Jump to content

Yeni aracın motorunu açma ve uzun ömürlü kullanım


S.Halilduru
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Yeni araçlarda motor açmak ve motorun uzun ömürlü ve sağlıklı olması için yapılması gerekenler nelerdir ?

Böyle bir konu aradım ama bulamadım, var ise birleştirelim :)

Ben genelde aracımı 3000 devirden yukarıda kullanmam. Bu nedenden dolayı da çevremden duyduğum aracın sağır kalacağı, son hız rakamının düşük olacağı vs. vs.  Bundan dolayı yapılması gereken aracı yüksek devirlerde kullanmak olduğunu söylüyorlar.

Motorun açılması için yüksek devirlerde kullanmalımıyız ? kullanılmalı ise ne kadar süre kullanmalıyız ?

Uzun ömürlü olması için bakım zamanlarını düzenli yaptırıp zamanı gelen parçaları değiştirmek dışında yapılabilecek birşey var mıdır ?

Formula 1 araçlarında motorların çok kısa ömürlü olduğunu söylerler. nedeni ise yüksek devir çevirdiği için motorun çabuk bitmesi.Tabi yarış araçları ile bizim araçlar çok farklılar ama çalışma prensipleri aynı en azından.Bundan dolayı bizim araçlarda da yüksek devir motorun ömrünü kısaltmaz mı ? Morotu açmak içinde yüksek devir çevirmek gerektiği söyleniyor. bu ikisi arasında kaldım :)

bu bilgiler ne kadar doğrudur, özelikle Mazda servislerinin cevaplarını alabilir miyiz ?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ben 2000-3000 km kadar hiç zorlamadan kullanılmasını tavsiye ediyorum.daha sonra 10.000 km'ye kadar en fazla 6000 devire çıkarak ufak ufak devir yükseltmek gerekir.10.000 km'ye kadar kesinlikle redline yapılmamalı...bunu sadece japon motoru yapan 40 senelik bi ustam söylemişti

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şöyle ki (Mazda 3 kullanım kitapçığında da beliritliyor zaten bunlar, ayrıca Özaydın Otomotiv servis müdürü Birol Bey de onayladı bu söyliceklerimi):

Aracın motorunun daha uzun ömürlü olması, motor ve aksam parçalarının daha az aşınması ve daha az yıpranması ve de yakıt sarfiyatının daha makul seviyelerde kalması için aracın ilk kullanımında bazı yapılması gerelenler vardır. Özellikle ilk 1000 km için geçerli olan bu kurallar şöyle sıralanabilir:

-düşük ya da yüksek hızlar farketmeksizin sabit hızla gidilmemesi, aracın sürekli değişken devirlerde kullanılması,

-frene ve gaza ani yüklenilmemesi,

-frene ve gaza fazla yüklenilmemesi,

-motorun yüksek devirde kullanılmaması, kullanılıyorsa da uzun sürmemesi,

-motoru ve aracı zorlayacak hareketlerden kaçınılması.

Bu sayılanlar özellikle ilk 1000 km için geçerli olsa da devamında da uygulanması hem motoru hem de cebinizi koruyacaktır.

Bizim araçlarımızda (Yeni kasa Mazda 3) eski araçlarda olduğu gibi rodaj gerekmemekte. Fakat bu saydığım kurallar uygulanırsa motor daha uzun ömürlü ve daha verimli olacaktır.

Motorun açılması mevzusuna gelince de; benim bildiğim kadarıyla eski araçlarda rodaj süresi vardı ve bu süre içinde aracın parçalarının birbirine alışması için bazı yapılması gerekenler vardı. Fakat günümüzde üretilen birçok araçta artık bu rodaj süresi gerekmiyor. 

Bir de yine şu bilgiyi aktarayım: Motor parçaları birbirlerine alışma süresince ne kadar çok hırpalanırsa ilerde o kadar çok problem çıkartır. Bu problemler hem mekanik hem parasal hem de duyumsal olabilir. Hem arıza yapar hem paranız gider hem de parçalar fazla aşındığı için gır gır gır motor sesi duyarsınız.

buna ilave edecek birşey kalmamış,paylaşım için teşekkürler...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ben hiç 2700 devirden aşşa vites atmam 3000-5000 arası dizel peder beyin albeasında kullanıyorum mazdamıda genelde 4bin ve 5bin hatta çok kafamı attırdılar dengemi kaybettiysem ve direksiyon başındaysam 6500ü de buldugu gunler oldu, fakat babam sakin kullanmasına karşın uzun yolda acımaz ve 1.3 multijet albea 14bin km ye geldi max hız \ kadran göstergesi = 200km.sa \ 200km.sa fabrika imkansız abi stock halde yapamazsınız desede mümkünmüş 200 yaptı ortalama 1dk ya yakın da böyle gitti hafif yokuş aşşa yolda >:D

>:D >:D Agrasif Canavar Mode : ON

Motor açma konusunda sürekli yüksek devirde kullanırsanız son hız artar.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben buna 2 aracımda da şahit oldum ikisinde de motorun içi açılmadı aksine son hızı arttı.Aracı aldığınızda bir deneme yapın.Daha sonra yüksek devirde kullanın sürekli ve deneme tekrar yapın. Mazda3 AT ile 220 üzeri gören nadirdir.İlk aldığımda 208 i geçmiyordu bu araç.Hem Erzurum gibi denize yüksekliği 1800 metre olan bir yerde hem de LPG ile :)

6500 devire kadar sakıncalı olmadığını ben değil mazda söylüyor :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Guest Taylan Çelik

Arkadaşlar ben de serviste söylenenlere uyumlu kullandım aracımı. şu an 17.500 km'de ve ilk kullanımdan bugüne hissettiğim farklılıkları paylaşmak isterim. aracımla İstanbul-Edirne otoyolunda ilk uzun süreli hızlı gitme (200-210 km.) deneyimine kadar, klima çalışırken aracın kalkışta ve seyir halinde etkilendiğini ve zorlandığını çok belirgin hissediyordum. artık klimanın çalışıyor olduğunu bile unutuyorum. bence hızlı sürüşün bu açıdan faydası oldu ve bu hoşuma gidiyor. ayrıca yine hızlı sürüş sonrası normal sürüşteki yakıt tüketimim azaldı. yakıt tüketimini sürekli izliyorum ben alışkanlık oldu artık, malum ülke koşulları :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sporcudan örnek verecek olursak, kondisyonsuz bir insan birden koşmaya başlarsa bir yerlerden patlak verir. Fakat sürekli antrenman yapan sürekli koşan bir insan için bu geçerli değil :)

Kaldı ki 500 bin binmek yerine bineyim 300 bin km ama aracın zevkine varayım. Yarına kim öle kim kala :D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aslında yüksek devirde kullanmamak istenmesinin ana sebebi şudur. Pistonla silindir arasındaki boşluk 0.03 milim. Buna yağ filim boşluğuda denir. Silindir bloğunun içerisinde sizlerde bilirsiniz honlama  çizgileri vardır baklava dilimleri gibidir. Piston aşağı inerken yağı sıyırır ama  bir miktar yağ honlama çizgileri arasında kendini hapseder ve geri bırakır ama çok yüksek devirlerde tabi bu süreç çok kısaldığı için metal metal teması olabilir buda segmanlarda aşınma yapar. Onun içindir iyi yağ arayışı. ben olaya mekanik baktığım zaman şu sonuç ortaya çıkıyor. Devirsiz kullanılan araçlarda pistonun  üzerinde biriken kurum zamanla yanma odasının hacmini düşürüyor buda ister istemez performansı azaltıyor. Ben mazda alırken devir hususunda endişem vardı hani 90 la giderken kaçbin devir 100 le giderken kaçbin devir diye soruyordum ki zaten kısa şanzıman oranı olan motorlarda kurum olayıda pek olmuyor atıyor kendini uzun yolda. Yinede mecbur olmadıkça 5000 üstü taraftarı değilim.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yeni modellerin motorlarının rodajı fabrikada yapılıyor bildiğim kadarıyla, yani motorları sıralayıp çalıştırıyorlar rodaj süresi kadar, sonra arabaya monte ediyorlar, bunun dışınla neler yapılması ya da yapılmaması gerektiği kılavuzun en başında yazıyor...

Kılavuzları okuyalım, okumayanları uyaralım arkadaşlar....:D

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Formula 1 binek otomobillerden bambaşka bir dünyadır,Formula 1 motorlarının ömürleri gerek kullanılan materyaller gerek üretim teknolojisi gereği limitlerde olduğundan FIA'nın koyduğu kurallar dahilinde belirlenir (Örneğin önceleri 1 yarış mesafesi iken şimdi 2 yarış mesafesi vb. gibi) yanlız orada öyle bir teknoloji dönüyor ki tahminlerin çok ötesinde.

Yani isterlerse üreticiler yarış mesafesini tamamlamaya yetecek kadar değil,binlerce km sorun çıkarmayacak nitelikte motorlar da üretebilirler (evet yine 18.000 d/d lerde dönebilen) çünkü bütçenin ve teknolojinin en üst noktası.Pnömatik aktive edilen subaplar,Stand-off injection gibi daha binek otomobillere uygulanması yıllar alacak teknolojiye kavuşmayı beklemek veya binek otomobillerin motorları ile F1 motorlarını kıyaslamak çok komik olur zira F1 motor teknolojisinin en üst noktasıdır.Tek benzerlik yıllardır değişmeyen içten yanmalı benzinli 4 zamanlı motorun çalışma prensibidir :)

(Özür diliyorum,fazlası ile uzmanlık alanıma girdiğinden ve bir zamanlar ödev konularımdan biri olduğundan konuyu kaptırıp biraz uzattım :) )

Binek otomobillerde ise günümüz motor teknolojisi rodaj gerektirmeyen özellikte ancak üreticilerin kataloglarda belirttiği gibi özellikle ilk 1000 km gibi rakamlarda tam gaz hızlanma,sürekli sabit devirde gitme ve sürekli üst devirleri kullanmaktan kaçınmak gerekiyor sadece motorun ilerki hayatındaki verimliliği açısından.

Çok basarsan ilerde çok gider,fazla devir çevirtmezsen sağır olur,koşturmazsan hantal olur,depar atmazsa topal olur saçmalığını bi yana bırakarak bunların birer 'makine' olduğunu,insan kondisyonu ile karşılaştırmanın yanlış olduğunu belirtmek istiyorum..

Tüm Mazda kullanıcılarına uzun ömürlü motorlar, Saygılar..

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...