Jump to content

Arkadan Çekiş mi Arkadan İtiş mi? Sizce Hangi İfade Kullanılmalı?


Mehmet Özdemir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bir mazda sever olarak bu arabaya acıdım bu insanlar kahrını çekmiş ettiklerine bakın.

LojkBa.png

http://www.youtube.com/watch?v=IoSKaQmDqGQ

Bunun çekecek mecali kalmamış dip gaz yaptılar limitör the end...

Müzik olarak vermek isterdim altında bunu ama siz üstüne bunu dinleyin anlarsınız hissettiklerimi arabanız nerden çekerse çeksin çektirmeyin kaldırabilceğinden fazlasını.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 4 yıl sonra ...

son dönemlerde iyice yaygınlaşan "arkadan itiş" garabetine ilişkin tartışırken yazdıklarımı buraya da eklemek istiyorum, şahsi fikrim şu şekilde;

üç örnek üzerinden gidilecekse eğer, rwd: rear wheel drive, fwd:front wheel drive, awd all wheel drive demektir. (bunun türleri var ki alakasız bir konu) 
bunlarda dikkat edilirse sabit olan "wd", yani "wheel drive"dır. değişken olan, ön, arka ya da 4'ü imleyen "all"dır. wd ise türkcede çekiş olarak kullanılan sabitimiz olduğuna göre önden çekişli ya da önden çeker, arkadan çekişli ya da arkadan çeker, ve en güzeli de awd'ye  "dört çeker" denilmesidir. 

biri önden çekil  diğeri arkadan itiyosa dört çekere ne demeli? iki önden çekişli iki arkadan itişli oturgaçlı götürgeç mi:) 6x6 olayına girmiyorum bile.. 

almancada da bu durum frontantrieb: önden çeker, heckantrieb: arkadan çeker ve allradantrieb: tüm tekerlerlerden çeker şeklinde geçer. yine burada sabit olan şey, antreiben fiilinden gelen "antrieb"tir. antreiben almancada hızlandıran harekete geçiren anlamında bir fiildir ve bu kullanımda yine sabittir. bu sabit ise turkçeye yine cekiş olarak yerleşmistir. değişken olan yine ön, arka ya da dört tekere yapılan vurgudur. yani heck, front ve allrad, sabit olan ise çekiş.

diğer taraftan türkçeye yerleşmiş olan "cekişten düşmek" diye bir deyim vardır. hiçbir gerzek bmw, mercedes ya da ferrari kullanıcısı arkadan cekişli arabasıyla bir ustaya gidip "abi araba itişten düştü bi bakiver" demez. araba cekmiyor ya da çekişten düştü der, o da ilk olarak bi baskı balataya falan bakar herhalde, neyse...

netice itibari ile anlaşılmayan şey şudur; "çekiş" burada bir şeyi çekmek fiilinden geliyor gibi görünse de öyle değildir. yanılgı buradan doğar. ön teker çekiyorsa o zaman arka teker itiyordur alüminyum türünden bir analoji, yanlış bir çıkarımın sonucu ortaya çıkmış garabetten başka bir sey değildir. makattan uydurmadır. 

çekiş her tekerde arabanın her parçasına bütünleşik kuvvettir  "front/heck-antrieb"de olduğu gibi, "r/f-wd"de olduğu gibi sadece yeri değişebilir. "çekiş" sabit kalır, araba/otomobil bir bütündür ve bölünemez:))) 

fizikte itiş kuvveti diye bir kuvvet de yoktur 
itiş denilen garabetin sıvadığı yer zaten türkçeye de doğru bir şekilde yerleşmiş ve kabul görmüş olan "4-çeker", ya da "arabanın çekişten düşmesi" konularıdır ki bunlar bile yeterli olur konuyu anlamaya.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 dakika önce, Katil Balina :

son dönemlerde iyice yaygınlaşan "arkadan itiş" garabetine ilişkin tartışırken yazdıklarımı buraya da eklemek istiyorum, şahsi fikrim şu şekilde;

üç örnek üzerinden gidilecekse eğer, rwd: rear wheel drive, fwd:front wheel drive, awd all wheel drive demektir. (bunun türleri var ki alakasız bir konu) 
bunlarda dikkat edilirse sabit olan "wd", yani "wheel drive"dır. değişken olan, ön, arka ya da 4'ü imleyen "all"dır. wd ise türkcede çekiş olarak kullanılan sabitimiz olduğuna göre önden çekişli ya da önden çeker, arkadan çekişli ya da arkadan çeker, ve en güzeli de awd'ye  "dört çeker" denilmesidir. 

biri önden çekil  diğeri arkadan itiyosa dört çekere ne demeli? iki önden çekişli iki arkadan itişli oturgaçlı götürgeç mi:) 6x6 olayına girmiyorum bile.. 

almancada da bu durum frontantrieb: önden çeker, heckantrieb: arkadan çeker ve allradantrieb: tüm tekerlerlerden çeker şeklinde geçer. yine burada sabit olan şey, antreiben fiilinden gelen "antrieb"tir. antreiben almancada hızlandıran harekete geçiren anlamında bir fiildir ve bu kullanımda yine sabittir. bu sabit ise turkçeye yine cekiş olarak yerleşmistir. değişken olan yine ön, arka ya da dört tekere yapılan vurgudur. yani heck, front ve allrad, sabit olan ise çekiş.

diğer taraftan türkçeye yerleşmiş olan "cekişten düşmek" diye bir deyim vardır. hiçbir gerzek bmw, mercedes ya da ferrari kullanıcısı arkadan cekişli arabasıyla bir ustaya gidip "abi araba itişten düştü bi bakiver" demez. araba cekmiyor ya da çekişten düştü der, o da ilk olarak bi baskı balataya falan bakar herhalde, neyse...

netice itibari ile anlaşılmayan şey şudur; "çekiş" burada bir şeyi çekmek fiilinden geliyor gibi görünse de öyle değildir. yanılgı buradan doğar. ön teker çekiyorsa o zaman arka teker itiyordur alüminyum türünden bir analoji, yanlış bir çıkarımın sonucu ortaya çıkmış garabetten başka bir sey değildir. makattan uydurmadır. 

çekiş her tekerde arabanın her parçasına bütünleşik kuvvettir  "front/heck-antrieb"de olduğu gibi, "r/f-wd"de olduğu gibi sadece yeri değişebilir. "çekiş" sabit kalır, araba/otomobil bir bütündür ve bölünemez:))) 

fizikte itiş kuvveti diye bir kuvvet de yoktur 
itiş denilen garabetin sıvadığı yer zaten türkçeye de doğru bir şekilde yerleşmiş ve kabul görmüş olan "4-çeker", ya da "arabanın çekişten düşmesi" konularıdır ki bunlar bile yeterli olur konuyu anlamaya.

 

Vakti zamanında @Mehmet Özdemir de açmıştı bu konuyu. Buradan devam edebiliriz. :) @Zealot Ufuk sen bu konuya hiç yazmamışsın. :fiuw:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben "arkadan tahrikli" diyorum.  Aracin motor gücünü hangi tekerleklere aktardigiyla (tahrik) ilgili.  Eger itis/çekis ayrimina girersek bence altindan kalkamayiz.

Ayrica, RWD kisaltmasi da otomotiv sektöründe bilinen bir terim.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 dakika önce, AKayhan :

Ben "arkadan tahrikli" diyorum.  Aracin motor gücünü hangi tekerleklere aktardigiyla (tahrik) ilgili.  Eger itis/çekis ayrimina girersek bence altindan kalkamayiz.

Ayrica, RWD kisaltmasi da otomotiv sektöründe bilinen bir terim.

 

çekiş deyiminin çekmek fiilinden gelmedigini belirttim zaten. ya da en azindan bir şeyi tutup cekmek demek degil. o yüzden arka teker de arabayi tamponundan iterek el arabasi misali itmiyor. ön teker de önünden tutup çekmediği gibi. tahrik bu durumda sorunu çözen bir kelime ya da kavram. 

öte yandan RWD'nin yerlesmesinde bir sakınca yok zaten, arkadan çekiş demek. FWD ise önden cekiş.  "WD" ya da "antrieb" parantezine alınca ingilizcede de almancada da sorun çözülüyor.

10.11.2014 at 09:52, Burak :

Bence "Arkadan itiş" zira arkadan çekilen birşeyin geri gitmesi gerekir, ileri giden bir şeyin de arkadan itilmesi ;)

geri vitese alip geri geri gidince de arkadan itişli bir araca sahip oluyoruz kısa süreli de olsa:)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, Katil Balina :

geri vitese alip geri geri gidince de arkadan itişli bir araca sahip oluyoruz kısa süreli de olsa:)

O önden itiş oluyor 🤣

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

3 dakika önce, Burak :

O önden itiş oluyor 🤣

geri geri giderken önden itişli makam koltuğundan sürüşlü:))

 

 

 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

"Arkadan itiş" söylemini bende doğru bulmuyorum. Kulağımı tırmalıyor. "Arkadan çekişli" söylemi ise araç kullanmaya başladığım ilk andan itibaren duyduğum ve kullandığım bir tanımlama.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Teknik olarak doğrusu arkadan tahriktir. Akayhan'ın dediği gibi Türkçe de itiş-çekiş tartışmasına girmek çok lüzumlu değil, Rwd olduğu zaman itiş diyen de olur, bizde itişin hafiften "thrust" kelimesinin de yerini aldığını düşünürsek çok saçma denemez. Bunlar bizim ürettiğimiz terimler değil otomotiv tarihinde çakılı bir çivimiz olmadığındandan, sonradan çekiş mekiş bişeyler uydurup sokmuşuz sözlüğe. Tahrik kullanmayalım, illa ki günlük hayatta itiş ve çekişten birini seçelim deniyorsa doğrusu çekiş olmalı.

Drive=tahrik. 4 wheel drive,  4 tekerlekten tahrikli.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 saat önce, Arabalar :

"Arkadan itiş" söylemini bende doğru bulmuyorum. Kulağımı tırmalıyor. "Arkadan çekişli" söylemi ise araç kullanmaya başladığım ilk andan itibaren duyduğum ve kullandığım bir tanımlama.

olan buydu zaten hocam. sonradan çıkma  yutubırlar nasıl yaptıysa yaptı yerleştirdi bu deyimi. doğan kabak denen adam da bir videoda biri "arkadan çekiş" dediğinde bilgiç bilgiç "arkadan itiş" diye uyarıyordu:))

aslında nur topu gibi bir "galat-ı meşhur"a tanıklık ediyoruz. 

kısa paça pantul, çorapsız ayakkabı,  üç numara sac, kirli sakal, yuvarlak kafa bmw'den iner;

"abi araba itişten düştü yanlayamıyorum":))

 

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...