Jump to content

Hibrit Bisiklet. (Normal bisikleti elektrik destekliye çevirme)


ibrasoft
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Konu ile ilgili kapsamlı ve doyurucu bir sunum yapmışsınız. Teşekkürler.

Tedirgin eden tek konu aktif trafiğin içerisinde can güvenliği. Siz ne kadar temkinli olursanız olun kural tanımaz ve vurdum duymaz sürücülerin sayısı şiddetle artıyor. Aman dikkat.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

10 dakika önce, Arabalar :

Konu ile ilgili kapsamlı ve doyurucu bir sunum yapmışsınız. Teşekkürler.

Tedirgin eden tek konu aktif trafiğin içerisinde can güvenliği. Siz ne kadar temkinli olursanız olun kural tanımaz ve vurdum duymaz sürücülerin sayısı şiddetle artıyor. Aman dikkat.

O konu maalesef öyle, haklısınız. Araçtayken de aynı vurdum duymazlar yüzünden can ve mal güvenliğimiz tehlikede. Patenle arada Bakırköy den Eminönüne gidiyoruz. Sahil yolunda dahi, araç trafiğine kapalı alanda araçlarla burun buruna geldiğimiz oluyor. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

10 amper batarya için kaba hesapla 30 km menzil çok az. Bende geotech marka vardı. Arkada göbekte motoru. İlk yıllar 100 120 km seyir mesafem vardı. Sistem mantığı sizdeki ile birebir aynı. Motor gücü 300 watt. 

 

Keşke, göbekten motor sistemi yapılmış olsaydı. O noktada olan tork muhteşem ve pilin dayanma süresi daha uzun 

Motorun önde olması rampa çıkarken sorun olmuyor mu, direksiyon sağa sola dalma vs yapıyor mu, yağışlı havada rampayı sanırım çıkamaz patinaja düşebilir. 

 

Hazıra konmak yerine el emeği olması daha fazla keyif verirci olmuştur. Elinize sağlık. 

 

Son olarak, kablosuz sinyal fren ve sağ sol lazer şerit belirleyici aydınlatma alın. Olası karanlık yolda ciddi fark ediliyor bisiklet 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, Servet :

10 amper batarya için kaba hesapla 30 km menzil çok az. Bende geotech marka vardı. Arkada göbekte motoru. İlk yıllar 100 120 km seyir mesafem vardı. Sistem mantığı sizdeki ile birebir aynı. Motor gücü 300 watt. 

 

Keşke, göbekten motor sistemi yapılmış olsaydı. O noktada olan tork muhteşem ve pilin dayanma süresi daha uzun 

Motorun önde olması rampa çıkarken sorun olmuyor mu, direksiyon sağa sola dalma vs yapıyor mu, yağışlı havada rampayı sanırım çıkamaz patinaja düşebilir. 

 

Hazıra konmak yerine el emeği olması daha fazla keyif verirci olmuştur. Elinize sağlık. 

 

Son olarak, kablosuz sinyal fren ve sağ sol lazer şerit belirleyici aydınlatma alın. Olası karanlık yolda ciddi fark ediliyor bisiklet 

 

30km menzilde akü daha bitmemişti daha.Şarj aletine erişmede sıkıntı olacaktı iki gün o yüzden bitmeden şarj ettim. Gösterge de analogdu kademeye güvenemedim. Şimdi iki durağımda da şarj aleti var, bitene kadar gideceğim bakalım. Şuan 35km oldu, dijital göstergesi %40 aralığında gösteriyor.

Menzilde eğim ve pedal motor desteğini hangi güçte kullandığınız çok etkiliyor. Ben daha tembellik aşamasındayım uzun süredir bisiklete binmediğim için. Sürekli %100 güç destek modunda kullanıyorum, pedalı boş çeviriyorum. 🙂 Yolun yarısı da çok dik yokuş.

Bi arkadaşta 250w lık denedim destek çok az geldi, işin çoğu pedalda oluyor. Ben nerdeyse sadece yokuşta destek veriyorum desem yeridir. Zamanla pedal ağırlığını artırıp menzil uzatırım. Son iki gündür pedal desteğini %85 e düşürdüm düz yol için. 

Pedal göbekli sistemler çok daha iyi tabi. Direk çarktan çevirdiği için ve arka dişli grubuyla vites tork ayarı yaptığınız için hem menzil hem çekiş olarak çok iyi.  Temiz ikinci el bulsaydım düşünürdüm.

Yokuşlarda kuru asfalt zeminde kafa çekme durumuyla karşılaşmadım.  Ama düz yolda park etmiş arabalar arasından zig zagla geçerken direksiyon açısında direk çektiği için kafa çekme hissi veriyor. 

Havalar bozana kadar böyle idare edeceğim gibi, bahara ilave ekipmanları düşünüyorum. Belki sadece göbek değişimi ile tahrik sistemi değişimi yapabilirim tabi maliyet durumuna da bakmam gerekli. Öneriler için teşekkürler Servet abi. 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bugün 36 kmde şarj rampada bitti.. Şarj evden çıkarken 2. kademedeydi. İş yerine götürür nasılsa, bitmeden şarj etmeyeyim demiştim. Evden çıkıp düzlük kısmı geçip rampaya başladıktan sonra yaklaşık 900 metrelik rampanın 150 metresinde şarj birden yanıp sönmeye başladı. Arkadan biri çekiyormuş gibi oldum aniden 🙂  
 

Rampayı çıkmaya devam ettim mecbur, bu sırada aklımdan geçen sorular; 
Bu kadar çok mu etkiliyormuş, bu artan ağırlıkta bayağı çokmuş aslında yaa, 1,5kglık torbayı bugün götürmen şart mıydı iş yerine... 🙂
Rampanın ortasına doğru şarj göstergesi yanıp sönmeden, 1.dişe geldi. Bari kendi yükünü çeksin veya ne kadar destek olursa olsun diye pedal yardımını 1.seviyeye aldım. Bisikletteki kendi ağırlığı ile taşıdığım yüke destek olsun en azından diye. 
8.le başladığım vites rampanın ortasında 1. oldu uzadıkça uzadı rampa. 🙂
Düz yolda pedal çevirerek ve yükü hiç hissetmeden çevirdiğim pedalla 25km hızla gittiğim kısmı 15 km hızla gidebildim.  12 dkda gittiğim yol bugün 28 dkda bitti...

İş yerine gelene kadar kafamda bataryalardan bazılarında sıkıntı var sanırım, bir veya birkaç ünite değişimi gerekecek gibi sorular döndü durdu. 
Alba ile bayağı samimi olduk artık. Sabah direk sordum normal mi, batarya gruplarında değişim mi gerekiyor diye.. 
Hiç tereddüt etmeden, 1 yıllık sistemde bataryalarda sıkıntı olmaz kolay kolay, puntalarında veya lehimlerinde sorun olabilir dedi.  Düşme fln olduysa atma yapabilirmiş. Bende hiç düşme olmadı ama ikinci el aldık olabilir, kontrol edip kuşkuyu atmam lazım dedim.

Direk söktüm, bantlı sargılı kısımları tamamen çıkardım. Aldığımda sökmüştüm ama bantlı kısımları çıkarmamıştım. 
4 grupta 10 arlı toplam 40 lityum-İon batarya var. 10,3 Amper topluyor.
Grubun birinin puntalı plakası komple çıkmış, lehimlemişler güya ama altına yığılan pasta kristalleşmiş. Tutan lehim değil pastaymış.  Aha dedim kapasitemiz zaten 7,5 ampermiş. Onu hallettim diğer köşede bir yer daha vardı. Yok artık dedim 5 Ampere miymiş sağlıklı çalışan.
Derken ucu ucuna tutan 3 yer daha buldum.  Zayıf gördüğüm 3 tanesini de ben esnettiğim an koptu, hepsini punta makinem olmadığı için lehimledim. 

Kapasite olarak ne kadarını sağlıklı kullanıyordum da 36km de bitti bilemiyorum. Ama 5 ila 7,5 Amper arasında olduğunu tahmin ediyorum. 7,5 dan fazla değil kesinlikle çünkü hiç temas yoktu o grupda. Diğer gruplarda baskı uygulayınca temas sağlanıyordu, o da yolda ne derece sağlıklı çalıştı belirsiz. 
Menzil hesabı için bir kere daha deneyip yolda bitene kadar sürmeye devam edeceğim. 

Pedal tahrikli sisteme çevirsek maliyetim ne olur diye sordum, motor pedal tahriklide 48V, bataryanın komple değişmesi lazım, kontrol ünitesi de tahrikli sistemde batarya içinde, kablo sistemi de farklı.. El gazı, gösterge ve fren sensörü kullanılabilir. Bu şekilde maliyet çok yüksek çıkıyor, o yüzden o işten vazgeçtim. Baharda batarya kutusunu güncelleyeceğim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21 dakika önce, Mehmet Özdemir :

batarya grubunun maliyeti nedir acaba? yedek yaptırsanız?

Batarya grubu şuan üzerindekiler Samsung 3,6Volt 2600 mAh lık 40 ünite var. 
Sony nin anma akımı daha yüksek, kapasite olarak da 3000mAh lık ürünü seçilebilir.
Toplam kapasite o zaman 12Amper olur. 

Samsung 2600 mAh  için  35 TL civarı  (10,3A)
Panasonic 2900 mAh için 35TL civarı   (11,6A)
Panasonic 3500 mAh için 50TL civarı   (14 A)
Sony 2600 mAh için 40 TL civarı            (10,3A) 
Sony 3000 mAh için 50 TL civarı            (12A)
(fiyatlar ortalama fiyatlar, araştırılıp daha uyguna da bulunabilir.)

Sony 3000 mAh için aliexde 10lu paket 250 TL civarında. (Tüm seti tamamlamak için vergiye tabi olunur büyük ihtimalle, ama yine de Tr fiyatından ucuza gelir.)

Yedekli düşünülürse batarya kutusu ve kutu içindeki güç besleme ve şarj dağılım kartının da eklenmesi gerekir.
Bu alternatif için 1700 TL fiyat verdi firma.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

5 dakika önce, Mehmet Özdemir :

e-sigaralarda kullanılan 18650 pillerden bahsediyorsunuz herhalde. VTC6 modeli 4 adedi  158,76 TL kdv dahil. KDV'yi kullanacağınızı varsayarsak bence değerlendirilebilir.

Aynen öyle 🙂

18650 piller kullanılıyor. Yüksek akım destekliden kastım VTC6 serisi idi. 30 Amper anlık akım desteği var. Çok fazla teknik detaya girmemek için pil kodları ve modellerini yazmamıştım ama yazsam daha iyi olurmuş 🙂


Şirket üzerine alabilecek arkadaşlar için dediğiniz gibi kdv avantajı düşünüldüğünde yurt dışı fiyatına çok yakın oluyor.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben olsam ne yaparım?

Arkaya 250w motor ilave ederim. Sürücüden çıkan 3 adet motor ucu var fırçasız dc motora giden 3'lü swiç ile düz yolda 250 watt motoru, eğimli yerde 500 watt motoru kullanırım. Ha baştan yapıyor olsam 2x250 watt paralel bağlantı düşünebilirdim. 2x2 çekiş sistemi :D

 

 

Piller garipmiş. Bende 18650 yoktu. Sigara paketi büyüklüğünde idi hücreler. Sonrasında 18650 ile 5ah yaptım. Menzil teorik olrak 50 km olacaktı ancak 20 km oldu.

 

Pilli bisikletlerin en kötü yanı sistem off iken pedalı çok çok zor çevirmek. Motor kinetik enerjiyi elektrik enerjisine çeviriyor ama sürücü içinde sistem kapalı iken boşta. Haliyle karşı güç oluşturmuyor( emk ). Buna rağmen yerinden kalkmıyor. İş ağırlık değil. Motorun içinde bir olaylar cereyan ediyor ve belirli bir devirden sonra sanırım kasma yapıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

14 dakika önce, Servet :

Ben olsam ne yaparım?

Arkaya 250w motor ilave ederim. Sürücüden çıkan 3 adet motor ucu var fırçasız dc motora giden. 3'lü swiç ile düz yolda 250 watt motoru, eğimli yerde 500 watt motoru kullanırım. Ha baştan yapıyor olsam 2x250 watt paralel bağlantı düşünebilirdim. 2x2 çekiş sistemi :D


2x2 de iyiymiş :)
Detaya inersek hiç iki motorla uğraşmaya gerek yok, direk pedal tahrik sistemi al, bafang da zaten sürücüye yazılımla müdahale edebiliyorsun. Pedal desteğini de 9 kademeye bölebiliyorsun. ilk kademeyi 100W ikinciyi 150W diye sıralayarak 8. kademeyi 750W. 9. kademeyi de tepe değer anlık 900-1000 watt olarak ayarla tertemiz 🤣 1100-1200watt a kadar belirli süre çalışabiliyormuş. Chip tuningi yapıştır gitsin.

Bendeki kitte de yazılımla değiştirilebiliyor da gerek yok. Her yerimiz chip olmasın abi 🙂



Kasma fark etmedim ben. Bazı sistemlerde fırçalı tip motorlar var, mekanik olarak da içerde bir sürtünme oluyor motor yapısından kaynaklı. Bisikleti ters çevirdim montaj sırasında, iki tekeri de elimle göz kararı çevirebildiğim kadar hızlı çevirdim 4 kere fln. Hemen hemen birlikte durdular. Hatta arka teker daha çabuk durdu iki kere. 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

13 dakika önce, Servet :

Adamlar var manyağın önde gideni. 2x5 kw gömüyorlar bisiklete :D

Son hızla alakalı bafang kitinde 50km lik hız sınırı var. Sadece motor gücü ile o hız geçilmiyor. Adamlar hem yazılımla akım düzenlemesi yapıp, hem de beyne jant çapını küçük göstererek çıkacağı max rpm değerine çıkmasını sağlıyor. Arkaya da 11T çark bağlayınca 80-90 km hıza çıkarıyor. Ekranda gördüğü 50km, ikinci gösterge takıyor gerçek hız için.  2x5Kw lık motorla yapılacakları düşünemiyorum. Manyak ararsan kuyunun dibi görünmüyor 🤣

Delfast diye bi bisiklet var. Pedal desteksiz sadece tek şarjla 380km yol yapıyor. 2700$ civarı fiyatı vardı.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Harika olmuş, elinize sağlık. İstanbul'da ezilmeden trafikte gidebilmenin püf noktalarını da bir ara paylaşırsanız sevinirim. :D

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

3 saat önce, ibrasoft :


iki tekeri de elimle göz kararı çevirebildiğim kadar hızlı çevirdim 4 kere fln. Hemen hemen birlikte durdular. Hatta arka teker daha çabuk durdu iki kere. 

Tam bu satırları okurken aklıma milattan önceki bir macera geldi;

İki arkadaşız ve kaykaylarımız var. Birisi teker rulmanlarına şu yağdan sürün diyor. Bizde sürüyoruz. Bir yokuş aşağı asfalt yol varki Karayolları sınırlaması halt etmiş. İlk denemeyi ben yapıyorum. Yukarıdan aşağı başlıyorum kaymaya. Aman Allahım , sanki kanatlanıp uçacam. Sağdan kesen yoldan bir aracın geldiğini görüyorum, telaşlanıp dengemi kaybetmemle birlikte paralanmadık yerim kalmıyor :)

 

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bolu'da müstakil konaklama yeri var arada bir kaçıp kafa dinlediğim. Kuşun geçmediği yerlerden. İşletme sahibi genç biri. Elinde 3 adet BMW var. Birini kullandım. Göbekten motorlu dağ bisikleti. 0-50km hızda benim diyen spor arabayı yerim onunla 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Baharı bekleyemedim. Alba sağolsun yardımcı da olunca, sistemi yeni sisteme çevirdim.
Batarya kutusu değişimi, sürücü beyin değişimi, ara bağlantı kabloları değişimi oldu. Bendeki dijital göstergenin soketi yeni tipte dişi erkek farkından dolayı sökülüp erkek olanı ile değişecekti. Alba'daki arkadaş "abi zaten yeni aldın sayılır ben sana yeni tipi göndereyim, sen onu bana geri gönder hiç uğraşma hem ilave fonksiyonları var" diyince gösterge de değişen listesine eklendi. 

Batarya kutusunun içinde şarj ve güç dengeleme kartı bendeki kart kullandım. Bursa' ya gönder orada toplansın geri gelsin diye uğraşmasam olur mu dedim, firma sahibi Başar sağolsun "tabi abi ben sana şekil gönderirim nasıl dizeceğini, yeni batarya da dizilim ve yönler biraz karışık" dedi.
Bataryaları yeni şablona dizip lehimledim, punta makinem olmadığı için. Ama söküm puntalama kadar kolay olmaz bir sonraki sefere. 
Isıdan atma vs olabilir dedi bir iki kişi ama lehimin erimesi için 200 derece sıcaklık lazım, piller o sıcaklıkla deşarj noktasına gelirse erisin ve bağlantıyı koparsın zaten :) Batarya kutusunu vs eritir, bir sorun vardır demektir.
Yeni sistemin en büyük avantajı batarya kutusu daha küçük, ve sürücü devresi batarya kızağının altında gizli. Ayrıca bir kutu yok, kablolama daha sade. (Fren sensör çıkışı da yok yeni sistemde.) Bazı arkadaşlar daha ne kadar sade olacak zaten karışık değildi diyebilir, ama daha da sadeleşti.

Bu arada batarya işine girişinde datasheetleri akım ve gerilim değerlerini incelerken üzerinde yazan değerin gerçek olmadığını öğrendim. Daha doğrusu üzerindeki değeri almak için bataryanın iliğini sömürüp, ömrünü yemek gerekiyor. Bendeki 2600 mah yazan Samsunglar 2000 mah da bitiyor. Çünkü sistem 31,5 Voltta batarya korumaya geçerek pilin daha fazla boşalmasını engelliyor. Verilen değerler 2,7 voltlara kadar düşürüldüğünde geçerli. Ama o durumda da ilk şarjda ani yüklenme, aşırı ısınma, batarya ömrünü yemek ve bazı tehlike riskleri içeriyor. Nitekim bizim kapasitemiz gerçek güç olarak 8 Ampermiş.

Eski batarya içi;

IMG_20181001_094333.thumb.jpg.791d6f13dd999350cd8ca4994f13fe3c.jpg

 

Yeni batarya içi, firmanın gönderdiği fotoğraflardan;
1291114526_WhatsAppImage2018-10-01at09_30_42.thumb.jpeg.ffd5edb6314075015ea2152a862083dc.jpeg

 

Dizilimi bitip batarya toplandıktan sonra iki sistemdeki en büyük fark bu şekilde:
Alttaki batarya kutusu + sürücü = üstteki batarya kutusu. Ağırlık olarak da görsel olarak da oldukça iyi oldu. 
Ekranla ilgili ekstralara aşağıda değineceğim.
IMG_20181002_080021.thumb.jpg.047b4221de321c8d11b287a7e27f1841.jpg

 

Sürücü yani beyin kızağın alt tarafında, gövdesi komple alüminyum soğutma için.
IMG_20181002_125635.thumb.jpg.4ba28828bd9020ae911ee8f8012c0aa1.jpg

 

Yeni batarya kutumuzun bir de usb çıkışı var. Acil durumda telefon, tablet vs şarjı için. 
IMG_20181002_075840.thumb.jpg.a20c55c55495aa3c8ce6c708b3cb2a2d.jpg

 

YENİ GÖSTERGEMİZ, YÖNETİM PANELİMİZ, GÜVENLİĞİMİZ :)

Yeni göstergenin dünden beri ayarlarını tam yapamadım. Çok fazla fonksiyonu ve özelliği var. En sevdiğim ise parola işi. Açılışta ayarladığınız parolayı soruyor, parola doğru girilene kadar sistemi açmıyor. Güvenlik ve kurcalama açısından iyi bir önlem. Anlık markete giriş çıkışlarda her seferinde eline bataryayı almak çok pratik olmuyordu. Şimdiki bataryanın açma kapama düğmesi de kapak altında olduğu için o da iyi oldu.

Parola ekranı.
IMG_20181003_182050.thumb.jpg.e66ef9590efa0e1af8e52654116bed63.jpg


Far çıkışımız mevcut. Yeni kablo demetinde far için çıkış var, + tuşuna basılı tutulduğunda ekran ışığı yanarak ekranda far simgesi ile birlikte 36 Volt çıkış veriyor. E-bisiklet farı almak şart oldu 🙂
IMG_20181003_182038.thumb.jpg.94cd01410fd50b6480115a729f6da679.jpg


 

En sevdiğim özelliklerinden biri de anlık tüketim göstermesi oldu. Motorun kaç watt lık enerji çektiğini gösteriyor. İç menü ayarlarında akım sınırını değiştirebiliyorsunuz. Sürücü devrenin max akım desteği 22 Amper. 20 amper olarak kullanılmasını önerdi firma. 5. Seviye pedal yardımında yokuşta 750 wattları gördüm. Motorun kendi iç desteği 850 Watt. Yani yüklenme yönünden bir sıkıntı olmuyor. Ama şarjı bu sistem daha çok yiyecek gibi. Çünkü çok seri ve çok daha az yoruyor. Pedal yardımını 5. seviyeye almaya çekiniyorum. Buna karşılık tabii ki tüketim artıyor. Yeni kutuya geçince tekrar tam dolum yaptım bakalım şarj ne kadar dayanacak.

Hafif eğimde bir elde telefonla, ufak yollu pedallarken;
IMG_20181003_175710.thumb.jpg.33cafd9f9c3f16c52ce7352c38dcf1ac.jpg


 

Gösterge ile ayarlanabilen bazı fonksiyonlar;
+ Parola;
+ Pedal asistanı seviye belirleme (3-5-7-9 kademe)
+ Pedal asistanı seviyeleri için güç dağılımı. (1- %20 olsun, 2- %35 olsun, 5- %95 olsun)

+ Hız sınırı ekleme kaldırma, (min 12km, max 40km)
+ Anlık tüketim gösterme,
+ Tepki süresi azaltma arttırma (bunu biraz kurcalayıp ideali bulmam lazım)
+ Güç sınırı ve max akım düzenleme (bu kısımı da batarya menzili için dengeli bir yere getirmem lazım.)
+ Far çıkışı
+ Yürüyüş modu basılı tutunca 5km sabit yürüme hızında gitme.
+ Batarya göstergesinde kademeler arası voltajı belirleme. Kaç voltta hangi kademe düşsün gibi. Onu da ince ayarlamak lazım, 12kmde 5 den 3 kademeye düştü, batarya kutusundaki analog gösterge hala 4. seviyede.
+ Birkaç ilave fonksiyon daha var ama günlük kullanıma etkisi yok. Zemin aydınlatma, otomatik kapanma süresi vs vs.
+ Akım ve batarya koruma özellikleri.

- Eksi olarak şuan için gözlemlediğim fren sensörünün olmaması. Çünkü pedal çevirmeyi bıraktıktan yarım saniye sonra fln gaz kesiyor ve ister istemez huzursuzluk yapıyor.
- Bir de ince ayarları tam oturtamamaktan kaynaklı olarak tepki süresi çok hızlı. Daha pedala ayağınızı atıp çevirdiğiniz an birden çekmeye başlıyor, yokuşta ufaktan kafa çekme yapıyor ilk kalkışta. Hem de menzil açısından olumsuz olacağını düşünüyorum.
 

Son halimiz bu. 
IMG_20181004_075010.thumb.jpg.003fcf0d65537ecb1157da75a92eda4f.jpg


Planladığım aksesuarlar;
Arka aydınlatma için alarmlı aydınlatma. (Arka flaşör var ama kurcalanma için caydırıcı bir şey lazım)
100-120 db korna. Zil ile olmuyor.
36V e-bisiklet farı. (Pilli bir ön aydınlatma var ama sistemin çıkışı varken değerlendirmek daha şık olur.)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Cumartesi günü arkadaşla gezelim dedik. Bana bu yaştan sonra paten aldıran, arada paten turu yaptığımız iş yerinden bir arkadaşım var :)
İş yerimiz Bağcılar da. Dedim hadi Eminönü'ne gidelim. Normalde patenle bir kaç kez Bakırköy sahil bisiklet yolundan Eminönü'ne gidip balık ekmek yiyip, gelmişliğimiz var. Ama paten dönüş yolunun yarısında zorluyor beni. Yine öyle yapalım; bisiklet taşıyıcıyla gidelim, arabayı sahildeki avm otoparkına bırakalım sen paten, ben bisiklet oradan devam ederiz dedim. Yok dedi araba kardeşimde ben direk patenle gelirim. İnat etme bari iş yerinden biri seni Şirinevler' e bıraksın dediysem de ikna edemedim.

Bağcılardan çıktık yola. Ev iş güzergahındaki çok dik olan yokuşu; o yürüyerek, ben de bisikleti iterek muhabbet ederek çıktık. Gideceğimiz mesafe çok uzun olduğu için ve ben bisikletle çıksam da onun patenle çıkamayacağı kadar dik olduğu için yokuşu yürüdük. Olabildiğince geniş kaldırımlı ve çok trafik yoğunluğu olmayan rotadan sahile indik. Bir kaç dik inişte bisikletin arkasına takıldı arkadaş, yokuşta patende inişte fren kontrolü çok yorucu ve yıpratıcı oluyor.
Rota33.thumb.jpg.6acd2200f1929cfe887673acd74f0908.jpg


 

Sahile ulaştıktan sonrası çok daha kolay ve zevkliydi. Giderken rüzgar karşımızdan estiği için biraz fazla efor sarf ettik. Arada rüzgar çok şiddetlendi, patenle zorlandığı eğimlerde ve rüzgarlarda arkama takıldı onu da çektim toplamda 5-6 km çekmişimdir. Hele Yenikapı' yı geçip boğaz hattına girince, rüzgardan artan yük ve tüketim değerini ekranda bariz olarak gördüm.  
Yolda vites kademeleri arasında ayar yapma ve sistemi daha iyi anlama fırsatım oldu.
5-7-9 kademeye bölünen pedal asistanının güç dağılımını değiştirebildiğimizi söylemiştim. Ben dağılımın güç üzerine kurulu olduğunu zannediyordum. Aslında hız üzerine kuruluymuş. Yani 1. kademe %20 olsun dediğinizde örneğin hız sınırını maximum sınır olan 40 km olarak ayarladığınızı varsayarsak; 1. kademede pedal çevirdikçe verilen destek 8km/h  gelince bitiyor. Anlık tüketim ve pedal ağırlığından anlıyorsunuz bunu. 8kmyi geçerseniz pedal çevirmeye devam ederek anlık tüketiminiz 0W olarak kalıyor. Tüm yükü siz çekiyorsunuz bu durumda. 8km civarında seyir ederseniz 40-50w destek ile hızınızı korumanıza yardımcı oluyor.


Giderken rüzgar direncinden dolayı biraz daha fazla enerji harcadık. 16kmye kadar olan destekle yol aldık çoğunlukla. Fazlasına patenle arkadaşın yetişmesi zorlayıcı oluyordu.  Dönüş yolunda işimiz rüzgar kesildiği için daha kolaydı. 22km ye kadar olan destekle döndük.  Gidiş geliş 45 km yol yaptık. Şarjın eve getirip getirmeyeceğinden şüpheliydim,çünkü arkadaş yoruldukça ona da destek için römork olarak onu çektim 🙂 Eve yaklaştığım son 5km de hafif yokuş yukarı eğim vardı, buradan sonra bitse de sıkıntı yok nasılsa diyip son kademeye yüklenip eve geldim.  Şarj dijital ekrana göre son kademedeydi. %20 gibi. Batarya üzerindeki ışıklara göre %40la %20 arasında bir yerdeydi. Dedim hadi bakalım pazartesi de götür sen beni, şarja takmadım 🙂

Bugün yolun devamı niteliğindeki işe gelişi de aynı şarjla tamamladım. Gösterge hala aynı yerindeydi, bataryayı ölçtüğümde 34,2 Volt gerilim gösteriyordu. Şarj tam dolu iken 41,5 volt, batarya koruma 31,5 voltta devreye giriyor. Akşam eve de götürürmüş aslında diye düşündüm ama hem emin olamadım, hem de evdeki yedek şarj aletim daha geç şarj ediyor. Daha da zorlamayayım diye şarja taktım.  Toplam 50 km menzil yapmış olduk. 5km civarı daha yapardı diye düşünmekle birlikte, tek başıma aynı mesafeyi kat etsem aynı rota için 70km menzili yaparım gibi görünüyor. Yokuş çok etkiliyor bu arada. Normalde eve gidiş rotamdaki dik yokuşu çıktıktan sonra 1 km sonra düşen şarj kademesi neredeyse 10.kmde düştü.

Aslında batarya üzerine mikro bir voltmetre bağlayabilsem, led seviye düğmesine bastığımda batarya voltajını gösterse daha iyi olacak 😄
Bir de karbon çatal bakmayı düşünüyorum artık. Ortalama bir bisiklet bendeki, amortisörlü çatalın ağırlığı 2,700 civarı. Motorun ağırlığı da eklenince arada ön tekeri kaldırıp geçmek durumunda olduğum çukur, kaldırım gibi yerlerde zorluyor. 600 gram civarında karbon çatallar bakmaya başladım aliexden. Tr de çok uçuk fiyatlar. Bisikletlere ve parçalara baktıkça da 'ya benim bisiklet baya kötüymüş neler var' diyor insan. 🙂  Ama gerek yok. Bir kaç parçayı revize edip ağırlık azaltımı yaparsam yeterli bana. Babamın dediği gibi lüksün sonu yok.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...