Jump to content

Mazda 6 Helezon ve kule gergisi


Musen
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Modifiyeli bir otomobilde sık yapılan bir diğer uygulama da amortisör kule gergisi montesidir. Kule gergileri, amortisör kulelerini karşılıklı olarak tek bir parça halinde birleştirmek için kullanılırlar.

Kule gergilerinin amacı, özellikle sert girilen virajlarda amortisör kulelerinde meydana gelen esnemeleri minimize etmektir. Viraj alınırken amortisör kuleleri normalde esnerler, ve bu da bir miktar çekiş kaybına (ya da yol tutuşta bir miktar zaafiyete) yol açar. Kule gergileri amortisör kulelerinde meydana gelen esnemeleri önlemek üzere dizayn edildiklerinden, viraj alımı sırasında enerjiyi gücün yüklendiği tek bir kuleden alıp diğer kuleye de iletmek suretiyle paylaştırırlar. Bu, jantları yere paralel tutmaya, o da lastiklerin yere daha iyi temas etmesine yardımcı olur. Sonuçta, viraj sırasındaki çekiş ve yol tutuş iyileşir.

AMORTİSÖR KULE GERGİLERİ NE ZAMAN MONTE EDİLMELİDİR ?

Montaj sonrasında elde edilecek performansın otomobiliniz üzerindeki kilometreyle ilgisi olmamakla birlikte, eğer spor bir otomobil sahibi iseniz otomobilinizi aldığınız ilk gün en azından ön amortisör kule gergilerini monte etmenizi öneririm. Ancak, biraz da isteğe bağlı olan bu durum haricinde amortisör kule gergilerinin muhakkak uygulanması gerekli durumlar da vardır.

Kule gergileri ön veya arka olsun farketmez, sonradan daha büyük jant/lastik kombinasyonlarına geçildiğinde muhakkak uygulanmalıdır. Daha sert ve kısa olan spor yaylar, daha sert ve kısa spor amortisörler veya büyük çaplı janta (dolayısıyla daha ince profilli lastiklere) geçilmesi gibi süspansiyon sistemini etkileyecek modifikasyonlar sonuçta amortisör kuleleri ve hatta tüm şasi üzerindeki yükü arttırırlar. Tüm bu uygulamaların sonunda şaside esneme eskiye oranla çok daha fazla olacaktır. İşte bu modifikasyonların ardından uygulanacak kule gergileri sadece şasiyi desteklemek ve esnemeyi azaltmakla kalmayacak, aynı zamanda direksiyonunuz daha hassas olacak ve verdiğiniz komutlara daha çabuk cevap verecektir.

Bir yayın yumuşaklık veya sertlik karakteristiğini belirtmek için, üzerine uygulanan belli bir miktar (x gr.) ağırlık sonucu belli bir mesafe (y mm) kadar azalır şeklinde açıklanan orandır. Bu orana spring rate yani yay oranı denir ve g/mm veya lbs/inch olarak ifade edilir.

Konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak açısından, eğer ölçü birimini g/mm kabul edersek x rakamı değişken, fakat yayın ne kadar düşeceğini belirten y rakamı sabittir ve 1mm. dir. İsterseniz hemen bir örnek verelim:

Elimizde farklı yay oranlarına (spring rate’e) sahip 2 değişik yay olduğunu varsayalım. Bunlardan birinin yay oranı 345 g/mm, diğerininki de 480 g/mm olsun. Bu, şu demektir: Birinci yaya 345 gram ağırlık uygularsan bu yay 1mm. kısalır, ikinci yaya ise ancak 480 gr. ağırlık uyguladığımızda bu yay 1mm. kısalır. Buna göre, ikinci yay birinciden daha sert bir yaydır.

Buradan şu sonuca varabiliriz: spring rate’i düşük yaylar yumuşak, spring rate’i yüksek yaylar sert yaylardır...

Eşit bakla aralıkları a,a,a,a,a,..

NORMAL (LINEAR) YAYLAR

Üzerine uygulanan ağırlıkta hep aynı miktar kısalan yaylara normal (linear) yaylar denir.

Normal bir yayda her bir bakla arasındaki mesafe birbirine eşittir. Bunun doğal sonucu olarak da yay üzerine yük bindiğinde, baklalar birbirlerine eşit oranda yaklaşırlar.

Örneğin 10 bakladan oluşan ve her bir bakla aralığı 2 cm. olan bir yayımız olduğunu varsayalım. Yayın üzerine, yayı 2 cm kısaltacak bir ağırlık uygularsanız spring rate sabit olduğundan her bir yayın arası 2cm/10=2mm azalacak, yani bakla aralıkları her birinde eşit olmak üzere 1,8 cm’ye düşecektir.

Yani, NORMAL YAYLARIN SPRİNG RATE’İ SABİTTİR, üzerlerine uygulanan herhangi bir ağırlıkta bakla aralıkları eşit olarak azalır.

2 farklı bakla aralığı

a,a,a,a,a,..,b,b,b,b,b

STEP LINEAR YAYLAR

Step Linear yayları çift sertlikli yaylar olarak düşünebiliriz. Bu tip yaylar normal yay ile progressive yay arasıdır. Step Linear yaylarda baklaların yarısının arası birbirine daha yakınken diğer yarısının aralıkları farklıdır. Yani, step linear yaylar çift spring rate’e sahip yaylardır.

Step Linear yaylar şu şekilde çalışır:

Yay sıkıştığı zaman baklalar birbirine yaklaşmaya başlar. Belli bir noktadan sonra arası yakın olan yaylar birbirine değer ve bu kısım yaylanma işini sonlandırır. Geriye kalan, arası daha açık baklalar yayın daha sert olması sonucunu doğurur çünkü bir yayın uzunluğu kısaldıkça sertleşir. Bu yayları, yukarıda bahsetmiş olduğumuz gibi çift sertlikli veya çift spring rate’e sahip (1.bölüm için ayrı, 2. bölüm için ayrı) yaylar olarak düşünebiliriz.

Değişken bakla aralığı

a,b,c,d,e,f,g,h,i

PROGRESSİVE YAYLAR (Progressive spring / Progressive feder / Ressort progressif)

Değişken spring rate’e sahip yaylardır (Örn Eibach). Progressive yaylarda HER BİR BAKLANIN ARALIĞI BİRBİRİNDEN FARKLIDIR. Bunun sonucu olarak yol tutuşta, zıplamalarda, frenlemede en iyi performansı gösteren yaylardır.

Progressive yaylarda, yaya uygulanan her fazla baskıda (ağırlıkta) yay bu baskıya daha fazla sertleşerek karşılık verir.

Günlük hayattaki gerçek sürüş koşullarında yayın maruz kaldığı baskılar son derece değişken olacağı, yani step linear yaylardaki gibi sadece 2 ayrı yük seviyesi olmayacağı için, PROGRESSIVE YAYLAR değişken spring rate’leriyle her koşula en iyi şekilde ayak uyduran yaylardır...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

şu an yaptırmayı düşündüğün en son ekstralardan iki tanesi. çok sert kullanmıyorum açıkçası o yüzden gerek duymuyorum. önceden olsa ilk alacağım parçalardan ama şimdi gerek görmüyorum. (eski araçlarım: 106 gti. citroen vts, bmw e36 m3 ...)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bu arada, bu gergilerin bu kadar faydali oldugu bi durumda, neden fabrika cikisindan koyulmuyor?

COk fazla bir maddi yuk getirecegini sanmam. sifiri 60 milyar olan bir araca 100 milyonluk bi demir ilavesi herhalde pek dikkate degmez?

Bir eksi yani da var mi?

Misal konfordan mi ödün veriyor nedir?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir eksi yani da var mi?

Misal konfordan mi ödün veriyor nedir?

Kule gergisi araba viraja girdiği zaman esnemesini önleyerek daha sıkı bir yol tutuş sağlar, yalnız bikaç yerde okuduğuma göre çarpma esnasında aynı şekilde arabanın esneme noktalarının(kırılma noktaları, darbe emici yerlerde diyebiliriz) esnemesini engellediği için kaza yapan yolculara daha büyük darbe etkisi gelmesine yol açıyormuş.
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ya da mesela motorun üzerine gerdiniz kuleyi.. Allah göstermesin ama bi tatsızlık oldu diyelim sag camurlugunuza biri daldı ya da siz sag camurluk tarafından bi yere vurdunuz.. kule gergisi yüzünden sagdan aldıgınız darbe hemen hemen aynı kuvvette sol tarafıda etkileyecek.. kule gergisinin tuttugu sag taraf kazanın siddetinden dolayı itilince o kuvvet sol tarafıda bozacak :)

önden ciddi bi darbe aldınız diyelim.. Özhan Abi ninde belirttigi üzere içerdeki yolcuya kuvvetin olabildigince az yansıması icin ön tampon ve motorun o kuvvetin büyük bölümünü sogurması gerekiyor.. tampon isini yaptı tamam, motor da yine is görür ama kule gergisiz oldugu gibi olmaz bence.. sonucta iki ucu birbirine saglam bi sekilde sabitlemis durumda ve esneme oranını azaltıyor.. bu da daha fazla kuvvetinin icerdeki yolculara daha fazla iletilmesiyle sonuclanır..

hep kötü senaryolar kurduk ama bunların hepsi mümkün olabiliyor.. genel gecerlilikleri ne kadar dogrudur bilmem ama düsününce bana mantıklı geliyorlar.. o yüzden benim belkide en sona bırakacagım modlar bunlar hali hazırda 225 taban lastik ve yayla birlikte önceden 50-60 la girebildigim virajlara 100 le cok rahat girebiliyorsun ama burda seytana uymamak lazım iste.. bundan sonrasında kule gergisi yapsam bu sınırda pek bisey degişmeyecek bana göre.. araba o kadar gergiyle falan kaskatı bi vaziyete gelmis olacak ve biraz daha zorlamak istesen bi tarafından patlak verip kendisini kıctan ya da bastan bırakacak.. o yüzden gergilerin o kadar gerekli oldugunu düsünmüyorum.. sonucta yarıs yapmıyoruz, yarıs pistinde bordürlerin üzerinden gecmiyoruz bence o kadarda lazım degil.. extra bişey o en son herseyi yapıp bitirdikten sonra belki yapılır bence :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Burak abi başlığı açtıktan sonra çok umudum yoktu,pek ilgi görmedi gibi geldi ondan boşa açtım diye düşünüfüm :) irfana güveniyorum o yüzden öncelikle helezon,xenon far alıcam sonra bakarım kule gergisi için...bulursam eibach alıcam,olmazsa maxtrac'ı biraz daha araştırayım forumlarda çok değişik yorumlar var.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

arkadaşlar araç modifikasyonu için yardımcı olabilirim.

istediniz yada özel(extrem) parçayı özelden mesaj atın TR de olan yada olmayan size konuyla ilgili dönüş yapayım.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 yıl sonra ...
Guest metin_4154

Spor yay bende düşünüyorum ama karar veremedim hala jantlar küçük gelirmi gözüme 17 yada 18 yapmak gerekirmi diye düşünüp duruyorum

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bence yay takmak yerine bunu düşüne bilirsiniz çünkü mazdanın araçları rakiblerine göre daha iyi yol tutuyorlar bunu daha güvenli hale getirebilirsiniz kule gergisi ile tatmin etmezse yay takarsın işlem tamamlanır zanetmiyorum burda viraja devamlı dip gaz giren kişiler olduğunu  :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Guest metin_4154

Yayları araç yere yakın olsun savrulmasın diye değiştirmeyi düşünüyorum jantları geniş taban lastiklerle daha sağlam basması için ama hala karar veremedim.

Bence yay takmak yerine bunu düşüne bilirsiniz çünkü mazdanın araçları rakiblerine göre daha iyi yol tutuyorlar bunu daha güvenli hale getirebilirsiniz kule gergisi ile tatmin etmezse yay takarsın işlem tamamlanır zanetmiyorum burda viraja devamlı dip gaz giren kişiler olduğunu  :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Jantları değiştirmeyi düşünüyorsanız diğer sayfadan anlaşıldığı gibi düşünceniz var ozaman yay takın daha hoş olur biraz konforda sıkıntı yaşarsınız ama arabanın görünüşü çok tatlı olur.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...