Jump to content

Değişken Supap Zamanlaması


tansu87
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Birçok motor üreticisi bunu standart hale getirmişken mazda neden sadece mx5’te kullanmış anlamadım. Sanırım ismi de s-vt ve mx5’te kullanılmış. Konuyla ilgili kısaca “supap bindirmesi ile emme supaplarının, egzoz supapları kapanmadan açılması” şeklince açıklama yapabiliriz. Ama mazda neden kullanmıyor, sebebi mi var anlamadım. 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Mazda güncel bütün motorlarında hem emme hemde egzoz tarafında (dual vvt) subap zamanlaması kullanıyor zaten.

S-VT Mazda'nın Mx5'de kullandığı ilk değişken zamanlama sistemi imiş. Bunlar da günümüzdeki gibi sınırsız oranlı ayarlanmıyor, kademeli oluyor, genelde 2 kademe. Egzoz zamanlaması da sabit, sadece emme zamanlaması var.

http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvTWF6ZGFfTVgtNV8oTkIp

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sağlıklı bir bilgi wikipedia da bile yok. Kullanıyor mu, kullanıyorsa nasıl kullanılıyor? Hele türkçe kaynaklarda çok az bilgi var. @Mutlu Tekir yazmış biraz. Doch motorun supap zamanlama ayarını. Ama sanırım supap zamanlaması yapılırken sadece açılma anı zamanlanıyor. Açık kalma süresi yine yok doch motorda. Ayrıca skyactiv de s-vt kullanıldı yazıyor ama toyota gibi, honda gibi sistemini anlatan bilgi yok maalesef. 

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

http://mazdaman.x10host.com/sh13005/ Burada tüm detaylar var.

Emme ve egzoz taraflarında subap açılma-kapanma zamanlamasını ayarlıyor. Dohc yani çift egzantrik modern motorların çoğunda egzantrikler bağımsız olduğu için emme ve egzoz ayrı ayarlanabiliyor. Sohc motor olsaydı (1.6 Civic'ler gibi) sadece emme bölümü ayarlanabilirdi. Tüm markaların kullandığı sistemler hemen aynıdır (VVT-İ, AVC, VANOS, MIVEC) bazı ilk örneklerde kasnaklarda 2 kademeli zamanlama falan olurdu (ilk Alfa JTS motorlarda misal), şimdi sonsuz kademeli zamanlama yapılabiliyor.

Açık kalma süresi ve açıklığı ayrı bir olay. Eski yüksek devirli performans motorlarında yapılan karizma bir uygulama :) (en meşhuru Honda Dohc Vtec, Civic VTI'lar, S2000, Integra Type-R). Emme egzantiriği üzerinde ikinci yüksek dereceli bir kam profili oluyor. Belli bir hidrolik basınca gelince bu boşta dönen profilden senkron pimi çıkar, yüksek profile kitlenir (genelde 5500-6000 rpm civarı oluyor) yüksek profile geçince motorun alabildiği hava miktarı aniden artar ve motorun güç üretimi de şiddetli artış gösterir, buna paralel motorun yüksek devirlere çıkmasının yolu açılır. 

Integra'nın yüksek profile geçiş (sokak jargonunda Vtec açtı kanks) anı, 0:20'de

Toyota da tipik subap zamanlama sistemine VVT-İ der, ancak performans tipi kam miline sahip olanı VVTL-İ olarak adlandırır. "L" lift kontrol demektir.

Bu arada Honda bazı motorlarında hala lift sistemini yani ikinci bir profili kullanıyor ama açı asla eskisi kadar agresif değil.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

15 dakika önce, tansu87 :

1.6 ivtec Civic’ciler diyor da biz neden “vvt açtı kanks” diyemiyoruz peki :)

Bizimki sürekli açık sayılır :)

Mazda mühendislerinden biri, "bizim motorlar, sürekli atak çalışır. Rölantideyken bile, ışıkta bekleyen bisikletçi gibi beklerler. Yani pedal yukarı çekilir ve her an basılmaya hazır şekilde bekler gibi. O yüzden kalkışta bir sağırlık olmaz. " gibisinden bişey söylüyordu. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Lupara abi sağolsun bilgileri vermiş. 

Dediği gibi hem emme hem egzos zamanlaması ayarlanıyor. Doch olmasının sebebi o zaten. Yoksa sohc kullanılırdı. Motorlarımız eski de o kadar da değil. 

O Hondalar vtec açsa da yetişemiyor onu netcez. :) istediklerini açsınlar bilmeyenler arasında ün yapmışlar sadece fitek diye.

Hele sky g de single olması imkansız çünkü vuruntu tespit edilirse subap daha uzun açık kalıp içeri alınan hava atılarak efektif sıkıştırma oranı düşürülüyor. (Atkinson cycle) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, tansu87 :

1.6 ivtec Civic’ciler diyor da biz neden “vvt açtı kanks” diyemiyoruz peki :)

i-vtec Civiccilerin beyni Vtec açıyor, motoru değil yalnız :) O araçlarda ikinci bir kam profili yok, olmadığı için de youtube 5500 devire kadar gaza tam basmayıp, sonra birden basıp "Vtec açtı" imajı vermeye çalışan Sohc Honda'cı apaçi dolu. 

90'larda Honda bu gerçek Vtec motorlarla öyle bir sükse yaptı ki, 2002'den sonra bu ismi bir pazarlama hilesi gibi normal motorlarında da kullanmaya karar verdi. Tıpkı günümüzde 1.5 reno dizelli Mercedes'lerin arkasında AMG yazması gibi, 130hp BMW'lerin modellerin M-line, Msport, M bişey uydurması gibi. İtibarlı bir ismin anlamını derhal sıcak paraya çevirip halkı sömürme işlemi yani. Honda da ismi kullandı ama kam profili kullanmadı. Fakat avamın çoğu bu işin detayını bilmediği için Vtec açan araba aldığını sandı, Fitek açtık kalıbı ortada açılan birşey olmadığı halde yayıldı :) 

O dönemin kompakt japon araçları kompakt avrupalı-alman araçlardan hızlıydı onun da etkisi vardır (günümüzde durum böyle değil). yani adam Civicle Bora-Astra-A3-Toledo vs ne varsa geçince vtec açtım uçtum falan sanıyordu heralde. 2000'lerin sonlarına doğru ülkeye TSI'lar, düşük hacim turbolar doluşunca işler değişti, Vtec hala olsa bile pek bir iş yapmadığı anlaşıldı. Şuanda Vtec bir internet memesi- dalga malzemesi hatta, hiçbir imajı yok. Bunu yapan da Honda'nın kendisidir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

105 yazıyor ama aracın ilk gaz tepkisi piyasada araçların %95’inde yok. Bunu çok seviyorum. Şimdi doch motorla zaten supap bindirmesi yapıyor diyorsunuz yani. 

Tam netleştiremedim. Bizim motorlar doch çift eksantrikli motor. Kullanılan değişken supap teknolojisi vvt-i mi? Toyota Vvtl-i teknolojisi sadece daha performanslı motorlar için kullanıyor. Bu motorda supapların açılma kapanma sürekerini de kontrol ediyor. Ve bu teknoloji vtec’e benzetiliyor. O zaman vtec hem zamanlanabilir hem de aç kapa süre ayarı yapabilen bir motor mu?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

VVT-İ, VANOS, MIVEC gibi isimlendirmeler aynı şeyi yapıyor. Her marka kendi ismini vermiş, bazı ufak tefek araçların amacına göre değişen çalışma farkları oluyor o kadar. Mazda skyactiv motorlardaki sistem de aynı şeyi yapıyor. Mazda bunu farklı bir isimle pazarlama yoluna gitmemiş, yıllar önce S-VT diye bir isim kullanmış ama sonra sistemi kullanmaya devam etse de isim kullanmamış. Örneğin Mercedes de, Volvo'da, Alfa da bir çok marka da bu ismi kullanıyor ama isim vermiyorlar, hemen her motorda var artık.

Bizim motor derken 1.6lt MZR olanlarda değişken subap zamanlamasını var mı, varsa çift (emme-egzoz olarak var mı) bilmiyorum. Her Dohc motorda değişken subap zamanlaması olacak diye birşey yok.

İki Vtec sistemi var, ilk Vtec'ler sadece performans otomobillerinde kullanılan ve hem subap zamanlamasını, hemde ikinci eksantrik profili ile dereceyi ayarlayan tip, has Vtec Öz-Vtec. Sonra çıkan ise sadece zamanlamayı ayarlayan i-vtec. Normal Vtec dendiği de oldu, 2002'de Civic ES Vtec'ler vardı mesela, onlarda da kam profil ayarı yoktu.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

15 saat önce, tansu87 :

Sağlıklı bir bilgi wikipedia da bile yok. Kullanıyor mu, kullanıyorsa nasıl kullanılıyor? Hele türkçe kaynaklarda çok az bilgi var. @Mutlu Tekir yazmış biraz. Doch motorun supap zamanlama ayarını. Ama sanırım supap zamanlaması yapılırken sadece açılma anı zamanlanıyor. Açık kalma süresi yine yok doch motorda. Ayrıca skyactiv de s-vt kullanıldı yazıyor ama toyota gibi, honda gibi sistemini anlatan bilgi yok maalesef. 

 

Aracınızın kaputunu açtığınızda motorun üstünde yazdığını görebilirsiniz. Bazı markaların tutunacağı dal o olduğu için, kullanıcıları da reklamını yapabilir. vvti'nin açılma kapanma olayı sadece motor soğukken var sanırım. Eski Mazda 3'ümde sıcaklık uyarısı mavi iken 3.500 devir civarında araç birden turbo açmış gibi canlanıyor, sesi değişiyordu.

28443943_8.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bazı markalar dediğimiz dünyada parmakla gösterilen honda, toyota, bmw hocam :) bunlar zaten zirvede. Abartılmış balon şeklinde sunum yapmazlar diye düşünüyorum. Ama anladığım kadarıyla sistemi artık herkes standart motor ekipmanı olarak gördüğü için çok da fazla tanıtım reklamı peşine düşmüyor. Bir ara honda ekmeğini iyi yedi ama. O kesin. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir saat önce, serkan306 :

Aracınızın kaputunu açtığınızda motorun üstünde yazdığını görebilirsiniz. Bazı markaların tutunacağı dal o olduğu için, kullanıcıları da reklamını yapabilir. vvti'nin açılma kapanma olayı sadece motor soğukken var sanırım. Eski Mazda 3'ümde sıcaklık uyarısı mavi iken 3.500 devir civarında araç birden turbo açmış gibi canlanıyor, sesi değişiyordu.

28443943_8.jpg

O tumblr valve yüzünden. Motor daha hızlı ısınsın diye tumblr valfler kapalı konumda türbülanslı akış sağlıyor. 3000-3500 devir sonrasında o valfler açılıyor tamamen. Benimkinde de var o sistem. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21.03.2019 at 09:59, tansu87 :

Bazı markalar dediğimiz dünyada parmakla gösterilen honda, toyota, bmw hocam :) bunlar zaten zirvede. Abartılmış balon şeklinde sunum yapmazlar diye düşünüyorum. Ama anladığım kadarıyla sistemi artık herkes standart motor ekipmanı olarak gördüğü için çok da fazla tanıtım reklamı peşine düşmüyor. Bir ara honda ekmeğini iyi yedi ama. O kesin. 

Aslında 20-25 yıl önce önemli bir teknolojiydi ama artık reklam unsuru yapılmasını eleştiriyorum sadece. Yoksa vanos, vti, vvti zamanına göre güzel teknolojilerdi.

21.03.2019 at 10:20, Mutlu Tekir :

O tumblr valve yüzünden. Motor daha hızlı ısınsın diye tumblr valfler kapalı konumda türbülanslı akış sağlıyor. 3000-3500 devir sonrasında o valfler açılıyor tamamen. Benimkinde de var o sistem. 

Ben de diyorum var bişey ama ne :D Skyactiv'de yok zaten, eski BL aracımda var, aydınlatma için sağolasın Mutlu :D 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21.03.2019 at 10:20, Mutlu Tekir :

O tumblr valve yüzünden. Motor daha hızlı ısınsın diye tumblr valfler kapalı konumda türbülanslı akış sağlıyor. 3000-3500 devir sonrasında o valfler açılıyor tamamen. Benimkinde de var o sistem. 

Emmedeki kapakçıklar di mi? Facebook grubunda birkaç kişi takmış bu kapakçıklara. Ses yapıyormuş. Bende araştırdım. Hatta sende yazmıştın bi konuda. Ecnebi ülkelerde sökenler düşük devirlerde kayıp, yüksek devirlerde iyileşme olduğunu söylemiş. Zaten bu durum da düşük devirde güç artışı artırma amaçlı olduğunu teyit ediyor. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 dakika önce, tansu87 :

Emmedeki kapakçıklar di mi? Facebook grubunda birkaç kişi takmış bu kapakçıklara. Ses yapıyormuş. Bende araştırdım. Hatta sende yazmıştın bi konuda. Ecnebi ülkelerde sökenler düşük devirlerde kayıp, yüksek devirlerde iyileşme olduğunu söylemiş. Zaten bu durum da düşük devirde güç artışı artırma amaçlı olduğunu teyit ediyor. 

Ve türbülansı artırıp motor soğukken daha verimli hava yakıt karışımı dolayısıyla daha iyi yanma sağlama amaçlı. Bozulasıya kadar devam, sonra sökeriz. Başımıza iş almayalım boşuna. :D

  • Beğen 1
  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...