç. CC lerdeki 140 bg değil miydi zaten ? Bazıları CC nin devam etmemesinin sebebi olarak da gösteriyor bu durumu.

Dizel bitiyor, öyle ya da böyle.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

59 dakika önce, Mümin :

CC dekiyle de aynı değildir sanırım. Çünkü onlar da yatak patlatma (tabir tam doğru mu bilmiyorum) sorunu var ama Audi de öyle birşey duymadım hiç. CC lerdeki 140 bg değil miydi zaten ? Bazıları CC nin devam etmemesinin sebebi olarak da gösteriyor bu durumu.

Dizel bitiyor, öyle ya da böyle.

140 bg cc de yok. 160 bg sc+turbo motorlarda sıkıntı vardı. 2015 ten sonra 150 bg tek turbo olarak geldi. Act değil o motor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

01.10.2017 at 22:25, M.E.G :

3.16i 136 bg gayet iyi gidiyordu 8.6 falan kalkışı. 3.18 i de teknik verilere göre aynı ama 3.18 hiç sürmedim doğru olabilir veya mazda6 gibi gittiğini belli etmiyordur :) 

A4 de bulunan Act motoru uzun süre kullandım, çok devir çeviremese de yakıt ve performans olarak beğendiğim motorların başında.

Bende öyle düşündüm, acaba tork devir bandına çok düzgün dağıldığı için ben klasik turbo basıncı gelmesi mi bekliyorum diye ama değilmiş, yürümüyor araba. Daha 316i'ye geçtiğimiz anda fark barizdi. Güzel tarafı da motor atmosferik gibi ve çok titreşimsiz, ses güzel, orjinal makina aslında.

1.4 tfsi farklı bir motor, basınç hissi var, ani tork artışları falan var alt devirlerden itibaren hızlanırken, turbo motor olduğunu saklamıyor. Ayrıca sabit 90kmh hızlarda tüketim 4.5lt'lere düşebiliyor, güzel bir tutumluluk potansiyeli var. 3 silindir 318i imkanı yok 5.2'lerin altına inmiyor.

Ayrıca BMW'lerde bahsettiğiniz ecoprodaki yelken modunun ne işe yaradığını bir türlü çözemedim. Defalarca uzun yolda 520d ile de 316i ile de denedik, VW Golf'te de var benzer bir mod, eco'ya basınca boşa alıyor, tüketim falan düşmüyor artıyor. Arabaların 7-8. vitesi o kadar uzun ki üstüne turbo olduğundan zaten motor freni yok gibi bişey. Cut-off da silindirlere yakıt püskürtülmeden 8. viteste akarak gidecekken, sırf 2-3kmh daha akıcı gitmek için araba boşta saatte 0.6lt tüketimle gidiyorsun. Toplamda ortalama düşmüyor, artıyor. Bu ancak eski 5. viteste'te 100kmh ile giderken 3000 falan çeviren araçlar için bir fark yaratabilecek bir olay. Şehir içi için fark yaratabilir belki, o zaman da gaz tepkileri öyle ölüyor ki, mecburen dayanamayıp comforta geçiyorsun.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
9 dakika önce, NoooFearrrr :

Çok güzel bir makaleydi emeği geçene teşekkürler.

Gürhan Hocam Hoş geldin. Bayağı bir zaman oldu yoksun.

İlk Fark Ettiğim, Antalya Şehri Olmuş Burdur.. :) 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Evet

Şimdi, İlhan :

Gürhan Hocam Hoş geldin. Bayağı bir zaman oldu yoksun.

İlk Fark Ettiğim, Antalya Şehri Olmuş Burdur.. :) 

Evet İlhan şu an burdur dayım temmuz itibariyle tayinim burdur çıktı benimde epey kullanmadığım iznim vardı onları falan kullanım derken forumdan uzak kaldık evi falanda geçen ay sonunda taşıdım .

Aslında bir aralar tapatalk ile cepten baglanıyordum sonra o uygulamaya gıcık oldum kullanmak istemedim hal böyle olunca koptuk biraz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...