Jump to content

2. Nesil Mazda 3'üme Hız Sabitleyici Taktırdım


Mutlu Tekir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Siz alıntılayınca farkettim Burak abinin yazdığını.

 

"Sonuç olarak aracın o yokuşta o hızı o viteste koruması imkansız olunca mecbur vites küçültüyor. Manuel viteslerde sanırım bu durumda devre dışı kalıyordur."

 

Bu durum birazcık farklı. Çünkü yokuş çıkarken gereksiz yere hızlanıyor ve gereksiz yere vites küçülterek yakıt sarfiyatının artmasını sağlıyor.

Örneğin 85-90 ile son viteste çıkabilecekken, 100 e sabitlediğim için 3. vitese düşürüp motor bağırıyor ve gereksiz yere yokuşta hızlı gidiyor. 3. vitese düşüreceğini kestirdiğim yokuşlarda manuele alıp 4. viteste tutarak hiç bir sıkıntı yaşamadım. 

 

Yalnız aynı durumu resume tuşuna basınca da yaşıyorum. Mesela hızım 80 e düştü. Hafızadaki hız 100, res e basarak o hıza çıkartmak istiyorum. Motor anında 3. vitese düşüp aniden o hıza çıkmaya çalışıyor. Bu nedenle de set+ ya yavaş yavaş basarak artırıyorum hızı. Res e basıldığında hızın yavaş artmasını sağlayan bir çözüm olsa güzel olurdu.

 

Aslında anlattığına göre tam olarak yapması gerekeni yapıyor sistem. Adı üstünde hız sabitleyicisi.

 

Yokuş çıkarken gereksiz yere hızlanıyor demişsin , hızlanmıyor, hafızadaki hıza ulaşmaya çalışıyor. Burada bashettiğin hareketi yani vites düşürüp gaza köklemeyi düz yolda da yapar eğer hafızadaki hız ile o andaki hız arasında fark varsa.

 

Bunu engellemek için en mantıklısı yokuş yukarı koşullarda manuel kontrol edip düzlüğe çıkınca SET veya RES ile devam etmek.

Bizim araçlarda hız sınırlayıcı var mı? 

 

Şöyle bir konu var :)

 

http://www.mazdaclubtr.com/topic/8923-h%C4%B1z-limit%C3%B6r%C3%BC-de%C4%9Fil-devir-limit%C3%B6r%C3%BC/

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Abi limitörü sormadım ki :) O kadar yüksek hızlarda işim olmaz, bi kez ilk aldığımda denedim 180 e çıktım 10 dakika motor açılsın diye benzinde. Hızımı 120 ye düşürdükten 5 dakika sonra otoyolda radar vardı. :D O yüzden çıkmam 130 un üstüne kolay kolay. 

 

Demek istediğim de o, hız sabitleyici olan sistemlerde genelde hız sınırlayıcı da vardır, 120 ye sabitlersin aracın 120 üstüne çıkmasına izin vermez. Böyle bir özelliği var mı bizim hız sabitleyicilerin merak ettim.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Valla sınırlayıcı ile limitör aynı anlama geldiği için aklıma ilk geleni yazdım :D . Bizde sadece hız Alarmı var , oraya çıkınca ötüyor ve Gösterge yanıyor ki sen de biliyorsundur

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Valla sınırlayıcı ile limitör aynı anlama geldiği için aklıma ilk geleni yazdım :D . Bizde sadece hız Alarmı var , oraya çıkınca ötüyor ve Gösterge yanıyor ki sen de biliyorsundur

 

Onu unutunca işte insan çok fena korkuyor abi :D Arabaya bişi mi oldu diye düşünüyorum 15-20 saniye sonra dank ediyor her seferinde o yüzden bıraktım o sesli uyarıyı kullanmayı. 

 

Toyotada mesela bu hız sınırlama özelliği var sabitleyicilerde, belirli bir hızda giderken sadece bir tuşa basarak sınırlamayı devreye sokuyorlar. sınırlanan hızın üstüne çıkmıyor, ta ki devre dışı bırakana kadar. bizim araçta da olsa güzel olur.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Onu unutunca işte insan çok fena korkuyor abi :D Arabaya bişi mi oldu diye düşünüyorum 15-20 saniye sonra dank ediyor her seferinde o yüzden bıraktım o sesli uyarıyı kullanmayı. 

 

Toyotada mesela bu hız sınırlama özelliği var sabitleyicilerde, belirli bir hızda giderken sadece bir tuşa basarak sınırlamayı devreye sokuyorlar. sınırlanan hızın üstüne çıkmıyor, ta ki devre dışı bırakana kadar. bizim araçta da olsa güzel olur.

 

Ben aktif olarak kullanmaya devam ediyorum, yolda bir şekilde farkında olmadan hızımı arttırınca kendime getiriyor. Çoğunlukla çocuklarla seyahat ettiğimiz için TEM'de bile 120 nin üzerine çıkmamaya özen gösteriyorum bunu da o sağlıyor.

 

Bizim arabada CC (Cruise Control)  de hız sınırlaması olsa herhalde ben hiç kullanmazdım. CC'nin gaza basıp hızlanabilmesini ama CC den çıkmamasını seviyorum çünkü zaman zaman önünde senden bir tık yavaş giden aracı sollamak için hızlanman gerekiyor basıyorsun gaza hızlanıyorsun , gazı bıraktığında CC seni hafızasındaki hızda tutmaya devam ediyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben aktif olarak kullanmaya devam ediyorum, yolda bir şekilde farkında olmadan hızımı arttırınca kendime getiriyor. Çoğunlukla çocuklarla seyahat ettiğimiz için TEM'de bile 120 nin üzerine çıkmamaya özen gösteriyorum bunu da o sağlıyor.

 

Bizim arabada CC (Cruise Control)  de hız sınırlaması olsa herhalde ben hiç kullanmazdım. CC'nin gaza basıp hızlanabilmesini ama CC den çıkmamasını seviyorum çünkü zaman zaman önünde senden bir tık yavaş giden aracı sollamak için hızlanman gerekiyor basıyorsun gaza hızlanıyorsun , gazı bıraktığında CC seni hafızasındaki hızda tutmaya devam ediyor.

 

Aynen abi bizim CC lerde ki bu özelliği bende fazlaca kullanıyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bunu engellemek için en mantıklısı yokuş yukarı koşullarda manuel kontrol edip düzlüğe çıkınca SET veya RES ile devam etmek.

 

 

Sakın ama  SET ve RES düğmesine aynı anda basmayın !!

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sakın ama  SET ve RES düğmesine aynı anda basmayın !!

 

Abi bizim Türk insanına yapma etme deme merak eder dener. :D Şahsen deneyesim geldi ne oluyor ki beraber basınca. :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

manual viteste dik bir rampaya 6. viteste örneğin 90 la girdiğimde CC açıkksa, tabiki kendisi vites küçültemiyor ama, zorlana zorlana hızını korumaya çalışıyor. koruyamıyor. 85. 80  rezil oluyor.   ama ben rampa başında 5 e alırsam sorun olmuyor. 

işin kötü yanıi debriyaja basınca CC devre dışı kalıyor. tekrar set yada res yapmak lazım.

 

sizin araçlarda 3e alması gayet makul ve güzel bir şey. bağırsın çağırsın ama verdiğiniz komutta yokuşu tamamlasın. manual 4te tutmak bence daha zararlı olabilir. çünkü motor çok yüklenecek ama araç belki hızlanamayacak. tork konvertörlü olduğu için kilit oranına göre  devir artıp hız artmayabilir, bu da direkt dönme hızına göre daha çok yoracaktır şanzımanı

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Motor boğulmadıkça zarar gelmez hocam dediğim hızlar 100-120 olduğundan 3000in üstünde 4. Viteste manuelde. Yokuş bitesiye kadar da hız 90 A düşüyor devir çok düşmüyor. Dik yokuşlarda zaten ya kendim önceden hızı artırıyorum ya da manuelde kendim gaza basarak çıkıyorum.

Asıl lpgde yüksek devir sıkıntılı. Gereksiz yere 3. Vitese atıp 4500 devir çevirmesini lpgde istemiyorum haliyle.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sen beni anlamadın. Motor deil şanzımani kastediyorum.

 

hmm. olabilir belki, ama tork konvertörler ne basınçlara maruz kalıyor, yokuş çıkmaktan bir şey olmaz. :) 

O açıdan bakarsak, yokuş çıkarken sabit hızda çıkmaya çalıştığımızda türbin palalarındaki basınç daha fazla olacak, yokuşun aşağı tarafına olan aracın ağırlığının cosinüsünün ve sürtünme kuvvetleri toplamı, ileri motor kuvvetine eşit olacak. Bu da şanzımana daha büyük kuvvet binmesi demek. Hız azaltılsa yokuşta hem yokuşun aşağısına olan kuvvet azalacak (sürtünme kuvveti azaldığından), hem de ileri motor kuvveti azalacak. Şanzımana binen toplam yük azalacak. diye düşünüyorum. :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

cosinüse filan girmeden  şöyle basit bir konuya değinmek isterim,  tork konvertörünün içindeki  motora bağlı türbin devri ile şanzımana bağlı pompa arasındaki devir farkı arttıkça, içerideki sürtünme artacak. şanzıman yağı ısınmaya başlayacaktır.  

yani motor devri artıyor ama hız artmıyorsa,  bu iyi bir şey değil.  

örneğin ışıklarda D'de beklemek.  motor devri 800 türkbin 800..   arada yağ..   pompa ve dişli devri 0  

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 mühendis bir araya geldi, biz konuşmalara Fransız kaldık. :) 

 

Hani hastaneye şifa bulmaya giden hasta der ya doktora. Yaaa doktor !! Ben anlamam şu tıp terimlerinden. Sen şunu benim anlayacağım dilden söyle. Ölecek miyim doktor !!

 

Şimdi size soruyorum bizim araçların motorunun ömrü kısalıyor mu ? yoksa her gün yavaş yavaş motoru öldürüyor muyuz ? :D

 

Siz mühendislerin tabi durumu doktorlara göre daha zor. Çoğunluğun anlayacağı türden özetlemek zor olsa gerek. :D 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

cosinüse filan girmeden  şöyle basit bir konuya değinmek isterim,  tork konvertörünün içindeki  motora bağlı türbin devri ile şanzımana bağlı pompa arasındaki devir farkı arttıkça, içerideki sürtünme artacak. şanzıman yağı ısınmaya başlayacaktır.  

yani motor devri artıyor ama hız artmıyorsa,  bu iyi bir şey değil.  

örneğin ışıklarda D'de beklemek.  motor devri 800 türkbin 800..   arada yağ..   pompa ve dişli devri 0  

Aynı konuyu farklı açılardan anlatmışız. :)

Rölantide balata kavramadığı için sorun olmaz. Fakat devir yükseldikçe fark oluştukça haklısın. 

Yokuş çıkarken de bu fark daha fazla. Hele de yokuşta hızlanma varsa daha da fazla. Ben de yokuşta hız azaltarak bu devir hız farkını azaltıyorum.

 

Ayrıca yüksek devir daha fazla sürtünme ve ısınma demektir. 

Hız sabitleyici 3. Vitese düşmesi boşuna devri artırdığı gibi boşuna yağın ısınmasına da yol açacaktır.

 

Bu arada set ile res e basarsak noluyor?   :))

 

Ekleme: hızın sabit kalıp devrin artması olmuyor gerçi. Yağ sıkıştırılamaz olduğundan hıza göre devrin ne kadar fazla olabileceği belli. Yokuş çıkarken hız düşmeye başladığında devir de orantılı düşüyor çünkü.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

sizin tork konvertörlülerde D 'de her zaman güç iletimi var. dururken de var.   freni bırakınca gaza basmadan araç kendini ileri itiyorsa vardır. 

 

tork konvertörlüde hızın sabit kalıp devrin artması da çok normal ve olağan.    çünkü  balata- kavrama gibi bir şey yok. mekanik kavrama yok. bir sıvı içerisinde dönen bağımsız 2 pervane arasında hız farkı olabilir.

 

bilmeyen arkadaşlar için tork konvertörlü şanzıman özeti : bir kabın içinde,  biri motora bağlı biri şanzımana bağlı 2 tane pervane var. içi yağ dolu. birbirlerine temas etmiyorlar. bir taraftaki pervane motora bağlı ve hızla dönmeye başlayınca, sıvıyı da dönderiyor. sıvı da diğer tekerleklere bağlı olan türbini döndermek istiyor. böylece güç iletimi yapılmış oluyor. kayıp da burdan geliyor.

 

 

 

benim açımcan bu konuda mühendisçe konuşacak bir şey yok. zaten otomatik şanzıman konusunda otoriter bilgilere sahip değilim. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 

 

 

konvansiyonel otomatik şanzıman çalışma prensibini anlatan bence dünyadaki en iyi video.

ingilizce ama ingilizce bilmenize gerek yok.  

ilk bir kaç dakika sıkıcı. sabredin

 

teşekküre gerek yok  ^-^

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...