Jump to content

Mazda ve Ford Tumble (Takla) Kapakçıkları ve Valfi


Mutlu Tekir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Hepinizin malumu. Bizim araçlar neden motor soğukken biraz dizeli andıran sesli  (takırtılı) çalışıyor diye aklımıza gelmiştir. Çoğu markada değişken subap zamanlaması (Toyota VVTI, Honda VTEC, BMW Vanos, vs...) emme subaplarının açıklıklarını (açıldığı yükseklik) değiştirirken Mazda ve Ford'un ortak üretimi olan bu DuraTec motorlarda emme subabının yükseklikleri değişmemektedir, her zaman sabit bir açıklıkta açılmaktadır. Bu nedenle yanma verimini artırmak, motor soğukkenki emisyonları azaltmak için Ford ve Mazda da çözümü emme manifolduna gelen havanın hızını artırarak türbülansı artırmakta bulmuş. Manifold girişini bir kapakçıkla büyük oranda engelleyerek emilen havanın daha da hızlanması sağlanıyor. Hızlanan havanın türbülansı arttığı için de manifolda püskürtülen yakıt ile daha iyi karışması ve yanma verimin artması sağlanıyor. 

Peki bu durum nasıl sağlanıyor? Motor 63 dereceden soğukken ve motor devri 3750 rpm e kadar bu kapakçıklar kapalı bulunmakta. Motor 63 dereceden sıcaksa veya motor devri 3750 rpm den fazlaysa kapakçıklar kapatılıyor. Aşağıdaki resimden de görebilleceğiniz gibi kapakçıkların ne kadar büyük olduğunu görebilirsiniz. Bu sistem emme manifoldundaki vakum sistemi sayesinde en sağda da görebileceğiniz bir valf ile çalışıyor.

 

seab-abfm10_357__3.jpg

 

Soğuk motordaki faydası olumlu tarafı. Bir de negatif tarafı var mı acaba?

maxresdefault.jpg

 

maxresdefault.jpg

 

post-17291-0-72376500-1370419721.jpg

 

Fakat bu kapakçıklar ortadan menteşeli olması nedeniyle kimileri kapakçık tam açık olsa dahi hava akışını kısıtladığı görüşünde. Yurtdışı siteleri araştırırsanız bu kapakçıkları çıkartanlar hiç de az değil. Kimisi arabanın hızlanması iyileşti, rahatladı derken; kimisi de orta, düşük bant tork azaldı diyor. 


Fazla km.lerden sonra bu kapakçıkları tutan kare profil metal çubuğun yatakları aşındığından aşırı titreşim oluşturabiliyor. Sökenlerin olumsuz bir geridönüşleri yok. Eğer siz de sökecekseniz arıza lambasının da yanmasını istemiyorsanız vakum hattını, selenoid valfi çıkarmadan sadece metal çubuğun, yatakların ve kapakçıkların çıkarılması gerekiyor. Sistem çalışmaya devam ediyor, fakat mekanik bağlantı olmadığından bir katkısı olmuyor. Valf ve vakum hortumu sökülürse araç bunu algılıyor ve bununla alakalı motor arıza ışığını yakıyor. Ayrıca eğer tumble valf ile ilgili bir arıza ışığı da yakarsa bu kapakçıklar sürekli açık pozisyonda kalıyor.


Siz ne dersiniz faydalı olur mu bu kapakçıkların çıkartılması, motorun hava alışını rahatlatır mı.  Ayrıca PCV (Positive Crankshaft Valve) iptali ve boğaz kelebeği topraklama uygulamaları hakkında ne düşünüyorsunuz. Buyrun tartışalım. :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Çok gereksiz bir zımbırtı. Bilmeyen, arac ısınana kadar subaplar bitmiş zanneder. Ben aracı zaten motor isinana kadar hareket ettirmiyorum, ha 1-2 dk erken ısınmış yada geç ısınmış. Bozulan kapak varsa, kapanmayan yani olaya bak sen. Yeteri kadar hava giremeyeceği için sorunu motorda ara, subaplarda ara.

Son resimde ki 8e kadar işaretli kısım ne Mutlu?

Elaman birşeyler sökmuş herhalde, 5 numara bayaa canını sıkmış.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Onlar vida yerleri sanırım abi. Mazda ile ilgili çok resim yok. Ford ile mazda motorları aynı olduğundan ford resmi daha çok bulunuyor.

Valla faydalıysa bidaki haftasonu çıkartırım da, kesin bilgi bulamadım hiç. @Zealot Ufuk ustam ne der bu duruma?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

çıkarmak istersen bitane emme manifold contası lazım...

faydası olur mu :  6000 devirden 7000e kadar faydası olabilir...     

alt devirlerde  pek bir şey değişmez..  alt devirlerde hava sürtünmesi az zaten.. amaç türbülans yapıp yanma verimini veya atık gazların bileşimini değiştirmek..

neyse

burada,   sistemde başka bir darboğaz varmı onada bakmak lazım.    sistem kendi içerisinde en zayıf halkanın hızında çalışıyor.

mesela gaz kelebeği emme manifold kapakçıklarından daha fazla darboğaz yapıyorsa..     kapakçıkları sökünce birşey değişmez.  ama tam tersi herşey rahat ve bir tek bu kapakçıklar varsa,  kesinlikle rahatlama olacaktır. 

bunu mazda6 da açıkça tecrübe ettik..  coldair intake ve headers dan sonra gözle görülür derecede güçlendi .. öyle ki 165-170 hp lere yaklaşmıştır..       belki de şimdi bu kapakçıklara takıldık, sökme vakti geldi..   ama artık uğraşamıyorum vaktim olmuyor. istanbula gelirseniz tecrübe edebilirsiniz

 

müsait olunca konu ile ilgili daha uzun yazarım..

  • Beğen 1
  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Subap değişiminde, manifoldu sökerken 'enjektor-nozzle- yanma odası' arasında ki yakıt geçişi saglayan hortumlardan birinin deforme olduğunu gorduk. Nereye sıkıştıysa, yarıya kadar büzülmüş, üzerini pense ile sıkmış gibi. Ne kadar ayar yapsak da, son zamanlarda ltft'nin 14.8 de çakılı kalmasının & aracın fakire düşmesinin sebebi de sanırım bu hortumdu. 

Bugün LPG taktirdigim yere durumu anlattım. Merkezden 1 m kadar hortum temin edilip, bütün enjektörlerin hortumları 10 güne kadar degistirecegiz.

Konuyla ilgisi;

manifold tekrar sokulecek. O ara, özel bir sökme prosedürü yoksa bu zamazingolari cikartabilirim. @Zealot un dediği gibi özellikle yüksek devirlerde rahatlama olacağına inanıyorum. Hepsini geçtim, sabahları o irrite edici sesden kurtuluruz en azından.

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, quiteguide :

Subap değişiminde, manifoldu sökerken 'enjektor-nozzle- yanma odası' arasında ki yakıt geçişi saglayan hortumlardan birinin deforme olduğunu gorduk. Nereye sıkıştıysa, yarıya kadar büzülmüş, üzerini pense ile sıkmış gibi. Ne kadar ayar yapsak da, son zamanlarda ltft'nin 14.8 de çakılı kalmasının & aracın fakire düşmesinin sebebi de sanırım bu hortumdu. 

Bugün LPG taktirdigim yere durumu anlattım. Merkezden 1 m kadar hortum temin edilip, bütün enjektörlerin hortumları 10 güne kadar degistirecegiz.

Konuyla ilgisi;

manifold tekrar sokulecek. O ara, özel bir sökme prosedürü yoksa bu zamazingolari cikartabilirim. @Zealot un dediği gibi özellikle yüksek devirlerde rahatlama olacağına inanıyorum. Hepsini geçtim, sabahları o irrite edici sesden kurtuluruz en azından.

O zaman seni beklemedeyim abi. Yorumlarına göre ben de bir ara girişirim o işe o zaman.

Supercharger a da bi el at madem hazır herşeye el atıyorsun. :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Mutlu, sökerken sağı solu kırma delme işlemi olmayacağına kanaat getirirsem kesin sokerim kardeşim.

Biliyorsun atmosferik yanma odasına  ne kadar çok & rahat hava, o kadar köfte.

Elimde manifold contası da varken, hic sorun olmaz. Sen konuyu okudugun yere bir göz atıver, sökme hususunda herhangi bir tavsiye vs. var mı?

Bu arada, subap değişiminden sonra, hiç lpgde kullanmadım aracı. O bahs ettiğim hortum değişine, yeni ayar yapılana kadar da benzine devam. Gaz pedalının, o anlık tepki verme hissini gercekten özlemişim. Subap degisimi ile tekrar elde ettiğimiz performans bile tatmin edici. 

Sc de hala aklımda. Bu sezon işler çok yoğun, bir kaç günlük bir ara bulabilirsem eğer, scyi alıp direk supap değişimi yapan Kayseri Emre Oto. Mustafa ustanın yanını bulacam. Zira gözümle gördüm, kendisi tam bir sanatkar. 

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Vaay. Mustafa abi yapar onu. Yapacağın zaman haber et ben de uğrarım belki hem ziyaret olur. Kendi 520i sine turbo takmıştı. Bu dediğime belki 4 sene oldu. Sonra noldu bilmiyorum. Sc daha kolay. Egzozla oynama yok. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Doktorum, aslında 2. evlattan sonra araç biraz dar gelmeye başladı, satıp Accord, Mazda 6, Epica tarzı bir tık üst sınıf araç düşünmüyorum değilim. O zamana kadar ne olur, ne kalır hayırlısı. Haber ederim sana.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 9 ay sonra ...
34 dakika önce, abcsefa :

söken oldu mu peki? :)

Sıkıntı yoksa dokunmayacaksın. :D Sıkıntı çıkarırsa söküp atarız :D İşyerindeki bilgisayara birşeyler eklemeye kalksam bilgisayar bootda kalıyor, o gün bugündür problemi yoksa dokunma lafını uyguluyorum herşeyde. :D

  • Beğen 1
  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 yıl sonra ...

Selamun aleyküm hayırlı geceler.

2006 Mazda 3 aracımda motorda özellikle orta devirlerde subap veya itici sesine benzer bir ses vardı.Mazda serviste usta kontrol ettiğinde sesin sebebi emme manifoldunun boğaz kelebeği tarafında altta manifolda dıştan takılı bir motor ve ona bağlı manifold içine giden bir parça var.

O parça muhtemelen bir mil vasıtasıyla bütün manifolda gidiyor ve mile bağlı kanatçıklarla havayı yönlendiriyor.

O milin girişinde oluşan muhtemel bir boşluk sebebiyle bu sesi yapıyormuş.

Usta manifoldu komple söküp boşluğu almayı denedi ama kanatçıklar içeride kaldığı için ulaşamadı.

En sonunda giriş kısmını yüksek devirdeki pozisyona(o pozisyonda ses yapmıyordu) getirip orayı sabitledi ve motorun soketini çıkarıp devre dışı bıraktı.

Usta yaptığı yol testinde herhangi bir sorun olmadığını söyledi.

Sizce bu durum yakıt, performans, arıza lambası v.s bir soruna yol açar mı,yoksa herhangi bir sıkıntı olmaz mı?

Selamun aleyküm hayırlı geceler.

2006 Mazda 3 aracımda motorda özellikle orta devirlerde subap veya itici sesine benzer bir ses vardı.Mazda serviste usta kontrol ettiğinde sesin sebebi emme manifoldunun boğaz kelebeği tarafında altta manifolda dıştan takılı bir motor ve ona bağlı manifold içine giden bir parça var.

O parça muhtemelen bir mil vasıtasıyla bütün manifolda gidiyor ve mile bağlı kanatçıklarla havayı yönlendiriyor.

O milin girişinde oluşan muhtemel bir boşluk sebebiyle bu sesi yapıyormuş.

Usta manifoldu komple söküp boşluğu almayı denedi ama kanatçıklar içeride kaldığı için ulaşamadı.

En sonunda giriş kısmını yüksek devirdeki pozisyona(o pozisyonda ses yapmıyordu) getirip orayı sabitledi ve motorun soketini çıkarıp devre dışı bıraktı.

Usta yaptığı yol testinde herhangi bir sorun olmadığını söyledi.

Sizce bu durum yakıt, performans, arıza lambası v.s bir soruna yol açar mı,yoksa herhangi bir sıkıntı olmaz mı?

 

Not:

Resim 1: Ortadaki parlak siyah yer yönlendirme dişlisi

Resim 2: Yönlendirme motoru

IMG_20200806_155307.thumb.jpg.dd3109cf736bf2dd5df563016aff6d7d.jpg

IMG_20200806_155329.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Çok bi fark olmaz. Düşük devirlerde kapaklar kapandığı için türbülans artışı yapıp daha iyi hava yakıt karışımı oluyordu. En fazla o olmaz

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 yıl sonra ...

Bu zamazingoları Mazda 3 manifoldundan daha önce söken oldu mu bilmiyorum ancak, ben bu şeref nail oldum. Güzel de oldu, kırık dökük yok.

Sebep; Sıvı sistem LPG için mümkün olduğu kadar kısa enjektör - nozzul arası boru kullanmak, bunun için uygun bir yer arayışı. Ses, tıkırtı vs şikayetim yok yani.

Resimdeki nozul, hava kanalına yukarıdan uygun açıda diş açılarak emme manifolduna sabitlebecek, yakıt sistemi lpgye geçtiğinde, yüksek basınçlı lpg pompamiz ve 3.3 ohmluk yakışıklı enjektörlerimiz, emme subaplarinin bögrüne bögrüne tam 12'den vuracak.

Mevcut nozul-enjektor arası mesafe ; 20 cm. 

İşlem sonrası; min. 7- max. 10 cm.

Benzin enjektörlerini bagli olduğu kütük, öyle bir konumlandırılmış ki, kanser eden cinsten.

Bu arada, kapakciklari sökme işlemi gözünü karartan herkesin yapabileceği zorluk seviyesinde.

Çelik tel çıkarıldıktan sonra boşta kalan yuvaları uygun epoksi ile doldurmak, epoksi kuruyunca hafif zımpara, manifoldu takmadan önce gaz yağı veya benzin ile yıkatmak, bir gün cici bebe sabunlu suda bekletmek, güzelce kurulamak tavsiye edilir.

Tabiki bu işlemleri yapmadan önce varsa sensörleri, fren merkezine giden boruları vs sökün.

IMG_20220210_132402.jpg

IMG_20220210_132559.jpg

  • Beğen 1
  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

İşin son hali şöyle birşeyler.

Nozzuları yukarıdan aşağıya doğru konumlandırmak, gazın emme odasına sağlıkla ulaşmasına mani olacaktı, o yüzden yandan falso verildi. Çakmak gazıyla yapılan denemelerde benzin enjektörleri gibi tam 12'den fısfıslayacak uygun açı bulundu. 

Hortum uzunluğu kaç cm olacak hala belirsiz, benzin enjektör kütüğü/raili manifoldun üstündeyken hesap kitap yapılacak.

Screenshot_2022-02-19-16-14-48-692_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2022-02-19-16-14-06-404_com.miui.gallery.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...