Jump to content

EGR Valfi Nedir ? Ne İşe Yarar ?


Misafir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

egr-valf-nedir-neye-yarar-2.jpg
Günümüz dizel ve benzin motorlarının en önemli parçalarından birisi olan EGR valfi neredeyse tüm içten yanmalı motorlarda bulunur ve üreticiler bu valf olmadan motor tasarımı yapmazlar. Günden güne önem taşımaya başlayan düşük emisyon değerlerine ise büyük katkısı vardır ve bu yüzden de vazgeçilmezdir.

EGR kısaltmasının açılımı İngilizce olarak "Exhaust Gas Recirculation" şeklindedir ve açılımın Türkçe karşılığı ise "Egzoz Gazları Devridaimi"olarak tercüme edilebilir. Bu valfin amacı ise silindirler içerisinden atılan egzoz gazlarının %6-%10 civarındaki miktarını emme manifoldu üzerinden temiz hava ile karışarak silindirler içerisine tekrar geri dönmesini sağlamaktır. Egzoz gazlarının ne miktarda kullanılacağına ise motor beyni karar verir. Günümüzde genellikle elektronik kontrollü EGR valfleri kullanılmaktadır.

Egzoz gazlarının silindirler içerisindeki yanma sürecine tekrar dahil olması sonucu Nitrik Oksit (NO) ve Azot Dioksit  (NO2) gibi zararlı gazların tekrar yanması sağlanır. Aşağıdaki çizimde görüldüğü gibi silindirden atılan bu gazların büyük bir kısmı egzozdan atılırken bir kısmı da EGR hattına doğru döner. Ara soğutucuda (bazı motorlarda bulunmaz) sıcaklığı düşürülen egzoz gazları EGR valfinin müsaade ettiği ölçüde emme manifoldunda taze hava ile karışır ve yanma döngüsüne tekrar girerek yanar.
 

 
 
EGR-valfi-nedir-neye-yarar.jpg
EGR valfi ve motordaki konumu

Egzoz gazlarının bir kısmının tekrar yanması sonucunda ise;

 

  • Egzoz gazının emisyon değerleri düşer
  • Silindirler içerisindeki yanma sıcaklığı düşer
  • Yanma sıcaklığının düşmesi sonucu motor daha sağlıklı çalışır
  • Egzoz gazlarının tekrar yanması verimi yükseltir
  • Verimin artması sonucu yakıt tüketimi olumlu etkilenir
EGR valfi bozulursa ne olur?


Günümüz motorlarının vazgeçilmezi olan bu valf sürekli olarak bir miktar egzoz gazının geçişine maruz kaldığı için zamanla kurum nedeniyle kirlenir. Bu kirlenmenin sonucu olarak da egzoz gazının geçtiği kanalda daralma veya tıkanma meydana gelebilir. Bu tıkanmanın sonucu olarak da araçta aşağıdaki belirtilerden bir veya daha fazlası gerçekleşebilir.

  • Motor arıza ışığının yanması
  • Emisyon değerlerinde yükselme
  • Motor çalışma sıcaklığında artış
  • Yakıt tüketiminde artış
  • Motorda vuruntulu ve sarsıntılı çalışma
  • Düzensiz rölanti devri
  • Performans kaybı ve hızlanmalarda silkeleme
  • Uzun süre bu şekilde kullanılır ise motorda kalıcı hasar
kirli-egr-valfi-2.jpg
Aşırı derecede kirlenmiş EGR valfi

Tıkanmanın tersi olup valf sürekli açık kalırsa yeterli miktarda değil yüksek miktarda egzoz gazı silindirler içerisine girer. Bunun sonucu olarak da yanma olması gerektiği gibi gerçekleşmez ve motorda EGR valfindeki tıkanıklığa benzer problemler ortaya çıkar. Bu nedenle EGR valfinin ne az ne de çok,  tam ayarlandığı ölçüde çalışması zorunludur. 

EGR valfi motorun sağlıklı çalışmasında önemli bir yere sahip olduğu için ihmal edilmemesi gereken bir parçadır. Egzoz gazının geçtiği kanallarda biriken kurumlar temizlenebilir ve valf tekrar kullanılabilir. Ancak aşırı derecede kirlenmeler sonucunda bu kurum tabakası bazı yerlerde sertleşerek taşlaşabilir. Bu taşlaşma mikron seviyesinde bile olsa valfin açılıp kapanan kısmında olması durumunda düzgün çalışmaya engel olabilir ve kaçırma yapabilir. Ayrıca sadece temizlenen EGR valfinin değil, sistemde bulunan hortum ve elektrik tertibatının  da kontrol edilmesi gereklidir. Valfin yerinden sökülmesi durumunda ise mutlaka contasının da değişmesi gereklidir. Aksi takdirde sistemde yaşanabilecek her türlü kaçak yukarıda bahsettiğimiz bozuk EGR valfinin neden olduğu problemlerin yaşanmasına neden olabilir. 

Diğer taraftan 50.000km'de bir karbon temizliği yapılması motor ve manifold içerisinde biriken kurumların temizlenmesine faydası olduğu gibi bu hat üzerinde bulunan EGR valfine de faydası vardır ve temizlenmesine katkıda bulunur. Bazı durumlarda ise EGR valfinde mekanik hasar meydana gelebilir ve değişmesi gerekebilir. 
 
kirli-temiz-egr-valf.jpg

EGR sistemi özellikle bazı oto saniy atölyelerinde motorun gücünü törpüleyen bir sistem gibi anlatılabilmektedir. Ancak bu sistem genellikle düşük ve orta motor devirleri ve sabit hızlarda devrededir. Aracın marka ve modeline göre değişmek üzere tam gaz durumunda devre dışı kalabilmektedir. Yani yüksek güce ihtiyaç olduğu zaman motor beyni sistemi kapatır. Sonuç olarak performansı törpüleyen önemli bir etkisi bulunmamaktadır. 

Diğer taraftan yüksek performanslı kullanımlar için EGR valfinin iptal edilmesi fayda sağlayabilir. Ancak yapılan bu işlemin yazılım ile desteklenmesi de şarttır. Motor beyni EGR valfinin olmadığı şekilde tekrar programlanmalıdır. Ancak bu işlemlerin yapılması hem emisyon değerlerinin hem de yakıt tüketiminin yükselmesine neden olabilir. Bunun sonucu olarak aracın egzoz muayenesinden geçememe ihtimali vardır. 
 
Sonuç olarak özel uygulamalar da dahil EGR valfinin iptal edilmesinin kesinlikle yanlış olduğunu düşünüyoruz. Üreticiler birçok farklı parametreyi dikkate alarak motoru en verimli çalışacağı şekilde tasarladıkları için bu sistem gereklidir. Ayrıca ülkemizde yeterli bilinç oluşmamış olsa da hepimizin yaşadığı çevreye saygı göstermek hem kendimiz hem de gelecek nesiller için önem arz etmektedir. 

 

 

Kaynak : http://www.sekizsilindir.com/2016/04/egr-valfi-nedir.html

 

Selamlar.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

EGR Valfi Temizligi

Görevi yanmamış oksijeni eksoz gazından ayrıştırıp tekrar motora göndererek daha fazla performans ve daha az yakıt tüketimi sağlayan egr Valfi, belli bir kilometre kullanım sonrasında eksoz gazındaki kurum sebebiyle tıkanıp görevini tam anlamıyla yerine getirmekte zorlanabiliyor. Bu sebepten dolayı aracın motor arıza ışığı yanabilmektedir. Bazı servislerin gerek daha fazla kazanç elde etme, gerekse uygulamayı bilmemesi sonucu pahalı olan bu parçayı değiştirerek sorunu çözmeye çalışmaktadırlar. Bu sebepten kullanıcılar, Opel marka aracların EGR valflerinin sürekli bozulduğu kanısına varmaktadır.

EGR Valfi İptali

Egr valfi kurum nedeni ile tıkanabiliyor. Temizliğni sanayide kolayca yaptırabilirsiniz. İptali durumunda nitrous oxide salımı artar ( nox sera gazı etkisi yapıyor) çevreye zarar oluşturursunuz. otomobil üreticilerine kalsa egr sistemini hiç kullanmazlar. ( motor gücünü azaltıyor ve yakıt tüketimini artırıyor) EGR (exhaust gas recirculation) sistemi, inert olan egzoz gazının bir kısmını yanma odasına gönderilerek pik (en yüksek) yanma sıcaklığlnı düşürerek nox oluşumunu azaltmayı amaçlıyor.

Bu sistemin en büyük handikapı tekrar motora soktuğu yanmış eksoz gazı ile Motorun karter havalandırmasından gelen yağ buharı birleşip Emme manifolduna çamur kıvamında Karbon birikimi oluşturmasıdır.. Bu karbon birikimi kalitesiz akaryakıt ve motor yağı kullanımı sonucu çok daha fazla olabilir. Ve zamanla motor hava alamaz boğulur.

EGR Sistemlerinin Çeşitleri

1. Floor-Jet Sistemi

2. Vakum Kontrollü EGR Sistemi

 

 

 

 

Kaynak:NeNedir-Subarum

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Soğuk motorda egzoz gazı dönüşümü ile çabuk ısınan motor ve yine soğuk motor vuruntusunu minimuma indirme. Egr kirliliğinin önüne geçmek için ara ara düşük vites yüksek devir yürümek işe yarar. Sürekli ekonomi için alt devirde yürütmek egr'nin sevmediği iştir.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Kardeşimmmmmm

Türkçe konuşun türkçe

Anlaşılmıyorsunuz :)

 

Sanayi de (eski aracımla )  EKZOZ, EKSOZ, EKZOST, EKZOZT, EKSÖZ ustası ararken 

"Acaba hangisi doğrudur" derken kaybolmuş adamım ben !!! 

 

Çay ocağında ince belli  bardakla (altlığı hani kırmızı beyaz olan ) çay içerken buldular beni

Çay, harareti alır :)

 

Bu vesile ile, otomobil forumunda ve hatta bir hayli zor bir konuda yorum yaptığımı, buradan bütün yöneticilere bildiririm. @İlhan

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...