Jump to content

Motor Arıza Lambası


msylcn
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

8 dakika önce, Zealot :

lpg ayarından yapıyor..  

bilmem kaç dk hatırlamıooyrum.,   %20 den fazla yakıt gönderdirseniz , P0172 verir.

LPG işlemcsii, benzin püskürtme miktarını anlık ölçerek,  buna göre  bir algoritma ile Lpg püskürtme haritası oluşturur..   Mesela LPG   gaz pedalına bağlı değildir..  siz ayağınızı gazdan çekince , benzin enjektörü püskürtmeyi keser.. lpg de buna bakarak keser..   veya tam basma durumunda, tam tersi yaşanır..

 

LPG ayarı  böyle sorunlar düzelir diyoruz ama  şöyle bir sorun var..  her lpg markasının işlemcisi,  bu anlık lpg haritasını  düzgün yapamıyor..   siz ayar yapsanız da,  o kapasite yok üründe...    Bu yüzden BRC ve Prins  daha iyi diyoruz..

 

Lpg ciye gidip  aracım çok boğluuyor, gaz çok açık,  bi gaz ayarı yapın diyin.   inşallah yapabilirler.. 

 

Sizin de baska bir topu teki onerinizle gidip gazi kistirdim. Sadece bir defa isik yandi ve sondu. Bir daha yaparsa 2A ya gidip brc taktiracagim. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

brc sorun yaşatmıyor ya. bende 150bin km kullandım.  çok muhabbeti döndü bu lamba olayının..

1 kere motor arıza lambası yaksın , arabayı yakarım diyordum.. 

forumdan lütfi'nin mazda 3 e taktık brc..    rölantide 3 kere gaz veriyorlar. ayar tamam dio..  gerisini işlemci hallediyor..    o da 5 sene kullandı lamba yanmadı. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2012 model aracımı, 2015 de aldım, 2012 den beri lpg kullanılıyor, ben aldıktan sonra 2020 yılına kadar en ufak bir arıza belirtisi göstermedi. sadece filtre değişimi yapıldı.  Benim merak ettiğim, enjektörler ile zengin karışımın direkt ilgisi varmı. Ufuk arkadaşımızın verdiği teknik bilgileri üzerine tekrar ayar yaptırmayı düşünüyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

enjektör ile ilgisi yok.   enjektörler kendilerine verilen komuta göre püskürtme yapar.. 

fakir karışım olsaydı-  gaz yetmiyor- enjektör yetmiyor..  püskürtme mesafesi uzak  derdim ... 

ama zengin diosunz.. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

9 saat önce, Zealot :

brc sorun yaşatmıyor ya. bende 150bin km kullandım.  çok muhabbeti döndü bu lamba olayının..

1 kere motor arıza lambası yaksın , arabayı yakarım diyordum.. 

forumdan lütfi'nin mazda 3 e taktık brc..    rölantide 3 kere gaz veriyorlar. ayar tamam dio..  gerisini işlemci hallediyor..    o da 5 sene kullandı lamba yanmadı. 

Valla ben de o otomatik ayar yazılımına çok güveniyordum. Montaj biraz uzun sürdü ve ertesi gün de uzun yola çıkmak durumunda kalmıştım. Aracın gaz tepkisi inanılmaz kötüydü, ve dönüşte (tahmini 220 km uzun yol sonrasında) fakir karışımdan motor arıza lambası yakmıştı brc comfort corollamda.

Sonrasında yolda 5 dk ani dur kalk biraz ayar yaptı başka usta, araç daha iyiydi ama hala eksiklik vardı. Elm327 ile kayıt alıp 3 boyutlu motor yükü, devir ve toplam yakıt trimi grafiği oluşturarak %10 fakirde çalıştığını tespit ettim. Daha da açtırdım daha iyi olmuştu ama hala bir eksiklik vardı. Birkaç ay sonra yol ayarı yapan bir arkadaş bulunduğum ile gelince ona yaptırdım. Biraz daha yüksek devir yakıtının açılması gerekiyormuş. Benzinle aynı performansa ulaştım.

Mazdamda da prins silverline vardı. O da dururken yapılan ayar yapılmış öyle kullanılmış. Ona rağmen yazılımın iyi simüle ettiğini söylemem lazım hakkını yiyemem. Fakat yine de %10 fakirde çalışıyordu. Filtre değişimine ustaya gittiğimde yol ayarını sordum. Bu prins abi ya buna yol ayarı gerekmez demesin mi usta. güldüm tabi. dur ben bir ayar yapayım çok açmışlar bunu demişti, sürdüğümde bir baktım stft+ltft -%25 leri gördü. Aman usta dokunma dedim geri aldırdım. :D Yolum Ankara'dan geçerken Quattro Garage Bekir Bey'e yaptırmıştım onun yol ayarını da.

Durur halde yapılan ayar hiçbir şekilde doğru hava yakıt karışımını bulduramaz. Ama yine de ustam dediğin gibi brc prins nispeten daha iyi. ama son kullanıcının kurcalayamaması kötü. ankaraya gitmeye üşendiğimden bulunduğum ildeki en iyi usta brc takıyordu mecbur taktırdım. gidebilsem atiker grand obd taktırırdım, kablosu ucuz, ince ayarını uğraş dur yap kolay.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

20.06.2021 at 23:01, Renegade :

Benzinde hiçbir sorun yok

Önce aracı tam teşekküllü bir arıza tespit cihazına bağlayın.

Başka arıza kodu yoksa;

LPG enjektörlerinin dirençlerini kontrol ettirin.

Motor soğukken ve sıcakken hepsi aynı değeri veriyorsa, enjektör değiştirmeyi gerektirecek bir sorun yok demektir.

Yerlerinden sökülüp, temizleyici damlatılarak, ara ara 9 voltluk pille enerji verilerek yapılan bir temizlik yöntemi var.

Büyük ihtimal kurum tutmuş bir enjektör, tam kapanamayarak işiyor, sürekli yakıt gönderiyor.

Benzinli MZR motor bir Mazda 2, Mazda 3 ne tür sebeplerden p0172 yakar, resimde görebilirsiniz.

IMG_20210622_213522.jpg

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 ay önce motor çok sıcakken ilk çalıştırmada arıza ışığı yakmıştı. Benzine alıp ustam bilgisayara bağladı, tam teşekküllü arıza tespiti yapıldı, motorcu ustamda hiç bir arıza belirtisi vermedi. Araç saat gibi çalışıyor,  Benzinde sorun yok dediler, Sizin önerdiğiniz bu teknik bilgileri bu LPG servislerİ yaparmı yoksa yine bildiklerinimi okurlar Allah bilir. Ustalara bir şey diyemiyorsun, ben böyle diyorsam böyledir havasındalar. Yarın tekrar ayar için götüreceğim, sizin tavsiyelerinizi önereceğim, inşallah sonuç alınır. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Enjektorlerin dirençlerini ölçmeden, daha önce hiç temizlik işlemi yapılmış mı sormadan, temizlemeyi teklif etmeden, direk 'enjektör değişecek abi' diyenlerle işiniz zor.

Hiç bir şey yaptiramazsaniz, düz bir yolda manuel 4. vites, 3000 devir sabit hızda, ltft stft 0'a en yakın olacak şekilde yol ayarı yaptırın. Umarım sorun çözülür.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şimdi gençler; 

Şuradan başlayalım :

Bir lpg kiti hangi parçalardan oluşur.  

Tank-regülatör-işlemci ve enjeksiyon.. 

opsiyonel olarak obd girişi ve map sensörü.   Ve gerekli ıvır zıvırlar

 

Standart bir benzinli motorda çoğunlukla birden çok ateşleme haritası bulunur. Ecu bu haritadaki parametrelere bakarak, benzini mükemmel bir şekilde yakmaya çalışır. 

Bu mükemmel yanma “kütlesel olarak 14,7:1” oranındadır.  Kütlesel kısmı çok önemli.. yani benzini de havayıda kilogram olarak hesaplamanız lazım..   

Yani kilogram benzin 14,7 kilogram hava ile mükemmel yanar.

Bir diğer yandan lpg nin stokyometrik karışımı ise 15,5 : 1   şeklindedir.

Yani 1 kilogram lpg yakmak için 15,5 kg hava lazım..

Burada 1 litre benzinin 700 gram.    Ve depoda (yaklaşık 10 bar) sıkıştırılmış, yani pompadan satın aldığınız  1 litre lpg nin de 500 gram olduğunu bir yere not alın..  Bu kısım önemli.

 

Hadi konusu açılmışken söyleyeyim.  Örnek aracımız 1.6 litre motora sahip olsun  ve deniz seviyesinde olalım.. 

1225litre hava  1 kilogram yapar..   

Bunu da benzinle çalışan bi araba için 14,7 ile çarpalım : 18bin litre hava   

Lpg ile çalışan bir araba için de  15,5 ile çarpalım : 19bin litre hava..

 

Bizim 1 kilogram benzini yakmak için  18 bin litre hava’ya

1 kilogram lpg yi yakmak için de 19 bin litre  hava’ya ihtiyacımız var..

 

Hava’lar birbirine çok yakın olduğu için  bunları eşit kabul edersek;

1 kilogram benzin 1,42 litre gelir.

1 kilogram lpg ise 2 litre  gelir.

Yani :  nerdeyse motorumuz  1.42 litre benzin yerine 2 litre lpg göndererek aynı miktarda hava yakabiliyor.

Lpg nin her zaman %20 fazla yakması da bu  kilogram yoğunluk farkından geliyor..

Dizelin de her zaman benzinliden az yakması da  1 litre dizelin  850 gram gelmesinden dolayı diye genel bi kabul yapabiliriz..

Çünkü lanet olsun, bütün hesaplar kütleye göre yapılır….  Önemli olan kütledir.

 

İnanılmaz düşük bir seviyeye kadar indirgeyerek anlatmaya çalıştığım bu basit yanma denklemi ,  muhtemelen bir çoğunuza karmaşık gelebilir  ve Bu yanma olayı  motorda gerçekleşen 1000 çeşit parametreye göre sürekli anlık olarak değişiklik gösteriyor.

Ve bu mükemmel yanma dediğim, 14,7 :1    ve 15,5:1 oranları  SADECE ve SADECE  motor sıcakken ve Sabit hızla giderken geçerli..

Hızlanmaya başladığınız anda , hızlanmak istediğinizde,  Motor işlemcimiz : daha fazla güç elde etmek için karışımı zenginleştirecektir.  Bu noktada üreticiden üreticiye değişmekle beraber :  12,5 :1    13:1  gibi oranlara çekebilir. Bu tamamen üretici mühendisin tercihidir.. Hatta bunu dahada değiştirip,  sizin gaza basma miktarınıza göre, tam veya yarım  vs.   anlık değiştirebilir.    Devire göre değiştirebilir. Bulunduğunuz şehire göre değiştirebilir.. 

Evet bu kadar çok parametre ile sürekli değişen bir yanma haritası,  peki nasıl oluşuyor:

Günümüz teknolojisinde, birden çok sensörlerden gelen verilere göre oluşuyor :

Egsozdan çıkan gazı tahlil edip anlık veri sunan oksijen sensörümüz, diğer bi adıyla Lambda yani karışım sensörümüz..

Motora giren havanın miktarını ölçen MAF – yani Mass air flow sensörümüz,

Motora giren havanın basıncını ölçen MAP  yani Manifold absolute pressure veya air pressure sensörümüz.  

Maf sensörümüze entegre olan nem ölçer,

Bazı araçlarda ikinci bir basınç sensörü, bazılarında 4 tane basınç sensörü de var.

Yakıt miktarımızı ölçen sensörü olan aracımız da var ollmayan da var..

Gaz kelebeği pozisyon sensörü

Gaz pedalı pozisyon sensörü

Şanzıman pozisyon sensörü

Egsantrik pozisyon sensörü, krank pozisyon sensörü , vuruntu sensörü… v.b.

 

Neyse, Bizim işlemcimiz bu kadar veriye erişerek,  kendi kafasından da hesaplar yaparak binlerce variyasyona göre bir ateşleme haritasını seçip yoluna devam ediyor..

Peki bu sensörlere göre mükemmeli bulabiliyormu :  Hayır yinede bulamıyor..   Ama elinden geleni yapıyor ve düzeltmeye çalışıyor kendisini..   Biz buna LTFT STFT diyoruz ve buna geleceğiz.

 

Peki lpg de durum nedir:    Standart Lpg tesisatı bunların hiç birine bağlı değil. Yemin ederim ki bağlı değil. Allah çarpsın en ufak bir alakası bile yok..  Gaza ne kadar bastığımızı bile bilmiyor..

Lpg hortumu deposu tankı  kablosu elektriği araca takılır.. en son sıra enjektöre gelir..   aracın benzin enjektörü kesilip araya lpg enjektörü alınır.  

Yani lpg tesisatı sadece benzin enjektörüne bağlanır.  Sizin işlemciniz benzin gibi çalışır benzin gibi yürür.  Gaza basarsınız , işlemci benzin gönder komutu gönderir..    bunu gören lpg işlemcisi,  benzin yerine kendi hesapladığı kadar lpg gönderir.

Ayağınızı gazdan çekersiniz,  işlemci  : benzini kes komutu gönderir.  Bunu gören lpg işlemcisi lpg yi keser.  Olay bu kadar basit.

Hatta olay bu kadar  basit olduğu için herkes lpg firması açıyor kuruyor yapıyor satıyor.

Burada Keramet  hiçbir sensörden veri almayan lpg nin nasıl ne kadar gönderileceğidir.

Ve lpg işlemcileri genelde şunu yapıyorlar …

Lpgnin ağırlık olarak benzinden ne kadar eksiği var..  %40.    Ne kadar fazla hava yakıo %10 .. hmm fark ne kadar %30.  Tamam o zaman : lpg işlemcisi kabaca şöyle hesap yapıyor.  benzin enjektörü ne gönderirse  %30 fazla gönder..

Sen bolu dağına mı çıktın 2500 metreye.. Benzin işlemcisi benzini kısar..  bunu gören lpg işlemcisi de Lpg yi kısar..    

Düz yolda istanbulda Gaza tam mı bastın..  Gaza tam basınca,  bu sensör falan hepsi devre dışı kalır..  mevcut bulunduğunz şehrin rakımı- yani basıncına göre benzin gönderir…  Bunu gören lpg işlemcisi  sadece gönderilen benzin miktarına bakar ve  ona göre gaz gönderir.

Ya da,  aracınız vuruntulu çalışyor lpg de..     Aracın işlemcisi lpg olduğunu bilmediği için: Benzin ateşleme avansını değiştirir..   e dolayısıyla kendi kendine lpg ateşleme avansı da değişir. 

Yani herşey taklitlerle çalışır..

 

Peki ya yol ayarı :   Mesela Ankara’dayız.  Çıktık yolda ayar yapıyorz. Bu ayar ekranı falan sanmayın ki öyle şahane kapsamlı bir şey..   Need for speed’de daha çok ayar vardır.   Neyse, usta bişeyleri açtı kıstı falan..

E o an Ankara’dasın, rakım 900  Hava -5 derece…  Devir 3bin -4bin.  Nem %10 vs.   mükemmel bi ayar yaptık ..   Gaza ne kadar bastık.. test esnasında..  hızlandık mı. Sabit hızlamı gittik..   hadi hepsi kenara dursun..

Bastık istanbula geldik.. rakım 0 ,  hava +25 derece. Nem %50.  O ayar nerde kaldı..  

İşte burada şunu diyebiliriz ki,   lpg işlemcisi hep o ayarla çalışmıyor.   O ayara göre kendi kalibrasyonunu yapıyor ve ondan sonra sürekli benzin enjektörünü taklit ediyor..  

Çünkü kendi yanma haritası yok. O kadar zeki değil..  öyle binlerce varyasyon falan hesaplamıyor. 

Burada iyi markaların işlemcileri,  o yapılan ayara göre iyi kalibrasyon yapıp işi götürüyor. Kötü markaların işlemcileri de istanbula gelsen’de  ankarada gibi çalışır.   

Fazla uzatmadan burayı  esas soruya gelelim.

Peki yap OBD li, MAP lı kit’ler daha mı iyi..   Cevap : hayır

İyi bir kitin bunlara ihtiyacı yok..  Özellikle bir kit’te obd olması,   o işlemcinin iyi olmadığı için icat edilmiş bir yan seçenektir..   Peki işe yarıyor mu..  Hayır yaramıyor. Faydası varmı.. Bir miktar olabilir.

Neden :  Çünkü bir lpg işlemcisi ,  benzin işlemcisi gibi yanma haritalarına sahip değildir.   Çalışma sistemi ; bahsettiğim üzere % x  kadar arttır azalt şeklindedir.   Buna bakarak  belki kalibrasyonunda müdahaleler yapabilir ama o da her arabada mümkün değil..  Örneğin bmw nin obd soketinden standart bir yazılım ve cihaz ile,  ne map nede oksijen sensörü verisini göremiyorsunuz.  Burda mesela atiker, bence biraz pazarlama stratejisi yapıyor.   Çünkü farklı araba markalarındaki  her işlemcinin protokolü ve erişim uygulaması, yazılım dili farklı ..  Kabloyu soktum gördüm analiz ettim. Kısmı biraz inandırıcı değil.  Örneğin, Renault obd soketinden standart yazılımlarla bir çok veri’yi vermiyor.  Veya Atıyorum, fiat :  oksijen sensörü verisini volt şeklinde verirken,  opel  sana bunu vermiyorda sadece lambda oranını gösteriyor.   Yani elinde fiş olunca herşeyi göremiyorsun..  Ağzın var kulağın var ama her dili konuşamamak gibi..     
 

Bir diğer yandan,  peki ya buna gerek var mı :  

Örneğin  aracımız benzinli, ve sorunsuz çalışıyor..   standart bir lpg kiti taktırdık OBD bağlantısı yok.. Bir ayar yaptırdık varsayılan..  

Gaza aldık ama gaz ayarımız bozuk.  Olması gerekenden %5 fazla gaz gönderiyor..  Peki ya ne olacak şimdi.  Hızlanırken hiçbir sorun olmayacak..  Tüm firmalar zaten lpg de gaz ı biraz daha fazla açıyor ki  lpg nin güç kaybı tölere edilsin…

Peki ya sabit hızla giderken..  gazımız %5 fazla açık..      Arabamızın işlemcisi, arabada lpg olduğunu bilmediği için,   araç benzinle çalışıyor zannettiği için,  tüm sensörlerden gelen verilere bakacak ve benzin enjektörlerine,  benzini %5 kıs emri gönderecek..     E zaten benzin enjektörü %5 kısılırsa ,  lpg de %5 kısılır..   sorunsuz çalışır araba.

Ne alaka diye soran olursa eğer..   :  Gaza tam bastığımızda araba benzin yerine gaz göndermiyor mu..   E bunu lpg nereden biliyor..   Demiştim  Lpg’de gaz pedalı sensörü yok diye..  benzine bakıyor , yerinee taklit ettiği  kadar lpg gönderiyor..

 

E şimdi sizin aracınız %5 fazla gaz gönderdiğinde,  bunu kesinlikle oksijen sensörü görüp benzini kıs komutu gönderir..     Şöyle anlatmaya çalışayım..  Gaza %50 bastığınızda   x kadar benzin yerine  y  kadar lpg gitmesi gerekirken..     bu  y kadar dan da %5 fazla gaz gidiyor..

Eksozdan y + %5  gazı gören işlemci hemen  gaz pedalını %45 e çekmişsin gibi kısar..    

Ya  bu kısmı anlamak biraz güç ama,   benzin enjektörünü takip eden bir sistemden bahsediyoruz.. Ayrıca bir bağlantıya ihtiyacı yok..

Peki kendinden map sensörü olan lpg kitleri ne alaka diye sorarsak :   Bak bu iyi bişey..  Çünkü obd den aracın map sensöründeki veriyi okumak dediğim gibi her zaman mümkün değil. Burada lpg üreticisi kendi map sensörünü kullanarak basınca bakıyor ve hata düzeltme faktörünü değiştiriyor

 

Herşeyi lpg işlemcsii taklit ediyorsa neden ayar yaptırıyoruz diye sorduğunuzu duyar gibiyim.. 

Neden ayar yaptırıyoruz ..  çünkü 2 sebebi var..

1-      bir kereye mahsus  sabit hızla giderken ki  faktörümüzü bulmak için

2-      ve en önemlisi,  sorun  hızlanırken başlıyor..   ne demiştik,  :  üreticiler hızlanma esnasında 14.7: 1 yerine   daha zengin bir karışım kullanırlar.. atıyorum 12 :1  şeklinde..  burda sensör falan devre dışıdır. Oksijen sensöründen gelen veri okunmaz..  cayır cayır benzin yakılır.. 

Peki ya lpg :  işte zaten çok zengin olan bu karışımın üzerine sizin gaz ayarınız da atıyorum %5 -  %10  veya %20  dahada açıksa artık aşırı zengin bir karışım olabilir.   

Hızlanırken oksijen sensörü devrede değildir,  benzin işlemcisi tarafından benzin miktarı kısılıp açılmaz 

 

Bunun fakir senaryoları da var..   

 

İşte bu lpg ayarı esas olarak hızlanma zamanları için yapılır.  

 

Hızlanma esnasında peki motor nasıl çalışır..    lpg olmadığını var sayıyorum.  

İşlemci hava basıncına bakar.  Haritalar arasından o basınca en uygun olanını seçer..  akış metre ile kontrol eder veya etmez arabasına göre..     ve direk zengin bi şekilde benzin püskürtür. 

LPG de buna bakarak sabit %30 mu artık kaçsa  o kadar fazla gönderir.   Ayar esnasında o % nin ne kadar olacağını tayin ediyor lpg işlemcisi.  Ama o kadar çok değişken var ki,  bunu sürekli hesaplaması ve değiştirmesi gerekiyor..   ve burada bir hata varsa,  bunu benzin işlemcisi düzltmez..   işte hızlanırken çok gaz gelirse zengin karışım , az gaz gelirse fakir karışım olur.

 

Burada çok önemli bir not:  hatta bir çok arızanın çözümü şu şekildedir..

 

Benzin enjektörleri motorun içinde ,  silindire çok yakın bir noktada, tam silindire doğru bakacak şekildedir.  Püskürtme yapıldığı anda çok küçük hacim kaplayan benzin molekülleri çok hızlı silindire girer..

 

Lpg enjektörleri motorun dışındadır.. montaj aşamasında  manifoldda uygun bir yer delinerek oraya doğru “hortum” vasıtasıyla gönderilir..     şimdi burada 2 sorun var..

1-      manifolda açılandeliklerin silindire  olan yakınlık miktarı

2-      enjektörden manifolda uzanan hortum mesafesi..

 

Şu an bunlar size anlam ifade etmeyebilir ama açıkçası bütün lpg sistemlerinde esas sorun bu 2 seçenekten dolayı oluşmaktadır.. özellikle de fakir karışım sorunları..

 

Çünkü saniyede 100 kere inip çıkan bir silindir,  saniyede 100 kere patlama yapan bir silindirden bahsediyoruz..  enjektörden çıkan gazın bir hızı var..  atıyorum saniyede 10 metre gidiyor bu gaz.

İşte silindir inip çıkıp gazı çekene kadar,  gaz o hortumdan gelemiyor. Hızı yetmiyor. Araba fakir’e düşüyor.   

Fatihciğim bilir, benim ultra hızlı mazda 6’da  bir kere hortumları uzattık.. 4 bin devirden sonra araba gitmiodu.. lpg’nin silindire ulaşma hızı,    pistonun inip çıkma hızına, yani motorun gaz çekme hızına yetişemiyordu..  böyle durumlarda brc kendini hemen kapatıp arabayı benzine alır.. landirenzo mesela bağırır gitmez..  falan markadan markaya değişiklik gösterir.  

Sıkışık tıkışık motorlarda,  veya usta elini kolunu çok zorlamak istemezse,  veya montaj esnasında manifoldu sökmek istemezse,  lpg enjektörünü uzağa koyar..  arabanız üst devirde iyi gitmez veya fakir karışım hatası veerir.  Bu konu nettir.

Abartarak bir örnek düşünün,  motorun lpg enjektörünü motordan 500 metre uzağa koyun..  gaz 10 saniyede gelir.   Bize 0.0001 saniye lazım…. 

 

Ve burda şu konuya da girelim,  lpg depoda 10 bar basınç altında sıkıştığı için sıvı şekildedir..

Ama biz bunu motora gönderirken ısıtıyoruz ve artık bu basıncından eser kalmıyor..   1.5bar  civarına düşürüyoruz..   peki ya depoda 10 bar’da sıkışıkken  bir hacme sahip olan gaz, 1.5 bar gibi sıkışmamış bir basınca düşünce ne oluyor biliyor musunuz.  ÇOOOK yer kaplıyor..  Yani 40 lt dolu lpg tankını odanın ortasına koyup açın vanasını.. odayı havadan çok lpg kaplar.. 

10 bar basınçta  1 litre gaz.   1 bar basınnca düşünce 600 litre falan oluyor yanlış hesaplamıyorsam..

Peki bu ne anlam ifade ediyor..   işte lpg enjektörü o motora uzak kaldığında   çok miktarda da lpg göndermesi gerektiği için,  ya silindir daha lpg ile dolmadan,  sübaplar kapanıyor..    istediği kadar lpg yi çekemeden zaman yetmiyor..

Ve burda can alıcı soruyu soralım : 

LPG de neden aracın gücü düşer..  Çekiş düşer mi.  Hp düşer mi tork düşer mi falan .

Ben bunu zamanında kağıtlı kalemli hesaplayıp atmıştım ama şimdi kim bulacak onu..

Neyse sorumuzun cevabı evet güç çekiş herşey düşer..    LPG de aracın gücü düşer..

Sebebi ise :   1.6 litre motorumuzu yine ele aldık.. her silindir 400cc..    benzinle çalışırken sorun yok ama, lpg ile çalışırken  :  lpg o kadar çok yer kaplıyor ki,   bu motor anca 350 cc hava çekebiliyor. Geri kalan 50cc lpg ile doluyor..    yani 1.6 motor   1.4 motor kadar hava çekiyor..   çünkü lpg çook yer kaplıyor..

Hadi yine bir değişken daha çıktı karşımıza..  Bunu da hesaplaması lazım lpg işlemcisinin…   araba lpg ye geçince motor hacmi düşüyor gibi düşünebilirsiniz..

Peki bu güç kaybını nasıl en aza indirebiliriz. :      Dedim ya hızlanma modunda üreticiler aracı zengin karışıma alır diye..   Motor en yüksek gücü 12.5 : 1  benzin hava oranında üretir..   14.7 :1 değil.  Biraz zengn olunca daha yüksek güç oluyor..    bazı üreticiler ama yinede bu kadar zengin karışımı tercih etmiyor 13.5 :1 de bırakıyor..    emisyon ve tüketim içn.. 

İşte lpg ci  ayar yaparken daha zengine çekiyor ve bu güç kaybını biraz olsun tolere etmeye çalışıyor..

Ama üretici zaten 12.5 :1  gibi çok zengin biyer e çekmişse,  lpg cide iyice gazı açmışsa, hızlanırken zengine düşer kod alırsınz.

Hatta chip tuning yazılım vs. yapılırken   güç için değiştirilen faktörlerden birisi de hava yakıt karışımıdır….    Üretici emisyon için  çok zengine kaçmadıysa,  zengine kaçılır, net güç gelir.

Ve son olarak stft ltft   nedir. Nerden çıktı bunlar. Hayatımıza nasıl girdi.

Öncelikle bu değerler benzinli araç için geçerlidir.  LPG olmayan araçlarda da vardır ve asla sıfır değildir. Hiç lpg takılmamış bir araçta da değişir, artar, azalır ve sıfır değildir.

Kendileri :

Long term fuel trim ve short term fuel trim    şeklinde açılım gösterirler,  anlık  ve uzun dönem şartlara göre motorun gösterdiği düzeltme faktörüdür..

Yukarıdaki bilmem kaç tane sensörden çıkan verilere bakılarak,  standart hesaplanan yakıt miktarı arttırılıp azaltılabilir.

LPG siz araç için konuşuyorum :    araç istanbuldadır, bakımdan yeni çıkmıştır..    sonra erzuruma gider.. hava filtresi tıkanır..  bunlar değişir.   Yada egsoz tıkanır, yada headers yaptırırsınız.. güç artar vs. bunlar artar azalır.

Erzurumda veya istanbulda  veya yol anında rakım inip çıkan araçlarda anlık olarak değişiklik gösteren yakıt miktarı bu değerlerle ifade edilir.

Şöyle ki,  yine lpg’siz  benzinli Aracımız sensörler vasıtası ile tahlil edilir. Örneğin hava filtresi çoook tıkanmış.  Hava gelmiyor..  veya maf sensörü yanlış ölçüyor.   Benzin oktanı düşük veya yüksek..  her ne ise : 

Sabit hızla giderken :  İşlemci anlık Short term i   değiştirir..  mesela STFT -%5 veya -%10 arası  geziyor.   Bu esnada araç fakir veya zengin çalışmaz. Yine mükemmel çalışır..   Bu değerler ecunun  ne kadar düzelttiğini gösterir.   10dk -15 dk sonra  bu değerlerin ortalaması  alınır..  -%7.5  olarak  LTFT ye yazılır..   ve artık stft 0 olur.

Araç artık o noktayı sıfır kabul eder.   

Tekrar ediyorum ,  sabit hızla giderken,  değer ne olursa olsun araç zengin veya fakir çalışmaz.. Bu değer hatayı değil  hatanın düzeltildiğini gösterir.. 

E peki sorun nerde o zaman..   :   Şimdi lpg taktık,   stft  anlık değişebilr sorun değil. Bunun uzun dönem ortalaması da ltft ye geçer  sorun değil.  Mesela  %15. Olarak geçti.. 

Aracımız sabit hızla %15 fazla yakıt gönderiyor sürekli.. ama ecu bunu görüp düzeltiyor .. benzin enjektörüne %15 kıs diyor..   onu gören lpg enjektörü de %15 kısıyor. Sorunsüz yürürsünüz. Lpg %15 açık ama sabit hızla işlemciler bunu düzeltiyor… 

Sorun şurada başlar..  Gaza oturunca, STFT MTFT kalmaz,  dedik ya full zengin karışım die.. 

E zaten benzin enjektörü zengin karışım isteyecek,    zaten senın gazın %15 fazla  , üste lpg ayarı yapılrıken, güç kaybı olmasın diye,  biraz dahada açıyorlar gazı  derken oldumu %30.. 

Yandı mı şimdi motor lambası..   sonra gaz ayarı yaptırmaya.. 

İşte bu lpg işlemcileri çok akıllı olsalar ve içlerinde harita olsa,   sabit hızla şöyle yap,  gaza basınca böyle yap gibi değerleri olsa, bunlar olmazdı..   Veya obd li  Kitlerde,  hele hele hiç ayar a gerek kalmazdı.. aha veriler orda..  tak kabloyu oku kendin.. sıfır hata çalış..   ama olmuyor öyle de..

Bu arada ltft stft markadan markaya, işlemciden işlemciye değişen özelliklere sahiptir..   ama bence son kullanıcıyı çok da ilgilendirmez.. çünkü başka sebeplerden de değişebilir..

Ben çok lpg siz aracın değerleine baktım..  +7   -11  uzun dönem ltft gördüğüm oldu..  gidip benzin ayarı mı yaptıralım yani 😃  

Özetle,  son kullanıcı olarak  iyi bir kit alın,  ve çok önemli  lpg enjektörlerinizi mümkünse tekli alın ve enjektörü motorun dibine sokun..   yada multi enjektör de olsa, yakınlaştırabildiğiniz kadar yakınlaştırın..  o mesafe herşeyin kaderini değiştiriyor..

LTFT falan filan çok takılmayın..  ankarada azalır, istanbulda artar.. sonu yok bu işin.. OBD li kitlere çok aldanmayın,  

Artık bir lpg kiti nasıl çalışır az çok biliyorsunz..    çok basit bir sistemdir. .  çok güvenlidir. Motora hiiiiççbir zararı yoktur..   mazda 3 lerde sübap erimesi olayı ise :   zaten eriyecek olan çok zayıf sübapların,   lpg  montajından sonra,  lpg temiz olduğu için,  üstünde ısı yalıtım yapan kurumların çözülmesi  ,   sübapların kurum bağlamaması dolayısıyladır..  kurum = karbon = ısı yalıtımı..

Aracınız yağ yakıyorsa biraz , sübaplarınız daha geç erir.   Prins yağlama sistemi bu yüzden işe yaramaktadır..  motora az bişey mazot gönderip  pis kurum bağlamasını sağlar.. çünkü benzin kurum’ludur. Lpg tertemizdir..   evde kimsenin çaydanlığı kararmaz..  

Buraya kadar okuyanlara şifreyi de vereyim,  Aracınızda zengin karışım hatası varsa gaz ayarı yaptırın.

Fakir karışım hatası varsa,  ayar olabilir.  Ama en önemlisi, enjektörler uzaktadır.. hortumu uzundur. Veya motor biyerden hava alıyordur.. 

LPG sorun çıkarmaz, lpg motor arıza lambası yakmaz. Lpg candır.  LPG temizdir.   Ucuz olduğu için değil, çocuklarımızın geleceği için, insanlık için, doğa için, kullanımı faydalıdır.. 

LPG yi sevin. Sevdirin.

 

  • Teşekkürler 4
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Baştan sona okudum, harika bilgiler var @Zealot 👏👏👏 . Ellerine sağlık.

Bu yazıyı bir yerlere ayrı bir konu makale ne ise sabitlemek lazım . Böyle konu içinde zamanla kaybolmasın. Senin diğer yazıp çizip attığın mesajı da bulmaya çalışayım ilk fırsatta 😉

Bu arada LPG'yi zaten sevmiyordum şimdi iyice soğudum. Bazen bilmek daha mutsuz ediyor insanı 😂

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

LPG benim için şu : Taze, sulu, yumuşak av eti yiyen Aslan'a, güneşte kurutulmış, gevremiş et yedirmeye zorlamak gibi geliyor. Aslanın dişleri eriyor (supaplar) hazımsızlık yapıyor (tekleme, motor arıza lambaları vs.) Benzinde kullanılan araç daha yumuşak motor çalışması, orjinal sürüş zevki. Lpg öldürüyor butün bunları. Dizel kullanmak istemiyorum, aşırı pahalı benzin çaresiz mecbur ediyor bizi bu güneşte kurumuş gevrek gıdaya. 

sonunda arıza lamba sorunu için, değişik ustalardan enjektör arızası olarak sabitledik. Ayar tutmuyor dediler, çok ses yaptığını tamirinin de masraflı olacağı söylendi. internetten sipariş verdim, gelince görüceğiz, hayırlısı olsun. 

enjektörler 106 bin km dayandı, iyi bir skor.  

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

39 dakika önce, Renegade :

LPG benim için şu : Taze, sulu, yumuşak av eti yiyen Aslan'a, güneşte kurutulmış, gevremiş et yedirmeye zorlamak gibi geliyor. Aslanın dişleri eriyor (supaplar) hazımsızlık yapıyor (tekleme, motor arıza lambaları vs.) Benzinde kullanılan araç daha yumuşak motor çalışması, orjinal sürüş zevki. Lpg öldürüyor butün bunları. Dizel kullanmak istemiyorum, aşırı pahalı benzin çaresiz mecbur ediyor bizi bu güneşte kurumuş gevrek gıdaya. 

sonunda arıza lamba sorunu için, değişik ustalardan enjektör arızası olarak sabitledik. Ayar tutmuyor dediler, çok ses yaptığını tamirinin de masraflı olacağı söylendi. internetten sipariş verdim, gelince görüceğiz, hayırlısı olsun. 

enjektörler 106 bin km dayandı, iyi bir skor.  

Geçmiş olsun.

Aklın yolu bir.

Benzinde hiç bir sorun olmayıp,

5-6 yıl LPG'de kullanımın sonunda böyle bir arıza kodu alıyorsanız, sorun %90 LPG enjektörü kaynaklıdır. 

mevcut kitimin, ortalama enjektör ömrü +500k bu arada (

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

24.06.2021 at 20:39, Renegade :

LPG benim için şu : Taze, sulu, yumuşak av eti yiyen Aslan'a, güneşte kurutulmış, gevremiş et yedirmeye zorlamak gibi geliyor. Aslanın dişleri eriyor (supaplar) hazımsızlık yapıyor (tekleme, motor arıza lambaları vs.) Benzinde kullanılan araç daha yumuşak motor çalışması, orjinal sürüş zevki. Lpg öldürüyor butün bunları. Dizel kullanmak istemiyorum, aşırı pahalı benzin çaresiz mecbur ediyor bizi bu güneşte kurumuş gevrek gıdaya. 

sonunda arıza lamba sorunu için, değişik ustalardan enjektör arızası olarak sabitledik. Ayar tutmuyor dediler, çok ses yaptığını tamirinin de masraflı olacağı söylendi. internetten sipariş verdim, gelince görüceğiz, hayırlısı olsun. 

enjektörler 106 bin km dayandı, iyi bir skor.  

Abi bu hazımsızlık sorunu aslandan. Aslan yerine kaplana geçersen (corolla) herşeyi kabul ediyor yemek için. :D

  • Haha 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Mutlu Hocam, ıspanak pişirip, mercimek çorbası kaynattığımız bu gazı, son teknoloji ürünü makinalara ne aslana, ne kaplana ne de kurt'a yedirirsen, hiç birinin mutlu, mesut olduğunu sanmıyorum. Hazımsızlık doğal. Çok şükür 106 bin km ve 8-9 yıl gibi bir sürede filtre değişimi dışında sorun yaşamadım. Arkadaşımın T. Versosu da 70-80 bin arasında subap subap diye sanayi yi boyladı. Kaçış yok, en azından 106 bin de nazar değmesin supap sorunu yaşamadım, şimdilik sorun yok. 

Seferberlik zamanı ve kıtlık yıllarında Anadolu halkı buğday bulamayıp, arpa, darı gibi ürünlerin unundan ekmek yapıp yermiş. Şimdi aynısın bizim araçlar da yaşıyoruz. Benzin yerine gaz ye. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yeni enjektör takıldı, lamba söndü sorun şimdilik halloldu. Katkıda bulunan değerli form arkadaşlarımıza teşekkür ediyoum. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 9 ay sonra ...

 

236k kullanım sonucu, benim aracın vuruntu sensorunun de miadı doldu.

Knock/Combustion Vibration Sensorunu orijinal parçayla, müsait bir ara değiştireceğim. 

IMG_20220412_131120.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...